Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Marcel H.
0
U begrijpt het busidee erg goed. Bij de halte stap je in. Bestemming bereikt?
Uitstappen. U heeft uw bestemming bereikt en stapt misschien nooit meer in.
Ruval
0
quote:

Marcel H. schreef op 13 augustus 2023 09:30:

U begrijpt het busidee erg goed. Bij de halte stap je in. Bestemming bereikt?
Uitstappen. U heeft uw bestemming bereikt en stapt misschien nooit meer in.
Eens en laten we vooruit kijken naar de nieuwe haltes ipv alleen maar in de achteruit kijk spiegel. Als ik een disclaimer zou willen krijgen, ga ik wel naar de AFM
Marcel H.
0
Deurne heeft (had) de grondlegger van DAF. Hopelijk krijgt Ebusco ook een wereldnaam.
marique
0
quote:

Beleggertje Uit Roffa schreef op 13 augustus 2023 09:11:

[...]

Klopt, 300 miljoen, waardoor het eigen vermogen is opgepompt van 19 miljoen HY 2021 naar 304 miljoen FY 2021 (even gecheckd op mijn giroaccount). In ruil daarvoor is het aantal aandelen maar met 20% verhoogd, op papier al een wanverhouding tussen de zittende en nieuwe aandeelhouders tov het ingelegde kapitaal (ook als je betoogt dat founders natuurlijk beloond mogen worden bij een IPO voor het nemen van risico en etaleren van ondernemerschap). Die wanverhouding is gerechtvaardigd door wilde aannames te doen zoals bvb een EBITDA-marge van 35%, waardoor zelfs als de omzetdoelstellingen uitkomen (grote als) de 23 Euro introductieprijs nooit meer op het bord gaat komen.

Ik wil hier als ex-aandeelhoudertje niet rancuneus over doen, had zelf beter moeten opletten en gelukkig heb ik wijselijk nooit meer dan een bescheiden positie gehad tov mijn totale portefeuille, maar dat laat onverlet dat ik hoop dat nieuwe beleggers zich hopelijk beter inlezen dan ik voor ze instappen in deze beleggingsbus. :-)
Ebitda van 35%?
Weet niet waar dat idee vandaan komt maar dat is het extreem hoge niveau van ASML, ASM-i en Besi.
Autobouwers als VW en BMW komen niet hoger dan 15%.
Ruval
1
quote:

marique schreef op 13 augustus 2023 11:07:

[...]
Ebitda van 35%?
Weet niet waar dat idee vandaan komt maar dat is het extreem hoge niveau van ASML, ASM-i en Besi.
Autobouwers als VW en BMW komen niet hoger dan 15%.
Voorafgaand aan de beursgang zat Ebusco al op een bruto winst marge van 28% uit mijn hoofd. Een resultante van hun efficiënte organisatie met korte lijnen etc. De ambitie van 35% was daarom ambitieus maar niet heel vreemd.

De nieuwe doelstelling van 20-25% marge moet realiseerbaar zijn. Momenteel bedraagt de genormaliseerde marge ca 22%. Als de huidige inefficiënties eruit worden gehaald, moet deze doelstelling realiseerbaar zijn.

En om direct een ander misverstand ‘samenwerking met externe partners gaat ten koste van marge’ uit de wereld te helpen -> de samenwerking leidt tot verbetering van de huidige marges. Dit wordt door analisten onderkend en bevestigd, zie hun commentaren. In de ideale wereld (alle logistieke problemen zijn opgelost) leidt eigen fabricage tot hoogste marge, maar de samenwerking met partners gaat marge doelstellingen ondersteunen.

De logistieke problemen kunnen Ebusco niet aangerekend worden. Wel het feit dat het vinden van goede mensen te langzaam gaat en dat ze over beide zaken veel te optimistisch zijn geweest. Mijn analyse is dat de problemen nu goed zijn aangepakt en met extra lening is zorg van onvoldoende werkkapitaal weggenomen. Let op: Ebusco was nagenoeg schuldenvrij! Het is nu zorgen dat er voldoende grote(re) nieuwe tenders worden gewonnen. Bestaande klanten zijn tevreden en plaatsen nieuwe orders, prestaties van de 3.0 zijn boven verwachting en de markt gaat enorm in beweging komen. Uitdagend? Ja! Kansrijk? Ja? Risicoloos? Nee!
Beleggertje Uit Roffa
1
quote:

marique schreef op 13 augustus 2023 11:07:

[...]
Ebitda van 35%?
Weet niet waar dat idee vandaan komt maar dat is het extreem hoge niveau van ASML, ASM-i en Besi.
Autobouwers als VW en BMW komen niet hoger dan 15%.
Dat was precies mijn grootste fout bij het aankopen van dit aandeel. De (overigens al een tijd bijgestelde) margeverwachting van Ebusco was gewoon totaal niet realistisch gegeven andere autobouwers, het idee dat Ebusco in extreme mate aan dit soort marges kon ontsnappen was op zijn best naief, op zijn slechtst een creatieve rekenexercitie om nieuwe aandeelhouders tegen zo weinig mogelijk aandelen zo veel mogelijk te laten betalen.

Nu is dat niet meer zo relevant, maar vanuit de huidige prijs moet nog altijd heel veel omzet en marge opgekrikt worden om die dan wel te rechtvaardigen en daarom ben ik er uitgestapt. Het risico versus mogelijk rendement is ook op deze 8 euro nog steeds erg hoog in mijn optiek.

Ik wens de huidige aandeelhouders overigens alle succes. Want het welslagen van een Nederlandse “Tesla onder de bussen” zou geweldig zijn als realiteit ipv als sprookje.
K. Wiebes
0
www.veb.net/

Wat mij betreft dus nog steeds: alliantie aangaan of over laten nemen. Dan mag Peter de
ingenieurs op de R&D-afdeling de stuipen op 't lijf gaan jagen met z'n visioenen ;)
Henk86
2
Velen lijken de strategiewijziging richting China productie als negatief te zien. Maar biedt dit ook niet vooral kansen en mogelijkheden dichter bij een goede aanlevering van grondstoffen (materialen) te komen (uit China), waar dit wel beter op orde lijkt? die mogelijk ook door kan werken in de productie buiten China? Volgens mij ligt hier nu de grootste uitdaging. Wanneer dit wel goed gaat lopen is dit natuurlijk ook een kans, aangezien sectorgenoten die Europees georiënteerd zijn ook sterk last hebben van tekorten.
Jokeltje
0
quote:

Marcel H. schreef op 12 augustus 2023 21:31:

Het geld komt nooit meer terug. Is dat duidelijk? Volledig!
Oeps, Marcel de waarzegger
Jokeltje
0
quote:

Ruval schreef op 13 augustus 2023 07:46:

[...]
Mijn (bij) naam is Ruval….

Dank voor je inhoudelijke reactie. Qua toonzetting gelukkig dit keer normaal, dus well done.

Bij mijn weten heeft Ebusco 300/mln opgehaald bij de beursgang, maar ik kan ernaast zitten. Markt is uitdagend, des te knapper dat Ebusco in korte tijd al een goede footprint heeft opgebouwd door een onderscheidend product, focus als niche speler en een lean and mean organisatie gericht op ondernemerschap en innovatie. Het samenwerken met externe partners zie ik niet als gebrek aan focus, maar als noodzakelijk en slim anticiperen op zeer uitdagende omstandigheden als gevolg van post COVID.

Als de bussen conform planning worden uitgeleverd is de ebitda volgend jaar positief. Puur op basis van huidige orderboek. Marges zullen beter worden door samenwerking (dit is een feit). Orderboek moet uiteraard veel meer gevuld gaan worden, in mijn optiek is dat cruciaal. Op basis van een onderscheidend product heb ik daar vertrouwen in. Gaat ze dit lukken? We gaan het zien…..
Over die samenwerking met niet nader genoemde assemblagepartners heeft Ebusco weinig of niets gezegd. Dus moeilijk in te schatten, maar de positie waarin Ebusco zat/zit was niet bepaald comfortabel om een goede deal te bekomen. Ik vond het ook merkwaardig dat niets werd gezegd over de stand van zaken in Rouen.
Ruval
1
quote:

Jokeltje schreef op 13 augustus 2023 20:25:

[...]

Over die samenwerking met niet nader genoemde assemblagepartners heeft Ebusco weinig of niets gezegd. Dus moeilijk in te schatten, maar de positie waarin Ebusco zat/zit was niet bepaald comfortabel om een goede deal te bekomen. Ik vond het ook merkwaardig dat niets werd gezegd over de stand van zaken in Rouen.
Bij de jaarcijfers 2022 is aangegeven dat samenwerking met externe partners een positieve invloed heeft op marges en dit is destijds door analisten bevestigd. Analisten waren ook positief over samenwerking ivm verlagen kwetsbaarheden.

Ik heb dit niet zelf bedacht. Uiteraard is het zo dat in de ideale situatie (supply chains weer volledig intact) eigen productie/assemblage door Ebusco nóg meer oplevert, maar dat is de komende jaren nog niet te verwachten. Per saldo doet Ebusco nu gewoon de juiste tactische zet. Als ze nu laten zien dat ze ook fors kunnen opschalen qua tenders, dan ziet het er gewoon prima uit!

Over Rouen is tijdens analisten call volgens mij gezegd dat ze vanaf Q4 operationeel zijn. Hier wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven, dus daar moeten we m.i. een slag om de arm houden….
G20 Xdrive
0
Volgens de analisten is Rouen in het 4e Q operationeel, dat betekent straks een boost voor de koers.
Spoorman
1
quote:

G20 Xdrive schreef op 14 augustus 2023 10:57:

Volgens de analisten is Rouen in het 4e Q operationeel, dat betekent straks een boost voor de koers.
Waarom? Er rolt nog geen extra bus uit de fabriek.
lucas D
0
quote:

Ruval schreef op 13 augustus 2023 21:16:

[...]
Bij de jaarcijfers 2022 is aangegeven dat samenwerking met externe partners een positieve invloed heeft op marges en dit is destijds door analisten bevestigd. Analisten waren ook positief over samenwerking ivm verlagen kwetsbaarheden.

Ik heb dit niet zelf bedacht. Uiteraard is het zo dat in de ideale situatie (supply chains weer volledig intact) eigen productie/assemblage door Ebusco nóg meer oplevert, maar dat is de komende jaren nog niet te verwachten. Per saldo doet Ebusco nu gewoon de juiste tactische zet. Als ze nu laten zien dat ze ook fors kunnen opschalen qua tenders, dan ziet het er gewoon prima uit!

Over Rouen is tijdens analisten call volgens mij gezegd dat ze vanaf Q4 operationeel zijn. Hier wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven, dus daar moeten we m.i. een slag om de arm houden….
Extra orders kunnen de druk om sneller te produceren sterk opvoeren.
De bussen zijn van een degelijke hoge kwaliteit, daar wil een klant best even wat langer voor wachten, de klant weet dat er een wachttijd is en houd daarmee rekening mee tot uiterste datum wanneer de bestelling tot een order moet leiden.
Ebusco is niet de enige met een wachttijd in het uitleveren.
Ebusco is wel een bedrijf die bussen levert van een hoge kwaliteit en hoge km rating met een hoge veiligheid op het accupakket.
Bovendien zijn ze licht en ook dat levert geld op.
Hans2021
1
quote:

lucas D schreef op 14 augustus 2023 11:19:

[...]
Extra orders kunnen de druk om sneller te produceren sterk opvoeren.
De bussen zijn van een degelijke hoge kwaliteit, daar wil een klant best even wat langer voor wachten, de klant weet dat er een wachttijd is en houd daarmee rekening mee tot uiterste datum wanneer de bestelling tot een order moet leiden.
Ebusco is niet de enige met een wachttijd in het uitleveren.
Ebusco is wel een bedrijf die bussen levert van een hoge kwaliteit en hoge km rating met een hoge veiligheid op het accupakket.
Bovendien zijn ze licht en ook dat levert geld op.
Het is inderdaad het achtste wereldwonder. Daarom is de koers ingestort van 25 euro naar 8 euro nu. En de tegenslagen liggen altijd aan externe factoren. Het is onnatuurlijk dat er nog mensen zijn op dit forum die dit bedrijf nog zitten te promoten.
lucas D
0
quote:

Hans2021 schreef op 14 augustus 2023 11:27:

[...]

Het is inderdaad het achtste wereldwonder. Daarom is de koers ingestort van 25 euro naar 8 euro nu. En de tegenslagen liggen altijd aan externe factoren. Het is onnatuurlijk dat er nog mensen zijn op dit forum die dit bedrijf nog zitten te promoten.
Een cynisch bericht als antwoord op een bericht dat de feitelijkheden weergeeft.

Als dat de kwaliteit is die je wil uitstralen, dan is dat gelukt.

Proficiat!
Ruval
0
quote:

lucas D schreef op 14 augustus 2023 11:44:

[...]
Een cynisch bericht als antwoord op een bericht dat de feitelijkheden weergeeft.

Als dat de kwaliteit is die je wil uitstralen, dan is dat gelukt.

Proficiat!
Lucas, je hebt gelijk.

Ik constateer dat het aantal cynische en pessimistische reacties op dit forum in snel tempo toeneemt de afgelopen paar weken. Dat is op zich niet onlogisch als je kijkt naar de ontwikkeling van de beurskoers.

Zelf ben ik uiteraard ook niet happy met de koers en de ontwikkelingen. Als investeer geloof ik echter in het lange termijn potentieel van dit bedrijf en daarom heb ik een grote positie genomen die ik ook aanhoud.

Uiteraard is dit een persoonlijke afweging en snap ik dat sommigen deze overtuiging niet logisch vinden. Ik ben het met je eens dat de feiten zijn zoals jij die aangeeft.
8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 mei 2024 17:35
Koers 2,942
Verschil +0,066 (+2,29%)
Hoog 2,982
Laag 2,860
Volume 83.098
Volume gemiddeld 349.016
Volume gisteren 414.332