Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Marcel H.
0
quote:

Alfie Solomons schreef op 29 maart 2023 15:49:

[...] Ben er ook bang voor! Lange weg te gaan naar mijn GAK van 13€
Dat is nog te overzien. Er zijn ook beleggers die bij een koers van 30+ opstapten op de elektrische van EBUSCO..
Als die beleggers nog niet zijn vertrokken mogen ze gaan denken aan verlies.
Goed bezig
1
Ik zit behoorlijk nat, maar hou ze lekker vast en kijk vooral of er sprake is van groei. Het is een jong en snelgroeiende onderneming met ups and downs. Het feit blijft, dat ze kwalitatief de beste bus bouwen en dat komt vroeg of laat echt wel in de koers naar voren. Daarnaast winnen ze dus marktaandeel en vertrouwen.

Ook doen ze meer dan alleen bussen bouwen en is het dus een gevalletje kosten voor de baten uit. Natuurlijk is er veel op en aan te merken. Maar als je ziet hoeveel werkgelegenheid er gecreëerd is en hoe hard ze groeien dan is dat toch wel super knap.
Hoe teleurgesteld over de koers dan ook, bij mij is nog wel mijn glas halfvol en ik kan me er druk om maken maar, het veranderd toch niets.
Leon57
0
Ben verbaasd dat zo veel aandelen in vaste handen er toch zulke enorme omzetten verhandeld worden. Als de cijfers zo negatief zijn als sommigen menen te moeten zeggen wie is dan de koper, en wie de verkoper?
Weet ook dat de wisselkoers Euro / Yuan, die een negatief effect had in 2022, gedurende de 1e 3 maanden met omstreeks 10% is verbeterd. Daar waar dat negatief is op 250 bussen is dat er positief op 550 bussen
Anoniempje
2
quote:

Leon57 schreef op 29 maart 2023 16:34:

Ben verbaasd dat zo veel aandelen in vaste handen er toch zulke enorme omzetten verhandeld worden. Als de cijfers zo negatief zijn als sommigen menen te moeten zeggen wie is dan de koper, en wie de verkoper?
Weet ook dat de wisselkoers Euro / Yuan, die een negatief effect had in 2022, gedurende de 1e 3 maanden met omstreeks 10% is verbeterd. Daar waar dat negatief is op 250 bussen is dat er positief op 550 bussen
Er wordt de laatste twee weken vooral aan de onderkant van de koers gehandeld.
Er worden grote aantallen aangekocht en bij de geringste stijging weer verkocht. Dit maakt dat dit aandeel zo schommelt.
Dit zijn allemaal beleggers die een graantje meepikken op korte termijn.

Degene (zoals ik) die long zitten hoeven zich naar mijn mening niet druk te maken over de koers op dit moment.
Gewoon over een aantal maanden vergelijken met de situatie nu. Niet iedere dag juichen als het groen is en de dag erop huilen als we in het rood eindigen. Ik verwacht dat we een langzame trend omhoog zullen gaan zien de komende tijd.

Indien er weer eens een dag is dat we een euro omhoog schieten dan kun je er vergif op innemen dat dat de volgende dag weer ruimschoots onderuit gaat.
fleurie
1
de daling ziet er sterk uit maar ten opzichte van gisteren met een hoge stijging waar hebben we het dan over dan is dit toch minimaal.
gewoon misbruik maken van.....
G20 Xdrive
0
Bij zo'n sterk groeiend groen bedrijf het koersdoel met 40% verlagen is crimineel in mijn ogen,
Kunnen zich beter laten over nemen.
Onder de regenboog
0
quote:

Spoorman schreef op 29 maart 2023 14:37:

[...]
En wat als over 5 jaar blijkt dat we met z'n allen overgaan op waterstof?
Dat zal niet lukken, in ieder geval niet over 5 jaar. De fabrieken die nu in eu verband worden gebouwd op zee en op land is net voldoende voor de industrie.
Denk dat 10 jaar een betere optie is. Het heeft eenvoudigweg te maken met levertijd van die bussen en een goed verkoopteam.
fleurie
0
zij zijn dan ook de enigste met een overdreven koers verlaging,lekker goedkoop inslaan.
voda
5
Beleggers straffen Ebusco af, analisten verdeeld over bouwer stekkerbussen
Door GERT VAN HARSKAMP

Updated 44 min geleden
1 uur geleden
in FINANCIEEL

DEURNE - Ebusco heeft afgelopen jaar op alle terreinen beneden verwachting gepresteerd. De Brabantse bouwer van elektrische stadsbussen heeft zijn winstdoelstelling voor de komende vijf jaar fors naar beneden moeten bijstellen. Aandeelhouders dumpten het bedrijf woensdag, nadat het concern afgelopen periode al forse klappen op de beurs heeft gehad. „Je moet erin geloven.”

Peter Bijvelds, oprichter en ceo Ebusco RIAS IMMINK

„In het laatste kwartaal van 2022 konden door corona 21 bussen niet verscheept worden die in China zijn geassembleerd”, legt ceo en oprichter Peter Bijvelds van Ebusco uit. „Daardoor moeten we die dus bij de omzet van 2023 boeken in plaats van 2022 en valt de omzet over afgelopen jaar dus lager uit. Dat heeft ook invloed op onze winst, want dit zijn bussen met een hogere marge.”

Ebusco behaalde in 2022 een omzet van €111,6 miljoen. Dat is wel een stijging van 360% ten opzichte van het jaar ervoor, maar fors minder dan waar het bedrijf, beleggers en beursanalisten rekening mee helden. Marktvorsers van ING gingen zelfs uit van een totale omzet van €161 miljoen, ruim €50 miljoen meer.

BEKIJK OOK:
Opmars elektrische bus en vrachtwagen: ’gigantische uitdaging’

Rode cijfers
Ook qua winstgevendheid blijft Ebusco achter. Het nettoverlies liep op van €26,8 miljoen in 2021 naar €32,2 miljoen afgelopen jaar. In 2020 wist de Brabantse bussenbouwer nog een winst van €27 in de boeken te schrijven. Ook qua bedrijfsresultaat (ebitda) voor afschrijvingen en belastingen schrijft Ebusco rode cijfers en presteert het concern beneden verwachting. Die kwam uit op €34,8 miljoen in de min, een verslechtering van zes ton ten opzichte van 2021.

„We hebben door de invasie in Oekraïne en corona te maken gehad met grotere kostenstijgingen dan begroot”, zegt Bijvelds. „Lonen en materiaalkosten zijn fors gestegen. Neem lithium, de grondstof voor de batterijen. Dat is 600% in prijs gestegen.”

Omdat Ebusco verwacht dat de kosten op een fors hoger niveau zullen blijven, heeft het bedrijf zijn verwachting voor de operationele winstmarge voor de komende vijf jaar met een derde naar beneden bijgesteld. Waar het eerst uitging van een 35%, is dat nu verlaagd naar 20 tot 25%.

BEKIJK OOK:
Bussenbouwer Ebusco zoekt groei in de VS

Realisme
Analisten van Degroof Petercam en ING zijn daar niet van geschrokken en noemen de bijgestelde marge een realistischer verwachting. „Dit verrast ons niet, want wij hadden de prognose van de operationele winstmarge eerder al naar beneden bijgesteld. Dit komt wel overeen met onze verwachting”, zegt Tijs Hollestelle, beursanalist van ING.

Ebusco-topman Bijvelds stelt echter dat het bedrijf hiervoor niet te optimistisch was en onrealistisch was qua winstverwachting. „We zaten in 2020 al op een operationele winstmarge van 27%, dus die 35% was helemaal niet zo onrealistisch.”

Bijvelds: „35% winstmarge helemaal niet zo onrealistisch.” ANP/HH
BEKIJK OOK:
Busbouwer Ebusco wil personeel van Fokker overnemen

Megaorder
Voor de toekomst is Bijvelds positief. Het orderboek is gegroeid van 325 bussen eind 2021 naar 1475 eind december. Zo ontving het Brabantse bedrijf een megabestelling van achthonderd elektrische bussen van het Duitse openbaar vervoerbedrijf Deutsche Bahn. Die orderboek is in de eerste drie maanden van dit jaar nog fors doorgegroeid. Zo ontving het bedrijf eerder deze maand een bestelling van 63 bussen van Qbuzz en 64 bussen van een Zweedse vervoerder.

„Een dik orderboek is dan ook erg belangrijk in onze markt, naast kosten en verkoopprijs”, aldus Bijvelds. De kapitaalinvesteringen die Ebusco moet doen om de groei te verwezenlijken blijven ver achter, wat goed is voor de winstgevendheid van het bedrijf. De bussenbouwer uit Deurne verwacht dit jaar dan ook een positief bedrijfsresultaat.

BEKIJK OOK:
Ebusco zet beursgang in volle vaart door

Kaspositie
Analisten zijn vooral benieuwd of het bedrijf nog een keer naar de beurs moet om extra geld op te halen voor financiering. Veel zal afhangen van de kaspositie, die afgelopen jaar uitkwam op €95 miljoen. Een jaar eerder was die nog €63 miljoen negatief. Doordat Ebusco dit jaar fors meer bussen gaat leveren, ook die met vertraging uit 2022, zal die €95 miljoen behoorlijk aandikken.

„Ik verwacht dat niet dat wij dit jaar naar de beurs hoeven, omdat de kapitaalinvesteringen aanzienlijk lager zijn en we meer in kas hebben”, zegt Bijvelds. „Maar tijdens de beursgang in 2021 hebben we gezegd dat we nog één keer €100 miljoen zouden moeten ophalen. En dat hebben we nog niet gedaan.”

Beleggers zijn er echter niet gerust op en doen hun waardepapier massaal van de hand. In de loop van woensdag koerst het aandeel rond de 8% lager rond de €9,78.

BEKIJK OOK:
Voorlopig geen dividend bij Ebusco

Beurskoers
Beursanalisten waarderen het bedrijf dan ook heel verschillend. ABN Amro heeft het advies van Ebusco fors verlaagd, nadat het in een vernietigend rapport eerder deze maand concludeerde dat het bedrijf fors slechter presteert dan zijn concurrenten VDL, Iveco en MAN en heeft er een koersdoel van €9 per aandeel aangehangen. Overigens liet VDL bij de presentatie van de jaarcijfers vrijdag weten dat het bussenbedrijf ook verlieslatend is en ook voor dit jaar nog geen winst te verwachten.

Degroof Petercam heeft het koersdoel verlaagd van €26 naar €16, terwijl ING vasthoudt aan €21 per aandeel met koopadvies. ING-analist Hollestelle: „Dit is geen AkzoNobel of DSM die al jaren hetzelfde doen. Dit is een nieuw bedrijf die een heel nieuw product maakt, elektrische bussen. Dat heeft een hoog risico en je moet erin geloven. Dat verklaart ook de volatiliteit in het koersverloop.” Sinds de beursintroductie van Ebusco op 22 oktober 2021 heeft het aandeel al 57,8% van zijn waarde prijs moeten geven.

www.telegraaf.nl/financieel/140410166...
Jinxter
0
Blik dekkende afbijt
2
Ik wil Ebusco kopen voor de LT.
Nu vraag ik mij af nu kopen of er vanaf blijven met je handjes.
Anoniempje
8
quote:

Tube lazervet schreef op 29 maart 2023 18:09:

Ik wil Ebusco kopen voor de LT.
Nu vraag ik mij af nu kopen of er vanaf blijven met je handjes.
Voor de 500ste keer....... Jij kunt beter niet gaan beleggen. Jij hebt dezelfde vraag al zovaak gesteld dat het vervelend begint te worden.

Gewoon niet doen en lekker investeren in diepvriesdoperwten.
Tordan
1
quote:

Oliegarch schreef op 29 maart 2023 18:26:

Bonduelle? Het staat historisch laag.
HAK in de bonus deze week bij AH. 2e Gratis!
josje52
4
Kwam vanmiddag weer langs hallen in Venray. Had het idee dat er veel gele bussen weg waren sinds vorige week. Stonden wel een tiental gele bussen met plaat voor entreedeuren. weet niet of deze in Venray gemonteerd worden.
Ruval
0
Heb net even de call terug geluisterd. Tja, vind het eerlijk wat weifelend overkomen en een CEO die alle vragen laat beantwoorden door zijn CFO. Niet heel krachtig. Ik hoop dat ze krachtiger overkomen in tenders….
Drs P.
1
quote:

Ruval schreef op 29 maart 2023 21:48:

Heb net even de call terug geluisterd. Tja, vind het eerlijk wat weifelend overkomen en een CEO die alle vragen laat beantwoorden door zijn CFO. Niet heel krachtig. Ik hoop dat ze krachtiger overkomen in tenders….
het zijn duidelijk doeners met kennis en passie voor Ebusco/ hun producten maar idd. (nog) niet sterk in een fancy board room/ analisten presentatie, ook hier zullen ze met de tijd in groeien denk ik zo:)
8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 apr 2024 11:13
Koers 2,810
Verschil +0,020 (+0,72%)
Hoog 2,848
Laag 2,754
Volume 39.532
Volume gemiddeld 337.378
Volume gisteren 330.961