TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom september 2023

330 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 13 14 15 16 17 » | Laatste
Wereldbelegger
0
Moderne auto’s blijken een privacy-nachtmerrie te zijn

Auto’s zitten inmiddels propvol met sensoren, software en processoren. Automerken smullen ervan, zoals blijkt uit onderzoek van Mozilla. Alle 25 onderzochte fabrikanten verzamelen meer data dan noodzakelijk is; het overgrote merendeel verkoopt deze informatie ook nog eens door.

Veel industrieën lappen privacy aan hun laars, zoals het collectief aan mobiele apps voor mentale gezondheid. In dat geval bleek 63 procent op dit gebied volgens Mozilla over de schreef te gaan, een ontluisterende bevinding voor een tak van sport waar juist veel gevoelige gegevens door gebruikers worden gedeeld.

De auto-industrie blijkt echter nog beroerder om te gaan met privacy. Geen enkel merk kwam heelhuids door de test heen van Mozilla. Met andere woorden: alle 25 onderzochte bedrijven verzamelen meer data dan nodig is, kunnen niet garanderen dat de gegevens veilig bewaard worden en/of verkopen de informatie door aan derden.
Wat weet je auto over je?

Mozilla herinnert ons eraan dat de moderne auto aan gebruikers is verkocht als een “computer op wielen”, zoals Elon Musk het acht jaar geleden verwoordde. Daarmee zijn de vaardigheden van onze voertuigen er natuurlijk ook op vooruitgegaan, waar een veelvoud aan sensoren voor nodig zijn. Echter houden automerken ook bij welke apps je gebruikt op je infotainment-systeem om nog meer gegevens te verzamelen. 92 procent van de bedrijven in kwestie geven de gebruiker hier ook geen enkele controle over: alleen zustermerken Renault en Dacia bieden de mogelijkheid om alle eigen data te laten verwijderen. Ook verzamelen auto’s data terwijl je simpelweg in je stoel zit: een bedrijf als Wejo boekt winsten door 660 datapunten waaronder bijvoorbeeld hartritme en vermoeidheid te meten om die via API’s door te spelen aan andere partijen. Zo zijn niet alleen de automerken zelf aan zet, maar voeden ze een geheel ecosysteem aan data brokers en andere derden.

www.techzine.nl/blogs/privacy-complia...
Wereldbelegger
0
quote:

NewKidInTown schreef op 11 september 2023 15:09:

[...]

deel van post weggelaten - zie hierboven

Je benodigde investering (en DUS RISICO) met opties is slechts 1,25 euro in plaats van de 7,00 euro in aandelen.

Bovenstaande is slechts 1 van de vele voorbeelden. Resume: aanzienlijk hoger rendement bij aanzienlijk lager risico, met opties.
Het is niet heel moeilijk of ingewikkeld, gewoon even iets verder kijken dan je neus lang is, deur denken of verder kieken.

Geluk, je hoeft alleen maar even te bukken en het op te rapen :-)
Dank voor het mooie voorbeeld om rendement te kunnen halen op TT.
tatje
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 11 september 2023 16:06:

[...]

Dank voor het mooie voorbeeld om rendement te kunnen halen op TT.
Kid bedankt dat je de goedheid hebt, dit met ons te delen.

Ben eerlijk, zoveel goedheid, ik zit momenteel alleen, maar heb een traantje gelaten.

Wat een geweldig mens.

Hoop dat ik van jouw goedheid een Mercedes Benz kan kopen.

Dat we dat in deze tijd, nog meemaken.

www.youtube.com/watch?v=D6SU2h-WILU

Kan er ook niets aandoen, het gebeurt gewoon !
NewKidInTown
0
quote:

tatje schreef op 11 september 2023 16:25:

.......Hoop dat ik van jouw goedheid een Mercedes Benz kan kopen.

Dat we dat in deze tijd, nog meemaken.
Heb sinds een paar maanden m'n tweede.

Kun JIJ ook, als je maar wilt. Suck6 is een keuze ;-)
NewKidInTown
1
TOMTOM
27-05-2005 : 27,01 EUR
11-09-2023: 6,98 EUR -74,18 %

GARMIN
08-12-2000: 9,56 USD
11-09-2023: 104,00 USD +987,78

( GRMN ) dividend payments per share are an average of 0.00% over the past 12 months, 6.17% over the past 36 months, 6.61% over the past 60 months, and 4.96% over the past 120 months.

( TOMTOM ) Ik heb lang lopen zoeken naar de dividend gegevens van tt, echter niet kunnen vinden, wie helpt me even ???
Wereldbelegger
4
Ach ja.
De ene belegger is wat actiever met beleggen in het slapend aandeel TomTom om tijdens het wachten op de grote koerssprong alvast (wat)rendement te maken.

De andere belegger herhaalt graag zijn aantekeningen uit vergeelde ordners als slaapremedie tijdens het wachten op het wederom verhangen van de paarse wortel.
tatje
0
Een volgeling van Kid en je MB staat klaar.

Een zendeling in Fili helpt mij aan een MB.

Wat zullen de bladen in het zuiden smullen van zoveel goedheid.

Niets golfen met een oude Jag, nee een nieuwe MB.

Heb alle soorten autos gereden, maar wil nu een 2 cv 6.

Kan zelfs de achterbank uit, wat wil een mens nog meer :-)

En of mijn kinderen trots zijn.

Kijk als je alle pers leest van TOM Tom, weet je dat het bericht van Simon positief was.

Gelukkig heb ik mijn klappers digitaal gemaakt.

Op het knopje en het is er :-)
SimonCA
4
When someone says electric vehicles (EVs), you probably don’t think of TomTom — but you should.
Inside TomTom’s EV vision: What’s a mapmaker got to do with electric vehicles?

www.webwire.com/ViewPressRel.asp?aId=...
NewKidInTown
1
quote:

SimonCA schreef op 12 september 2023 08:16:

When someone says electric vehicles (EVs), you probably don’t think of TomTom — but you should.
Inside TomTom’s EV vision: What’s a mapmaker got to do with electric vehicles?

www.webwire.com/ViewPressRel.asp?aId=...
Wachten tot 2035
NewKidInTown
3
quote:

hvasd2 schreef op 31 juli 2023 19:02:

Inderdaad qua koersverloop een bizar verhaal met nog geen 20k omlaag gebracht tot onder de 7,80 om vervolgens met met zo’n 90k te herstellen tot 8,01 en dan in de naveiling komen er plots 227k aandelen voorbij. Hoe bedoel je dat beleggers op het vinkentouw zitten bij TT.
Een een ruime maand later staan we weer nog eens een ruime TIEN procent lager.
Wereldbelegger
0
Maand voor de Q3 cijfers op 13 oktober

Broker Analyst Date Target Price Recommendation
ABN AMRO - ODDO BHF Wim Gille 18-Jul-23 € 11.00 Buy
UBS François-Xavier Bouvignies 17-Jul-23 € 10.50 Buy
Independent Minds Andrew Hayman 17-Jul-23 € 9.25 Buy
ING Marc Hesselink 18-Jul-23 € 8.50 Hold
AlphaValue Alexandre Desprez 17-Jul-23 € 7.72 Reduce
Kempen Nikos Kolokotronis 17-Jul-23 € 6.00 Sell

Gemiddeld 8,83
huidige koers 6,97
verschil 1,86
in % -26,69%
Wereldbelegger
0
Niet al te best vooruitzicht. Deze keer anders?

13-9-2022 7,84
14-10-2022 6,55 (Q3 cijfers)
Wereldbelegger
0
Toespraak Staat van de Europese Unie: ‘Onderzoek naar oneerlijke subsidies elektrische auto’s China’

Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen heeft in de laatste ‘troonrede’ van haar huidige ambtstermijn met name gewezen op de bereikte successen. En ze kondigde aan dat Europa een onderzoek start naar de subsidiëring van Chinese elektrische auto's.

Elektrische auto's uit China
De Europese Commissie gaat verder onderzoeken of China zijn elektrische auto’s met subsidie onder de kostprijs verkoopt. Die oneerlijke concurrentie schaadt onder meer Europese autofabrikanten, zei Von der Leyen. De EU zou kunnen besluiten tot strafmaatregelen. ,,De wereldmarkt wordt overspoeld door goedkopere Chinese elektrische auto’s”, constateerde Von der Leyen. De prijs wordt ‘kunstmatig laag gehouden met enorme staatssubsidies. Dat verstoort onze markt’.

Frankrijk dringt al langer aan op zo’n onderzoek naar ‘dumping’ door China. Maar vooral Duitsland stribbelde tegen, omdat het een handelsoorlog met China vreest. Het Duitse bedrijfsleven, ook de autobranche, is nauw verstrengeld met het Chinese.

www.ad.nl/buitenland/toespraak-staat-...
Wereldbelegger
0
Voer voor BlackRock-DNB-Goldman Sachs-Teslin zieners.

Goldman Sachs geeft meer openheid in Phillips-aankoop na druk AFM

Goldman Sachs geeft na druk van de AFM toch meer openheid over de bijdrage die de bank leverde aan de aankoop van 15 procent van de aandelen van Philips.

Exor kocht in in augustus van dit jaar onverwacht een belang van 15 procent in Philips. Met de deal was 2,6 miljard euro gemoeid. Investeringsbank Goldman Sachs heeft die aandelen voor Exor gekocht. Deze constructie zorgt voor een hoop verwarring bij beleggers.

Aanpassen van de wet
Het lijkt erop dat Goldman Sachs geen wet heeft overtreden. Volgens Van der Schoot is een aanpassing in de wet geen gek idee. 'Als dit allemaal zomaar mag, dan moet misschien de wet worden aangepast. Het is duidelijk dat er een interpretatieverschil is tussen de toezichthouder en Goldman Sachs. Daarom lijkt het erop dat de AFM hint naar een mogelijke aanpassing van de wet.'

www.bnr.nl/nieuws/beurs/10524652/gold...
Wereldbelegger
0
Chinese auto's - voor Europa - geproduceerd in Europa - potentiële klanten voor TomTom?

Avatr: nóg een Chinees merk naar Europa
Avatr overweegt in Europa te produceren

De lijst met Chinese merken die in Europa actief zijn of die hun automobiele waren hier aan de man willen brengen, wordt met de maand langer. Het volgende Chinese merk dat zijn tanden in de Europese automarkt wil zetten heeft zich aangediend: Avatr.

Mogelijk heb je de naam Avatr in autoland weleens horen vallen. Avatr is een Chinees automerk waar niet alleen Changan Automobile maar ook Huawei en accufabrikant CATL achter zitten. Medio vorig jaar presenteerde Avatr zijn eerste productiemodel: elektrische cross-over Avatr 11. Tijdens de IAA van München stelde Avatr zijn 12 geheten tweede productiemodel voor aan het Europese publiek, een flinke elektrische sedan. Momenteel is Avatr nagenoeg enkel in thuisland China actief, maar binnen nu en twee jaar maakt het ook de oversteek naar Europa. Dat heeft Avatr-topman Tan Benhong tijdens de IAA van München verkondigd ten overstaande van Automotive News.

www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/av...
pwijsneus
1
Bij een huidige koers van EUR 6,80, vertegenwoordigd de waarde van de free float ongeveer EUR 475 miljoen euro. De shareholder structure ziet er als volgt uit namelijk,

Founders: 44.8%
Treasury Shares: 2.3%
Free Float: 52.9%

Net Cash (Q2 2023): EUR 316 miljoen

De huidige waarde van de free float is dus (Market Cap -/- Net Cash) = EUR 475 – EUR 316 = EUR 159

Goed om te weten is dat TomTom in 2019 bedrijfsonderdeel Telematics heeft verkocht aan Bridgestone, en van deze opbrengst is EUR 750 miljoen belastingvrij teruggevloeid naar de aandeelhouders. Hiervan is dus ongeveer EUR 330 miljoen belastingvrij uitgekeerd aan de 4 oprichters van TomTom.

Stel nou, met een nadruk op stel, dat de founders die EUR 330 terug zouden geven aan het aandeel, en de aandeelhouders uit de free float. Dus aan u en ik.

Er staan 132 miljoen aandelen uit, dat komt neer op ongeveer EUR 2,50 per aandeel (330/132). Oftewel, een premie van van een dikke 36%.

Als de founders een management buyout zouden overwegen – wat ik hier totaal niet suggereer, want dit wordt al 15 jaar beweerd – liggen de kaarten iig alvast op tafel. Enige wat ik wil meegeven is dat niets ze in de weg staat, de voorwaarden zijn er.
ketchup
2
begrijp wat je schrijft , maar je berekening klopt niet

als ze willen delisten moeten ze de free-float uitkopen ( op een handvol na die eventueel mee mogen)
als je de free-float wilt uitkopen moet je toch echt 53% uitkopen
de huidige beurswaarde van TT is 900 mio ( 132 mio uitstaande aandelen aan 6,75 euro ) van die 900 mio = ruwweg 300 mio cash , dus de ondernemingswaarde aan de beurs is 600 mio
als ze daar een 30% premie op loslaten , moeten ze betalen 600 mio @ 53% x 1,30 = 415 mio en dan ook nog een extra 159 mio voor het 53% cash gedeelte ( cash = cash daar betaald niemand een premie voor ) , dus in totaal 575 mio euro

in die 575 mio hebben ze dan wel een cash gedeelte reeds beschikbaar van 140 mio , dus netto uitgave zou dan 435 mio zijn ... maar dit lukt enkel als ze mensen als JdM en Teslin meekrijgen in dit idee, want zonder die mee te krijgen pluk je TT niet van de beurs voor 30% premie

en krijg je die 2 mee zakt de free-float die uit te kopen zijn naar wellicht 40 % of zo ?, dat scheelt toch weer een pak geld
dachthetniet
2
Je bent een blind paard wanneer je denkt dat dr koers van tomtom enige correlatie heeft met de waarde/werkelijkheid. Al jaren wordt de koers gestuurd zonder dat HG en consorten een strobreed in de weg liggen.
pwijsneus
2
@ketchup, dank voor de nuance. Maar toch, ik neem enkel de verkregen cash van telematics sale mee. Als je beschikbare cash binnen onderneming en prive meeneemt is het nog steeds haalbaar zonder de boot te verkopen. Verre van, de Quote 500 plek blijft wss nog gehandhaaft, en, ze hebben de mogelijkheden om of te cashen op prestaties van private TomTom zelf, of te verkopen aan consortium (som der delen) aan hoogste bieden. Dat laatste geloof ik niet meer in.

Het is slecht een voorbeeld. Wilde het wel zichtbaar maken, want de mogelijkheid is er. Anders kan private equity ook prima rekenen, of rinkelberg. Het is slecht een scenario, zoals hier al vele scenario's de revue hebben gepasseerd. Net zoals het zelfstandig scenario aan de beurs. Resultaat: Rendement met het aandeel TomTom is vanaf 2015 met huidige koers close to zero!
330 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 5,780
Verschil +0,205 (+3,68%)
Hoog 5,820
Laag 5,600
Volume 475.734
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 419.134