De Bosch-ingenieur Christian Appel werkt samen met de start-up van Nikola Motor Company om 's werelds eerste vrachtwagen van 40 ton te ontwikkelen met een brandstofcelaandrijving. Het is een opwindende kans - en het zou het begin kunnen zijn van een nieuw tijdperk in het goederenvervoer.
Truck tuning in Arizona
Bosch-ingenieur Christian Appel roept de testtruck met een portofoon de weg op
Christian Appel roept de vrachtwagen de testbaan op.
Glinsterende hittegolven kabbelen over het asfalt van het test- en engineeringcentrum aan de rand van het Phoenix Sonoran Preserve in Arizona. Christian Appel doet even zijn baseballpet af om het zweet van zijn voorhoofd te vegen. Hij richt zijn blik op de horizon, waar de omtrek van een sneeuwwitte vrachtwagen bijna zichtbaar is. Het team om hem heen is bezig met het aanpassen van instellingen, het kalibreren van apparatuur en het oproepen van de laatste statusupdates. "Oké, laten we de truck weer op de baan krijgen", zegt Appel in zijn radio. Dit is de vijfde keer dat ze de procedure vandaag hebben uitgevoerd. Het draait allemaal om afstemming. Binnenkort is alles precies in orde: het besturingssysteem, de brandstofcel en de besturing. Binnenkort is het showtime.