Ik ga graag de discussie met je aan over de omzetten van TT.
Jij stelt dat de omzet van TT in 2019, 2020 en 2021 als volgt kan worden weergegeven.
2019 Consumer 275 mio, Automotive 266 mio en Enterprise 160 mio Totaal 701 mio
2020 Consumer 135 mio, Automotive 215 mio en Enterprise 173 mio Totaal 522 mio
2021 Consumer 100 mio, Automotive 260 mio en Enterprise 190 mio Totaal 550 mio
Consumer en Enterprise krijgen bij mij andere waarden maar dat heeft te maken met interpretatie.
Anders ligt dat met de omzet Automotive.
De door TT uitgefactureerde Automotive omzet bedroeg 245 mio, 317 mio, 381 mio en 85 mio in resp 2017, 2018, 2019 en 1q 2020.
De gerapporteerde omzetten waren resp 196 mio, 245 mio, 266 mio en 50 mio.
De verschillen daartussen zijn geboekt naar uitgestelde omzet.
Deze uitgestelde omzet valt te verdelen in deferred kort(vrijval binnen een jaar) en deferred long( langer dan een jaar).
De deferred kort bedroeg 113 mio, 125 mio, 153 mio en 164 mio in 2017, 2018, 2019 en 1q 2020.
Met dank aan @BDB(zie post 16 april om 19.40 uur) zal de deferred long bij Consumer minimaal 35% bedragen.
De deferred kort voor Automotive komt daarmee uit op:
2017 21 mio, 2018 48 mio, 2019 86 mio en 1q 2020 105 mio.
Daarmee wordt aangegeven dat er in het jaar volgend op die balansdatum dat bedrag als basis-omzet zal worden verantwoord aangevuld met de te factureren omzet vanuit productiecijfers met toepassing van deferred.
De productie heeft in het 1q gedeeltelijk stilgelegen waardoor er slechts 85 mio kan worden gefactureerd.
Indien je een inschatting wil maken van de omzet Automotive in 2020 en 2021 dien je terug te gaan naar het backlog omdat dat naast de reeds vrij te vallen bedragen vanuit deferred een inschatting is van de te factureren bedragen op basis van de reeds gesloten deals.
HG en Taco waren heel beslist in hun uitspraken dat het backlog is gegroeid.
De te herleiden te factureren omzet per kwartaal komt uit op 100-110k.
Uiteraard zegt dat nog niks over de feitelijk te factureren omzet want die is rechtevenredig afhankelijk van de productie bij autofabrikanten en die zal naast het opgetreden effect in 1q zeker ook negatieve gevolgen hebben in q2 en mogelijk ook voor de volgende kwartalen.
De effecten in het 1q zijn als volgt weer te geven:
Vrijval uit deferred kort 86 mio/4 = 21,5 mio
Uitgefactureerd 85 mio wv genormaliseerd naar deferred 25% = 63,5 mio
IFRS omzet 1q 21,5 + 63,5 mio = 85 mio
Aanpassing door reassesments heeft geleid tot een verantwoorde omzet van 50 mio met als resultante dat de instroom vanuit deferred kort is gestegen naar 105 mio.
Te verwachten omzet 2020:
3/4 van 105 mio = 79 mio
Omzet 1ste kwart= 50 mio
Omzet 2/4e kwart= % geproduceerde auto's af fabriek x 105k - 25% deferred.
Te verwachte omzet 2021:
Vrijval vanuit deferred kort 105 mio
% geproduceerde auto's af fabriek x 420K -25%
Ik hoop dat je begrijpt, dat een productieval met 25% voor de automobielsector desastreus zal uitpakkken met als gevolg het einde van veel van die OEM's en daarmee gepaard gaande veel maatschappelijke onrust door werkloosheid en financiele konsekwenties voor de bij die OEM's betrokken banken en suppliers(TT).
Indien ik dat rampscenario van 25% productieval in resterend 2020 gevolgd door een productieval van 10% in 2021 meereken kom ik uit op een omzet in 2020 van 365 mio en 455 mio in 2021.
De verschillen met de door jou aaangegeven omzetten van 215 mio en 260 mio in resp 2020 en 2021 zijn niet enkel toe te schrijven aan het "vergeten" mee te nemen van de vrijval uit deferred ad 105 mio.
Ik ben benieuwd hoe jij het overige verschil wenst te verklaren van 45 mio in 2020 en 90 mio in 2021.