PostNL « Terug naar discussie overzicht

Postnl Oktober 2022, bodem(loos)

803 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 37 38 39 40 41 » | Laatste
WaardeAandeel
0
DHL daagt PostNL uit op deel Nederlandse postmarkt

Pakketbezorger van DHL in Rotterdam. Foto: ANP

In het kort

Koeriersbedrijf DHL gaat brieven en poststukken van minimaal 50 gram bezorgen.
Het bedrijf ziet kansen op deze deelmarkt, omdat PostNL er de tarieven flink heeft verhoogd.
Lichtere post als ansichtkaarten en brieven, een groot deel van de postmarkt, valt erbuiten.
Koeriersbedrijf DHL gaat volgend jaar naast pakketten ook brieven en poststukken bezorgen. Het gaat om de zwaardere post, niet om ansicht- en briefkaarten. De onderneming betreedt daarmee het terrein van PostNL, die monopolist is op de Nederlandse postmarkt.

DHL maakt het besluit dinsdagmiddag bekend op een bijeenkomst in Dordrecht. ‘We gaan het monopolie van PostNL doorbreken', zegt directeur Wouter van Benten van DHL Parcel Benelux. PostNL PNL€1,66-3,40% is sinds de overname van postbezorger Sandd in 2019 alleenheerser op de Nederlandse postmarkt.

DHL, dochter van Deutsche Post, heeft een haalbaarheidsstudie gedaan en ziet perspectief in postbezorging. Het gaat in het tweede kwartaal van 2023 enveloppen vanaf vijftig gram aan huis bezorgen, voor consumenten en voor zakelijke klanten. Van Benten: ‘We zien dat de tarieven in dat deel van de postmarkt de afgelopen jaren sterk zijn gestegen, tot wel 30%. Wij denken dat er kansen zijn voor een concurrerend product.' Volgens DHL heeft het bedrijf geen vergunning nodig voor deze nieuwe activiteit. Met de keus van post vanaf vijftig gram laat DHL een groot deel van de postmarkt — ansichten en dergelijke — links liggen.

Logische stap
Postbezorging is volgens DHL een logische vervolgstap voor de onderneming. De duizenden koeriers van DHL kunnen poststukken gemakkelijk meenemen en bezorgen. ‘Post en pakketten groeien naar elkaar toe’, zegt Van Benten. ‘De verschillen zijn niet groot. Als pakketbezorger komen wij zes dagen per week in elke straat van Nederland.’

Consumenten stoppen steeds vaker een klein cadeau bij een kaart of een brief, aldus DHL. Het bedrijf doet nog geen mededeling over de tarieven die het in rekening zal gaan brengen. PostNL rekent voor een klein poststuk dat meer dan vijftig gram weegt, bijna drie euro per verzending.

DHL hoeft geen grote investeringen te doen voor deze uitbreiding van de activiteiten. De poststukken kunnen straks ingeleverd worden bij een van de 4000 servicepunten van DHL en worden vervolgens in sorteercentra verwerkt.

Geen groeimarkt
De stap van DHL om ook post te gaan verwerken en op te nemen in de dagelijkse bezorging, betekent dat PostNL concurrentie krijgt op een substantieel deel van de postmarkt. De beursgenoteerde onderneming is daar nu alleenheerser. Regionaal zijn er wel bezorgbedrijven actief, maar landelijk is er slechts één aanbieder,

De Nederlandse postmarkt is geen groeimarkt. De volumes krimpen al jaren door de concurrentie van berichtendiensten en sociale media. In coronatijd veerde het postvolume op door de lockdowns, maar dit jaar is er opnieuw sprake van een daling.

Voor DHL betekent het dat de onderneming opnieuw aan de slag gaat als postbezorger. Tot 2010 bezorgde het concern brieven en enveloppen in Nederland, maar die activiteit werd in dat jaar verkocht aan een nieuwe speler op de markt, Sandd. Het veel grotere PostNL nam Sandd in 2019 over.

Ook op de pakkettenmarkt is DHL een grote uitdager van PostNL. De onderneming claimt in de coronacrisis marktaandeel te hebben gewonnen en inmiddels 40% van de markt in handen te hebben. PostNL is marktleider in pakketbezorging in Nederland.

Nieuw sorteercentrum
DHL investeert in uitbreiding van de logistieke keten. In Dordrecht heeft het bedrijf een nieuw sorteercentrum laten bouwen, dat volgende week in gebruik wordt genomen. Het gaat om een centrum waar 150 mensen komen te werken en dat beschikt over 78 zogeheten docks. Het gaat volgens DHL om een totaalinvestering van €45 mln. Dit keer levert niet Vanderlande Industries, maar de Duitse concurrent Beumer de transportbanden.

Het sorteercentrum in Dordrecht is de vierde van DHL in Nederland. Ook in Utrecht, Zaltbommel en Amsterdam beschikt de groep over een sorteercentrum vanwaar de aangevoerde pakjes verder worden verdeeld over Nederland.

Net als de postmarkt kende ook de pakjesbezorging een bloeitijd in de pandemie. Door de vele winkelsluitingen bestelden veel consumenten hun producten online en daar profiteerden PostNL en DHL sterk van.

Inmiddels is het sentiment omgeslagen. PostNL meldde eerder dit jaar tegenvallende groeicijfers, terwijl DHL te maken zegt te hebben met stabilisatie van de volumes.

Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1455147/dhl-gaat-...
mr-rik
0
quote:

Jeffryv schreef op 18 oktober 2022 14:20:

DHL daagt PostNL uit op deel Nederlandse postmarkt

fd.nl/bedrijfsleven/1455147/dhl-gaat-...
Dit is wel de druppel voor mij. Ik heb net al m'n stuks verkocht op 1.66 een flink verlies genomen op dit aandeel. Ik zie op deze manier geen lichtpuntjes voor postNL behalve de fantasie dat Kretinsky iets van plan is. Maar dat is voor mij niet voldoende om te blijven zitten.
ODracing
0
Staat niet bij hoe snel iets bezorgd gaat worden.... waarschijnlijk geen verplichting voor next day...
Engineer Dries
0
Het wordt tijd dan PNL ook brieven/pakketten gaat combineren. Het kan zooo veel efficienter. Begin eens op het platteland .
Gordon gekko
0
Ff van 1,75 naar 1,59 in een paar min op een bericht belachelijk duurt nog min een half jaar of langer wat een poppenkast
WaardeAandeel
0
WaardeAandeel
0
@Gordon, een prijs van een aandeel is toch gebaseerd op toekomstige winsten/dividenden? Ook al duurt het nog een half jaar tot DHL begint, dan heeft dit toch invloed op de winsten/dividenden van PostNL en kan je een koersreactie verwachten positief of negatief?

Of de reactie overdreven is, is een andere vraag.
Gordon gekko
0
quote:

WaardeAandeel schreef op 18 oktober 2022 14:43:

@Gordon, een prijs van een aandeel is toch gebaseerd op toekomstige winsten/dividenden? Ook al duurt het nog een half jaar tot DHL begint, dan heeft dit toch invloed op de winsten/dividenden van PostNL en kan je een koersreactie verwachten positief of negatief?

Of de reactie overdreven is, is een andere vraag.
ja maar dit is te gek man dat zie je toch zelf ook wel dan wordt het wel erg makkelijk om de boel te manipuleren als je 9% op een bericht reageert in een paar min
Jestbread
0
Zucht…. En vast geen strobreed in de weg gelegd door kabinet en ACM. Straks heb je een failliete tent en duiken de vakbonden er weer op, jankend dat er mensen uit moeten.
WaardeAandeel
0
Ik weet niet of het te gek is, dat moet de toekomst maar uitwijzen. Zo te zien hebben veel beleggers geen vertrouwen in de concurrentiekracht van PostNL vs. DHL en dat is denk ik best terecht. PostNL is gebonden aan allerlei verplichtingen vanuit de overheid en DHL kan veel vrijer bewegen.

Of het echt zover komt dat DHL volumes gaat inpikken van PostNL op de brievenmarkt is afwachten. Toekomst zal het uitwijzen. Op pakketten zijn ze wel heel sterk bezig..
Chiclana
0
Ik ben bang dat het niet lang gaat duren dat de koers op 1 euro staat. De shorters, nu DHL , Herma nog 4 jaar en straks weer een winst waarschuwing. Ik zie helaas weinig lichtpuntjes.
Jeffryv
0
quote:

Jestbread schreef op 18 oktober 2022 14:47:

Zucht…. En vast geen strobreed in de weg gelegd door kabinet en ACM. Straks heb je een failliete tent en duiken de vakbonden er weer op, jankend dat er mensen uit moeten.
Als ik me niet vergis is het juist door de ACM aangewakkerd dat er een tweede speler bij moet komen in de Nederlandse markt om de concurrentie met PostNL aan te gaan.

Aanvulling: ACM onderzoekt herstel concurrentie op postmarkt

www.bnr.nl/nieuws/economie/10481237/a...

Nou daar zijn ze dan in de vorm van DHL.

Daar waar PostNL bepaalde verplichtingen heeft kan DHL doen waar ze zin in hebben!
Zakelijke mailings hoeven echt niet de volgende dag bezorg te worden, dus als het een beetje tegenzit krijgt PostNL alle overheidspost en gaat DHL marge maken door efficient commercieele post te bezorgen.

Pracht aandeel dat PostNL
junior192
0
Iedereen ziet toch hoe zwak post.nl bestuurd wordt....
Iedereen die aanvalt wordt knullig aangekeken en wordt er niks tegen gedaan....
Zo is het en zo zal het blijven gaan, totdat ze total loss zijn, als ze dat al niet zijn
Jadadde
0
Zou er dan toch nog winst te maken zijn met briefen. En wordt dit in bestelwagens rond gedragen? En gaan de pakjes daar niet onder lijden? En is DHL voldoende bemand? Een tweede Sandd?
WaardeAandeel
0
De meeste beleggers al klaar met PostNL, dit kan wel eens een uitkotsmomentje worden. Nagel aan de doodskist. Terug naar €1.

Of is dit het moment dat Daniel K wakker wordt? Zijn investering komt nu nog meer in gevaar.
[verwijderd]
0
quote:

Filasoft schreef op 17 oktober 2022 21:07:

[...]

Vind ik niet.
Beetje een domme veronderstelling.

Vind ik ook niet.
Neem eens een kijkje over de grens. Bevalt het daar beter, blijf daar dan.
Nedeland is zeker een bananen republiek, meer dan zelfs. Zelfs een narcostaat.
803 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 37 38 39 40 41 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 09:07
Koers 1,224
Verschil +0,005 (+0,41%)
Hoog 1,229
Laag 1,222
Volume 81.173
Volume gemiddeld 2.115.074
Volume gisteren 3.164.913