TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
gvanmaarsum
1
Ga vandaag weer positie opbouwen na verkoop op de cijferdag.
Verwacht binnen nu en 3 maanden dat de nieuwe OEM bekend wordt gemaakt. (GM is mijn gok).
Verwacht trading range 6,00-9,00. Met behoorlijke plus op de dag dat GM bekend wordt gemaakt.
JustRevisited
1
quote:

pwijsneus schreef op 13 februari 2023 09:02:

Weet iemand wanneer HERE het jaarrapport publiceert?
Ga je die in bed lezen met een zak tissues?

Die van TomTom is wel uit en daarin staat:

We will enter new markets that we didn’t address so far. Our map will play a key role in improving the overall customer experience in segments like travel and social media.

Meta en buurman Booking?
pwijsneus
0
quote:

JustRevisited schreef op 13 februari 2023 09:25:

[...]

Ga je die in bed lezen met een zak tissues?

Die van TomTom is wel uit en daarin staat:

We will enter new markets that we didn’t address so far. Our map will play a key role in improving the overall customer experience in segments like travel and social media.

Meta en buurman Booking?
Dat was ik niet van plan, maar ben wel benieuwd of HERE beter heeft presteerd dan TomTom.
win some...
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 13 februari 2023 04:16:

[...]
Omdat je 'per jaar' redeneert.

Jouw abbo's lopen door in de volgende jaren .
Abonnementen lopen inderdaad door in de volgende jaren, maar de betaling voor al die jaren komt op ëën moment binnen tijdens het jaar..

Ik maak gewoon een schatting van de prijs per unit. Hoeveel units heeft TT in een jaar verkocht en hoeveel euro's hebben ze daarvoor ontvangen. Zo'n verkochte unit bevat vaak recht op 3-5 jaar navigatie/maps en dit bedrag wordt ineens afgerekend. Wat mij betreft is het daarna wat die specifieke unit betreft ook 'end of story'.

Een stapeleffect zie ik alleen optreden als na de periode van 3-5 jaar de klant voor diezelfde unit opnieuw een abonnement gaat afsluiten. Dat is wel de richting die TT op wil en dit gaat er in de toekomst waarschijnlijk ook steeds meer komen. Maar is hier nu al sprake van? Lijkt me niet. TT heeft hier in ieder geval nooit specifieke cijfers over gepubliceerd. Voor zover dit speelt zal het op dit moment nog niet substantieel zijn. Anders hadden we namelijk geen afname van de Automotive operationale omzet gezien, maar alleen een afname van de groei.
JustRevisited
0
quote:

pwijsneus schreef op 13 februari 2023 09:29:

[...]

Dat was ik niet van plan, maar ben wel benieuwd of HERE beter heeft presteerd dan TomTom.
2020
HERE: -23% (Automotive -23,4%)
TomTom: -8% (Automotive -14%)

2021
HERE: +12% (automotive +17,6%)
TomTom: +0,5% (Automotive -2%)

2022
HERE: nnb
TomTom: +11% (automotive +17%)

2023 tm 2025
TomTom outlook: +11,1% CAGR (automotive +10-15%)
HERE outlook: nnb

One-time licensing: Includes a typical point of sale (POS) based revenue model where customers purchase the right for perpetual usage of an offline product. This license can include update rights as an upsell, in which case a portion of the revenue recognition is deferred. (bron: HERE directors report)

===

Wat je hierboven ziet is dat HERE door een diep dal ging in 2020 en zich in 2021 herstelde. Bij TomTom was het dal minder diep en duurde het herstel tot de zomer van vorig jaar.

De voornaamste verklaring is denk ik dafHERE dat haar meeste omzet in Amerika haalt en TomTom in Europa. De chipscrisis verliep daar anders en currency hebben een grote impact.

Verder verschilden in 2021 en 2022 de wijze van rapporteren door HERE en TT. De nieuwe rapportage wijze van TT (die de omzet met 40 mio verhoogt) is in lijn met hoe HERE rapporteert. Zie tekst hierboven in cursief.
dachthetniet
8
Pagina na pagina…. onbezoldigd aan het typen… wat is de werkelijke motivatie? Dat is de echte vraag.
sniklaas
3
quote:

dachthetniet schreef op 13 februari 2023 10:25:

Pagina na pagina…. onbezoldigd aan het typen… wat is de werkelijke motivatie? Dat is de echte vraag.
wat jouw motivatie is om aanwezig te zijn op een forum voor beleggers vraag ik mij ook af daar ik sterk de indruk heb dat jij niet actief bent als aandeelhouder en min of meer als een soort van moraalridder berichten en reacties plaatst...
dachthetniet
2
quote:

sniklaas schreef op 13 februari 2023 11:29:

[...]wat jouw motivatie is om aanwezig te zijn op een forum voor beleggers vraag ik mij ook af daar ik sterk de indruk heb dat jij niet actief bent als aandeelhouder en min of meer als een soort van moraalridder berichten en reacties plaatst...
natuurlijk… als door een wesp gestoken is ‘snikklaas’ er weer.
Wereldbelegger
0
quote:

stocktrader schreef op 10 februari 2023 15:13:

Dus Tomtonm wordt als groeiuaandeel weer RAZEND interessant.

Heeft u ook zoveel zin an maandag?
Jammer hoor.
Veel reclame gemaakt voor het 'Geert Schaaij event' bij businessclass.
Maar particuliere beleggers zijn gewoon niet te vertrouwen.
Ze doen niet wat ze moeten doen.

Nog 4,5 dag deze week voor de uptik van 74 cent naar de voorspelde € 7,50
Zo niet, dan is er geen belegger overboord. Want 2025. Dát wordt het jaar.
tatje
1
Wat een wijze woorden van dachthetniet.

Ik ga het kort houden, anders komt het vermoeden op mijn bordje.

2023
ebit - 47
D en A 50
ebitda + 3

2024
ebit + 5
D en A 27
ebitda + 32

2025
ebit + 65
D en A 20
ebitda 85

2026
ebit + 132
D en A 20
ebitda 152

Bij TT noemen ze dat operating leverage :-)

Samenvatting
2023 ebit - 47
2024 ebit + 5
2025 ebit + 65
2026 ebit + 132

Natuurlijk zonder of niet noemenswaardige bommen en granaten :-)

Ik gebruik wel uitspraken van de laatste CMD

- 2024 kleine 1 cijferige winst.
- opex 2023 als 2022 zonder restructering, dus 520 incl 50 D en A.
- D en A in de toekomst 20 als capex Lease 15 PPE 5
- ambitie 2025 LT 600

TT wilde geen overheidssteun.

Logisch toch, je wilt toch niet dat de staat je long incentives kan verbieden.

TT doet er in 2022 en 2023 alles aan om short te kunnen uitkeren. ( liefst maximaal )

LT en FCF zijn dan super belangrijke targets.

2022 zit al in de pocket.

Dus nu alle LT en FCF ballen op 2023.

40 miljoen meer omzet A in 2023 door herkenning gaat helpen bij LT
Je debiteuren later innen en je crediteuren eerder betalen in 2022 gaat bij FCF helpen.

Gort zou zeggen: goed bezig :-)
sniklaas
0
quote:

dachthetniet schreef op 13 februari 2023 11:37:

[...] natuurlijk… als door een wesp gestoken is ‘snikklaas’ er weer.
rond dit jaargetijde zijn in Nederland geen wespen actief…

Wellicht heb je te vluchtig gelezen en daardoor de vraag niet goed begrepen…
tatje
2
1 ding moet ik Sniklaas nageven.

Hij post puur zijn gedachten over een aandeel. ( dus zijn overtuiging )

Dat kan ik pruimen, want dat is de bedoeling van een forum.

Maar bij een tiental twijfel ik eraan.
dachthetniet
1
quote:

sniklaas schreef op 13 februari 2023 11:54:

[...]rond dit jaargetijde zijn in Nederland geen wespen actief…

Wellicht heb je te vluchtig gelezen en daardoor de vraag niet goed begrepen…
klopt niet helemaal. Een verdwaalde wesp hier en daar kan je aantreffen: nos.nl/artikel/2141448-wespennesten-i...

Zo ook hier. En je stelde geen vraag maar je bedacht je eigen werkelijkheid.
Wereldbelegger
3
En ik vraag me af waarom een poster zoveel witregels nodig heeft tussen de dagelijkse herhalingen van hetzelfde verhaal.
Alleen maar om op te willen vallen met lappen tekst?
sniklaas
0
quote:

dachthetniet schreef op 13 februari 2023 12:31:

[...] klopt niet helemaal. Een verdwaalde wesp hier en daar kan je aantreffen: nos.nl/artikel/2141448-wespennesten-i...

Zo ook hier. En je stelde geen vraag maar je bedacht je eigen werkelijkheid.
die sporadische november wesp heeft mij in februari ook niet gestoken.

Mijn vraag, wat jouw motivatie is @dachthetniet om actief te zijn op een forum voor beleggers?

De achterliggende reden van deze vraag weet jij verdraaid goed, aanhoudend commentaar leveren en de moraalridder uithangen op de aandelen keuze van anderen maar geeft niet thuis op herhaaldelijke verzoeken om ons te informeren omtrent jouw aandelen keuzes…

Prima wanneer jouw motivatie van dezelfde strekking is dan bv een GREENPEASE die met 1 aandeel SHELL in portefeuille hun bijdrage leveren op de AVA, maar zeg dat dan; ik @dachthetniet heb geen aandelen portefeuille maar wel een account op IEX om mijn bijdrages te leveren in mijn streven de planeet een beetje beter te maken voor mens, dier, natuur en milieu…
Dutchy Ron
0
XPENG G9 SUV and P7 Sedan Set Course for Scandinavia, the Netherlands
Electric vehicle maker brings its fast-charging, long-range intelligent vehicles powered by the NVIDIA DRIVE platform to key European markets.

blogs.nvidia.com/blog/2023/02/09/xpen...

Deliveries of the P7 will begin in June, while the G9 is expected to start in September. To support demand in key European markets, XPENG plans to open delivery and service centers in Lørenskog, Norway, this month — as well as in Badhoevedorp, the Netherlands; Stäket, Sweden; and Hillerød, Denmark in Q2 2023.

The EV maker expects to open additional authorized service locations in other European countries by the end of the year.
tatje
0
Granted
2021 1.414.850
2022 3.095.644

wat granten ze dan !

Restricted stock units
An RSU gives the holder the right to receive one TomTom share after the completion of
the vesting period. After the vesting period Members of the Management Board are
subject to a two-year holding period. For other employees, there is no minimum holding
period after the vesting period.
RSUs vest either in total after a three-year vesting period (cliff vesting) or, in some cases,
in equal tranches on an annual basis over a three-year period (graded vesting). The fair
value of the RSUs is determined with reference to the share price of TomTom N.V. at the
date of grant.

Dus na 3 jaar ( na de granted datum ) kun je RSU omzetten in aandelen ( cliff vesting ). ( RVB eigenlijk daarna 2 jaar houden )

Maar je hebt ook graded vesting.
Je kunt dus RSU granted in 2022 in 2023 1/3 omzetten in aandelen ook 1/3 in 2024 en 1/3 in 2025.

Dus heb je cliff vesting en je krijgt RSU granted in 2022 en je vertrekt bij TT in 2024, dan krijg je niets.

Maar heb je graded vesting en je vertrekt 2024 dan neem je 2/3 van de granted RSU in 2022 mee.

Wat een verschil
2021 en 2022. van 1,4 miljoen naar 3, 1 miljoen

Tja, al die nieuwe toppers en hun eventuele teams kosten geld.

Ik schat zeker tussen 20 en 30 miljoen.
Misschien wel 40 miljoen.

Ga er dus vanuit dat die nieuwe toppers graded vesting hebben.
Dutchy Ron
0
Fisker Inc. is nu drie maanden bezig met de productie van de Fisker Ocean elektrische auto en binnenkort zullen de eerste eigenaren hun auto's ontvangen. In november werd toegezegd dat het in de maand februari zou gebeuren.

Magna, dat een belang van 6 procent in Fisker heeft, is in eerste instantie overeengekomen om jaarlijks 50.000 exemplaren van Fisker Ocean te maken. Fisker streeft ernaar om tegen 2023 42.400 auto's te produceren, met meer dan 300 eenheden in het eerste kwartaal, meer dan 8.000 eenheden in het tweede kwartaal, meer dan 15.000 eenheden in het derde kwartaal en de rest in het vierde kwartaal.

Met een toename van boekingen voor Fisker Ocean hoopt het bedrijf dat Magna de productie tegen 2024 zal verhogen tot 150.000 eenheden.
1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134