TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM-NOVEMBER 2017 we gaan voor de 10 deze maand.

2.503 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 122 123 124 125 126 » | Laatste
PGV
1
quote:

tatje schreef op 4 november 2017 10:01:

Is het spel al op de wagen !!!

Broadcomm wil Qualcomm overnemen, die momenteel NXP willen.

Beurswaarde NXP 40 miljard
Beurswaarde Qualcomm 92 miljard
Beurswaarde Broadcomm 109 miljard.

Hoe zou het zijn gegaan met de aanstelling van Rhodin en leukert als commissaris bij Tom Tom.

Via headhunters :-)

Of vertegenwoordigen Rhodin ex IBM en Leukert rvb SAP, de belangen van IBM en SAP binnen Tom Tom.

Voor mij lijkt het erop, dat IBM en SAP ( geboren uit ex medewerkers van IBM ) de prijs weten die de founders willen hebben voor Tom Tom, anders hoef je niet zo dicht op de kachel te zitten.

Ik denk zelfs dat IBM en SAP de rest buiten de deur kunnen houden.

Baidu zie ik niet zitten als partij die Tom Tom gaan overnemen en Apple en Verizon willen die hoofdprijs niet betalen.

Beurswaarde SAP 121 miljard euro
Beurswaarde IBM 140 miljard dollar.

SAP telematics en traffic
IBM de rest

Is 23 miljard dan zoveel voor de marktleider Tom Tom en je kunt het nog delen ook :-)

Dat zou een koers van 100 zijn ongeveer, niet verkeerd.
[verwijderd]
0
quote:

McHuberts schreef op 4 november 2017 10:04:

[...]

Ik kan alleen doorgeven wat de TT manager zei tijdens de presentatie. Ik heb mijn aantekeningen er nog eens op nageslagen: "TT ontvangt data van 540 miljoen probes, voornamelijk Apple."
Daarnaast is het zeker dat de percentages op de sheets slaan op de dekking die TT heeft in het verkeer in NL en rond de basis van Apple, resp 12% en 37%.

De 540 miljoen probes is inclusief alles vlgs het laatste pb. Hoeveel connected van t2 zelf rijd er?

corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
RESEARCH
2
Ja Wies, Wessanen zat ik toen ook al jaren fors in. Kreeg van IR (Carl Hoyer) destijds altijd keurig antwoord op mijn vragen. Zag het zelf toen niet meer zitten en ben rond de € 3,- uitgestapt. Erg jammer. Aandeel begon pas te rennen toen de CEO Merckens werd vervangen door Barnouin. Merckens zijn termijn werd niet verlengd wegens slechte prestaties.
Dat is nu het verschil met TT. CEO en de rest blijven gewoon zitten en de communicatie is gewoon niet open. Wessanen betaalde voor zover mogelijk dividend uit. Ook in mindere tijden, TT geeft het uit aan hobby's.
Denk daarom eerder dat TT van de beurs wordt gejat.
shaai
0
quote:

cave canem schreef op 4 november 2017 07:31:

@ Research - shaai , beide mogelijk
we hebben met TT wel een situatie waarbij de uitvoerende bestuurders ook 50% van de aandelen bezitten, dus die kunnen veel heel lang naar hun hand zetten
geheime agenda's bij zulke belangen zullen er ook zeker zijn, zij zijn uiteindelijk de founders van het bedrijf en voor wat betreft de endgame
zij zullen best een game plan hebben hoe zij daar het beste naar toe werken

maar als we echt naar FY20/21/22 winsten gaan zien van 1-2-3 euro wpa en als fundamenteel het bedrijf net zo sterk staat als haar sectorgenoten HERE en Fleetmatics en je noteert aan 1/3e van hun waarde, dan wil ik nog zien wie het aandeel gaat tegenhouden

voor nu kunnen ze nog schuiven met de kosten voor wat is direct te nemen en wat is een afschrijving over de duur van de investering, tussen Opex en Capex
voor nu kan HG ingeseind door Wakkie nog wegkomen met waar hij zich verplicht voelt te delen voor melding met de reguliere aandeelhouder en wat niet
voor nu kan hij bij iedere aangekondigde samenwerking nog wegkomen met het heeft "geen financiële impact voor nu op de cijfers "

maar TT is geen filantropische instelling en al die samenwerkingen en deals die gaan straks uitbetalen en dat gaan we terug zien in de koers

denk echt dat we aan de laatste periode bezig zijn waar TT enkele cijfers voor de komma schrijft en dat TT straks in een uptrend voor de koers van het aandeel voor jaren gaat en dat kan resulteren aan een X3 tot X5 van het huidige niveau

weet nog precies hoe Wessanen verliep aan 3 euro zat die zwaar Long, alle experts neem je winst aan 7 euro, dit aandeel gaat nooit meer de 8-10 euro zien, 3 jaar later staan we aan 16 euro

je moet voor de lol is naar Wessanen kijken en dan de lange termijn grafiek aantikken .... TT kan dat ook.

ik ben het met je eens dat de koers fors hoger an, en dat als alles idd goed gaat, dat de koers idd niet tegen is te houden op termijn. Ik ben echter wel opgehouden met al teveel geven om de huidige koers, omdat dat imo geen zin heeft bij TT, en heb me erbij neergelegd dat de koers pas echt losgaat als HG het wil richting de endgame. Wat jij zegt over die goede presentatie van HG, geeft mij dan een beetje hoop dat dat dichterbij komt, dat ie goed presenteert ipv alle hoop de grond in comuniceren zoals we nu al best lang hebben gezien. Het helpt voor mijn rust te bedenken dat HG uiteindelijk een goede eindgame wil, maar vooralsnog eerder geincentiviceerdis (was?) voor een lagere koers, maar dat altijd alleen gegeven het feit dat ie in zijn hoofd weet wat er uiteindelijk mogelijk is.
eduardo3105
0
quote:

cave canem schreef op 4 november 2017 07:31:

@ Research - shaai , beide mogelijk
we hebben met TT wel een situatie waarbij de uitvoerende bestuurders ook 50% van de aandelen bezitten, dus die kunnen veel heel lang naar hun hand zetten
geheime agenda's bij zulke belangen zullen er ook zeker zijn, zij zijn uiteindelijk de founders van het bedrijf en voor wat betreft de endgame
zij zullen best een game plan hebben hoe zij daar het beste naar toe werken

maar als we echt naar FY20/21/22 winsten gaan zien van 1-2-3 euro wpa en als fundamenteel het bedrijf net zo sterk staat als haar sectorgenoten HERE en Fleetmatics en je noteert aan 1/3e van hun waarde, dan wil ik nog zien wie het aandeel gaat tegenhouden

voor nu kunnen ze nog schuiven met de kosten voor wat is direct te nemen en wat is een afschrijving over de duur van de investering, tussen Opex en Capex
voor nu kan HG ingeseind door Wakkie nog wegkomen met waar hij zich verplicht voelt te delen voor melding met de reguliere aandeelhouder en wat niet
voor nu kan hij bij iedere aangekondigde samenwerking nog wegkomen met het heeft "geen financiële impact voor nu op de cijfers "

maar TT is geen filantropische instelling en al die samenwerkingen en deals die gaan straks uitbetalen en dat gaan we terug zien in de koers

denk echt dat we aan de laatste periode bezig zijn waar TT enkele cijfers voor de komma schrijft en dat TT straks in een uptrend voor de koers van het aandeel voor jaren gaat en dat kan resulteren aan een X3 tot X5 van het huidige niveau

weet nog precies hoe Wessanen verliep aan 3 euro zat die zwaar Long, alle experts neem je winst aan 7 euro, dit aandeel gaat nooit meer de 8-10 euro zien, 3 jaar later staan we aan 16 euro

je moet voor de lol is naar Wessanen kijken en dan de lange termijn grafiek aantikken .... TT kan dat ook.

Dit is inderdaad de reden dat ik nog steeds in TT zit terwijl andere fondsen die op m'n netvlies staan al mooie resultaten boeken. Wessanen heb ik een paar jaar in bezit gehad en na de zoveelste tegenvallen met gekochte opties uiteindelijk verkocht tussen de 2 en 3 eur. Geen verlies maar jaren ook geen rendement. TT duurt ook langer dan verwacht maar de potentie is er nog steeds en ik wil geen 2e Wessanen beleven.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

McHuberts schreef op 4 november 2017 10:04:

[...]
Ik kan alleen doorgeven wat de TT manager zei tijdens de presentatie. Ik heb mijn aantekeningen er nog eens op nageslagen: "TT ontvangt data van 540 miljoen probes, voornamelijk Apple." [1]
Daarnaast is het zeker dat de percentages op de sheets slaan op de dekking die TT heeft in het verkeer in NL en rond de basis van Apple, resp 12% en 37%. [2]
[1]: Ik neem onmiddellijk van je aan dat het door TT zo gezegd is, dat zeggen ze steeds. Al is de toevoeging "voornamelijk Apple" voor mij nieuw, maar dat was al een publiek geheim. Voor zover het waar is gooien ze alle soorten echte en meer grofmazige probes op één hoop. Ik denk dat ik dat in mijn vorige posts afdoende aangetoond heb.
Los van de verschillende soorten 'probes' zet ik toch ook wel vraagtekens bij het getal zelf. Hoeveel van de ruim 500 mln Apple devices komen zelden of nooit in een auto?

[2]: Ze gebruiken hier volgens mij een nogal ruime interpretatie van het woord dekking ('coverage'). Meer het bezit van devices dan het gebruik als probe in het verkeer. En ook hier geen onderscheid tussen de verschillende soorten probes.
Als je gaat tellen* in het 'Apple-gebied' zie dat het percentage daadwerkelijke traffic probes véél lager is dan die zg. 37%.

Het zou kunnen dat TT bij die steeds herhaalde 'ruim 500 mln' ook nog de Vodafone-informatie meeneemt, dwz. de (over tientallen mobiele telefoons gemiddelde) verplaatsingen van de ene GSM-cell (zendmastgebied) naar de andere. Maar dat wordt zo langzamerhand een ouderwetse methode, die nauwelijks meer bijdraagt aan traffic. En dan zouden ze zelfs een hoger getal kunnen noemen, want dan doen ook ander merken dan Apple mee.

Hoe het ook zij, bedankt voor de discussie en zeker ook voor het doorgeven van die powerpoint-presentatie (hieronder weer als bijlage meeegegeven).

*) Voor de liefhebbers: hoe tel ik dat? Ik neem voor het gemak even het wegdeel tussen km15 en km25 in sheet 4 van de bijlage. Ik tel daar bovenin ca 26 probes (de zwarte of blauwe pijtjes). Dat is een momentopname om 13.40 uur.
Hoeveel voertuigen zijn er daar en dan in totaal? De verkeersintensiteit en de gemiddelde snelheid in dat wegdeel zijn in sheet 4 globaal af te lezen.
De dichtheid volgt dan uit: intensiteit/ snelheid = ongeveer 5000/116 = 43 vtgn/km. Over 10 km: 430 auto's. Probe-percentage: 26/430 = 6%.
Dus, hoezo 37%?
Bijlage:
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Sunshine Band schreef op 4 november 2017 10:57:

[...]
De 540 miljoen probes is inclusief alles vlgs het laatste pb. Hoeveel connected van t2 zelf rijd er?
corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
Momenteel 10 à 11 miljoen, maar die zijn niet allemaal tegelijk op de weg. Tijdens spitsuren in West-Europa zo'n 1,5 miljoen tegelijk.
loesje62
0
Geen idee of dit artikel over tesla al gepost is. Zo ja dan wil Henk hem op termijn misschien wel verwijderen.

Zo niet. Dan is het voor de kenners misschien best interresant .

buff.ly/2lOiF67

Goed weekend
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Topper schreef op 4 november 2017 09:53:

Tatje bedankt voor de toevoegingen, deze zijn nu verwerkt.
....

Heb er nog een:
In Q3 een zeer forse en ongebruikelijke vooruitbetaling door een grote (nieuwe?) Licensing-klant. Is geen persbericht maar blijkt wel uit de Q3-cijfers.

Misschien leuk om onder de maand augustus te plaatsen? Staat daar ook wat!
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 4 november 2017 17:44:

[...]
Momenteel 10 à 11 miljoen, maar die zijn niet allemaal tegelijk op de weg. Tijdens spitsuren in West-Europa zo'n 1,5 miljoen tegelijk.

Dank je.
Aanbod tomtom traffic groeit met gemiddeld meer dan een land per maand, die groei gaat voorlopig door zegt tomtom
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Sunshine Band schreef op 4 november 2017 18:56:

[...]
Dank je.
Aanbod tomtom traffic groeit met gemiddeld meer dan een land per maand, die groei gaat voorlopig door zegt tomtom
Inderdaad. Aanbod van de traffic service staat op zich los van de gegevensbronnen, maar elke nieuwe individuele gebruiker in die landen betekent wel weer een probe erbij. Dat verbetert tevens het traffic-product voor licensingklanten. (Waaronder Apple?)

Wisten jullie trouwens dat de traffic service van TT veel meer kms weg bedekt dan er in hun maps opgenomen zijn? Dankzij het uitruilformat NDS. Daarom kan Daimler (met kaarten van Here) traffic afnemen bij TT.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

cave canem schreef op 3 november 2017 09:56:

om heel eerlijk te zijn ik ben altijd een enorme voorstander geweest voor kapitaliseren , maar gezien de ontwikkelingen in de sector en de nieuwe updates van de analisten denk ik dat het na het afscheid van sports/consumer nu beter is dat TT de komende jaren eerst zelfstandig de koers fors hoger zet en die mogelijkheid is er, daarna kunnen ze dan altijd nog overwegen afscheid te nemen via een stappenplan.

TT gaat straks naar 75/80 % marge en gaat een gedeelte van haar opex/capex indirect verhalen bij haar zakelijke partners, wensen die een tailor-made product dan gaan ze daar aan meebetalen en voor betalen

waar TT zich vol voor moet concentreren is het winnen van tenders en Telematics laten groeien, als ze die omzet straks met hun groei untits naar 1,25 miljard kunnen tillen ( met een afstervende consumer) en daar 75% marge op gaan maken en een sharing-formula hebben voor R&D en kosten, dan gaan ze straks echt bij 250 mio uitstaande aandelen .. reken maar mee 1,25 miljard @ 75% :250 = 3,8 x 15 (multiple) = 57 euro per aandeel en dan daar 35% premie op voor stappen-verkoop, dan ga je 75 euro per aandeel vangen.

daar waar we 18 maand terug met een zieke sports/consumer blij waren met de break-up value van 18 euro van Kumar en MdD, da's nu echt een gepasseerd station

nu moeten we all the way willen gaan, ik kruip langzaam maar zeker naar de halve niveaus toe van Martin en GB.

Ja, Natte Krant het kan verkeren, ben compleet om - de gouden jaren voor TT komen er aan en dat gaan we in de koers terug zien.
Beste Wies, waarom had je het dan altijd over de niet-erkende assets van TT?
Jij en anderen noemden daarbij van alles, maar nooit hun geweldige prestaties bij traffic.

Ja, dat is ook een asset. TT is daarin 2x beter dan Inrix, en 4x zo uitgebreid.
Waarvoor wilde Inrix naar de beurs? Voor 1 miljard dollar. Toegegeven: dat ging niet door.

Maar nu jij weer. Hoeveel is TT's traffic waard?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 5 november 2017 00:34:

[...]
...
Maar nu jij weer. Hoeveel is TT's traffic waard?
Zullen we zeggen: 10.000 keer het jaarsalaris van R-P. Schäfer?
Redelijk toch?

[verwijderd]
7

@ BDB, laten we het bij feiten houden of fantasie ?

feit 1: TT heeft een beursnotering, zowel de institutionele belegger als de de privé belegger kan daar het aandeel kopen, dus dat is makkelijk rekenen
er staan 238 mio aandelen uit , huidige notering 9,85 euro geeft 2,3 miljard euro beurswaarde

feit 2: HERE , de grote concurrente voor TT Maps haalt nieuw geld binnen op basis van 3,5 miljard euro

feit 3: Verizon betaalde 2,4 miljard $ ofwel 2 miljard euro voor Fleetmatics

feit 4: HERE heeft een markt aandeel wat ongeveer 2,5 @ 3 X zo groot is als TT maps, maar TT heeft wel een technische voorsprong van enkele jaren, hence de recente gelden die HERE doet voor 600 mio aan R & D

feit 5: Fleetmatics en Telematics zijn ongeveer gelijk voor volume, maar Fleetmatics heeft waarschijnlijk een iets beter verdien-model, maar Telematics zien de experts wel allemaal als " best beschikbaar "

conclusie: de waarde van HERE en Fleetmatics samen geeft 5,5 miljard euro tegenover een 2,3 miljard euro beurswaarde van TT

hoe kan dat nu, zo'n immens verschil
wel dat kan volgende oorzaken hebben

of TT's verdienmodel is zoveel slechter dan dat van de concurrent
of TT's investeringen en afschrijvingen liggen veel hoger dan bij de concurrent, zodat het kosten-winsten plaatje een vertekend beeld geeft
of TT's overhead en verloningen zijn zo ongelofelijk veel genereuzer voor hun key_Managers dan bij de concurrent dat dit de resultaten serieus drukt
of TT heeft een bleeder in de porto die de totale biz compleet onderuit haalt, zowel voor resultaat als voor waardering qua weging.

of het is een combinatie van alles hierboven, maar het keiharde feit is dat TT's beurswaarde van een kleine 2 miljard plus aangeeft dat wanneer consumer NUL waarde heeft er slecht 2,3 miljard overblijft voor een beetje cash , maps+licensing en telematics, dus ..vul zelf maar in, welke waarde de markt geeft voor Telematics 0,750 mio ? , als de kaarten het kroonjuweel gaan voor 1,3 miljard euro binnen dit beursplaatje ?

maar wat ik denk is
dat TT maps minimaal 2,5 miljard waard is en growing
dat Telematics minimaal 1,5 miljard waard is

en dat dit klote sports/consumer het bedrijf een negatieve impact heeft gegeven voor weging en profilering van 1,5 tot 2 miljard euro
dit heeft bakken en bakken geld gekost, niet enkel aan afschrijvingen en verliezen, ook voor waarde appreciatie aan de beurs

nu HG dus dit Anker eindelijk afwerpt ligt de weg open naar gelijke waarderingen als de concurrent.


[verwijderd]
2
@Cave, ik denk dat je de belangrijkste reden voor waardeverschil vergeet : de 'strafkorting' voor aanwezigheid van de founders, ik vermoed in de orde van vijftig procent
Beperktedijkbewaking
2
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 5 november 2017 00:34:

[...]
Beste Wies, waarom had je het dan altijd over de niet-erkende assets van TT?
Jij en anderen noemden daarbij van alles, maar nooit hun geweldige prestaties bij traffic.
Ja, dat is ook een asset. TT is daarin 2x beter dan Inrix, en 4x zo uitgebreid.
Waarvoor wilde Inrix naar de beurs? Voor 1 miljard dollar. Toegegeven: dat ging niet door.
Maar nu jij weer. Hoeveel is TT's traffic waard?
En dit is nota bene de post waar ik AB's op kreeg. Maar niet over mijn gereken aan probes. Dan zwijgen allen. En terecht. Jullie snappen er de ballen van.

Ik schreef al: ik ben de godfather van VI, niet alleen in NL. Ik kan de waarde van 'traffic' schatten. Jij en de jouwen niet. No more to say.
Wat jullie ontbreekt is geduld en vertrouwen.

[verwijderd]
0

@ Sunshine, Ja - da's een serieuze handicap

@ BDB , jij onderschrijft dat we hier aan 2 miljard plus voor héél TT nog veel mogen verwachten voor koersaanwas, prima - klinkt goed

wat die probes betreft, klopt ik snap er de ballen van, maar ik hoef het ook niet te begrijpen als de koers van het aandeel het maar begrijpt en dat laat blijkbaar nog even op zicht wachten :)
holenbeer
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 5 november 2017 00:34:

[...]
Beste Wies, waarom had je het dan altijd over de niet-erkende assets van TT?
Jij en anderen noemden daarbij van alles, maar nooit hun geweldige prestaties bij traffic.

Ja, dat is ook een asset. TT is daarin 2x beter dan Inrix, en 4x zo uitgebreid.
Waarvoor wilde Inrix naar de beurs? Voor 1 miljard dollar. Toegegeven: dat ging niet door.

Maar nu jij weer. Hoeveel is TT's traffic waard?

Ik denk dat veel mensen traffic niet als een separaat te waarderen product/dienst zien, maar het is wel goed er eens met die blik naar te kijken. hoe zou jij de BU's van TT positioneren/noemen om de maximale zichtbaarheid van alle assets te bewerkstelligen?
Mooie klus voor die nieuwe marketingman. Sports eruit, B2B focus, nu de hele tent anders positioneren. Van mij mogen ze het B2B deel een totaal andere naam geven, zoals al eerder gezegd hier door oa wies: zonder consumer is het een startup van 2 miljard zonder schulden in een super hot sector. Ga je zo'n startup TomTom noemen?
2.503 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 122 123 124 125 126 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 9 mei 2024 12:40
Koers 5,525
Verschil -0,020 (-0,36%)
Hoog 5,550
Laag 5,500
Volume 37.649
Volume gemiddeld 281.378
Volume gisteren 302.782