TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2022

1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... 68 69 70 71 72 » | Laatste
[verwijderd]
4
quote:

Riet v. Milt schreef op 20 november 2022 13:01:

[...]

Houd mij er alstublieft buiten, ik kan er niets aan doen dat de meesten niet (meer) onder de indruk zijn van uw voorspellingen en wijsheden die al 10 jaar niet uitkomen. Concentreer u liever op uw 1-2-3tjes met tatje en Dutchy Ron. En die aankondiging dat u weggaat kennen we inmiddels ook. Ik herinner me een bijdrage van begin juli 2021 vol gif naar mij.
Ik was vorig jaar inderdaad niet hier — lekker rustig — en had de quizvraag van Wies en het antwoord gemist. Ik kondig helemaal niet aan dat ik dat opnieuw doe maar ook niet dat ik dat niet doe. Dat bepaal en zie ik zelf wel en ligt er ook aan of er wat te melden valt.

In januari CES verwacht ik dat TT gaat vertellen welke tech bedrijven en autofabrikanten zich aansluiten op hun maps platform. Voorspelling: Microsoft, UBER, Amazon, Stellantis. En mogelijk/hopelijk ook: Apple, Volkswagen CARIAD en Toyota.
pwijsneus
2
quote:

win some... schreef op 20 november 2022 11:34:

[...]

Een variabele prijs van Microsoft krijgen is toch een absolute noodzaak? Wanneer een bedrijf nu een API of SDK van TT wil gebruiken kunnen ze dat nu rechtstreeks van TT afnemen of indirect via Microsoft Azure. Rechtstreeks bij TT dan betekent dit extra omzet voor TT. Indirect via MS Azure valt dit onder de fixed fee en levert dit geen extra omzet op voor TT. MS Azure zet zo een rem op het groeien van directe TT Enterprise klanten en daarmee op TT Enterprise omzet. Een fixed fee kan daarom ook alleen maar een tijdelijke oplossing zijn en staat haaks op de door TT uitgesproken ambitie om het aantal directe Enterprise klanten via salesteams sterk te laten groeien.
Denk aan het frame, Microsoft heeft destijds een zorgvuldig en uitgebreid kwaliteitsonderzoek ingesteld. Daaruit is besloten dat here is ingeruild voor tomtom. Dat had vast niets te maken dat tomtom de makkelijkste partij was om uit te knijpen ( lees: tt was de goedkoopste optie).

Qua kwaliteit is het me een raadsel, de kaarten van here en tomtom zijn van dezelfde kwaliteit....pure centen kwestie dus.

Geeft maar weer aan dat TomTom geen pricing power heeft.
NewKidInTown
2
quote:

*JustMe* schreef op 19 november 2022 19:57:

......Word het een 123 tje tussen WB, Kid en mevr van Milt???.....
Werd ik toch nog weer even genoemd op de heel rustige zaterdag waarop er verder eigenlijk helemaal niets gebeurde.Maar dan wel tussen realistische toppers als WB en mevr van Milt, slechtere plek is denkbaar.
Overigens (bijna) iedereen maar denken dat Riet een vrouw is en de andere twee van andere kunne. Tja, zou ook zomaar kunnen of...... Slechts weinigen die het 100% zeker weten, maar gemakkelijke en voor de hand liggende aannames te over hier op de tt-draadjes.

Ik ga me maar eens focussen op belangrijkere zaken zoals sport, in het Midden-Oosten, daar gebeurt tenminste nog eens wat vandaag.
[verwijderd]
3
quote:

pwijsneus schreef op 20 november 2022 14:25:

[...]

Denk aan het frame, Microsoft heeft destijds een zorgvuldig en uitgebreid kwaliteitsonderzoek ingesteld. Daaruit is besloten dat here is ingeruild voor tomtom. Dat had vast niets te maken dat tomtom de makkelijkste partij was om uit te knijpen ( lees: tt was de goedkoopste optie).

Qua kwaliteit is het me een raadsel, de kaarten van here en tomtom zijn van dezelfde kwaliteit....pure centen kwestie dus.

Geeft maar weer aan dat TomTom geen pricing power heeft.
Even om aan te tonen dat ik het niet uit mijn duim zuig of een frame is. Ik ga uit van wat volgens Microsoft executive de doorslag gaf. Daar hecht ik een pietsje meer waarde aan dan wat Pwijsneus zegt. Het wordt gezegd vanaf 2 uur en 1 minuut.

1) kwaliteit van data (zelf ‘ground truth’ onderzoek gedaan)
2) de snelheid waarmee TomTom wijzigingen vanuit Microsoft doorvoert (direct) versus hoe dat bij HERE ging (6-9 maanden proces deels binnen Microsoft en deels door kwartaal release schema HERE)
3) “ze zijn gewoon een ‘solid partner’”

library.tomtom.com/web/3d46b4bd76dab8...


Het was op dat moment een goede deal en 40 miljoen euro per jaar is niet weinig geld. Ook helpt Microsoft input om de map betere kwaliteit te krijgen. TomTom’s mantra is dat als je de meest veeleisende klanten kunt bedienen dan kun je ook anderen bedienen. Maar zo’n mantra kost ook geld en dan past een variabele prijs wellicht beter. Dan betaalt Microsoft voor aanvullende wensen die het heeft.
tatje
0
Kunnen maar 4 landen wereldkampioen worden, volgens mij.

Frankrijk - Argentinië - Brazilië - Nederland.

Nu kid erover begint.
Trouwens, het zijn ( is ) 1 man, mijn mening .

Verder heb ik al eens gezegd, dat Tom Tom misschien niet alle centen van Microsoft krijgt.

Maar dat is voor velen , een brug te ver :-)

Als het alleen wat centen in Enterprise zouden zijn, zouden ze bij TT gek zijn en dat zijn ze niet :-)

Kijk dat nieuwe logo, mooi, maar in het oranje mooier, vind ik :-)

Ik zal niet zeggen dat ie geen goede trainer coach is.

Maar heb zijn TV optreden in Barcelona Munchen en Manchester nog vers in het geheugen.
Het was altijd smullen.
Toen Bayern kampioen werd, dacht ik dat er dubbelganger van iemand uit het verleden stond.
Die bestuursleden van Bayern hadden na 1 periode de neus vol van Louis.

Trouwens coach voor de WK 2002, we verloren van Ierland omdat het manneke dacht, ook zet ik een k.t elftal neer, Ik ben Louis en dus de grootste.

Van der Vaart zei het goed, zelfs de maaltijden bij Louis waren spannend.

Ben ik net zo optimistisch voor Oranje als Tom Tom, nee, ben toch optimistischer voor Tom Tom.

Tot morgen.
[verwijderd]
4
quote:

pwijsneus schreef op 20 november 2022 14:25:

[...]

Denk aan het frame, Microsoft heeft destijds een zorgvuldig en uitgebreid kwaliteitsonderzoek ingesteld. Daaruit is besloten dat here is ingeruild voor tomtom. Dat had vast niets te maken dat tomtom de makkelijkste partij was om uit te knijpen ( lees: tt was de goedkoopste optie).

Qua kwaliteit is het me een raadsel, de kaarten van here en tomtom zijn van dezelfde kwaliteit....pure centen kwestie dus.

Geeft maar weer aan dat TomTom geen pricing power heeft.
Ik vraag me (helaas) af of een lucratief verdienmodel voor TT prioriteit heeft. Voor de founders was het verdienmodel de beursgang en dat is uitstekend gelukt.
Quote-500 geeft een vermogen van € 750.000.000,00 aan voor meneer en mevrouw Goddijn. Dat is veiliggesteld via Rinkelberg met investeringen en deelnames in serieuze bedrijven. Een hoop geld waar generaties Goddijn de vruchten van zullen plukken.

Door de TT-producten voor weggeefprijzen aan te bieden is de CEO vanzelfsprekend een graag geziene gast bij topmanagers die deze producten wél te gelde willen maken. Dat geeft hem aanzien.
De reguliere aandeelhouders TT zijn nooit wijzer geworden van deze zonderlinge strategie. Die tellen niet meer mee nadat ze hun geld aan dit heerschap hebben toevertrouwd. Hendricus Goddijn heeft zelf ooit in een interview verklaard dat hij ze maar lastig vindt met hun hang naar rendement, maar dat ze die keuze nou eenmaal hadden gemaakt. Veel vernederender kan je je niet uitspreken over de mensen aan wie je je puissante rijkdom te danken hebt.
NewKidInTown
2
"I believe they come an end"

Khou niet van gokken, zet 50% op de kwartfinale en die andere 25% op de halve finale. Daar dus maximaal stranden.
En voor de boekhouders hier, dat overige kwart hou ik als cash aan, kan ik nog eens naar de Aldi.
[verwijderd]
5
quote:

tatje schreef op 20 november 2022 17:04:

1. Kunnen maar 4 landen wereldkampioen worden, volgens mij.

2. Nu kid erover begint.
Trouwens, het zijn ( is ) 1 man, mijn mening .

1. Heb het speelschema bekeken, er kan slechts één land wereldkampioen worden - misleiding/desinformatie

2. Wanneer houdt dit geïnsinueer eens op? - persoonlijke aanval
sniklaas
3
quote:

Riet v. Milt schreef op 20 november 2022 18:41:

[...]2. Wanneer houdt dit geïnsinueer eens op? - persoonlijke aanval
inderdaad Riet, vervelend en irritant die insinuaties en heb mijn Pieten gevraagd om het manneke een dezer dagen op te zakken voor een enkeltje heropvoeding in Spanje of Venray…
GLMF
0
quote:

*JustMe* schreef op 20 november 2022 15:07:

[...]

Even om aan te tonen dat ik het niet uit mijn duim zuig of een frame is. Ik ga uit van wat volgens Microsoft executive de doorslag gaf. Daar hecht ik een pietsje meer waarde aan dan wat Pwijsneus zegt. Het wordt gezegd vanaf 2 uur en 1 minuut.

1) kwaliteit van data (zelf ‘ground truth’ onderzoek gedaan)
2) de snelheid waarmee TomTom wijzigingen vanuit Microsoft doorvoert (direct) versus hoe dat bij HERE ging (6-9 maanden proces deels binnen Microsoft en deels door kwartaal release schema HERE)
3) “ze zijn gewoon een ‘solid partner’”

library.tomtom.com/web/3d46b4bd76dab8...


Het was op dat moment een goede deal en 40 miljoen euro per jaar is niet weinig geld. Ook helpt Microsoft input om de map betere kwaliteit te krijgen. TomTom’s mantra is dat als je de meest veeleisende klanten kunt bedienen dan kun je ook anderen bedienen. Maar zo’n mantra kost ook geld en dan past een variabele prijs wellicht beter. Dan betaalt Microsoft voor aanvullende wensen die het heeft.
niemand anders durft zich meer 'factchecker' te noemen :-)
GLMF
0
quote:

Riet v. Milt schreef op 20 november 2022 18:03:

[...]

Ik vraag me (helaas) af of een lucratief verdienmodel voor TT prioriteit heeft. Voor de founders was het verdienmodel de beursgang en dat is uitstekend gelukt.
Quote-500 geeft een vermogen van € 750.000.000,00 aan voor meneer en mevrouw Goddijn. Dat is veiliggesteld via Rinkelberg met investeringen en deelnames in serieuze bedrijven. Een hoop geld waar generaties Goddijn de vruchten van zullen plukken.

Door de TT-producten voor weggeefprijzen aan te bieden is de CEO vanzelfsprekend een graag geziene gast bij topmanagers die deze producten wél te gelde willen maken. Dat geeft hem aanzien.
De reguliere aandeelhouders TT zijn nooit wijzer geworden van deze zonderlinge strategie. Die tellen niet meer mee nadat ze hun geld aan dit heerschap hebben toevertrouwd. Hendricus Goddijn heeft zelf ooit in een interview verklaard dat hij ze maar lastig vindt met hun hang naar rendement, maar dat ze die keuze nou eenmaal hadden gemaakt. Veel vernederender kan je je niet uitspreken over de mensen aan wie je je puissante rijkdom te danken hebt.
beleggen is een keuze, geen verplichting; net als aanwezigheid op dit forum
Koos99
5
De CMD heeft niet tot (veel) hogere koersen geleid. Eerst zien dan geloven is bij TomTom het devies, en dat is begrijpelijk gezien het verleden.

Toch vond ik de CMD positief. Ik ben blij verrast dat TomTom met de nieuwe opzet van de map, nieuwe markten wil gaan aanboren. Dat daar hogere uitgaves bij horen is dan acceptabel.
En ja de worst is weer verhangen tot 2025, maar ik denk dat in 2023 reeds duidelijk wordt of de nieuwe maps aanslaan. Justin gaf ergens al een overzichtje met mogelijk samenwerkingen op dit gebied, dat zal het komende jaar belangrijk worden. De teneur van het verhaal op de CMD was absoluut dat TomTom reeds her en der gesprekken had lopen en dat er belangstelling was.

Ik verwacht dat er binnen 12 maanden meer duidelijk is of dit zijn vruchten gaat afwerpen in die zin hoeven we niet tot 2025 te wachten. Enja, dan geef ik ze toch weer het voordeel van de twijfel, Indigo werd ook met veel bombarie geïntroduceerd, en daarvan weten we na een jaar ook niet of het echt aanslaat.
[verwijderd]
0
quote:

Koos99 schreef op 20 november 2022 19:49:

De CMD heeft niet tot (veel) hogere koersen geleid. Eerst zien dan geloven is bij TomTom het devies, en dat is begrijpelijk gezien het verleden.

Toch vond ik de CMD positief. Ik ben blij verrast dat TomTom met de nieuwe opzet van de map, nieuwe markten wil gaan aanboren. Dat daar hogere uitgaves bij horen is dan acceptabel.
En ja de worst is weer verhangen tot 2025, maar ik denk dat in 2023 reeds duidelijk wordt of de nieuwe maps aanslaan. Justin gaf ergens al een overzichtje met mogelijk samenwerkingen op dit gebied, dat zal het komende jaar belangrijk worden. De teneur van het verhaal op de CMD was absoluut dat TomTom reeds her en der gesprekken had lopen en dat er belangstelling was.

Ik verwacht dat er binnen 12 maanden meer duidelijk is of dit zijn vruchten gaat afwerpen in die zin hoeven we niet tot 2025 te wachten. Enja, dan geef ik ze toch weer het voordeel van de twijfel, Indigo werd ook met veel bombarie geïntroduceerd, en daarvan weten we na een jaar ook niet of het echt aanslaat.
AB Koos. Met één nuancering. Het is in drie jaar ontwikkeld met flink hogere R&D kosten in afgelopen drie jaren dan we gewend waren. Maar doel van het platform is ook - naast marktuitbreiding - lagere kosten.

In de outlook op de CMD wordt alleen de lijn 2021 - 2023 getoond. Waarbij in 2023 de kosten na een stijging in 2022 weer dalen in 2023.

Wat de jaren daarna de kosten trend wordt is niet verteld maar is wel een beetje te raden en uit woorden af te lezen. Het product is dan commercieel gelanceerd en de kosten verschuiven dan van productontwikkeling kant naar marketing en sales. Ook komend jaar zie je meer marketing budget en nieuwe sales teams ook in Azië.
NewKidInTown
0
tatje
0
In 2017 hadden we nog het optie plan.

Maar er werden toen al RSU toegekend.

During the year, 1.3 million RSUs were granted at a weighted
average price of €8.68 (2016: none). No other movements in
the RSUs occurred during the year. The fair value of the RSUs is
determined with reference to the share price of TomTom NV at the
date of grant. Of these RSUs, 138 thousand units were granted
pursuant to the acquisition of Autonomos as detailed in note 15.

Die duitsers waren niet gek RSU en geen opies.

Autonomos acquisition
On 17 January 2017, the group acquired 100% of the shares of
Autonomos GmbH for €25.7 million of which €24.5 million is paid
in cash and the remainder through the issue of 138 thousand
restricted share units at share price of €8.69 per share.

In 2019 veranderde Tom Tom helemaal naar RSU en geen optie s meer.

RSU
2019 granted 892320 RVB 192270 is 21,5% rest dus 78,5% is 700050 stuks
2020 granted 1228650 RVB 182520 is 14,8% rest dus 85,2% is 1.046.130 stuks
2021 granted 1414850 RVB 193000 is 13,6% rest dus 86,4% is 1.221.850 stuks.

De RSU aan de RVB wordt toegekend door de RVC na de AVA
De RSU aan de rest wordt toegekend door de RVB.

Harold Goddijn zei eens, die Toppers van oa Amazon Microsoft en Google naderen onze salarissen .
En dus ook die RSU.

Hebben het optieplan moeten veranderen in RSU ( gangbaar bij Topbedrijven ) , anders komen ze niet.

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Veel nieuwe gezichten op de CMD 2022 tov de CMD 2019, niet :-)

Ik denk dat er zeker 20 personen met hun salarissen en bonussen richting de RVB gaan.
tatje
4
quote:

NewKidInTown schreef op 21 november 2022 09:45:

Weer ruim 1 procent eraf, vandaag al de ZEVEN zien of later deze week ?
Beste forumleden.

Denk niet te licht over de visie van Kid.

Dit is gewoon het betere denkwerk, waarvoor wij Kid moeten bedanken.

Gewoon klasse, ik kan het niet.

Ik weet zeker, dat ik Kid bedank voor deze geweldige analyse namens veel forumleden.

Kid nogmaals bedankt.

Hoop nog veel diepgravende analyses van U te lezen.
[verwijderd]
1
quote:

NewKidInTown schreef op 21 november 2022 09:45:

Weer ruim 1 procent eraf, vandaag al de ZEVEN zien of later deze week ?
Het lijkt op deze week, maar wellicht wordt er iets spectaculairs à la IndiGO aangekondigd waardoor de 8 even stand houdt totdat de markt beseft dat je er na de aankondiging nooit meer iets over hoort. Dan gaan we de ZES weer zien.
ketchup
5
quote:

tatje schreef op 21 november 2022 10:11:

Harold Goddijn zei eens, die Toppers van oa Amazon Microsoft en Google naderen onze salarissen .
En dus ook die RSU.

Hebben het optieplan moeten veranderen in RSU ( gangbaar bij Topbedrijven ) , anders komen ze niet.

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

wat een bull-shit , mag toch hopen dat je eigenlijk wilt zeggen dat de TT salarissen die van toppers bij AMZN, MSFT en GooGle benaderen ipv andersom

verder de vergelijking van TT aan topbedrijven zoals de 3 die je hier boven noemt is gewoon hilarisch

en dat stomme gelul steeds van je " kost wat maar heb je ook wat " is wel de allergrootste nonsense
win some...
4
quote:

*JustMe* schreef op 21 november 2022 09:20:

[...]

AB Koos. Met één nuancering. Het is in drie jaar ontwikkeld met flink hogere R&D kosten in afgelopen drie jaren dan we gewend waren. Maar doel van het platform is ook - naast marktuitbreiding - lagere kosten.

In de outlook op de CMD wordt alleen de lijn 2021 - 2023 getoond. Waarbij in 2023 de kosten na een stijging in 2022 weer dalen in 2023.

Wat de jaren daarna de kosten trend wordt is niet verteld maar is wel een beetje te raden en uit woorden af te lezen. Het product is dan commercieel gelanceerd en de kosten verschuiven dan van productontwikkeling kant naar marketing en sales. Ook komend jaar zie je meer marketing budget en nieuwe sales teams ook in Azië.
Je bent niet alleen postief over de toekomstige omzet, maar ook over de toekomstige kostenbeheersing. Ik blijf me verbazen. Waar komt deze positiviteit toch vandaan?

Tijdens de Q4 2021 cc aan het begin van het jaar gaf de CFO het volgende aan:

So to put things in perspective, OpEx last year was EUR 0.5 billion. We expect OpEx to grow this year as to roughly EUR 510 million. That is on the back of a decrease of D&A. So the cash spend will be higher. So, D&A will decline from roughly EUR 75 million to EUR 55 million. So, there's an incremental decline of D&A of EUR 20 million, with a stable CapEx number and an increase in OpEx of EUR 10 million. So you’ll see EUR 30 million extra roughly in OpEx this year. The year after, in 2023, we think that D&A will modestly decline further to, let's say, EUR 50 million, but we expect the total OpEx number to reduce to around EUR 470 million. If you look at the details of that EUR 470 million, then mostlines will go up, apartfrom the geographical data line where we see the mostsignificantreduction. So, the reduction inOpEx, overall reduction will be driven out of that line, the geographical data. I hope that answers your question around OpEx

Tijdens de CMD gaf diezelfde CFO een presentatie waarbij hij een staafdiagram liet zien van de OPEX voor 2021-2023. Voor 2021 staat er 500 mio bij de OPEX, voor 2022 en 2023 is het niet gekwantificeerd. Maar bij zowel 2022 als 2023 is de kolom hoger dan die van 2021. Oftewel, hoger dan 500 mio.

Conclusie is dus dat de verwachte ;lagere OPEX voor 2023 van 470 mio binnen een jaar al weer is veranderd naar een stijgende OPEX van >500 mio. Als je dit ziet, dan moet je toch op zijn minst vraagtekens stellen bij de doelstelling van lagere kosten?
1.437 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 apr 2024 09:48
Koers 5,860
Verschil +0,080 (+1,38%)
Hoog 5,890
Laag 5,800
Volume 63.775
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 475.734