TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juni

819 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 37 38 39 40 41 » | Laatste
dachthetniet
0
Je mag je blik wel eens werpen op de koers aanwas en dan nog even terugkomen met een gefundeerd antwoord.
Wereldbelegger
0
Tesla ontslagen

Elon Musk zei dinsdag in de Qatarese hoofdstad Doha dat Tesla in drie maanden tijd 10% van de betaalde werknemers zal schrappen, waarmee hij op korte termijn een recessie voorspelt. Maar de productiearbeiders moeten elk uur worden verhoogd, zei hij.

De afgelopen week zijn er al banen geschrapt. Twee voormalige Tesla-medewerkers die deze maand zijn ontslagen, hebben zondag de Amerikaanse EV-gigant aangeklaagd en zeiden dat ze geen opzegtermijn van 60 dagen hadden gekregen volgens de federale regels voor massaontslagen.

Musk zei dat problemen met de supply chain Tesla’s grootste zorg zijn. Hoewel leveringsproblemen de productiegroei van Tesla het afgelopen jaar enigszins hebben beperkt, hebben ze een verwoestend effect gehad op de totale productie van de auto-industrie. Het beëindigen van chiptekorten zou kunnen leiden tot een sterke stijging van de industriële productie, met name van elektrische voertuigen, waardoor de prijzen voor Tesla en andere autofabrikanten onder druk komen te staan.

Tesla-aandelen zijn met 7% gestegen. TSLA-aandelen daalden vorige week met 6,7% tot 650,28 en braken eind mei het dieptepunt.

bron:
groenhuis.org/dow-stijgt-sterk-banen-...
marathon 11
5
quote:

dachthetniet schreef op 22 juni 2022 10:35:

Je mag je blik wel eens werpen op de koers aanwas en dan nog even terugkomen met een gefundeerd antwoord.
Nog zo’n poster die de discussie niet snapt.
Het gaat over de financiële positie van TT weet u nog!!!
Vlees op de botten noemde de poster dat. Geen schuld en 300 mio in de kas en dan roepen: geen vlees op de botten. Trieste constatering.
Ten aanzien van uw opmerking: koers en financiële positie hebben raakvlakken maar een lagere koers ophangen aan deze vergelijking gaat toch echt mank. Nu weer genoeg gelezen van onze experts hier op dit Forum. Ga genieten van andere dingen en wens u veel leesplezier want goed lezen maar ook begrijpend lezen ontbreekt er soms wel aan. Fijne dag!!!
Biofoed
0
quote:

marathon 11 schreef op 22 juni 2022 10:58:

[...]
Nog zo’n poster die de discussie niet snapt.
Het gaat over de financiële positie van TT weet u nog!!!
Vlees op de botten noemde de poster dat. Geen schuld en 300 mio in de kas en dan roepen: geen vlees op de botten. Trieste constatering.
Ten aanzien van uw opmerking: koers en financiële positie hebben raakvlakken maar een lagere koers ophangen aan deze vergelijking gaat toch echt mank. Nu weer genoeg gelezen van onze experts hier op dit Forum. Ga genieten van andere dingen en wens u veel leesplezier want goed lezen maar ook begrijpend lezen ontbreekt er soms wel aan. Fijne dag!!!
Eens.

De koers van TT is niet te vergelijken met de koers van de gemiddelde beursgenoteerde onderneming want:
- TT keert geen dividend uit
- TT heeft geen beschermingspremie in de koers omdat de directie 40% van de geplaatste aandelen vertegenwoordigd dus een vijandig bod geen enkele kans heeft.

Als LT belegger in TT moet je rustig afwachten tot 1) HG het bedrijf verkoopt of 2) zijn plannen voor de transitie van zijn bedrijf gereed heeft en uiteindelijk dividend gaat uitkeren.

Omdat HG een oud-bankier is ga ik uit van optie 1 en verwacht een opbrengst die hoger ligt als de prijs die hij voor heel TT had kunnen krijgen van de geïnteresseerde hedgefondsen toen Telematics in de etalage stond. De grote vraag is of HG zonder risico een dirty-exit kan doen voor een waarde die lager ligt als hij op dat moment kon krijgen, ik vermoed van niet.
Gvv2024
0
van de 6 maanden dit jaar slechts 1 maand in het groen geeindigd de overige 5 maanden diep rood. Jullie hebben het waarschijnlijk veel beter gedaan maar ik ben eerlijk !
Biofoed
6
quote:

Odessadream schreef op 22 juni 2022 11:28:

van de 6 maanden dit jaar slechts 1 maand in het groen geeindigd de overige 5 maanden diep rood. Jullie hebben het waarschijnlijk veel beter gedaan maar ik ben eerlijk !
Zie mijn vorige post.
Ik probeer tussendoor nog wat rendement te halen met opties, voor met mijn "ijzeren" LT voorraad heb ik even slechte rendementen gehaald mogelijk net als u. Rekening houdend met het huidige (beurs)klimaat, de kwakkelende auto-industrie en de in mijn vorige post genoemde punten, verwacht ik op dit moment ook geen hele spannende koersontwikkelingen. Indien u dit wel verwacht zou ik u willen melden dat er volgens mij niemand is die u verplicht een positie in TT aan te houden.

Mocht u geen positie in TT hebben en u niet inhoudelijk in TT te willen verdiepen maar slechts willen melden dat de koers zakt, dan zou ik u willen vragen een eigen draadje te beginnen zodat geïnteresseerden er dan voor kunnen kiezen om u te volgen.
marathon 11
3
Helemaal met u eens. Ik kan zelf de koers redelijk volgen en zien of die omhoog of omlaag gaat. Daar heb ik geen posters die alleen maar de daling melden voor nodig.
Kuiken
4
TomTom blijft gedurende de beursmalaise redelijk goed bij liggen. En dat is logisch. Er gaat over twee jaar geen auto meer zonder minstens 2 en max 5 schermen de fabriekspoort uit. Al of niet via INDIGO, in veel systemen speelt TT een rol. Hun traffic is veruit de beste, de navigatie en vormgeving ook en er lopen langdurige contracten. Daarnaast kunnen autofabrikanten bij TT de baas blijven over de auto-data. Je ziet nu al dat Apple dat naar zich toe wil trekken. Maar kijk nog es de presentatie van de plannen van Stellantis terug en je ziet dat zij hun inkomsten willen halen uit abonnementen op de digitale services die zij bieden.
OOK TT zal na drie jaar ( of wat er dan ook wordt afgesproken) een jaarlijkse fee voor haar diensten krijgen.
Ik zeg niet dat TT de winnaar wordt in deze ontwikkeling, maar al pakken ze maar een kwart vd markt, dan wordt het feest.
Het risico zit em vooral inbraak de grootte van de markt. Daarin willen wel meer bedrijven de winnaar worden. Dat HG CS zich in de positie waarin TT nu zit heeft weten te manoeuvreren is buitengewoon knap.
Zijn presentatie- makke ten spijt.
Die laatste eigenschap geldt ook voor zijn CFO, maar let op de voorzitter vd Raad van Commissarissen , die kan dat allemaal wel. En in hun laatste lange uitleg INDIGO op You Tube is een perfect rustig opererende engelstalige TT manager te zien. Misschien is het kwartje gevallen en laat het bestuur de communicatie over aan mensen die het wel goed kunnen.
Wereldbelegger
0
quote:

Kuiken schreef op 22 juni 2022 12:17:

TomTom blijft gedurende de beursmalaise redelijk goed bij liggen. En dat is logisch. Er gaat over twee jaar geen auto meer zonder minstens 2 en max 5 schermen de fabriekspoort uit. Al of niet via INDIGO, in veel systemen speelt TT een rol. Hun traffic is veruit de beste, de navigatie en vormgeving ook en er lopen langdurige contracten. Daarnaast kunnen autofabrikanten bij TT de baas blijven over de auto-data. Je ziet nu al dat Apple dat naar zich toe wil trekken. Maar kijk nog es de presentatie van de plannen van Stellantis terug en je ziet dat zij hun inkomsten willen halen uit abonnementen op de digitale services die zij bieden.
OOK TT zal na drie jaar ( of wat er dan ook wordt afgesproken) een jaarlijkse fee voor haar diensten krijgen.
Ik zeg niet dat TT de winnaar wordt in deze ontwikkeling, maar al pakken ze maar een kwart vd markt, dan wordt het feest.
Het risico zit em vooral inbraak de grootte van de markt. Daarin willen wel meer bedrijven de winnaar worden. Dat HG CS zich in de positie waarin TT nu zit heeft weten te manoeuvreren is buitengewoon knap.
Zijn presentatie- makke ten spijt.
Die laatste eigenschap geldt ook voor zijn CFO, maar let op de voorzitter vd Raad van Commissarissen , die kan dat allemaal wel. En in hun laatste lange uitleg INDIGO op You Tube is een perfect rustig opererende engelstalige TT manager te zien. Misschien is het kwartje gevallen en laat het bestuur de communicatie over aan mensen die het wel goed kunnen.
Of TT een jaarlijkse fee voor haar diensten krijgt is de vraag.
Volgens Marc Hesselink, analist ING in het FD van gisteren:

Abonnementenmodel
Het liefst zou TomTom de leveringen aan autofabrikanten op een andere manier betaald krijgen. Nu gebeurt dat in de vorm van een eenmalige fee, maar het kaartenbedrijf ziet meer in het model software-as-a-service, waarbij dus voor het gebruik wordt betaald in de vorm van abonnementen. Hesselink: 'Daarmee krijg je vaker betalingen die langer doorlopen. Bij een betaling voor de licentie vernieuwt niet elke klant de licentie als deze verloopt.' Maar fabrikanten betalen liever in een bedrag ineens, want dan lopen de kosten samen met de verkoopopbrengst van de auto.

Maar zelfs als auto's veel vaker van deze navigatiesoftware aan boord gaan hebben, zijn de problemen voor TomTom niet voorbij. De concurrentie is groot, en autofabrikanten letten op iedere cent aan kosten. 'Elk jaar stopt TomTom meer informatie in de kaarten, maar de prijs gaat niet omhoog', zegt Hesselink.
Wereldbelegger
0
quote:

Odessadream schreef op 22 juni 2022 11:28:

van de 6 maanden dit jaar slechts 1 maand in het groen geeindigd de overige 5 maanden diep rood. Jullie hebben het waarschijnlijk veel beter gedaan maar ik ben eerlijk !
Dat is te waarderen!
Laat het duidelijk zijn dat veel gewone beleggers en TomTomgarchen die dit forum bezoeken al jaren tegen een koers aankijken lager dan hun GAK.
De één houdt zijn aandelen omdat verlies nemen heel erg moeilijk is en zo af en toe goed nieuws langs komt.
De ander houdt zijn aandelen in de hoop op korte termijn een premie te ontvangen bij een (dirty) exit.

TTbeleggers die met Opties en Turbo's naast hun aandelen bezig zijn maken het meeste rendement.

Maar ik durf te beweren dat een grote groep kleine beleggers al lang is afgehaakt.
Ondanks alle mooie verhalen en (doorgerekende) toekomstverwachtingen.
boem!
1
Het verdienmodel van een OEM gaat ook veranderen.

Stellantis ea zien in de data die beschikbaar komt een tweede verdienmodel voor zich naast de verkoop van de auto.

Dat TT meer info levert voor dezelfde prijs hoeft niet het probleem te zijn in een SAAS-model.

AANTALLEN maal prijs zorgt voor de omzet.

Dit is met name interssant indien er sprake is van stapelbare omzetten.
SimonCA
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 22 juni 2022 12:31:

[...]

Of TT een jaarlijkse fee voor haar diensten krijgt is de vraag.
Volgens Marc Hesselink, analist ING in het FD van gisteren:

Abonnementenmodel
Het liefst zou TomTom de leveringen aan autofabrikanten op een andere manier betaald krijgen. Nu gebeurt dat in de vorm van een eenmalige fee, maar het kaartenbedrijf ziet meer in het model software-as-a-service, waarbij dus voor het gebruik wordt betaald in de vorm van abonnementen. Hesselink: 'Daarmee krijg je vaker betalingen die langer doorlopen. Bij een betaling voor de licentie vernieuwt niet elke klant de licentie als deze verloopt.' Maar fabrikanten betalen liever in een bedrag ineens, want dan lopen de kosten samen met de verkoopopbrengst van de auto.

Maar zelfs als auto's veel vaker van deze navigatiesoftware aan boord gaan hebben, zijn de problemen voor TomTom niet voorbij. De concurrentie is groot, en autofabrikanten letten op iedere cent aan kosten. 'Elk jaar stopt TomTom meer informatie in de kaarten, maar de prijs gaat niet omhoog', zegt Hesselink.
For example Amazon

Renault has joined forces with Amazon Music to offer customers access to the streaming service as part of a free download.
Owners of new Renault models in the United Kingdom, Germany, Spain, Italy, and France equipped with the automaker’s latest OpenR Link infotainment system will be offered free access to Amazon Music Unlimited for six months. The Amazon Music app is also being offered as a free download through the My Renault mobile app.

After the six-month offer ends, Renault owners will need to pay £9.90 ($12.10) per month to keep their Amazon Music Unlimited membership.
boem!
0
En over de prijs valt verder nog op te merken dat die volgens TT de 25 eur niet te boven gaat.

Deze 25 euro valt op te maken uit een opmerking gemaakt door Taco over de prijs voor een "full stack" levering aan Stellantis.

Ik hanteer 1 euro per maand voor een auto uitgerust met TT.

De 5 mio auto's met ADAS leveren daarbij 60 mio omzet op aan Automotive in 2021.
Wereldbelegger
0
quote:

SimonCA schreef op 22 juni 2022 13:07:

[...]

For example Amazon

Renault has joined forces with Amazon Music to offer customers access to the streaming service as part of a free download.
Owners of new Renault models in the United Kingdom, Germany, Spain, Italy, and France equipped with the automaker’s latest OpenR Link infotainment system will be offered free access to Amazon Music Unlimited for six months. The Amazon Music app is also being offered as a free download through the My Renault mobile app.

After the six-month offer ends, Renault owners will need to pay £9.90 ($12.10) per month to keep their Amazon Music Unlimited membership.
Het verschil is, dat TT een leverancier is voor de oems.
Bij een customers access voor TT diensten zou de oem een doorgeefluik worden.
Dat lijkt me niet wat oems voor ogen hebben.
Als ik de berichtgeving mag geloven gaan ze voor het hele pakket van infotainment / auto-informatie aanbieden aan de berijder tegen een maandelijkse fee.
boem!
1
Als ik de berichtgeving van OEM's rond de software goed begrijp is het juist de doorgeefluik functie is die OEM's ambieren.

Indien zij de eigenaar blijven van het systeem kunnen zij vrij shoppen bij aanbieders van API's.

Op deze wijze kunnen zij een verdienmodel opzetten door afspraken te maken met die aanbieders en daarbij een gedeelte als opcent te gebruiken als tweede verdienmodel.

In dat licht moet je IndiGo lezen.
Frank_f
0
Zo'n voorgeïnstalleerde "app" met 6 maanden gratis gebruik klinkt als iets waarvoor Amazon (of TomTom) moet betalen, in de hoop daf gebruikers daarna het betaalde abonnement afnemen. Zoals je nu Amazon Music (en TomTom) als betaalde app op je smartphone kan hebben. Misschien helpt het gebruikers over te stappen van bijv. Google Mapa?
Wereldbelegger
0
Wat de oems willen is redelijk bekend en zal een tweede verdienmodel worden.
*Omgekeerd kan dus ook; Techbedrijven die een auto produceren en dat als tweede verdienmodel zien.
Letterlijk de door hen zelf geproduceerde auto zien als het verhicle om abonnementen te slijten.

Wat m.i. Marc Hesselink gisteren in het FD aangaf is zijn twijfel of TT het lukt een software-as-a-service model op te tuigen die oems beweegt te betalen voor TT producten in abonnementsvorm aan TT.
Hij geeft aan dat fabrikanten liever een bedrag ineens betalen.

Abonnementenmodel
Het liefst zou TomTom de leveringen aan autofabrikanten op een andere manier betaald krijgen. Nu gebeurt dat in de vorm van een eenmalige fee, maar het kaartenbedrijf ziet meer in het model software-as-a-service, waarbij dus voor het gebruik wordt betaald in de vorm van abonnementen. Hesselink: 'Daarmee krijg je vaker betalingen die langer doorlopen. Bij een betaling voor de licentie vernieuwt niet elke klant de licentie als deze verloopt.' Maar fabrikanten betalen liever in een bedrag ineens, want dan lopen de kosten samen met de verkoopopbrengst van de auto.
Wereldbelegger
0
Daar had natuurlijk moeten staan: Deze app is de TomTom van de .....

Deze app is de Google Maps van de Jaarbeurs: 300.000 papieren plattegronden niet meer nodig

Eindeloos je weg zoeken op een grote beurs hoeft voortaan niet meer in de Jaarbeurs in Utrecht. Een vernuftig systeem bepaalt tot op een paar meter nauwkeurig waar een bezoeker staat en stippelt de route naar de bestemming uit.

bron:
www.ad.nl/tech/deze-app-is-de-google-...
Wereldbelegger
1
for the sake of argument:
Als ik naar onderstaande kijk, dan zie ik niet een twee drie dat TT een app maakt (bijvoorbeeld HD-Maps) die aan de consument/bestuurder/eigenaar van de auto in abonnementsvorm wordt aangeboden.

TomTom maakt eigen versie van Android Automotive: IndiGO
Het Nederlandse TomTom heeft een besturingssysteem voor (elektrische) auto’s gemaakt. IndiGO is gebaseerd op Android Automotive en per direct beschikbaar voor autofabrikanten.

TomTom IndiGO officieel gepresenteerd
navigatiebedrijf TomTom heeft IndiGO gepresenteerd. Dit platform is met behulp van Android Automotive gemaakt en kun je het best zien als een compleet besturingssysteem voor (elektrische) auto’s. De doelgroep van IndiGO bestaat uit autofabrikanten: als ‘gewone’ bestuurder kun je het platform dus niet zomaar even downloaden.

Dit is onmogelijk omdat TomTom’s besturingssysteem voor onderweg helemaal in de wagen is geïntegreerd. Er wordt onder meer rekening gehouden met de locatie van je auto (via gps) en de aanwezige antennes.

Je krijgt bijvoorbeeld een waarschuwing op je dashboard wanneer een andere weggebruiker in jouw dode hoek zit. Ook handig: IndiGO is op de hoogte van je wagens batterijstatus en geeft een voorzetje als het tijd is om bij te laden.

Je auto bedienen
Je hebt overigens wel een smartphone nodig om IndiGO te gebruiken. Aan de hand hiervan weet IndiGO je namelijk te herkennen. Vervolgens worden enkele persoonlijke instellingen ingeladen, zoals je telefoonboek.

Met IndiGO kun je onder meer de klimaatopties, het muzieksysteem en de geavanceerde instellingen van je auto bekijken en bedienen. Over de bediening gesproken: hiervoor kun je zowel je handen als je stem gebruiken. De ingebouwde spraakassistent is van Cerence, een heel groot bedrijf in de autowereld. Net als bij de Google Assistent kun je bijvoorbeeld een ander liedje opzetten via een stemcommando.

Het nieuwe platform van TomTom plaatst een ‘schil’ over Android Automotive, het besturingssysteem van Google. Klanten van IndiGO (lees: autofabrikanten) kunnen er vervolgens voor kiezen om aanpassingen aan de software te doen.

Volgens TomTom is het bijvoorbeeld mogelijk om het design van instellingenmenu’s aan te passen, net als het kleurengebruik. Ook kunnen fabrikanten eigen, specifieke auto-apps meeleveren. Net als bij Android Automotive kunnen ontwikkelaars apps voor IndiGO maken.

Tijdens de presentatie gaf TomTom aan fabrikanten per direct aan de slag kunnen met IndiGO. Het is onduidelijk wanneer de eerste wagens met dit systeem geleverd gaan worden.

bron:
www.androidplanet.nl/nieuws/tomtom-in...
Biofoed
2
We gaan toch niet in de plus sluiten @Odessadream en @dachthetniet? Dan kan zomaar de "hele dead cat bounce" en geen vet op de botten theorie" de prullenbak in, nog een kwartiertje, de spanning stijgt…

En als de stijging de komende dagen te hard gaat kan dadelijk de "het hele jaar geen 8+" theorie van @Odessadream ook nog voor 15 juli de vuilnisbak in en uw enigszins inhoudelijke bijdragen waren al zo beperkt. Gelukkig voor u dat de koersen 90% van de tijd geregisseerd worden door de algoritmen van de grote (meest Amerikaanse) partijen, hoewel u beiden soms anders vermoed, dus er is nog van alles mogelijk voor 15 juli.

Bij voorbaat excuses voor (het lage niveau van) deze post maar hij schoot zomaar ineens uit mijn toetsenbord....
819 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 37 38 39 40 41 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:37
Koers 5,620
Verschil -0,105 (-1,83%)
Hoog 5,860
Laag 5,620
Volume 419.532
Volume gemiddeld 329.304
Volume gisteren 354.448