Topman Brunel: Nederland zit in 'upschwung'
Foto: Rene Oudshoorn
door Jan Braaksma
SCHEVENINGEN - Een wedstrijdboot in de vaart houden is geen kwestie van liefhebberij, benadrukken drie sponsoren van Team Brunel, de Nederlandse deelnemer aan de Volvo Ocean Race.
Ontspannen lopen Jan Arie van Barneveld (ceo van detacheerder Brunel), Hans Rademaker (lid raad van bestuur van vermogensbeheerder Robeco) en Jos van Kessel (ceo van trainings- en opleidingsbedrijf Schouten Global) naar de boot van Team Brunel, die een paar uur eerder de haven van Schevingen is binnengevaren. Het drietal bespreekt het klassement en neemt het drukke dagprogramma met elkaar door. „Hans, heb jij vandaag nog tijd voor een kop koffie?”, vraagt Brunel-ceo Van Barneveld aan Rademaker.
Van Barneveld blijkt de meest enthousiaste zeiler van het drietal: „Ik heb het als jongetje geleerd bij de padvinderij, daar werd je toen zo de Nieuwe Meer bij Amsterdam opgeduwd.”
'UPSCHWUNG'
Maar een zeilteam moet je niet sponsoren omdat het leuk is, vindt Van Barneveld. „Zo’n beslissing neem je zeer rationeel. We hebben twee keer eerder zo’n zeilrace gesponsord, en beide keren gaf dat een enorme upschwung aan het bedrijf. Het levert zoveel naamsbekendheid op, dat de omzet en winstgevendheid zo hard stijgen dat we onze investering ruim goedmaken.”
Het helpt volgens hem ook dat het economisch tij mee zit. „Nederland zit nu ook in een upschwung, dus als je even iets meer gas geeft levert dat een mooie multiplier op.”
'PARALLELLEN'
De sport en het bedrijf moeten ook bij elkaar passen, benadrukken de topmannen. Robeco-bestuurder Rademaker: „Wij zien duidelijke parallellen tussen vermogensbeheer en zeilen. Je bedenkt van tevoren een doel, stippelt de koers uit en houdt daar, ondanks wisselende omstandigheden, aan vast. Teamwork is in beide gevallen belangrijk, net als risicomanagement. Je probeert het maximale te behalen, maar wel binnen duidelijke grenzen.”
Ook Schouten Global-ceo Jos van Kessel ziet overeenkomsten tussen zijn specialiteit, het coachen en opleiden van professionals, en de zeilsport. „Beide zijn gericht op vaardigheden. En als je organisaties en mensen beter wil maken heb je lef nodig. De meest veilige weg brengt je niet verder.”
Om de link tussen het bedrijf en het team nog verder te benadrukken, levert Schouten Global ook een coach die schipper Bouwe Bekking en zijn team ondersteunt.
In elke stad waar de Volvo Ocean Race stopt, slaan de sponsoren hun kamp op. Ze laten klanten, personeel en andere gasten overkomen en organiseren evenementen. Dat is topsport op zich. Van Barneveld: „Deze drie dagen krijgen we tusen de 1500 en 2000 gasten over de vloer.”