Ahold CEO: Sterke kaspositie blijft nodig voor bedrijfsvoering
04-06-2013 12:26:00
Door Bart Koster
Van DOW JONES NIEUWSDIENST
AMSTERDAM (Dow Jones)--Koninklijke Ahold nv (AH.AE) heeft een blijvend sterke kaspositie nodig voor zijn bedrijfsvoering en voor uitbreidingsmogelijkheden. Dat zegt CEO Dick Boer dinsdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst in een toelichting op de eerder deze dag gepubliceerde cijfers over het eerste kwartaal.
"Voor ons is het nodig om onze bedrijfsvoering goed te kunnen financieren, waarbij wij ons gelukkig prijzen dat we qua financieringsmogelijkheden uit eigen kas een van de weinige bedrijven zijn aan de goede kant van de streep", zegt Boer in reactie op steeds terugkerende opmerkingen van analisten en journalisten dat Ahold op zijn oorlogskas blijft zitten.
Ahold zag als gevolg van de verkoop van zijn belang in de Zweedse supermarktketen ICA de kaspositie in het eerste kwartaal met EUR2,284 miljard toenemen tot EUR4,170 miljard. Daarvan gebruikt Ahold EUR1,5 miljard om het aandeleninkoopprogramma tot eind 2014 te verhogen tot in totaal EUR2 miljard.
Ahold blijft daarmee 'zitten op een niet-productieve kasvoorraad' zegt KBC-analist Pascale Weber dinsdag in een rapport over Aholds kwartaalcijfers, die daarbij de vrees uitspreekt dat Ahold dat geld wellicht zou kunnen gebruiken voor een 'grote en riskante acquisitie'.
De CEO van Ahold weerspreekt dat. "Wij kijken niet alleen naar een investering, omdat we toevallig het geld op de bank hebben staan, we kijken naar investeringen die waarde moeten creeren voor onze aandeelhouders. Het is ons vak om dat te beoordelen en om kansen te vinden die daaraan voldoen. Die liggen niet ergens op een plank op je te wachten", zegt Boer. Hij wijst erop dat Ahold in 2012 EUR1 miljard heeft geinvesteerd in bestaande bedrijfsoperaties en EUR700 miljoen in "strategische expansie" met de acquisitie van online retailer bol.com, de aanschaf van winkels in de VS en Nederland en de opening van AH-winkels in Belgie en Duitsland.
Boer is ervan overtuigd dat een retailer de nummer 1 of 2 marktpositie moet bekleden om door schaalgrootte en onderhandelingskracht voldoende rendement te behalen. "Dat we in Belgie geen nummer 1 of 2 zijn, is iets anders. Daar pak je de schaalgrootte van Nederland mee. Vlaanderen is hetzelfde taalgebied en er is daar een grote herkenbaarheid van logo en winkel van Albert Heijn, omdat ze vaker over de grens shoppen, dus dan hoef je niet direct de nummer 1 of 2 te worden. Maar bij overnames moet je er wel goed aan denken, dat je daarmee echt moet kunnen groeien tot die nummer 1 of 2 positie."
Albert Heijn is in Nederland marktleider, met in 2012 volgens onderzoekbureaus Nielsen en IRI een marktaandeel van 33,7%. In Belgie heeft Albert Heijn inmiddels 15 winkels geopend en 200.000 bonuskaarthouders, zegt Boer.
Ahold maakte dinsdag voorbeurs bekend een 4,4% hogere omzet tegen constante wisselkoersen van EUR10,1 miljard te hebben gerealiseerd, waarbij het bedrijfsresultaat 16,5% daalde tot EUR345 miljoen en de nettowinst, exclusief de opbrengst van de verkoop van ICA, 29% daalde naar EUR203 miljoen, vooral als gevolg van eenmalige pensioenlasten. Inclusief dividend en de opbrengst van de verkoop van ICA kwam de nettowinst uit op EUR1,95 miljard.