Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
weinigmazzel
0
quote:

Ruval schreef op 23 juni 2023 22:53:

[...]
Die daling heeft niets met Ebusco te maken. Bij een smallcap is er meer volatiliteit. Feit is dat Peter concreet moet laten zien dat er geleverd wordt. Indien medio aug blijkt dat Ebusco on track is, dan gaan we snel beduidend hogere nivo’s zien. Tot die tijd blijft het afgaan op voorzichtig positieve berichten zoals deze week
Het nadeel blijft dat er zoveel kapers op de kust komen bij nieuwe markten als deze.
Ik hoop dat Ebusco het verschil gaat maken in positieve zin.
Ruval
1
“…..daarnaast opstart Rouen en bevestiging dat de 3rd party assemblage vol op draait zijn catalysts om het aandeel hoger te zetten…..”

In normaal Nederlands: samenwerking met een assemblage partner zal de koers een impuls geven.

Waarom vraag je om welke partner dit gaat? Dit is nog niet bekend en dat zegt Drs P ook helemaal niet.

Begrijpend lezen is ook een kwaliteit. Heb ik toevallig vorige week nog uitgelegd aan mijn dochter in groep 7. ….
Unimog
0
quote:

Alaska schreef op 23 juni 2023 22:47:

[...]

Klein duimpje tegen Goliath met Amerikaanse miljardair als aandeelhouder?
Meestal is het, onbekend maakt onbemind.
Na nieuwe klandizie stevige daling , wie durft zo nog in te stappen.....
Afhankelijk van prijs afstandsrange betrouwbaarheid productiecapaciteit etc... Voor mij moeilijk te beoordelen.
Mochten er orders uit Spanje komen is dit positief..
Staals
4
[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd. Deze account is geschorst.]
MOEdig Voorwaarts
0
quote:

Ruval schreef op 23 juni 2023 23:14:

Begrijpend lezen is ook een kwaliteit. Heb ik toevallig vorige week nog uitgelegd aan mijn dochter in groep 7. ….
Begrijpend lezend maak ik hier uit op dat je leraar of gastdocent bent op een basisschool ;-)

Je punt is echter duidelijk; Drs P stelt de randvoorwaarden die in zijn ogen nodig zijn om weer naar structureel hogere koersen te kunnen en bevestigt daarmee dat "de markt" wil zien dat er ook daadwerkelijk op diverse fronten vooruitgang wordt geboekt.

Wat "Staals" hierboven beschrijft, komt overigens meer overeen met hoe ik de berichten vanuit Ebusco interpreteer; ze zouden nu op twee 3.0 bussen productie per dag moeten zitten en als ze dan vol trots melden dat de eerste 3.0 uit serieproductie deze week bij de klant is afgeleverd, vraag ik me af waar die andere pakweg 100-200 bussen zijn gebleven die inmiddels geproduceerd zouden moeten zijn; staan die halfafgebouwd op de diverse buitenterreinen of wil(de) het helemaal niet zo vlotten met die "ramp-up" en bevatte het persbericht van 29 maart jl. (jaarcijfers 2022) daarover vooral veel onhaalbare "wishful thinking"?

Kortom, ik wil eerst harde feiten en cijfers zien voordat ik prognoses over afzet en marges vanuit het management nog serieus neem. Gezien de koersontwikkeling denkt "de markt" daar ook zo over.
Ruval
2
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 24 juni 2023 06:39:

[...]

Begrijpend lezend maak ik hier uit op dat je leraar of gastdocent bent op een basisschool ;-)

Je punt is echter duidelijk; Drs P stelt de randvoorwaarden die in zijn ogen nodig zijn om weer naar structureel hogere koersen te kunnen en bevestigt daarmee dat "de markt" wil zien dat er ook daadwerkelijk op diverse fronten vooruitgang wordt geboekt.

Wat "Staals" hierboven beschrijft, komt overigens meer overeen met hoe ik de berichten vanuit Ebusco interpreteer; ze zouden nu op twee 3.0 bussen productie per dag moeten zitten en als ze dan vol trots melden dat de eerste 3.0 uit serieproductie deze week bij de klant is afgeleverd, vraag ik me af waar die andere pakweg 100-200 bussen zijn gebleven die inmiddels geproduceerd zouden moeten zijn; staan die halfafgebouwd op de diverse buitenterreinen of wil(de) het helemaal niet zo vlotten met die "ramp-up" en bevatte het persbericht van 29 maart jl. (jaarcijfers 2022) daarover vooral veel onhaalbare "wishful thinking"?

Kortom, ik wil eerst harde feiten en cijfers zien voordat ik prognoses over afzet en marges vanuit het management nog serieus neem. Gezien de koersontwikkeling denkt "de markt" daar ook zo over.
Nee, ik ben vader en directeur bij een gerenommeerde Private Bank.
weinigmazzel
0
quote:

Unimog schreef op 23 juni 2023 23:49:

[...]

Afhankelijk van prijs afstandsrange betrouwbaarheid productiecapaciteit etc... Voor mij moeilijk te beoordelen.
Mochten er orders uit Spanje komen is dit positief..
Hoe zit het trouwens met het onderhoud en service?
Een kapotte bus naar Deurne brengen gaat bijna niet, moet met een dieplader vrees ik , onderhoud monteurs invliegen uit Deurne ?
Ruval
3
Ik kan me overigens niet voorstellen dat Ebusco medewerkers meer weten over de beoogde assemblage partner en capaciteit daarvan. Dat lijkt me koersgevoelige informatie die Ebusco anders gedeeld had moeten hebben in een persbericht.

Ten aanzien van eigen productie zitten ze vanaf nu op 2 per dag. Is 250 op jaarbasis in 2023. 1ste helft van het jaar 1 per dag (stelpost) is 100. Productie 2.2 in China kunnen we er bij optellen. En dan evt extra aantallen vanuit assemblage partner (beoogd serie productie na zomer). Stelpost 1 per dag is 100. Dan komen we een eind richting 550-600 per jaar. Te bevestigen in augustus.

Mocht dit allemaal niet kloppen dan heeft Ebusco leugens verspreid in maart. Dat lijkt me niet. En ik hecht ook veel waarde aan de analyse van Add Value. Die hebben (anders dan veel andere analisten) echt gesproken met klanten, sectorgenoten, externe specialisten etc en niet alleen met management. Als zij nu niet goed gevoel zouden hebben bij het ‘on track’ zijn, dan zouden ze niet zo’n gefundeerd rapport hebben geschreven. Maar goed, we gaan het wederom afwachten
The Third Way...
2
In mijn post mbt. de productiecapaciteit werd management en Add Value herhaald die stelden dat pas in Q3, dus voor 1 October, de productiecapaciteit in Deurne naar 500 3.0 bussen gaat...

Drs. P, je hebt vaak aangegeven dat je het een en ander zelf fysiek hebt mogen waarnemen. Ik vond geen post terug, kan je jouw bezoek, indrukken, bevindingen etc. aub met ons delen, ik ben waarschijnlijk niet als enige zeer geïnteresseerd?
Ruval
1
quote:

The Third Way... schreef op 24 juni 2023 10:37:

In mijn post mbt. de productiecapaciteit werd management en Add Value herhaald die stelden dat pas in Q3, dus voor 1 October, de productiecapaciteit in Deurne naar 500 3.0 bussen gaat...

Drs. P, je hebt vaak aangegeven dat je het een en ander zelf fysiek hebt mogen waarnemen. Ik vond geen post terug, kan je jouw bezoek, indrukken, bevindingen etc. aub met ons delen, ik ben waarschijnlijk niet als enige zeer geïnteresseerd?
Ik maak me niet zo’n zorgen over hoeveel bussen er in 2023 meetellen in omzet. Huidige koers gaat toch al uit dat alles slecht is, dus veel ‘risico’ zit daar niet. En omzet is sowieso beduidend hoger dan 2022. Veel belangrijker zijn de aantallen in productie vanaf heden. Dat gaan we zien in aug
Drs P.
1
quote:

Alaska schreef op 23 juni 2023 23:10:

[...]

Het nadeel blijft dat er zoveel kapers op de kust komen bij nieuwe markten als deze.
Ik hoop dat Ebusco het verschil gaat maken in positieve zin.
[quote alias=Alaska id=14874975 date=202306232310]
[...]
het verschil maken ze met de 3.0, ze doen er verstandig aan om zich te blijven onderscheiden door innovatie. 10% marktaandeel tegen fatsoenlijke marges is veel beter dan concurreren met massaal geproduceerde goedkope (Chinese) lagere kwaliteit. De 3.0 heeft een duidelijk betere TCO, ruim 3000 KG lichter dan de daarna lichtste optie in de markt van VDL en blijkt goed in de markt te liggen; maar er zullen altijd OV partijen gaan voor korte termijn goedkopere oplossingen, dus liever gaan voor een +/- 10% kwaliteits marktaandeel. Immers je kunt kiezen voor een Tesla/ Audi E of gaan voor goedkopere en spuuglelijke optie als Nio, Linx&Co of andere lelijke goedkopere varianten, voor beide opties is er een markt.
Drs P.
3
quote:

The Third Way... schreef op 24 juni 2023 10:37:

In mijn post mbt. de productiecapaciteit werd management en Add Value herhaald die stelden dat pas in Q3, dus voor 1 October, de productiecapaciteit in Deurne naar 500 3.0 bussen gaat...

Drs. P, je hebt vaak aangegeven dat je het een en ander zelf fysiek hebt mogen waarnemen. Ik vond geen post terug, kan je jouw bezoek, indrukken, bevindingen etc. aub met ons delen, ik ben waarschijnlijk niet als enige zeer geïnteresseerd?
ik heb in eerdere posts al wel het nodige gedeeld (alles wat ik deel heb ik direct van een medewerker of zelf gezien/gehoord in Deurne) oa. de significante progressie met de "96% bussen", men is afgekomen van eind 2022/Q1 2023 een "A3 formaat to do list" per "96% bus" naar nu een half a-4 tje en de 96% bussen zijn zo goed als klaar. Aan het eind van de productie flow in Deurne zie je engineers werken aan de opbouw van bepaalde electrische componenten als onderdeel van de3.0 total bill of material. Men kijkt of dit meer uitbesteed kan worden, daar het relatief duur is om een NL engineer dit soort werk te laten doen (electrische onderdelen in elkaar zetten). Met hun PMO organizatie, Lean (cont. improvement) consultants en de engineers -die letterlijk bovenop het productieprocess zitten-, extra investeringen in machines en mallen etc, heeft men de laatste maanden alle standard work (SW) gedocumenteerd en de Deurne total production flow SW is klaar/gedocumenteerd om ook gedupliceerd te worden in Rouen. Wat ik al eerder aangaf men is al een tijd bezig om de Rouen medewerkers te trainen zodat Rouen in Q4 kan produceren (als dat goed gaat zou men meer dan 500 bussen in Rouen kunnen produceren, er is potentieel meer ruimte en skilled labour welke vrijkomt bij Renault ivm. verdere electrificatie van Renault zelf (met een minder ingewikkeld productie process/ bill of material opbouw en minder medewerkers nodig dan bij productie verbrandingsmotoren). Ook kan Ebusco waarschijnlijk een deal maken met de franse (lokale) overheid kijkende naar overname medewerkers Renault welke anders in een duur sociaal plan komen.
G20 Xdrive
1
De Franse vestiging moet eind 2023 volledig operationeel zijn en een Aanvangscapaciteit van 500 bussen hebben. Frankrijk heeft de grootste busvloot van Europa een strategische markt voor de ontwikkeling van Ebusco.
9 augustus de halfjaarcijfers met 11 oct Trading update 3e kwartaal.
Het kantelpunt is bereikt en Ebusco werkt hard aan opschalen dat eerst werd vertraagt door toeleveringsbedrijven.
Zie de toekomst qua opschalen met vertrouwen tegemoet.

Laatste bericht van 19 juni 2023. Het gaat om 12mtr bussen die in regio Hilversum voor Transdev
de weg op gaan. De uitlevering markeert een nieuwe fase op weg naar een productie capaciteit van 3000 bussen per jaar.

Als je je goed inleest wat er allemaal speelt zie ik het bedrijf Ebusco met vertrouwen tegemoet, daar er ook in het 2e halfjaar bussen afgeleverd worden die weer aardig wat cash genereren.
Zomoe
0
quote:

Drs P. schreef op 24 juni 2023 11:32:

[...]
[quote alias=Alaska id=14874975 date=202306232310]
[...]
het verschil maken ze met de 3.0, ze doen er verstandig aan om zich te blijven onderscheiden door innovatie. 10% marktaandeel tegen fatsoenlijke marges is veel beter dan concurreren met massaal geproduceerde goedkope (Chinese) lagere kwaliteit. De 3.0 heeft een duidelijk betere TCO, ruim 3000 KG lichter dan de daarna lichtste optie in de markt van VDL en blijkt goed in de markt te liggen; maar er zullen altijd OV partijen gaan voor korte termijn goedkopere oplossingen, dus liever gaan voor een +/- 10% kwaliteits marktaandeel. Immers je kunt kiezen voor een Tesla/ Audi E of gaan voor goedkopere en spuuglelijke optie als Nio, Linx&Co of andere lelijke goedkopere varianten, voor beide opties is er een markt.
Spuuglelijke Nio ??? Echt serieus ? Haha die is echt ??
Drs P.
2
quote:

Zomoe schreef op 24 juni 2023 13:43:

[...]

Spuuglelijke Nio ??? Echt serieus ? Haha die is echt ??
ja wat ik al zei ook voor die spuuglelijke auto's is er ook een markt, jij hebt er blijkbaar een:). Met name jammer dat mensen niet de Europese automobiel industrie steunen, een grote bron van werkgelegenheid en welvaart voor Europa.
The Third Way...
1
quote:

Drs P. schreef op 24 juni 2023 12:01:

[...]
1. ik heb in eerdere posts al wel het nodige gedeeld (alles wat ik deel heb ik direct van een medewerker of zelf gezien/gehoord in Deurne)

Eerste duidelijk, maar kan je aub verder uitleggen wat je met "zelf ... in Deurne" bedoeld? Heb je een rondleiding gehad?

2. oa. de significante progressie met de "96% bussen", men is afgekomen van eind 2022/Q1 2023 een "A3 formaat to do list" per "96% bus" naar nu een half a-4 tje en de 96% bussen zijn zo goed als klaar.

Die 96% slaat op op 4% na afgebouwd?

3. Aan het eind van de productie flow in Deurne zie je engineers werken aan de opbouw van bepaalde electrische componenten als onderdeel van de3.0 total bill of material. Men kijkt of dit meer uitbesteed kan worden, daar het relatief duur is om een NL engineer dit soort werk te laten doen (electrische onderdelen in elkaar zetten).

Begrijp dat ingenieurs duur zijn maar niet tov. wat? Tov. arbeiders, tov. locatie, anders?

4. Met hun PMO organizatie, Lean (cont. improvement) consultants en de engineers -die letterlijk bovenop het productieprocess zitten-, extra investeringen in machines en mallen etc, heeft men de laatste maanden alle standard work (SW) gedocumenteerd en de Deurne total production flow SW is klaar/gedocumenteerd om ook gedupliceerd te worden in Rouen. Wat ik al eerder aangaf men is al een tijd bezig om de Rouen medewerkers te trainen zodat Rouen in Q4 kan produceren (als dat goed gaat zou men meer dan 500 bussen in Rouen kunnen produceren, er is potentieel meer ruimte en skilled labour welke vrijkomt bij Renault ivm. verdere electrificatie van Renault zelf (met een minder ingewikkeld productie process/ bill of material opbouw en minder medewerkers nodig dan bij productie verbrandingsmotoren). Ook kan Ebusco waarschijnlijk een deal maken met de franse (lokale) overheid kijkende naar overname medewerkers Renault welke anders in een duur sociaal plan komen.

Dit zijn dus opstartkosten in 2023 om het productieproces te standaardiseren in eerst Deurne en daarna in het op te zetten Rouen? Deze vallen ten koste v/d resultaten in 2023 en vallen vrij erna, waardoor vanaf 2024 veel hogere marges voor de 3.0 op deze locaties, verder omhoog daarbij door de hogere output cq. economies of scale?
Dank, dat klinkt goed Drs P. ;-)
Wil je aub ook reageren op mijn vervolgvragen hierboven?
Drs P.
1
De narratieve is dat China veel investeert in EV's en dat bedrijven als BYD de grootste zijn in de wereld, maar er is een zeer donkere andere kant van het verhaal. De onderstaande link/video laat zien dat China willens en wetens honderdduizenden EV's produceert om ze vervolgen te laten verrotten in afgelegen gebieden. Dit allemaal om zogenaamd aan te tonen dat China de nr 1 is met EV in de wereld. Ik hoop dat Chinese spelers als BYD snel geboycot worden in de EU, wat een enorme verspilling van schaarse grondstoffen en wat een milieuvervuiling!

www.youtube.com/watch?v=1SEfwoqKRU8
Drs P.
3
quote:

The Third Way... schreef op 24 juni 2023 15:23:

[...]
Dank, dat klinkt goed Drs P. ;-)
Wil je aub ook reageren op mijn vervolgvragen hierboven?
Eerste duidelijk, maar kan je aub verder uitleggen wat je met "zelf ... in Deurne" bedoeld? Heb je een rondleiding gehad? Antw: Ja ik heb een uitgebreide rondleiding gehad en heb nu nog meer vertrouwen in de Ebusco toekomst.

2. oa. de significante progressie met de "96% bussen", men is afgekomen van eind 2022/Q1 2023 een "A3 formaat to do list" per "96% bus" naar nu een half a-4 tje en de 96% bussen zijn zo goed als klaar.
Die 96% slaat op op 4% na afgebouwd? Antw: Dit waren idd. de bussen die in 2022 en begin 2023 niet geleverd konden worden vanwege de supply chain disrupties door Covid, bepaalde onderdelen van de bill of material ontbraken. Deze bussen zijn nu zo goed als allemaal geleverd en dragen dus bij aan de 1H cijfers.

3. Aan het eind van de productie flow in Deurne zie je engineers werken aan de opbouw van bepaalde electrische componenten als onderdeel van de3.0 total bill of material. Men kijkt of dit meer uitbesteed kan worden, daar het relatief duur is om een NL engineer dit soort werk te laten doen (electrische onderdelen in elkaar zetten).
Begrijp dat ingenieurs duur zijn maar niet tov. wat? Tov. arbeiders, tov. locatie, anders? Antw: Beiden, eenzelfde (MBO opgeleide) engineer in Hongarije of Roemenie verdiend ongeveer 30% van wat zo'n engineer in NL verdiend, ook qua locatie is Hongarije, Roemenie etc. uiteraard veel goedkoper. Men wilt dit soort assembly (preparatie) werk zoveel mogelijk uitbesteden aan 3rd parties.

4. Met hun PMO organizatie, Lean (cont. improvement) consultants en de engineers -die letterlijk bovenop het productieprocess zitten-, extra investeringen in machines en mallen etc, heeft men de laatste maanden alle standard work (SW) gedocumenteerd en de Deurne total production flow SW is klaar/gedocumenteerd om ook gedupliceerd te worden in Rouen. Wat ik al eerder aangaf men is al een tijd bezig om de Rouen medewerkers te trainen zodat Rouen in Q4 kan produceren (als dat goed gaat zou men meer dan 500 bussen in Rouen kunnen produceren, er is potentieel meer ruimte en skilled labour welke vrijkomt bij Renault ivm. verdere electrificatie van Renault zelf (met een minder ingewikkeld productie process/ bill of material opbouw en minder medewerkers nodig dan bij productie verbrandingsmotoren). Ook kan Ebusco waarschijnlijk een deal maken met de franse (lokale) overheid kijkende naar overname medewerkers Renault welke anders in een duur sociaal plan komen.

Dit zijn dus opstartkosten in 2023 om het productieproces te standaardiseren in eerst Deurne en daarna in het op te zetten Rouen? Deze vallen ten koste v/d resultaten in 2023 en vallen vrij erna, waardoor vanaf 2024 veel hogere marges voor de 3.0 op deze locaties, verder omhoog daarbij door de hogere output cq. economies of scale?
Antw: Ja eens, hoe meer SW/standardisatie hoe efficiënter de productie en je beperkt "Muda" (verspilling/onnodig wachten van medewerkers etc.), voor alle aspecten van de productie zijn gedetailleerde werkinstructies en takt times om zo de productie flow voortdurend te monitoren en verbeteren, wat de lead time significant zal blijven verbeteren. Ebusco hanteert het "Kaizen principe" van cont. improvement, wat de meeste succesvolle productie bedrijven gebruiken zoals Toyota,etc.
G20 Xdrive
1
Drs P,
U hebt het goed samen gevat wat er allemaal voor nieuws te vinden is op de website van Ebusco.
Heb er zelf vol vertrouwen in dat Ebusco de juiste weg bewandeld om succesvol te worden.
Grt
The Third Way...
0
Dank Drs P, zeer gewaardeerd!

Uit de IR presentatie blijkt inderdaad duidelijk dat itt. het proces ervoor Ebusco assemblage niet als core ziet, dus ik begrijp jouw punt des te beter. Vraag wordt dan wel welke locatie? En Rouen is commercieel slim maar ook niet goedkoop.

Jij hebt dus een uitgebreide rondleiding gehad. In welke capaciteit? Ik denk er namelijk over na om aan de Krook te vragen of ik/wij als beleggers ook een bezoek kunnen afleggen.
8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 8 mei 2024 17:35
Koers 3,016
Verschil +0,088 (+3,01%)
Hoog 3,076
Laag 2,928
Volume 167.622
Volume gemiddeld 352.511
Volume gisteren 254.892