TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Mei 2021.

1.106 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 52 53 54 55 56 » | Laatste
boem!
0
Ik snap jouw opmerking niet zo goed over de negatieve impact mbt de aandeleninkoop.

De treausry shares zijn bedoeld om verwatering tegen te gaan bij uitoefening van optierechten.

Dat de optierechten nu op 0 gewaardeerd worden vanwege de huidige koers van het aandeel zegt nog niets wat die optierechten aan waarde vertegenwoordigen in de toekomst.
Feitelijk heeft men nu al de optierechten in huis tegen een prijs van 7,50 euro tot en met de toezegging 2021.

Indien de optierechten waardeloos aflopen en dus niet uitgeoefend worden blijft TT zitten met een belang a 7,50 per aandeel.

Indien de optierechten wel worden uitgeoefend doet TT dit door treasury shares te verstrekken onafhankeljk wat de uitoefenprijs is.

IN deze zn zijn alle aandeelhouders gedekt tegen verwatering door optierechten tegen een prijs van 7,50 euro.

Het risico dat hierbij wordt gelopen is, dat de optierechten waardeloos aflopen en TT blijft zitten met de aandelen die dan wel 7,50 per stuk hebben gekost en dan een lagere waarde bezitten.

De treasury shares zijn gewone aandelen die hun weg nog moeten vinden naar de free-float dan wel de FF's.

Bj een stijgende koers is dit voor TT positief ipv negatief.
tatje
0
Tja, over omzet in locatie technologie kan je twisten.

Maar de omzet automotive komt al niet meer alleen uit de backlog.

Het volgende zei Taco bij Q44 2020.

For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog. We'll give an update of the automotive backlog on an annual basis during our full year results.

Dus in 2021 is het grootste deel uit de backlog ( eind 2020 1,8 miljard ), maar niet alles.

Eind 2021 krijgen we weer een backlog, maar vanaf 2022 komt de herkende IFRS omzet uit een combinatie van de backlog en nieuwe deals ( niet in de backlog )

Dus de herkende omzet automotive zal in 2021 bestaan uit.

- gedeelte van de centen van de autos die van de band rollen ( uit de backlog )
- vrijval van deferred na jaar 1 ( uit de backlog
- ADAS 2021 tussen de 3 en 6 miljoen autos met TT ADAS ( niet uit de backlog )

na 2021 is de ADAS bijdrage zo groot, dat Taco zegt : In later years ( dus na 2021 ), it will be based on a combination of new deals and backlog.

Wat zit er in de backlog :

- SD deals
- herwaardering deals
- deferred

ADAS is toch connected een jaarlijkse fee.

Het Verenigd Koninkrijk maakte vorig jaar een rigoureuze beslissing: dat land laat per 2030 géén nieuwe auto met verbrandingsmotor toe. Enkel stekkerhybrides hebben tot en met 2035 een toekomst in dat land. Nederland heeft dezelfde ambitie, om vanaf 2030 geen verbrandingsmotoren meer toe te laten.

Gaat SD in een connected auto ook naar een jaarlijkse fee.

boem!
0
Indien jij gelijk zou hebben met jouw definitie van het backlog komt de gegeven outlook van TT wwel n een zeer bijzonder licht te staan.

Bij de presentatie van de cijfers over 2020 geeft TT nl zelf een specificatie aan vwb de IFRS omzetten vanuit het backlog ad 1,8 miljard.

HI geeft daarbij aan voor 2021 14% is 252 mio te verwachten oplopend naar 288 mio in 2023 en 306 mio in 2024.

Indien dat slechts de SD contracten zou behelzen komt daar nog bovenop de omzetten vanuit de HDcontracten.

Rekenend met een jaarfee van 12 euro kom je als snel aan een suppletieomzet van 4,5 mio x 12 euro = 54 mio waardoor de omzet automotive in 2021 op 306 mio zou uitkomen en dat cijfer is in tegnspraak met de outlook van 435 mio over 2021 voor A&E.
tatje
0
Zo zei Taco het bij de toelichting cijfers Q4 2021

For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog. We'll give an update of the automotive backlog on an annual basis during our full year results.

Ik lees :

in 2021 komt het meeste van de herkende omzet uit de backlog, ( dus niet alles )

Na 2021, dus vanaf 2022, komt de herkende omzet uit een combinatie van nieuwe deals en de backlog. ( 40 - 60 of 30 - 70 maar kan ook 50 - 50 zijn ? )

2022 bv. nieuwe deals uit 2022 , want anders zouden ze toch in de backlog eind 2021 zitten :-)

Ik verwacht TT met ADAS in de autos.

- eind 2019 > dan 1 miljoen
- eind 2020 3 miljoen
- eind 2021 6 miljoen
eind 2022 11 miljoen.

Dus zo lezen.

eind 2019 1 miljoen autos = 1miljoen
eind 2020 1 miljoen uit 2019 en 2 miljoen nieuw uit 2020 = 3 miljoen
eind 2021 1 miljoen uit 2019 2 miljoen uit 2020 en 3 miljoen nieuwe in 2021 = 6 miljoen
eind 2022 1 miljoen 2019 2 miljoen 2020 3 miljoen 2021 en 5 miljoen uit 2022 = 11 miljoen.

Stapelen !!
tatje
0
Ha Boem.

Laat me ff zien, waar ik dat precies kan vinden.

Bij de presentatie van de cijfers over 2020 geeft TT nl zelf een specificatie aan vwb de IFRS omzetten vanuit het backlog ad 1,8 miljard.

Q4 2020 outlook locatie technologie 420 - 450.

Bij Q1 2021 herhaald.
boem!
0
quote:

sniklaas schreef op 17 mei 2021 11:03:

[...]Mijn verwachting, een negatieve bijstelling van de outlook voor A@E, met 2021-Q1 is de €420...450 mio nog herhaald maar gezien de naweeën van COVID-19 en de verzadiging van de automobielmarkt waardoor de outlook met 5% kan worden vermindert en daarnaast de effecten van de chip tekorten, vorige maand was er sprake van -3% wat vorige week is aangepast naar -5% en daar verwacht ik een nog grotere negatieve aanpassing voor Q2 en Q3 -8%....-10% en het is allerminst zeker dat herstel gaat optreden voor Q4.

En vergis je niet in de effecten van de lockdowns van vorig en dit jaar waardoor de vervangingsmarkt is vertraagd en wellicht gezien het nieuwe thuiswerken ook voor een deel is verdwenen, voordeel is dat de prijzen van occasions stijgen waardoor de scherpe randjes eraf gehaald kunnen worden, maar enkel en alleen als het nieuwe model ook geleverd van worden.
In het model van vandaag zitten meer en geavanceerdere chips dan in het model van gisteren...

Voor nu is mijn verwachting €400 mio aan omzet voor 2021 maar hou rekening dat de omzet van 2020 van €392 mio dit jaar niet behaald gaat worden. Een deel is natuurlijk uitgestelde omzet dat in 2022 erbij kan komen, het is aan TOMTOM om dat goed uit te leggen bij Q2 en Q3 om te voorkomen dat de koers terugvalt < €6,50..
Mag ik hieruit opmaken dat jij de verwachting hebt dat de boekingen gedaan in het backlog per 31 dec 20020 te optimistisch zijn.

Taco geeft nl aan reeds geboekte bedragen te hebben staan voor 2021 van 14% van 1,8 miljard ofwel een 252 mio en opgeteld bij de omzet Enterprise ad 165 mio geeft hij een imho zeer voorzichtige outloook af van 420-450 mio.
boem!
0
quote:

tatje schreef op 17 mei 2021 11:49:

Ha Boem.

Laat me ff zien, waar ik dat precies kan vinden.

Bij de presentatie van de cijfers over 2020 geeft TT nl zelf een specificatie aan vwb de IFRS omzetten vanuit het backlog ad 1,8 miljard.

Q4 2020 outlook locatie technologie 420 - 450.

Bij Q1 2021 herhaald.

onder het hoofdje presentation bij de jaarcijfers
tatje
0
Ha Boem waar staat dat !

Taco geeft nl aan reeds geboekte bedragen te hebben staan voor 2021 van 14% van 1,8 miljard ofwel een 252 mio en opgeteld bij de omzet Enterprise ad 165 mio geeft hij een imho zeer voorzichtige outloook af van 420-470 mio.

Je zal 420 - 450 bedoelen.

taco mocht tijdens de Q en A Q 4 2020 1 vraag beantwoorden.

Harold, s wil is wet, denk ik dan maar.
Gvv2024
1
Gaat weer bergafwaards vandaag, zinkend schip waar je helaas niet kunt uitstappen met een verlies <50 % !!
I Love Melbourne
1
Tatje, het is toch eigenlijk schandalig dat wij als particuliere belegger nog steeds niet weten hoe de backlog wordt berekend/gehanteerd. Snap ook niet waarom de analisten HG hier niet over hebben doorgezaagd tijdens de conference calls.

quote:

tatje schreef op 17 mei 2021 11:44:

Zo zei Taco het bij de toelichting cijfers Q4 2021

For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog. We'll give an update of the automotive backlog on an annual basis during our full year results.

Ik lees :

in 2021 komt het meeste van de herkende omzet uit de backlog, ( dus niet alles )

Na 2021, dus vanaf 2022, komt de herkende omzet uit een combinatie van nieuwe deals en de backlog. ( 40 - 60 of 30 - 70 maar kan ook 50 - 50 zijn ? )

2022 bv. nieuwe deals uit 2022 , want anders zouden ze toch in de backlog eind 2021 zitten :-)

Ik verwacht TT met ADAS in de autos.

- eind 2019 > dan 1 miljoen
- eind 2020 3 miljoen
- eind 2021 6 miljoen
eind 2022 11 miljoen.

Dus zo lezen.

eind 2019 1 miljoen autos = 1miljoen
eind 2020 1 miljoen uit 2019 en 2 miljoen nieuw uit 2020 = 3 miljoen
eind 2021 1 miljoen uit 2019 2 miljoen uit 2020 en 3 miljoen nieuwe in 2021 = 6 miljoen
eind 2022 1 miljoen 2019 2 miljoen 2020 3 miljoen 2021 en 5 miljoen uit 2022 = 11 miljoen.

Stapelen !!
boem!
0
quote:

boem! schreef op 17 mei 2021 09:32:

[...]

Ik heb erg met je te doen.

Ben jij ook bereid ons een inkijkje te geven van het tijdstip waarop je bent ingestapt want bij verkoop tegen 10 euro nog steeds tegen een fors verlies aankijken is wel heel erg bijzonder.
Meer dan 50% je lijkt wel een FF
tatje
0
Ik zie inderdaad 14% van 1,8 miljard staan.

Automotive uit de backlog 252
Enterprise gezien de dollar 165
ADAS niet uit de backlog neem ik het bedrag van Boem 4,5 miljoen maal 12 is 54

Zou 471 zijn.

We zullen zien !
boem!
0
@tatje

Het zou mij zeer goed uitkomen indien jouw redenatie klopt,

Maar dan geef je nu al aan dat je voor 2022 en 2023 excl nieuwe SD-deals al een omzet verwacht ad 288 mio + 8,5 mio x 12 = 390 mio resp 306 + 14,5 x 12 = 480 mio aan Automotive IFRS omzet excl nieuwe SD-deals.

Overigens eens met de "stapeleffecten"
sniklaas
0
quote:

boem! schreef op 17 mei 2021 12:00:

[...]

Mag ik hieruit opmaken dat jij de verwachting hebt dat de boekingen gedaan in het backlog per 31 dec 20020 te optimistisch zijn.

Taco geeft nl aan reeds geboekte bedragen te hebben staan voor 2021 van 14% van 1,8 miljard ofwel een 252 mio en opgeteld bij de omzet Enterprise ad 165 mio geeft hij een imho zeer voorzichtige outloook af van 420-450 mio.
wat ik gisteren al zei, ik kijk enkel wat TOMTOM als omzet volgens IFRS rapporteert, waar ze het vandaan toveren is mij om het even zolang we mijlenver verwijderd zijn van de 1000 mio €++ maakt 100 mio € meer of minder niets uit voor de reden waarom ik mijn investering in TOMTOM behoud.

Wat Taco 'verwacht' voor 2021 te kunnen inboeken als gerealiseerde omzet betekend niet dat deze cijfers daadwerkelijk worden ingeboekt, kan zomaar gebeuren dat de geplande voertuigen een kwartaal of wat later of in een ander boekjaar van de band rollen en worden uitgeleverd.

Ik zag dat jij gisteren in een bericht aangaf dat TOMTOM de voorkeur geeft aan OPEX ipv CAPEX, dat is mijns inziens geen keuze maar een gegeven gezien het feit dat het merendeel van de uitgaves gerelateerd zijn aan s/w en volgens de IFRS methode zijn dat operationele uitgaves, dus OPEX. Of ga ik als niet boekhouder hiermee te kort door de bocht..
boem!
0
Ik probeer nu dmv me in te leven in wat er bij anderen leeft een beter inzicht te verkrijgen over het reilen en zeilen van TT zelf.

Ik met toegeven dat deze methode helpt.

Ook nu weer heeft het resultaat geboekt, indien ik jou goed begrijp hoop jij om uiteindelijk uit te stappen op het moment dat TT een omzet genereert van 1 miljard.
Jij hebt hier geen vertrouwen in meen ik uit jouw reactie te mogen opmaken maar blijft zitten voor het geval dat....

Dat jij als niet -boekhouder tekort door de bocht vliegt met jouw opmerking over intangible assets is denk ik zonneklaar want waarom zouden andere wel door jou gerespecteerde bedrijven intangible assets wel af mogen schrijven.

Daarnaast ga je veel te lichtvaardig om mi met een verschil in omzet van 100 mio, juist omdat het SAAS-omezt betreft met een marge van 90 % heb je het over een verschil in het verdienmodlel van 90 mio of 68 cent per aandeel.
pwijsneus
2
quote:

boem! schreef op 17 mei 2021 13:48:

Ik probeer nu dmv me in te leven in wat er bij anderen leeft een beter inzicht te verkrijgen over
...
Ik zou het bij boekhouden houden als ik jou was...

Dat is al een hele opgave.
boem!
2
quote:

pwijsneus schreef op 17 mei 2021 13:55:

[...]

Ik zou het bij boekhouden houden als ik jou was...

Dat is al een hele opgave.
Ik heb me ook voorgenomen me niet meer te ;laten provoceren
pwijsneus
0
quote:

boem! schreef op 17 mei 2021 14:01:

[...]

Ik heb me ook voorgenomen me niet meer te ;laten provoceren
Dat is zeker een goed voornemen. Het komt er altijd misschien een beetje lomp uit, maar ik bedoel het goed.
tatje
0
Q4 2020.

Mid term outlook.

Locatie technologie 550
FCF 10%

Kijk ik Bij Q4 2020 de presentation.

Dan komt in 2023 uit de backlog 17% van 1,8 miljard aan automotive is 306
Enterprise zeg 194

Als TT het dan op 550 zet moet er minimaal 50 miljoen uit adas komen.
Zijn dat de nieuwe deals !!

Moeilijke materie :-)

Of zit ADAS ook in de backlog als deferred kort.

Maar dat TT niet alles zegt, hoe de backlog loopt, is me wel duidelijk.
1.106 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 52 53 54 55 56 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134