TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2022

1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 68 69 70 71 72 » | Laatste
Wereldbelegger
0
Op naar het volgend 'exciting event' voor TT beleggers.

22 Nov 2022

Kempen 19th London Conference

Kempen analyst: Emmanuel Carlier
TomTom representatives: Claudia Janssen (Group Controller and Head of Investor Relations) and Freek Borst (Investor Relations)
Wereldbelegger
0
Emmanuel Carlier moet blijkbaar overtuigd worden van het toekomstperspectief zoals op de CMD en hier op dit draadje gepromoot besproken wordt.
Want, zoals ieder kan zien hieronder, is hij na Q3 cijfers en de CMD Powerpointplaatjes met bijbehorende praatjes niet echt overtuigd geraakt van het ronkend perspectief wat vanaf 2025 de koers ongekend doet stijgen middels een jaarlijkse 15% CARG en minimaal een jaarlijkse plus van 10% FCF.

Kempen Analyst Date Target Price Recommendation
Emmanuel Carlier 07-Nov-22 € 6.00 Sell
Emmanuel Carlier 03-Nov-22 € 6.00 Sell
Emmanuel Carlier 02-Nov-22 € 6.00 Sell
Emmanuel Carlier 14-Oct-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 15-Jul-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 01-Jun-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 20-Apr-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 14-Apr-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 13-Apr-22 € 6.00 Sell
Nigel van Putten 04-Feb-22 € 7.50 Neutral
Nigel van Putten 21-Dec-21 € 7.50 Neutral
Nigel van Putten 02-Dec-21 € 7.50 Neutral
Nigel van Putten 01-Dec-21 € 7.50 Neutral
Nigel van Putten 14-Oct-21 € 7.50 Neutral
sniklaas
3
quote:

Wereldbelegger schreef op 18 november 2022 18:19:

Emmanuel Carlier moet blijkbaar overtuigd worden van het toekomstperspectief zoals op de CMD en hier op dit draadje gepromoot besproken wordt.
In tegenstelling tot de promotors, supporters en dromers zijn de analisten net als de realisten wel in staat om het toekomstig verdien/verlies model uit te rekenen…

De deals met de OEM’s de toename van het orderboek is desondanks geen reden om de koersdoelen te verhogen omdat zij net als de realisten op dit forum bij hun standpunt blijven dat TT de komende 12-36 maanden verliesgevend blijft…

Mijn winst vanuit de CMD is de belangstelling van de OEM’s voor de producten van TT, wel jammer van de lage financiële vergoedingen, hopelijk was dat niet de reden dat voor TT is gekozen…

Deze belangstelling brengt extra waarde naar de assets dat in handen van de juiste verkoper verzilvert kan worden bij verkoop, fusie of samensmelting met een wereldspeler die behoudens location technologie ook data en informatie verkoopt.

Dus Harold moet aan de bak met het oppoetsen en opleuken van het bedrijf om de marktwaarde fors te vergroten om binnen 24 maanden voor €18-24 p/a het bedrijf te kunnen verpatsen…
ketchup
2
Daar is hij ook mee bezig en dat gaan we bij een oplopende koers zien 10 euro 2023 en 12 euro 2024
NewKidInTown
0
sniklaas
1
quote:

NewKidInTown schreef op 18 november 2022 21:23:

HG moet aan de bak, tzal eens tijd worden.
Vanaf NU wordt alles anders, toch ?
’never a dull moment’ met TT, anders dan het bedrijf zelf verwacht zijn we gewend…of het koers technisch zal verbeteren weten we over 12 maanden…

Komt er in 2023 geen aandelen inkoop programma voor scrap van minimaal €50 mio per jaar tot 2026 of iets met dezelfde importantie betittel ik het ‘charme’ offensief van Harold als ‘zeik op een riek’…
[verwijderd]
3
quote:

ketchup schreef op 15 november 2022 11:18:

er hangt voor het eerst sinds lange tijd een goede stemming over het aandeel en dat komt voornamelijk omdat HG zich positief uitspreekt , dat is voor nu de ondersteunende factor en als hij dit straks kan waarmaken in de cijfers dan blijf ik erbij dat TT als één van de weinige aandelen thans aan de beurs de potentie heeft in koers te dubbelen op 2 jaar tijd
eerst op eigen kracht naar 12 euro en dan in de verkoop voor een waarde tegen 2,5 miljard euro ( dat is ook fair value voor de assets en de totale som van alle gedane investeringen en inspanningen van de laatste jaren )

TT is mi dan ook zeker een investering waard , maar het behoort wel tot de hogere risico categorie en dus te nemen voor een weging binnen je porto die te overzien is, bij mij is dat thans 5%
Vroeger was 400+ miljoen aan orders per jaar binnenhalen de norm. Doordat de deals die nu gesloten worden gaan over 2025+ is vanaf nu een deal volume van 600+ de norm (dit jaar was al 700+ aan orders in 10 mnd). Mede doordat vanaf zomer 2024 ADAS functies in Europa verplicht zijn dus de markt gewoon groter is door take rates. Bij gelijkblijvend marktaandeel (verlengen van bestaande contracten) neemt je orderboek al toe.

Gezien de outlook(s) stroomt er de komende 2 jaren 700 miljoen omzet uit het orderboek. Indien er dan 1.300 in stroomt heb je op 1/1/2025 een orderboek van rond de 3 miljard. Dat boek is als je het contant maakt op zichzelf al 1,5 miljard waard.

Dan is er daarnaast nog 350-400 miljoen aan cash die op de balans staat. Dat maakt samen 1,9 miljard. Dan lijkt jouw 2,5 miljard mij echt een habbekrats.

Dat zou 600 miljoen zijn voor de asset waarde, de technologische knowhow en ook het menselijk kapitaal op een krappe arbeidsmarkt in de tech sector. Plus ook de waarde van de merken in het orderboek voor de overnemende partij. Ik ken wel wat tech bedrijven die bij Stellantis en Volkswagen CARIAD willen binnenkomen). Daarnaast gaat tegen die tijd de hogere niveaus van autonoom rijden nóg sterker spelen en is TT bij 10+ merken live gegaan of live aan het gaan.

Ik weet dat dit nu niet zo voelt met een market cap van 1,1 miljard. En we hebben wel vaker hoge waardering verwachtingen gezien die niet zijn uitgekomen om allerlei bekende redenen. Maar ik denk toch dat 2,5 miljard over 2-3 jaar te cheap is. De marktontwikkelingen gaan steeds sneller.
ketchup
10
Justin, jij zou toch nu wel moeten weten dat het bij TT immer overloopt aan expectations bij meerdere forumleden en het al jaren zwaar tekort komt aan returns, dat is zo langzamerhand een trend
Er is altijd wel wat nu is de oorzaak weer corona en chip-tekorten, alsof TT het enige bedrijf is op de Globe die hier hinder van heeft

zelfs op cijferdag poste jij hier vol van enthousiasme en euforie voor opening van de markten .. op naar 9 euro plus , we knalden 10% onderuit !!

leer daar eens van, TT is een mega under-achiever wanneer het op keiharde resultaten en cijfers aankomt, onder de streep blijft er bijzonder weinig over

maar laat ik duidelijk zijn - ik zit TT long , ik ben bullish op het aandeel en als HG zo verder gaat met promoten en echt dat forwardbook weet hard te maken , dan gaat het sentiment om en dan staan we mi eind 2024 in de 12 euro - dat is 50% koersaanwas van de huidige 8 euro

er is echter ook een kans dat dit wederom niet gaat lukken, dat kun je nu eenmaal bij dit bedrijf met haar past track-record for horrible performance niet uitsluiten,
daarom blijft er een kans bestaan dat HG en Co het van de beurs halen, als de koers niet omhoog gaat

Indien HG zelf volkomen 100% overtuigd was dat zijn LT view gaat uitbetalen dan had hij nu met de surplus cash het aantal uitstaande aandelen gereduceerd van 130 richting de 100 mio
Ik hoef jou niet voor te rekenen wat een verschil dat zou maken voor aandeelhouders return als TT echt al dat mooie uit het forward book en de nog te winnen tenders gaat hard maken de komende jaren - dan vliegt TT ! .... maar HG durft of doet het niet, want de cash-balance is ook het ticket om TT te delisten als die noodgreep toegepast mocht worden

ik als reguliere aandeelhouder met een 5% weging voor TT in mijn porto ( en dat zijn toch geen lullige aantallen uitgedrukt voor mij in Euro's) kan het niet anders dan bijzonder laf vinden van HG , maar het toont wel de realiteit de Cash is theirs in case of need and not ours

waarom denk jij dat echt super goede analisten de laatste jaren allemaal zijn afgehaakt ? ... niet omdat TT geen potentie heeft, maar omdat TT vanwege haar rotte structuur qua belangen on-investeerbaar is om aan te bevelen aan je private banking klanten.

gd wknd
Wereldbelegger
1
quote:

sniklaas schreef op 19 november 2022 09:31:

Ab Wies, ik had ‘t zelf niet beter kunnen beschrijven…
Met de huidige assetwaarde en (gepubliceerde) orderportefeuille is TT nu al een hapklare brok.
Ik geloof niet in het voorgestoomde verhaal met Microsoft als overnemer.
Een overname door een oem zie ik geen reden voor. Tt is een gewaardeerde leverancier waar mee samen te werken valt maar de oems bepalen de prijs voor de geleverde diensten.

Ik geloof ook niet in het eerst opwaarderen van de koers voordat er een overnamebod komt.
m.i. is het makkelijker, goedkoper het bedrijf van de Beurs te halen. Twee jaar oppoetsen en uitkleden zonder pottenkijkers en dan verkopen waarbij de winst slechts gedeeld hoeft te worden door de founders en de innercircle is.
[verwijderd]
4
@Wies dat is toch precies wat ik in mijn laatste alinea zei. Mensen hebben vaker verwachtingen gehad. En die kwamen toen niet uit. En uit een teleurstelling (maar soms ook gespeelde verontwaardiging) nemen ze alle berichten met een kilo zout. Maar elke situatie moet je gewoon weer op zijn eigen merites beoordelen.

Wat na de CMD gebeurde was dat het volume opdroogde. Er waren geen sellers (er werd aan bestaande aandeelhouders ook geen reden gegeven dat te doen) maar er kwam ook geen nieuw geld in het aandeel. Dat zou weleens kunnen komen doordat de inhoud prima was, maar door technische storing het hele PR moment in het water viel.

Er waren ook internationale journalisten uit de conference call gegooid en daarmee ook publiciteit misgelopen. Dit was extreem knullig en ook op dit forum een geschenk uit de hemel om trollposts uit de kast te halen. En aan welke partij dit ook heeft gelegen, een leverancier of TT zelf of misschien wel overbelasting van de lijn om meer duistere redenen (de lijn voor analisten deed het wel dus het lijkt overbelasting van de andere open lijn) het was een gemiste kans voor TT. Daarna heb ik wel wat goede rapporten zien binnendruppelen, maar het momentum was al wat weg.

Bij nul volume werd het aandeel met micro volumes naar 7,4x gedirigeerd en stuitte daar vier keer vanaf omhoog. Daarna kwam een Amerikaans inflatiecijfer, beurzen up en op zelfde lage volumes ging TT weer up. Dit komt over als ‘zoekerig gedrag’ van een aandeel waar even weinig handel in is. (Die bovenkant is trouwens nog niet echt getest)

Mijn reactie van “dit is 9 euro nieuws”, daar sta ik nog steeds achter. Een deal met Stellantis voor de STLA SmartCockpit is echt niet zomaar iets. Maar het sentiment was er even niet naar. Dat maakt het echter niet minder relevant. Dit is een heel grote deal voor een klant die ook over alle merken heen standaardiseert.

Na de CMD werd hier gewoon het forum vol behangen met overdreven cynisme. Een handjevol mensen en het werd compleet onleesbaar. Haal de woorden ‘charme offensief’, ‘realisten’, ‘supporters’ , powerpoint plaatjes’, ‘praatjes’ , ‘dromers’ , ‘boterzachte contracten’, ‘prijsdruk’, ‘salariskosten’, ‘leugens’, ‘broodje aap’, ‘corinne’ ‘luchtkastelen’, etc eruit en er blijven alleen lidwoorden over. Daar hoor ik jou dan weer nooit over
ketchup
6
Justin ik heb juist aangegeven dat ik ontzettend blij ben met de verandering van 'toon' uit TT en ik zie duidelijk dat HG zijn best doet het bedrijf te promoten en daar hij het nieuws gefaseerd brengt is TT nu doorlopend positief in the picture en dat is absoluut een ondersteuner voor het vertrouwen

maar dat neemt niet weg dat HG voor mij ' laf ' overkomt, met een ongelofelijkse softe outlook en geen inkoopprogramma
alles draait om 'hen ' en bijzonder weinig om 'ons '
de hele Telematics sale en de aanwezige cash is daar het bewijs van
en ik wil niet horen dat die cash beschikbaar is voor een eventuele strategische overname, want als er één toko mega ondergewaardeerd staat voor haar assets is het wel TomTom, dus als je dan iets met die cash wil doen .. koop verdomme je eigen aandelen in voor ons aller benefiet .. ik hoef geen dividend, ik wil aandelen reductie voor als TT echt positief gaat draaien - dan valt er' serieus wat te verdelen !

dit is te lezen voor HG, niet persoonlijk tegen jou
Wereldbelegger
5
quote:

*JustMe* schreef op 19 november 2022 12:14:

@Wies dat is toch precies wat ik in mijn laatste alinea zei. Mensen hebben vaker verwachtingen gehad. En die kwamen toen niet uit. En uit een teleurstelling (maar soms ook gespeelde verontwaardiging) nemen ze alle berichten met een kilo zout. Maar elke situatie moet je gewoon weer op zijn eigen merites beoordelen.

Wat na de CMD gebeurde was dat het volume opdroogde. Er waren geen sellers (er werd aan bestaande aandeelhouders ook geen reden gegeven dat te doen) maar er kwam ook geen nieuw geld in het aandeel. Dat zou weleens kunnen komen doordat de inhoud prima was, maar door technische storing het hele PR moment in het water viel.

Er waren ook internationale journalisten uit de conference call gegooid en daarmee ook publiciteit misgelopen. Dit was extreem knullig en ook op dit forum een geschenk uit de hemel om trollposts uit de kast te halen. En aan welke partij dit ook heeft gelegen, een leverancier of TT zelf of misschien wel overbelasting van de lijn om meer duistere redenen (de lijn voor analisten deed het wel dus het lijkt overbelasting van de andere open lijn) het was een gemiste kans voor TT. Daarna heb ik wel wat goede rapporten zien binnendruppelen, maar het momentum was al wat weg.

Bij nul volume werd het aandeel met micro volumes naar 7,4x gedirigeerd en stuitte daar vier keer vanaf omhoog. Daarna kwam een Amerikaans inflatiecijfer, beurzen up en op zelfde lage volumes ging TT weer up. Dit komt over als ‘zoekerig gedrag’ van een aandeel waar even weinig handel in is. (Die bovenkant is trouwens nog niet echt getest)

Mijn reactie van “dit is 9 euro nieuws”, daar sta ik nog steeds achter. Een deal met Stellantis voor de STLA SmartCockpit is echt niet zomaar iets. Maar het sentiment was er even niet naar. Dat maakt het echter niet minder relevant. Dit is een heel grote deal voor een klant die ook over alle merken heen standaardiseert.

Na de CMD werd hier gewoon het forum vol behangen met overdreven cynisme. Een handjevol mensen en het werd compleet onleesbaar. Haal de woorden ‘charme offensief’, ‘realisten’, ‘supporters’ , powerpoint plaatjes’, ‘praatjes’ , ‘dromers’ , ‘boterzachte contracten’, ‘prijsdruk’, ‘salariskosten’, ‘leugens’, ‘broodje aap’, ‘corinne’ ‘luchtkastelen’, etc eruit en er blijven alleen lidwoorden over. Daar hoor ik jou dan weer nooit over
Wat een geneuzel!
Omdat u vindt dat ieder halleluja moet zingen na wat er op de CMD gepresenteerd werd zijn mensen/beleggers die door ervaring wijs geworden en wat minder opgetogen zijn cynisch? Toe nou toch.

Beleggers die zich overigens zeer goed herinneren dat u nog niet zo lang geleden de € 16,50 voorspelde met de mooiste en fantasierijke aannames. Die zien de geschiedenis zich herhalen en zien de zelfbenoemde 'ziener' dit forum vol behangen met lappen tekst vol met herhaling van Powerpointplaatjes en eigen aannames.

Overigens al eens bedacht hoe groot het aantal mensen, op dit forum is wat staat te juichen NA de CMD?
Komt u aan een handvol?
En welke analist is opgetogen geraakt? - Nog géén één vinger van het handvol analisten is richting de hemel gegaan.
[verwijderd]
4
quote:

Wereldbelegger schreef op 19 november 2022 14:11:

[...]

Wat een geneuzel!
Omdat u vindt dat ieder halleluja moet zingen na wat er op de CMD gepresenteerd werd zijn mensen/beleggers die door ervaring wijs geworden en wat minder opgetogen zijn cynisch? Toe nou toch.

Beleggers die zich overigens zeer goed herinneren dat u nog niet zo lang geleden de € 16,50 voorspelde met de mooiste en fantasierijke aannames. Die zien de geschiedenis zich herhalen en zien de zelfbenoemde 'ziener' dit forum vol behangen met lappen tekst vol met herhaling van Powerpointplaatjes en eigen aannames.

Overigens al eens bedacht hoe groot het aantal mensen, op dit forum is wat staat te juichen NA de CMD?
Komt u aan een handvol?
En welke analist is opgetogen geraakt? - Nog géén één vinger van het handvol analisten is richting de hemel gegaan.
Ik geef gewoon mijn mening.

* CMD inhoudelijk goed verhaal. Kostenbeheersing in maps door focus op het automotive gedeelte. Daardoor geen kosten en toch verbetering aan de rest (wandel/fiets) via OSM. En hiermee ook een grotere markt kunnen bedienen. En klanten die beiden willen: én goede autonavigatie en goed buiten de auto. Groot orderboek, nieuwe global OEM als klant en belangrijke verlenging maar ook extensie Stellantis. Enthousiaste ex Microsoft, Amazon en Google Waymo op het podium.

* Maar ook: geen nieuwe interesse in het aandeel doordat de presentatie niet te volgen was door ons en ook niet door journalisten doordat de verbinding er om onbekende reden uitklapte. Nog steeds gek dat de tweede lijn voor analisten (die dus ook gecapped was op een maximum deelnemers) die problemen niet had.

* Daarna laag volume en zoekerig gedrag van de koers. Geen kopers en geen verkopers. Koers daalde bijna een euro van 8,30 naar 7,42 en nu staat ie weer op 8,19. Optreden Goddijn in Telegraaf misschien doekje voor het bloeden om toch nog wat ruchtbaarheid te geven aan hun verhaal nadat dit bij CMD jammerlijk was mislukt. En tussendoor meldde nog iemand dat Morgan Stanley shorts covert.

NB
Ik kan me geen recent KD 16,50 van mijn hand herinneren. En er is wel een verschil tussen “minder opgetogen zijn” en een forum hijack met alleen maar cynisme en verdraaiing en wat steekjes onder water. Aangezien je zo in de wiek geschoten reageert zie je er toch wat herkenning in?
Wereldbelegger
3
quote:

*JustMe* schreef op 19 november 2022 16:08:

[...]

Ik geef gewoon mijn mening.

* CMD inhoudelijk goed verhaal. Kostenbeheersing in maps door focus op het automotive gedeelte. Daardoor geen kosten en toch verbetering aan de rest (wandel/fiets) via OSM. En hiermee ook een grotere markt kunnen bedienen. En klanten die beiden willen: én goede autonavigatie en goed buiten de auto. Groot orderboek, nieuwe global OEM als klant en belangrijke verlenging maar ook extensie Stellantis. Enthousiaste ex Microsoft, Amazon en Google Waymo op het podium.

* Maar ook: geen nieuwe interesse in het aandeel doordat de presentatie niet te volgen was door ons en ook niet door journalisten doordat de verbinding er om onbekende reden uitklapte. Nog steeds gek dat de tweede lijn voor analisten (die dus ook gecapped was op een maximum deelnemers) die problemen niet had.

* Daarna laag volume en zoekerig gedrag van de koers. Geen kopers en geen verkopers. Koers daalde bijna een euro van 8,30 naar 7,42 en nu staat ie weer op 8,19. Optreden Goddijn in Telegraaf misschien doekje voor het bloeden om toch nog wat ruchtbaarheid te geven aan hun verhaal nadat dit bij CMD jammerlijk was mislukt. En tussendoor meldde nog iemand dat Morgan Stanley shorts covert.

NB
Ik kan me geen recent KD 16,50 van mijn hand herinneren. En er is wel een verschil tussen “minder opgetogen zijn” en een forum hijack met alleen maar cynisme en verdraaiing en wat steekjes onder water. Aangezien je zo in de wiek geschoten reageert zie je er toch wat herkenning in?
Probeer aub niet de psycholoog uit te hangen en/of te framen.
Degene die in de wiek is geschoten omdat er nauwelijks meegegaan wordt in zijn (over)enthousiasme bent u zelf. Getuige de onderstaande opsomming van al wat u verafschuwt aan reacties op uw bijdragen.

"Na de CMD werd hier gewoon het forum vol behangen met overdreven cynisme. Een handjevol mensen en het werd compleet onleesbaar. Haal de woorden ‘charme offensief’, ‘realisten’, ‘supporters’ , powerpoint plaatjes’, ‘praatjes’ , ‘dromers’ , ‘boterzachte contracten’, ‘prijsdruk’, ‘salariskosten’, ‘leugens’, ‘broodje aap’, ‘corinne’ ‘luchtkastelen’, etc eruit en er blijven alleen lidwoorden over.

Daarnaast zijn we al 12 handelsdagen NA de CMD verder en heeft elke belegger ruimschoots de tijd gehad om zich in te lezen via diverse artikelen in de media, de TomTom site en/of uw bijdragen op dit forum te lezen. De koers is nauwelijks van zijn plaats gekomen met € 8,38 op CMD dag als voorlopig hoogtepunt.
En dat zou komen omdat er "Geen kopers en geen verkopers" zijn. Tjonge! Dat is een beleggingswijsheid, die ik op een tegeltje plak.
Wereldbelegger
0
‘Nieuw navigatiesysteem is nauwkeuriger dan gps’

Onderzoekers ontwikkelen alternatief voor gps per satelliet

Onderzoekers hebben een alternatief plaatsbepalingssysteem ontwikkeld. Volgens de betrokkenen onderzoekers van de TU Delft, Vrije Universiteit Amsterdam en het Nederlands Metrologisch Instituut VSL (Van Swinden Laboratorium) is dat SuperGPS, zoals de naam luidt, robuuster en nauwkeuriger dan gps. Dat geldt met name in bebouwd gebied. In plaats van satellieten wordt een nieuw ontwikkeld mobiel netwerk gebruikt en is tot tien centimeter nauwkeurig te navigeren.

Bij gps via satellieten varieert die nauwkeurigheid, afhankelijk van het gebruikte systeem en de omgeving, van enkele tientallen meters tot ongeveer een meter. De resultaten van het onderzoeksproject zijn gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschapsweekblad Nature. ‘De technologie is van belang voor tijd- en locatie-afhankelijke toepassingen, zoals automatisch rijdende voertuigen, quantumcommunicatie en de volgende generatie mobiele netwerken’, meldt de TU Delft.

www.computable.nl/artikel/nieuws/digi...
Wereldbelegger
0
*In hoeveel Chinese auto's zit een TomTom product?

Geen invoerbeperkingen voor Chinese merken

Vanwaar die plotse toestroom van Chinese automerken in Europa? Die is te verklaren door verschillende factoren. Eerst en vooral heerst er een scherpe concurrentie op de interne Chinese markt tussen tientallen lokale merken, waardoor velen uitkijken naar nieuwe afzetmarkten. Vooral voor de elektrische modellen biedt Europa een buitenkans.

In onze regio is de elektrificatie nu echt ingezet en gaat de markt van elektrische auto’s de volgende jaren stevig boomen. Bovendien stelt Europa geen invoerbeperkingen of hoge invoertarieven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Verenigde Staten dat zijn eigen auto-industrie wel stevig afschermt. Deze situatie is uiteraard ook de Europese automerken niet ontgaan, die hiertegen al fel hebben geprotesteerd en wijzen op een mogelijke ondergang van onze eigen auto-industrie als gevolg hiervan.

Iedereen in Chinese auto?
Zal de automarkt de volgende jaren dan overspoeld worden door Chinese merken? En zullen we weldra allemaal in een Chinese auto rijden? Die kans is inderdaad groot met de komst van Polestar, Nio, MG, Xpeng, Lynk & co en andere BYD’s op onze markt. Deze merken hebben ieder een ruim gamma van degelijke elektrische auto’s dat goed kan inspelen op onze groeiende behoeften op dit vlak. Dit maakt de keuze voor de consument de volgende jaren zeker ruimer, waardoor je in het straatbeeld naast een Peugeot, Skoda en BMW ook steeds vaker een Nio, Xpeng of BYD zal aantreffen.

Bron:
gocar.be/nl/autonieuws/economie/belgi...
Wereldbelegger
0
De verkoop van personenauto's in Europa is in oktober op jaarbasis flink
gestegen en ook harder dan in september.

Europese automarkt herneemt, maar blijft fragiel
In oktober 2022 liet de Europese automarkt een groei van 14% optekenen tegenover dezelfde maand in 2021. Maar toch blijft de sector bevreesd voor een terugval door de economisch moeilijke context en het aanhoudende conflict in Oekraïne.

Er heerst een lichte euforie in de autosector op dit moment omdat er voor de derde maand op rij een stijging van het aantal ingeschreven nieuwe auto’s in Europa werd genoteerd, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Is de ellende daarmee voorbij in autoland? Dat is helemaal niet zeker, want de economie kan snel weer gaan sputteren en de hoge inflatie en de aanhoudend hoge energieprijzen tasten de koopkracht van de bevolking aan. Daardoor aarzelen vele mensen nu om een nieuwe auto te kopen of hebben ze die beslissing al uitgesteld.

Een bijkomende twijfel wordt veroorzaakt door de onzekerheid over welke wagen nu het meest interessant op dit moment en de volgende jaren: benzine, hybride of elektrisch? Het zijn allemaal factoren die de verkoop van nieuwe wagens weer kunnen vertragen. Om nog maar te zwijgen van een mogelijke escalatie van de oorlog in Oekraïne die ook hier voor veel ellende zou zorgen…

bron:
gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie...
Wereldbelegger
0
Andere manier van kijken naar de cijfers, levert ander beeld. De inhaalslag moet nog beginnen.(Als die er komt!)

De cijfers van ACEA (de vereniging van Europese autoconstructeurs) zijn op het eerste gezicht positief en hoopgevend

met een groei van 14% in oktober 2002 tegenover dezelfde periode in 2021. Alleen was dit de allerslechtste periode sinds het begin van de Covid-19-pandemie en kreeg vele merken toen ook te kampen bevoorradings- en leveringsproblemen door een tekort aan halfgeleiders. En dat werpt een andere blik op deze ogenschijnlijk zeer positieve cijfers. Want over het hele jaar bekeken gaan de belangrijkste autogroepen er wel flink op achteruit.

Zo was de Volkswagen Groep de sterkste groeier in Europa in oktober 2022 met +39,9% meer verkopen tegenover 2021, maar over de eerste 10 maanden van 2022 valt toch een daling te noteren van -11,2%. Hetzelfde beeld zien we bij Renault en BMW met een stijging van respectievelijk 2,0% en 5,7% de voorbije maand, maar met negatieve gecumuleerde cijfers van respectievelijk -4,5% en -9,4% over het hele jaar. Andere belangrijke autogroepen zoals Stellantis (-1,8% in okt. en -14,8% tot.) en Mercedes (-3,1% in okt. en 5,5% tot.) kregen ook in oktober 2022 met een daling af te rekenen die overeenstemt met de trend op jaarbasis.

Daarom heerst er zeker geen algemene euforie in de Europese autosector na deze tijdelijke heropleving, maar ook ongerustheid over wat er nog gaat komen.

gocar.be/nl/autonieuws/auto-industrie...
1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 ... 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 5,605
Verschil -0,015 (-0,27%)
Hoog 5,740
Laag 5,580
Volume 375.660
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 291.496