Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Ruval
0
Kan iemand eens kijken naar andere draadje (“3.0 productie”)?

Geen idee hoeveel 3.0 bussen er dit jaar zijn uitgeleverd. Er worden wat zeer lage aantallen genoemd, mag hopen dat dit niet klopt, maar ik heb daar geen zicht op
Bulletje80
1
Ze hebben er vorig jaar al 261 uitgeleverd. Dus het zal allemaal wel meevallen. Maak je niet zo druk. Dit soort dingen kost tijd.
Remco9384
1
Dit jaar is voor de koers geen eens zoveel van belang. Er stond al een heel behoorlijk orderboek. Nu er bussen worden opgeleverd zullen er ook orders worden uitgeleverd. Dat ga je terugzien in de halfjaar cijfers. De kasstroom kan bovendien positief beïnvloeden door het uitleveren van orders die eigenlijk in 2022 al uitgeleverd hadden moeten worden.
In het bearish scenario groeit Ebusco echter ondermaats, die twijfel kan alleen worden weggenomen als het orderboek flink is aangedikt.
Drs P.
5
quote:

The Third Way... schreef op 26 juni 2023 12:28:

In deze onverkwikkelijke zaak is het heel simpel voor mij. De bijdragen van Drs P. zijn intelligent en duidelijk. Mocht hij liegen zoals Staals beweerde met zijn tegengesteld verhaal dan is het bij de H1 cijfers afgelopen met hem. Afgaande op de kwaliteit van zijn stukken kan ik mij die zelfmoordpoging niet indenken.

Het stuk van Staals is niet netjes, om een eufemisme te gebruiken. Zo ga je niet met elkaar om. Verder wijkt zijn eenmalig verschijnen op IEX zover af van de rapportages van zowel het management als de posters hier dat meer dan gerede twijfel over het waarheidsgehalte op zijn plaats is.

Twijfelaars weten het pas zeker bij de H1 presentatie, ik moedig Drs P. aan om vooral zo door te gaan in de aanloop ernaartoe. Hopelijk geldt dat voor de meesten hier...
Bedankt The Third Way,
ik vind het belangrijk dat Nederland een goede "maakindustrie" heeft en houdt, technologie bedrijven als Ebusco (incl hun ZES participatie) creëren meerwaarde voor onze economie. Ik heb zelf over de laatste 33 jaar diverse directiefuncties gehad bij grote multinationals en kan over het algemeen goed de risico's inschatten kijkende naar een bedrijf. Om eerlijk te zijn de impact van Covid op China (met hun voortdurende zeer zware lock downs nog steeds 2 jaar na de eerste uitbraak) in 2022 had ik niet goed ingeschat en dus de gevolgen voor een bedrijf als Ebusco in 2022 en eerste maanden 2023 wat onderschat. Ik ben voor het eerst ingestapt nadat de ABNAmro analist het koersdoel op 15E had gezet, eerste aankoop op 14,95 om precies te zijn. Ik heb mij daarom de afgelopen maanden goed verdiept in de electrificatie markt van OV en mn. in Ebusco als bedrijf. Ik heb gelukkig een goed netwerk van (gepensioneerde) directeuren dus ik hoor nog wel eens wat en heb een zeer uitgebreide rondleiding bij Ebusco gehad waar ik op directieniveau heb kunnen spreken (sommigen zullen het mogelijk niet geloven, tja dat mag natuurlijk). Ik heb dus gebaseerd op wat ik weet, lees en zelf heb gezien mbt. Ebusco op de mi. zeer lage niveaus waar we nu opstaan nog stukken bijgekocht (mijn GAK is nu 12,49). Dit is een van mijn LT investeringen waar ik weet dat met geduld de ROI gaat komen. Ik erger mij aan mensen die maar wat roepen zonder feitelijk te weten waar zij het over hebben, maar nogmaals een contraire opinie onderbouwd met feiten is altijd goed natuurlijk. These-antithese= synthese nietwaar?
HBlank
1
Drs P. Dank voor uw reactie 25/6 23:13 uur. De achterliggende gedachte bij mijn vraag is natuurlijk of Ebusco "veel" voordeel heeft van het feit dat ze meteen met elektrische bussen zijn gestart en geen diesel verleden hebben. Overigens dank ik u voor uw bijdragen. Die worden door mij zeer gewaardeerd!
Jokeltje
1
Het is een FEIT dat Ebusco H1 2023 toch bijzonder weinig persberichten heeft verstuurd waarin sprake is van een gewonnen tender of een uitlevering van bussen. Ik vermoed dan ook dat Ebusco in augustus zal moeten meedelen dat ze (opnieuw) onder de verwachtingen zijn gebleven. Dan wordt het wel heel lange termijn ...
Ruval
1
quote:

Jokeltje schreef op 27 juni 2023 08:42:

Het is een FEIT dat Ebusco H1 2023 toch bijzonder weinig persberichten heeft verstuurd waarin sprake is van een gewonnen tender of een uitlevering van bussen. Ik vermoed dan ook dat Ebusco in augustus zal moeten meedelen dat ze (opnieuw) onder de verwachtingen zijn gebleven. Dan wordt het wel heel lange termijn ...
Je stuurt toch niet voor elke aflevering een persbericht uit?

Belangrijkste tijdens HJ is dat opschalen productie op / voor op schema loopt.
The Third Way...
0
quote:

Drs P. schreef op 27 juni 2023 00:05:

[...]

Bedankt The Third Way,
....
Ik erger mij aan mensen die maar wat roepen zonder feitelijk te weten waar zij het over hebben, maar nogmaals een contraire opinie onderbouwd met feiten is altijd goed natuurlijk. These-antithese= synthese nietwaar?
Geen dank. En in die spirit, ik ben een kruimeltje long in Ebusco en (nog) niet meer omdat ik het bedrijf eerst beter wil begrijpen. Het gevaarlijke en aantrekkelijke tegelijk is het jongensboekachtige verhaal, en de strijd tegen de gevestigde orde.

Maar het is ook duidelijk dat er veel leergeld wordt betaald. Het is ook niet best dat the Krook CFO moet spelen, iemand met kwaliteiten volgens jou maar afgaande op zijn LinkedIn niet in bezit van de benodigde CV. En dat terwijl er juist nu grote uitdagingen op het niveau van kostenbeheersing, financiering en de supply-chain liggen.

Er is nog een lange weg omhoog te gaan, vol met haarspeldbochten. Daarom zou ik graag ook eens het bedrijf willen bezoeken om er een beter gevoel voor te krijgen. Daar zal ik om vragen. Mijn sympathie hebben ze in ieder geval al wel...
Unimog
0
quote:

Jokeltje schreef op 27 juni 2023 08:42:

Het is een FEIT dat Ebusco H1 2023 toch bijzonder weinig persberichten heeft verstuurd waarin sprake is van een gewonnen tender of een uitlevering van bussen. Ik vermoed dan ook dat Ebusco in augustus zal moeten meedelen dat ze (opnieuw) onder de verwachtingen zijn gebleven. Dan wordt het wel heel lange termijn ...
Eind van de week is H1 voorbij en dan zullen we zien hoeveel er is afgeleverd. De 150 bussen die vorige week zijn besteld is bij 2 bussen per dag al 15 week werk. Die 3000 bussen per jaar is pas doelstelling over paar jaar. Daar is nu de capaciteit niet voor.
Jokeltje
0
quote:

Unimog schreef op 27 juni 2023 11:08:

[...]

Eind van de week is H1 voorbij en dan zullen we zien hoeveel er is afgeleverd. De 150 bussen die vorige week zijn besteld is bij 2 bussen per dag al 15 week werk. Die 3000 bussen per jaar is pas doelstelling over paar jaar. Daar is nu de capaciteit niet voor.
Wat de nieuwe contracten betreft staat de teller voor 2023 momenteel op 228 (op basis van de persberichten). Men zal toch merkelijk meer orders moeten binnenhalen in H2 en er is blijkbaar ook nog steeds geen assemblage partner gevonden, wat betekent dat die samenwerking op het terrein en in de resultaten dit jaar allicht nog niet zichtbaar zal zijn.
Wacko Winger
2
quote:

Jokeltje schreef op 27 juni 2023 11:24:

[...]

Wat de nieuwe contracten betreft staat de teller voor 2023 momenteel op 228 (op basis van de persberichten). Men zal toch merkelijk meer orders moeten binnenhalen in H2 en er is blijkbaar ook nog steeds geen assemblage partner gevonden, wat betekent dat die samenwerking op het terrein en in de resultaten dit jaar allicht nog niet zichtbaar zal zijn.
In het geheel niet mee eens. Ze moeten nu volledig focussen op het leveren van bussen van exceptionele kwaliteit. Met huidige orderboek. +/- 1600 kun en ze nog 3 jaar vooruit. Als de geleverde bussen beter presteren dan de concurrentie en de levertermijn wordt korter, volgen de orders " vanzelf" wel is het zaak dat Ebusco zijn technologische voorsprong behoudt.
Unimog
0
quote:

Jokeltje schreef op 27 juni 2023 11:24:

[...]

Wat de nieuwe contracten betreft staat de teller voor 2023 momenteel op 228 (op basis van de persberichten). Men zal toch merkelijk meer orders moeten binnenhalen in H2 en er is blijkbaar ook nog steeds geen assemblage partner gevonden, wat betekent dat die samenwerking op het terrein en in de resultaten dit jaar allicht nog niet zichtbaar zal zijn.
Dat is voor Ebusco in een half jaar tijd voor ongeveer een half jaar aan orders.
Korreltje Zout
0
quote:

Wacko Winger schreef op 27 juni 2023 11:44:

[...] In het geheel niet mee eens. Ze moeten nu volledig focussen op het leveren van bussen van exceptionele kwaliteit. Met huidige orderboek. +/- 1600 kun en ze nog 3 jaar vooruit. Als de geleverde bussen beter presteren dan de concurrentie en de levertermijn wordt korter, volgen de orders " vanzelf" wel is het zaak dat Ebusco zijn technologische voorsprong behoudt.
Qua exceptionele kwaliteit eens. Maar 3 jaar vooruit met huidige orders, mag het hopen van niet.

Even hierop voortbordurend; Wat is een gemiddelde periode tussen contract en levering? Is 1 jaar realistisch? Dan gaan ze de komende jaren op basis van voorbeeld Wacko structureel te laat leveren. Ik hoop in dat geval dat de contracten waterdicht zijn of significante voorzieningen (lees x mio EUR) getroffen zijn om claims van afnemers in dat geval te voldoen.

Hopelijk meer realistisch; bij het sneller op punt brengen van de productie zullen de vertraagde leveringen in de toekomst als sneeuw voor de zon verdwijnen. Echter hoop ik wel dat er geen lijk uit de kast komt tijdens de H1 cijfers of 2023 jaarcijfers dat additionele voorzieningen ten behoeve van claims noodzakelijk zijn. Want, corrigeer me als ik het fout heb, een voorziening rondom claims late leveringen heb ik nog niet in de cijfers voorbij zien komen.

Ondanks bovenstaande zorg is het huidige orderboek gezond. Nieuwe aanwas is welkom om de toekomst rooskleurig in te zien. LT een mooi aandeel!
MOEdig Voorwaarts
0
@Korreltje Zout

Ik heb het jaarverslag doorgespit (d.w.z. zoeken op "delivery") en kwam op p. 127 inderdaad een passage tegen waarin gewag gemaakt wordt van de mogelijkheid dat te late levering tot "boetes" zal leiden (zie bijlage).
Bijlage:
MOEdig Voorwaarts
0
"Geluk" bij een ongeluk daarbij is dat slechts een klein deel van het orderboek uit "fixed contracts" bestaat (minder dan 40% in het laatst gepubliceerde overzicht -zie bijlage-). Ik vermoed namelijk dat het niet kunnen nakomen van (door klanten uit te oefenen) opties een stuk minder kost (behalve verlies van reputatie en concurrentiepositie natuurlijk).
Bijlage:
Jokeltje
1
quote:

Korreltje Zout schreef op 27 juni 2023 12:44:

[...]

Qua exceptionele kwaliteit eens. Maar 3 jaar vooruit met huidige orders, mag het hopen van niet.

Even hierop voortbordurend; Wat is een gemiddelde periode tussen contract en levering? Is 1 jaar realistisch? Dan gaan ze de komende jaren op basis van voorbeeld Wacko structureel te laat leveren. Ik hoop in dat geval dat de contracten waterdicht zijn of significante voorzieningen (lees x mio EUR) getroffen zijn om claims van afnemers in dat geval te voldoen.

Hopelijk meer realistisch; bij het sneller op punt brengen van de productie zullen de vertraagde leveringen in de toekomst als sneeuw voor de zon verdwijnen. Echter hoop ik wel dat er geen lijk uit de kast komt tijdens de H1 cijfers of 2023 jaarcijfers dat additionele voorzieningen ten behoeve van claims noodzakelijk zijn. Want, corrigeer me als ik het fout heb, een voorziening rondom claims late leveringen heb ik nog niet in de cijfers voorbij zien komen.

Ondanks bovenstaande zorg is het huidige orderboek gezond. Nieuwe aanwas is welkom om de toekomst rooskleurig in te zien. LT een mooi aandeel!
De contracten afgesloten in 2023 voorzien allemaal levering in 2024.
StoplossBurner
1
quote:

Bulletje80 schreef op 26 juni 2023 22:02:

Ze hebben er vorig jaar al 261 uitgeleverd. Dus het zal allemaal wel meevallen. Maak je niet zo druk. Dit soort dingen kost tijd.
Dat zijn 261 chinese 2.2 bussen; helaas is dat niet de kurk waar Ebusco op moet gaan drijven, dat is de 3.0 namelijk.
Jokeltje
0
Strenge Lagarde praat euro hoger | HSBC-strateeg: 'Wereldwijde recessie in 2024' (bron : De Tijd 28/6)
8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 8 mei 2024 17:35
Koers 3,016
Verschil +0,088 (+3,01%)
Hoog 3,076
Laag 2,928
Volume 167.622
Volume gemiddeld 352.511
Volume gisteren 254.892