Forum: Ahold » PB | Beursonline.nl

PB

1.160 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 53 54 55 56 57 58 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
voda
0
Protest Hongkong kan KLM-vluchten dwarsbomen

Gepubliceerd op 12 nov 2019 om 09:46 | Views: 40

Air France-KLM 09:41
10,27 -0,02 (-0,15%)

AMSTERDAM (AFN) - De stevig opgelaaide protesten in Hongkong kunnen de komende weken de vluchten van en naar de stadstaat in de war schoppen. Daarvoor waarschuwt luchtvaartmaatschappij KLM. Die raadt reizigers aan de vluchtstatus in de gaten te houden en wijst ook op de mogelijkheden van omboeken en annuleren.

Hongkong is al maandenlang het toneel van grootschalige protesten tegen de toenemende invloed van China. Na een periode van relatieve rust is het geweld de laatste tijd weer opgelaaid.
kassiebora
0


Ahold Delhaize announces new €1 billion share buyback program for 2020

Zaandam, the Netherlands, December 4, 2019 – Ahold Delhaize today announces a new €1 billion share buyback program starting at the beginning of 2020.

Maintaining a balanced approach between funding growth in key channels and returning excess liquidity to shareholders is part of Ahold Delhaize’s financial framework and supports its Leading Together strategy. The purpose of the program is to reduce the capital of Ahold Delhaize, by cancelling all or part of the common shares acquired through the program.

The program will be executed by intermediaries, allowing the execution of share repurchases in the open market during open and closed periods. The program will be executed within the limits of relevant laws and regulations, the existing authority granted at Ahold Delhaize’s 2019 annual general meeting of shareholders on April 10, 2019, and the authority (if granted) by the 2020 annual general meeting on April 8, 2020.

Ahold Delhaize will provide regular updates on the progress of the program by means of press releases.
voda
0
Ahold Delhaize investeert in distributiecentra VS

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ahold Delhaize -ADR- -OTCQX-
$ 25,76 -0,24 -0,92 % OTC USA

(ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize gaat 480 miljoen dollar investeren in de aankoop, bouw en huur van distributiecentra in de Verenigde Staten. Dat maakte de supermarktreus dinsdag nabeurs bekend.

De stap is onderdeel van een driejarenplan waarin het concern overstapt op eigen distributie naar zijn winkels aan de Amerikaanse oostkust.

De uitgaven zullen worden gedaan gedurende drie jaar, door de aankoop van drie distributiecentra van C&S Wholesale Grocers en de huur van twee andere centra. Ook gaat Ahold Delhaize USA twee nieuwe distributiecentra bouwen voor ingevroren producten.

De nieuwe aanvoerketen moet de kosten met 100 miljoen dollar per jaar verlagen. Ook moeten producten sneller in het schap komen en de beschikbaarheid en versheid van de producten voor klanten verbeteren.

De investering zal de resultaten voor 2019 niet substantiëel beïnvloeden en de vooruitzichten voor de jaarresultaten blijven daarom ongewijzigd. Wel zal de kasuitstroom de komende drie jaar met 410 miljoen dollar toenemen.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Beursblik: investering van Ahold Delhaize lijkt aantrekkelijk

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ahold Delhaize
23,035 -0,215 -0,92 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) De investering van Ahold Delhaize van 480 miljoen in de aankoop, bouw en huur van distributiecentra in de Verenigde Staten oogt aantrekkelijk, maar zet de vrijekasstroom wel onder druk. Dat stelden analisten James Grzinic en Frederick Wild van Jeffries woensdag.

De investering is onderdeel van een driejarenplan waarin het concern overstapt op eigen distributie naar zijn winkels aan de Amerikaanse oostkust.

De uitgaven zullen worden gedaan gedurende drie jaar, door de aankoop van drie distributiecentra van C&S Wholesale Grocers en de huur van twee andere centra. Ook gaat Ahold Delhaize USA twee nieuwe distributiecentra bouwen voor ingevroren producten.

De nieuwe efficiëntere aanvoerketen moet de kosten met 100 miljoen dollar per jaar verlagen.

De analisten zien dit als een een goede ondersteuning voor de winstgevendheid van de Amerikaanse tak van Ahold. Wel gaven de analisten aan dat het nog wel enige tijd zal duren voordat dit volledig is gerealiseerd.

De investering zal de resultaten voor 2019 niet substantieel beïnvloeden en de vooruitzichten voor de jaarresultaten blijven daarom ongewijzigd. Wel zal de kasstroom de komende drie jaar met 410 miljoen dollar worden gedrukt.

Jeffries concludeerde dat de doelstelling van Ahold voor een jaarlijkse vrije kasstroom van 1,8 miljard euro hierdoor onder druk komt te staan.

Grzinic en Wild gaven aan dat meer dan 100 miljoen dollar aan kostenbesparingen erg aantrekkelijk ogen. Maar de analisten benadrukten ook dat de kosten voor de baten uitgaan. Dit komt boven op de twijfel die er al in de markt is of Ahold wel in staat is zijn doelen voor de vrije kasstroom in de VS wel zal halen.

Jefferies heeft een Houden advies op Ahold Delhaize met een koersdoel van 22,00 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
kanhetlager
0
Lijkt me beter te investeren dan je eigen aandelen inkopen. Waarom wordt dit zo afgestraft? Of is het juist om goedkoper aandelen in te kopen?
Baradeus
0
quote:

kanhetlager schreef op 11 dec 2019 om 10:04:


Lijkt me beter te investeren dan je eigen aandelen inkopen. Waarom wordt dit zo afgestraft? Of is het juist om goedkoper aandelen in te kopen?


Inderdaad. Bizar dat dit aandeel zo wordt gestraft terwijl ze hun cash goed lijken te besteden.
kanhetlager
0
quote:

Baradeus schreef op 11 dec 2019 om 16:44:


[...]

Inderdaad. Bizar dat dit aandeel zo wordt gestraft terwijl ze hun cash goed lijken te besteden.



Koers lijkt een zwart gat te hebben rond de 22,90 :-)
voda
0
Ahold Delhaize rondt inkoopprogramma eigen aandelen af

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ahold Delhaize
22,465 0,00 0,00 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize heeft zijn inkoopprogramma van eigen aandelen ter waarde van 1 miljard euro afgerond. Dit maakte de supermarktketen vrijdag voorbeurs bekend.

Ahold kocht tussen 9 december en 11 december 584.327 aandelen op tegen een gemiddelde prijs van 23,04 euro per aandeel voor in totaal 13,5 miljoen euro. Daarmee kwam het totale aantal ingekochte aandelen sinds de aankondiging van het inkoopprogramma op 13 november 2018 uit op 45,6 miljoen, goed voor een totale waarde van 1 miljard euro.

Als gevolg staan er nu nog krap 1,1 miljard aandelen uit.

Het aandeel Ahold Delhaize sloot donderdag op 22,47 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Uitgelicht: investering Ahold Delhaize in distributiecentra VS nog niet beloond

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ahold Delhaize
22,44 -0,025 -0,11 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize kent na de goed ontvangen kwartaalcijfers in november een zwakkere periode op de beurs.

Vanaf de piek in november op 24,50 euro daalde het fonds ruim 6 procent. De daling van 5,5 procent afgelopen week op de beurs nam daar een groot deel van voor zijn rekening.

De mededeling van afgelopen dinsdag dat Ahold Delhaize 480 miljoen dollar gaat investeren in de aankoop, bouw en huur van distributiecentra in de Verenigde Staten hielp de koers vooralsnog niet. Hoewel de analisten van Fernand de Boer van Degroof Petercam en James Grzinic en Frederick Wild van Jeffries toch overwegend positief oordeelden.

De investering van Ahold Delhaize is onderdeel van een driejarenplan waarin het concern overstapt op eigen distributie naar zijn winkels aan de Amerikaanse oostkust.

De uitgaven zullen worden gedaan gedurende drie jaar, door de aankoop van drie distributiecentra van C&S Wholesale Grocers en de huur van twee andere centra. Ook gaat Ahold Delhaize USA twee nieuwe distributiecentra bouwen voor ingevroren producten.

De Boer van Degroof Petercam vindt het een logische stap. "Je haalt een derde partij er tussen uit zo kun je de hele keten optimaliseren en je hoeft geen fee meer te betalen."

De nieuwe aanvoerketen moet de kosten met 100 miljoen dollar per jaar verlagen. Ook moeten producten sneller in het schap komen en de beschikbaarheid en versheid van de producten voor klanten verbeteren.

De analisten James Grzinic en Frederick Wild van Jeffries zien dit als een een goede ondersteuning voor de winstgevendheid van de Amerikaanse tak van Ahold. Wel gaven de analisten aan dat het nog wel enige tijd zal duren voordat dit volledig is gerealiseerd.

De Amerikaanse markt is zeer competitief, er is sprake van overcapaciteit, stelde De Boer, "het is van belang om te blijven te kijken naar besparingen, ik verwacht dat een deel van de 100 miljoen dollar bij de klant terecht zal komen. Dit is noodzakelijk om het marktaandeel en de marge op peil te houden." De marge bij Ahold Delhaize ligt rond de 4 procent, voegde De Boer nog toe.

De investering zal de resultaten voor 2019 niet substantieel beïnvloeden en de vooruitzichten voor de jaarresultaten blijven daarom ongewijzigd. Wel zal de kasstroom de komende drie jaar met 410 miljoen dollar worden gedrukt.

Jefferies concludeerde dat de doelstelling van Ahold Delhaize voor een jaarlijkse vrije kasstroom van 1,8 miljard euro hierdoor onder druk komt te staan.

Grzinic en Wild gaven aan dat meer dan 100 miljoen dollar aan kostenbesparingen erg aantrekkelijk ogen. Maar de analisten benadrukten ook dat de kosten voor de baten uitgaan. Dit komt boven op de twijfel die er al in de markt is of Ahold wel in staat is zijn doelen voor de vrije kasstroom in de VS wel zal halen.

De Boer gaf aan dat de het inderdaad onwaarschijnlijk is dat Ahold Delhaize volgend jaar zijn doelstelling van 1,8 miljard dollar haalt. De analist benadrukte wel dat het te prijzen valt dat het management van het concern juist oog heeft voor besparingen en automatisering. "Ze hebben de focus liggen op de marges en de kasstromen en niet zozeer op groei.”

Vrijdag maakte Ahold Delhaize nog bekend dat het zijn inkoopprogramma van eigen aandelen ter waarde van 1 miljard euro heeft afgerond.

Ahold Delhaize kocht tussen 9 december en 11 december 584.327 aandelen op tegen een gemiddelde prijs van 23,04 euro per aandeel voor in totaal 13,5 miljoen euro. Daarmee kwam het totale aantal ingekochte aandelen sinds de aankondiging van het inkoopprogramma op 13 november 2018 uit op 45,6 miljoen stuks, goed voor een totale waarde van 1 miljard euro.

Als gevolg staan er nu nog krap 1,1 miljard aandelen uit.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Albert Heijn houdt vast aan strategie België

Gepubliceerd op 18 dec 2019 om 12:27 | Views: 221

Ahold Delhaize 12:28
22,69 +0,35 (+1,54%)

WIJNEGEM (AFN/BELGA) - Supermarktketen Albert Heijn (AH) wil de komende jaren nog tientallen winkels in België openen. De intrede van concurrent Jumbo in België, doet AH België volgens algemeen directeur Raf Van den Heuvel niet van strategie veranderen. Van een prijzenoorlog door de entree van Jumbo wil Van den Heuvel niet spreken.

Van den Heuvel herhaalde de ambitie van de supermarktketen bij de opening van het 49e Belgische AH-filiaal in Wijnegem in de provincie Antwerpen. Dit jaar kwamen er in België zeven filialen van de Zaanse grootgrutter bij.

Moederbedrijf Ahold Delhaize kondigde begin dit jaar aan de komende jaren dertig tot vijftig nieuwe filialen te willen openen bij de zuiderburen. Op termijn moet het land daardoor zeker tachtig AH-filialen tellen.
voda
0
Beursblik: Ahold Delhaize correct gewaardeerd

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ahold Delhaize
22,52 0,01 0,04 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Morgan Stanley is donderdag begonnen met het volgen van Ahold Delhaize met een Gelijkgewogen advies en een koersdoel van 24,20 euro.

Het aandeel heeft dit jaar slechter gepresteerd dan sectorgenoten, maar oogt nu correct gewaardeerd, schreven de analisten van de Amerikaanse zakenbank.

De verhouding tussen risico en winst is goed in balans en op korte termijn zijn er weinig aanjagers voor de koers, meent Morgan Stanley.

De bank is positiever gestemd over het Britse Tesco. Het aandeel Ahold Delhaize handelde donderdag 0,1 procent lager op 22,49 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
FNV dreigt Ahold en Etos met kort geding

Gepubliceerd op 20 dec 2019 om 16:46 | Views: 14

Ahold Delhaize 16:37
22,63 -0,09 (-0,40%)

BEVERWIJK (ANP) - De vakbond FNV dreigt drogisterijketen Etos en het moederbedrijf Ahold met een kort geding omdat er stakingsbrekers zijn gestuurd naar het distributiecentrum van Etos in Beverwijk. Daarvandaan worden meer dan vijfhonderd winkels van Etos bevoorraad.

Volgens de FNV zijn medewerkers van een distributiecentrum van Albert Heijn in Geldermalsen naar Beverwijk gestuurd om te voorkomen dat er winkelschappen leeg raken. "Daarmee overtreden ze de wet", zegt een woordvoerder.

De vakbond heeft Etos en Ahold tot 16.00 uur de tijd gegeven om de betrokken medewerkers terug te sturen naar Geldermalsen. Als dat niet gebeurt, volgt een kort geding. In spoedeisende gevallen zoals deze zou dat nog komend weekend kunnen plaatsvinden.

De ruim honderd werknemers van het centrum in Beverwijk legden vrijdag vrijwel allemaal het werk neer voor een hoger loon.
voda
0
Ahold Delhaize wil Frank van Zanten als commissaris

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ahold Delhaize
22,52 -0,20 -0,88 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize is voornemens om Frank van Zanten te benoemen tot de raad van commissarissen. Dit meldde het supermarktconcern vrijdag nabeurs.

Van Zanten is momenteel CEO van Bunzl. Zijn benoeming als commissaris moet tijdens de jaarvergadering op 8 april 2020 worden bekrachtigd.

Verder meldde Ahold Delhaize vrijdag dat Jacques de Vaucleroy met pensioen gaat wanneer zijn vierjarig mandaat als commissaris op 8 april afloopt.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Etos-medewerkers staken donderdag opnieuw

Medewerkers van het distributiecentrum van Etos in Beverwijk gaan donderdag verder met hun stakingsacties. Ze eisen 5% meer loon. Zolang Etos niet met een 'fatsoenlijk' bod komt, wil vakbond FNV niet terugkeren aan de onderhandelingstafel. Etos zegt wel opnieuw te willen onderhandelen.

Op oudejaarsdag protesteerden zo'n honderd medewerkers bij het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam. De staking begon op 19 december. Volgens de vakbond zijn de schappen in veel winkels inmiddels behoorlijk leeg.

fd.nl/ondernemen/1329820/etos-medewer...
kassiebora
0
De 240 distributiemedewerkers van drogisterijketen Etos hebben een nieuwe cao. De staking bij het distributiecentrum in Beverwijk wordt opgeschort. Dat meldt vakbond FNV Handel.

De medewerkers krijgen een loonsverhoging van opgeteld 4 procent over 2019 en eind dit jaar nog eens 2,75 procent. Er hoeven geen adv-dagen ingeleverd te worden, zoals Etos eerder nog voorstelde. De cao heeft een looptijd van 22 maanden, van 1 juni 2019 tot 1 april 2021

De vakbondsleden moeten nog wel instemmen met het bereikte akkoord.

De voorbije weken hielden medewerkers acties en vlak voor Kerst werd besloten tot een staking. De winkels kregen daardoor minder goederen dan normaal aangeleverd en hadden soms lege schappen. Alle 500 Etos-winkels in Nederland worden bevoorraad vanuit Beverwijk.

Maandag werd er ook gedemonstreerd bij het hoofdkantoor in Zaandam. Etos is een dochterbedrijf van Ahold-Delhaize.
Bron: NOS
voda
0
Beursblik: bod Ahold op Grubhub onwaarschijnlijk

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ahold Delhaize
22,295 0,105 0,47 % Euronext Amsterdam
GrubHub Inc
$ 55,72 1,02 1,86 % NYSE

(ABM FN-Dow Jones) Het lijkt onwaarschijnlijk dat Ahold Delhaize een bod zal doen op de Amerikaanse maaltijdbezorger Grubhub. Dit zeiden analisten van Berenberg vrijdag.

Grubhub overweegt zijn strategische alternatieven, en een verkoop lijkt een serieuze optie.

Volgens The Wall Street Journal zouden verschillende supermarktketens, waaronder Walmart, Kroger en Ahold Delhaize, hebben bekeken hoe een overname van Grubhub hen zou kunnen helpen.

"Ik heb gesproken met bestuurders van elk bedrijf en er is interesse in een overname van Grubhub", zei consultant Brittain Ladd tegen de zakenkrant.

Toch lijkt het analisten van Berenberg onwaarschijnlijk dat Ahold een bod zal doen. Een overname van circa 5 miljard dollar zou de schuldratio van het Nederlandse bedrijf van 2,5 naar meer dan 3 brengen. "Dat zou negatief worden opgepakt", aldus Berenberg, zeker omdat de Amerikaanse ketens van Ahold te maken hebben met toenemende concurrentiedruk van prijsvechters en online supermarkten zoals die van Amazon. Daarbij heeft Grubhub het zelf ook moeilijk, benadrukten de analisten.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Giant Food van Ahold investeert ruim 100 miljoen

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ahold Delhaize
22,545 0,355 1,60 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Het Amerikaanse Giant Food Stores, onderdeel van Ahold Delhaize, zal 114 miljoen dollar investeren in de komende 18 maanden. Dit maakte het moederbedrijf vrijdag bekend.

Giant Food zal het geld onder meer steken in een nieuw distributiecentrum en twee nieuwe winkels. In 2019 opende Giant Food 17 nieuwe winkels en lanceerde het 2 nieuwe merken.

Ahold Delhaize meldde medio december vorig jaar dat het 480 miljoen dollar gaat investeren in de aankoop, bouw en huur van distributiecentra in de Verenigde Staten.

Deze investering van Ahold Delhaize is onderdeel van een driejarenplan waarin het concern overstapt op eigen distributie naar zijn winkels aan de Amerikaanse oostkust.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
'Marktaandeel AH stabiel met meer winkels'

Gepubliceerd op 22 jan 2020 om 06:15 | Views: 882

Ahold Delhaize 21 jan
22,23 0,00 (0,00%)

AMSTERDAM (AFN) - Het marktaandeel van Albert Heijn bleef vorig jaar stabiel ten opzichte van 2018, met iets meer winkels. Concurrent Jumbo zag zijn marktaandeel flink groeien en eveneens het winkelaantal duidelijk toenemen, zo bleek woensdag uit gegevens van marktonderzoeksbureau Nielsen.

Albert Heijn had een marktaandeel van 39,4 procent, gelijk aan een jaar eerder. Het winkelaantal steeg van 970 naar 980 stuks. Jumbo zag het marktaandeel groeien van 19,2 naar 21 procent en het aantal filialen aandikken van 619 naar 669 stuks.

Het marktaandeel van Plus groeide van 6,4 procent naar 6,5 procent en het aantal winkels van 263 naar 270. Detailresult, met Dirk en Dekamarkt, behaalde een marktaandeel van 5,5 procent. Dat is gelijk aan 2018 met enkele winkels meer.
voda
0
Dit is de baas van AH: ‘Toen ik begon heb ik een brief van de familie Heijn gekregen’

INTERVIEW
Marit van Egmond (46) staat een jaar aan het roer van Albert Heijn. De grootste supermarktketen van ons land groeit gestaag verder onder haar leiding. Rode draad van Van Egmonds beleid is ‘gezond’. Minder suiker, meer en goedkopere groente en fruit. Toch komt er geen ban op sigaretten of drank. ‘Wij adviseren, maar klanten bepalen zelf wat ze kopen.’

Sanne Schelfaut en Ellen den Hollander 23-01-20, 11:00 Laatste update: 11:13

Dat de baas van de grootste supermarktketen van ons land pontificaal bij de groente- en fruitafdeling in een van de AH-winkels poseert, is geen toeval. Want bij Marit van Egmond staat een gezonde manier van leven centraal. Klanten gevarieerder laten eten, is haar devies. Tijdens het interview gooit ze het woord ‘helpen’ er 46 keer uit. ,,In drie jaar tijd hebben we 970 miljoen suikerklontjes uit onze producten gehaald. Dat helpt in de strijd tegen te veel suiker.’’

Lees ook
Voor eens en altijd: wat zit er nu precies in frikandellen?
Jumbo groeit snoeihard door, AH stabiel en Lidl en Aldi verliezen marktaandeel

De meeste Nederlan­ders hebben maar zeven of acht recepten in hun hoofd

In de strijd om de klant richt u zich steeds nadrukkelijker op gezond. Het assortiment is uitgebreid met verse producten en er verschijnen zelfs voedingscoaches op de winkelvloer. Gaat dat niet wat ver?

,,Ik wil mensen helpen gezonder te eten. Dat betekent voor iedereen iets anders. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk om klanten te inspireren. Dat gaat vaak om kleine dingen: fruit in plaats van een zoet tussendoortje of volkorenrijst in plaats van gewone rijst. Steeds meer mensen zijn bewust bezig met beter eten en vinden dat soms een uitdaging. Daar kunnen wij ze bij helpen. Bijvoorbeeld via de Allerhande, maar dus ook via voedingscoaches. Vergis je niet: ‘Wat eten we vanavond?’ is zo’n beetje de vaakst gestelde vraag in Nederland. Een coach kan helpen om te variëren. Kijk bijvoorbeeld naar een pompoen. Snij ‘m eens in plakken en maak er lasagne van. De meeste Nederlanders hebben maar zeven of acht recepten in hun hoofd. Het is lastig, zeker bij kinderen, om iets te vinden dat iedereen lekker vindt. Maar zelfs spruitjes hoeven niet meer vies te zijn. Je kunt ze wokken, lekker met nootjes erbij. Spruiten zijn volgens onze klanten ook niet langer de vieste groente, die ‘eer’ heeft de artisjok.’’

Jullie brengen ook het aantal suikers in producten drastisch terug. Krijgen jullie klachten over de verandering van smaak?

,,We hebben de afgelopen drie jaar 970 miljoen suikerklontjes uit onze producten gehaald en we gaan richting een miljard. Dat doen we bij allerlei producten zoals vanillevla of ontbijtgranen. Dat gaat stap voor stap, want in één keer te veel suiker eruit halen, heeft te veel invloed op de smaak. Dat merkten we bij de kindertoetjes, we hadden 90 procent van de suiker eruit gehaald. Die toetjes bleven in de schappen staan. Het gaat trouwens niet alleen om minder suiker, ook om minder zout en vet. En we hebben sinds kort ook een vezelmeter. We merken een verschuiving van het koopgedrag, klanten kiezen bewust voor artikelen die minder zoet of vet zijn. Wij spelen daar op in, net als onze leveranciers.’’

Vorig jaar nam Marit van Egmond het roer over van Wouter Kolk. © Albert Heijn

Slaat AH niet door? Bent u niet bang dat klanten vinden dat het té gezond wordt?
Keuzevrijheid is van belang. De guilty pleasure blijft er gewoon in. Je moet blijven genieten van eten. We gebruiken de positieve benadering en merken dat mensen geholpen willen worden. Dat blijkt ook uit ons recente onderzoek naar gezonder eten. Mensen zijn bereid gezonder te eten, maar hebben er vaak weinig kennis over. We denken dat het eten van 200 gram groente per dag voldoende is, maar dat is 250 gram. Wij zorgen voor een gevarieerd én betaalbaar aanbod.’’

Komt u zelf aan die 250 gram groente per dag?
,,Ik haal het wel, ja. Ik eet altijd een salade als lunch en tussendoor worteltjes. Ik probeer daar echt op te letten, dan kom je er wel. Maar af en toe iets eten dat minder gezond is, doe ik ook. Dat hoort erbij.’’

Keuzevrij­heid is een groot goed, je maakt zelf uit wat je doet

Minder suiker, meer groenten en fruit. Is dit niet het moment om tabak uit alle AH-supermarkten te weren? Kruidvat en Trekpleister zijn bijvoorbeeld helemaal gestopt met de verkoop van sigaretten.

,,Het is een dilemma. Het is een vraagstuk waar we met z’n allen over na moeten denken. Want als wij ermee stoppen, dan stuur je ze ergens anders heen. Er zijn nog veel mensen in ons land voor wie tabak onderdeel is van het vaste boodschappenpatroon. We willen wel voorlopen in het afdekken en ontmoedigen van tabak, maar het is uiteindelijk de keuze van de mensen zelf. En keuzevrijheid is een groot goed, je maakt zelf uit wat je doet. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om te inspireren en te informeren. Maar om de verkoop te schrappen, is een grote stap.’’


voda
0
Deel 2:

© Jean-Pierre Jans
Ons marktaan­deel is stabiel, daar ben ik blij mee

U staat precies een jaar aan het roer van AH. Hoe kijkt u terug op deze periode?
Marit van Egmond begint te stralen. ,,Ik ben heel tevreden, het is een eer en ongelofelijk leuk om de baas te mogen zijn. Toen ik begon heb ik een brief van de familie Heijn gekregen, daar hecht ik veel waarde aan, ze steunen me. We hebben een mooi jaar achter de rug en groeien hard, zeker online. We hebben voor het eerst meer dan duizend winkels en vernieuwen er zo’n drie per week. Ons marktaandeel is stabiel, daar ben ik blij mee. We zijn een groot bedrijf, ik heb AH weleens ‘het ministerie van Retail’ genoemd. Het was te stroperig, daarom heb ik besloten er een managementlaag uit te halen. Hierdoor zijn er 150 banen verdwenen, maar we hebben aan de andere kant geïnvesteerd in 150 nieuwe banen op het gebied van digitalisering en data. We willen daar grote stappen in zetten en hebben alleen al vijftig data-analisten aangesteld. Dat moet ook wel als je online verder wilt groeien. Onze teams kunnen hun databevindingen over wat er bijvoorbeeld wordt gekocht, meteen doorvertalen naar onze site, winkels, marketing en assortiment.’’

Jumbo groeit nog sneller, online boodschappendienst Picnic timmert flink aan de weg en Amazon komt eraan.

,,We blijven graag de grootste (AH heeft een marktaandeel van 34,9 procent, red.). Er zijn nog plaatsen waar geen AH is, die ‘witte vlekken’ lossen we graag op. En in België openen we veel nieuwe winkels. De rek zit vooral in het online boodschappen doen. Dat percentage is nu nog relatief klein, maar we zien dat steeds meer mensen via onze site hun boodschappen bestellen. De retailwereld is dynamisch, dat heeft me ook altijd aangetrokken en het wordt alleen nog maar dynamischer. Zeker door de komst van Amazon die waarschijnlijk ook levensmiddelen gaat verkopen. Wij moeten vooral naar onszelf kijken, waar staan we voor en wat kan beter? We onderscheiden ons door service. Ook op het gebied van techniek. We doen een proef met een digitale winkel waar je je boodschappen niet meer hoeft te scannen en de betaling automatisch gaat. Ons proefwinkeltje staat nu op Schiphol, we merken dat klanten er soms een wedstrijd van maken wie het snelst met z’n boodschappen naar buiten komt. Het record staat op 21 seconden. Ik kan nog niet zeggen of en wanneer we dit systeem verder uitrollen, we zijn nog niet klaar met testen.’’

© Mark Reijntjens
Er zijn ook mensen die zweren bij de caissière. Die zitten niet te wachten op contactloos.

,,We gaan zeker door met menselijk contact. Maar dat hoeft niet bij de kassa te zijn, we hebben afgelopen jaar drieduizend medewerkers opgeleid om klanten beter te helpen bij hun vragen over verse producten. Dus het is niet zo dat er straks geen personeel meer rondloopt in onze winkels.’’


© ANP XTRA
Hoge bomen vangen veel wind. Wakker Dier is bezig met een felle campagne tegen jullie kippenvlees. Skip de AH-kip. Wat vindt u daarvan?
,,Ik vind het niet leuk, dat lijkt me logisch. Ik vind ook dat Wakker Dier te eenzijdig naar dit onderwerp kijkt. Dierenwelzijn staat hoog in ons vaandel. Wij waren de eerste supermarkt die al het varkensvlees minimaal een ster van het Beter Leven-keurmerk gaf en we verkopen de meeste kip met dit keurmerk. We doen ongelofelijk veel om het welzijn van de dieren te verbeteren, maar we kijken ook naar het milieu. Hoe meer ruimte een kip heeft, hoe meer negatieve invloed dit heeft op het milieu.’’

Het is toch zielig dat kippen maar zo weinig ruimte hebben?
,,Het is ook hoe Wakker Dier het neerzet. Die kippen hebben een heel grote stal en niet een vierkante meter. Kippen zitten trouwens graag dicht bij elkaar.’’

Kopen mensen hierdoor minder kip of ander vlees?
Van Egmond schudt haar hoofd. ,,Nee, daar merken we niets van. Er zijn verschillende soorten klanten. Sommigen willen driesterrenkip, anderen niet. Dat geldt ook voor ander vlees. Wij bieden het allebei. Maar nogmaals, we tornen niet aan keuzevrijheid.’’

In september ging de eerste winkel zonder kassa open. De Ochtendshow was erbij:

www.ad.nl/koken-en-eten/dit-is-de-baa...
Bijlage:
1.160 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 53 54 55 56 57 58 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24-jan-20 17:35
Koers 22,445
Verschil +0,450 (+2,05%)
Hoog 22,555
Laag 22,110
Volume 2.676.144
Volume gemiddeld 2.927.912
Volume gisteren 2.437.182