TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom december 2023

1.040 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 48 49 50 51 52 » | Laatste
beursbeurs
0
quote:

JustRevisited schreef op 7 december 2023 12:15:

Wat een algoritme en AI voor hebben op mensen is

* snelheid (reageert in een micro seconde op nieuws terwijl jij net zit te poepen of de hond aan het uitlaten bent)
* kent geen emotie als angst of euforie
* kan meer informatie processen

Wat een mens voor heeft op AI

* Begrijpt de inhoud beter, kan data duiden
* Kan beredeneren en reflecteren
* Kan door trends heen kijken

Dit drong bij mij voor het eerst door toen Jeroen Dijsselbloem jaren geleden als voorzitter van de eurogroep een goed verhaal vertelde over steun aan Griekenland maar de markt heel negatief reageerde.

Toen bleek dat in zijn tekst het woord ‘template’ zat en dat AI die tekst had geïnterpreteerd als dat de strenge werkwijze richting Griekenland in de eurocrisis een ‘template’ was voor hoe ook met Italië en Spanje omgegaan zou worden.

Toen ‘normale mensen’ doorkregen wat door Jeroen D. bedoeld werd in de speech, herstelden de beurzen.

Wat dus voor ons als mensen die meedoen aan aandelen handel essentieel is, is niet proberen te winnen op snelheid (gaat je niet lukken) en wel proberen je emoties uit te schakelen (gaat je nooit geheel lukken, maar wel deels) en durven contrair te handelen als er veel positieve of negatieve emotie is (voelt heel onnatuurlijk, maar werkt wel). En proberen te doorzien en verbanden te leggen die de geautomatiseerde handel niet kan.

Wie weleens met chat gpt werkt die snapt denk ik wat ik bedoel als het gaat om de kracht en ook de beperkingen van AI. Soms is ie super slim en soms dom en blijkt het niet echt intelligentie te zijn maar een ‘language model’.
AI kent geen context
JustRevisited
0
quote:

beursbeurs schreef op 7 december 2023 12:22:

[...]

AI kent geen context
Kan dus ook winst cijfers niet goed duiden, zoals bij TT het verschil tussen klein verlies (negatieve winst) maar wel een positieve cashflow. Een en ander veroorzaakt door deferred revenue en afschrijvingen. Achter alle cijfers zit een verhaal.
DWVS
0
AI heeft een voordeel en een nadeel. Het nadeel is dat AI alleen kan werken met historische input. Het voordeel van AI is dat het 'denkt' en produceert zonder de factor emotie.
Wereldbelegger
0
Overturemaps - één jaar later:

Steering Members
Amazon $3.000.000 20 FTE
Meta $3.000.000 20 FTE
Microsoft $3.000.000 20 FTE
TomTom $3.000.000 20 FTE

General Members
Esri $300.000

Contributor Members
addresscloud $3.000
conterra $3.000
Cyent $3.000
Geo $3.000
Hyundai $3.000
InfraMappa $3.000
nearmap $3.000
Nomoko $3.000
Precisely $3.000
PTVgroup $3.000
Safegraph $3.000
Sanborn $3.000
JustRevisited
0
quote:

DWVS schreef op 7 december 2023 12:54:

AI heeft een voordeel en een nadeel. Het nadeel is dat AI alleen kan werken met historische input. Het voordeel van AI is dat het 'denkt' en produceert zonder de factor emotie.
Je kunt dus van AI ‘winnen’ als je minder oppervlakkige kennis hebt, vooruit kijkt, weet wat voor events er aan komen, overdrijving (in positieve of negatieve) zin kunt herkennen, etc etc
win some...
0
quote:

JustRevisited schreef op 7 december 2023 12:15:

[..]
Wie weleens met chat gpt werkt die snapt denk ik wat ik bedoel als het gaat om de kracht en ook de beperkingen van AI. Soms is ie super slim en soms dom en blijkt het niet echt intelligentie te zijn maar een ‘language model’.
Klopt. Ik heb laatst voor de grap ook eens via bard van google de vraag gesteld wat het marktaandeel van TT is. Kreeg ik een heel verhaal met onder andere het gegeven dat Google Maps een klant van TT is.
hvasd2
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 7 december 2023 12:56:

Overturemaps - één jaar later:

Steering Members
Amazon $3.000.000 20 FTE
Meta $3.000.000 20 FTE
Microsoft $3.000.000 20 FTE
TomTom $3.000.000 20 FTE

General Members
Esri $300.000

Contributor Members
addresscloud $3.000
conterra $3.000
Cyent $3.000
Geo $3.000
Hyundai $3.000
InfraMappa $3.000
nearmap $3.000
Nomoko $3.000
Precisely $3.000
PTVgroup $3.000
Safegraph $3.000
Sanborn $3.000
Is die bijdrage van 3000 dollar soms symbolisch oid?
win some...
0
quote:

JustRevisited schreef op 7 december 2023 11:18:

[...]
Ook kennen dit soort algoritmen tegenwoordig AI en speech recognition. “ trading algorithms incorporate natural language processing, including speech recognition, to gauge market sentiment. They analyze news articles, social media, financial reports, and other sources to gather information about the market. These algorithms aim to understand the prevailing sentiment, helping traders make more informed decisions. The data can be sourced from various platforms, including financial news websites, social media platforms, and official financial statements”. [ Niet teveel zeiken dus op het forum ;-) ;-) ] Dit maakt ook dat het belangrijk is dat TT frequent positief nieuws deelt dat ook een bepaald bereik heeft.
[...]
Eigenlijk moeten we het op het forum dus hebben over mogelijke overnamekandidaten voor TT. En de prijsstijgingen die dat als gevolg kan hebben. Laten we beginnen met Stellantis als mogelijke kandidaat. Ben benieuwd hoe het algoritme dat interpreteert :)
hvasd2
0
quote:

win some... schreef op 7 december 2023 13:41:

[...]

Klopt. Ik heb laatst voor de grap ook eens via bard van google de vraag gesteld wat het marktaandeel van TT is. Kreeg ik een heel verhaal met onder andere het gegeven dat Google Maps een klant van TT is.
Ziet Google maps nog niet in de rijtjes van WB staan ;-)
JustRevisited
0
quote:

hvasd2 schreef op 7 december 2023 13:42:

[...]

Is die bijdrage van 3000 dollar soms symbolisch oid?
Én in natura (data)

(die 3.000 is meer een drempel dat niet elke Jan Doedel er in kan)
visje
2
quote:

hvasd2 schreef op 7 december 2023 13:42:

[...]

Is die bijdrage van 3000 dollar soms symbolisch oid?
Is voor de vrijdagmiddag borrel.
Wereldbelegger
0
Waterstof is ineens weer helemaal hip: waarom na Toyota ook Stellantis om is

Waterstof als alternatief voor de elektrische auto met batterij leek dood en begraven, maar na Toyota is Stellantis de tweede grote autoproducent die veel geld in waterstof gaat investeren. Maar dan in bestaande verbrandingsmotoren.

Stellantis-CEO Carlos Tavares is uit de kast: ook hij gelooft in waterstof als alternatief voor de batterij-elektrische auto. Dat zei de topman bij de opening van een fabriek in Lyon, waar Stellantis samen met bandenfabrikant Michelin en onderdelenleverancier Forvia werkt aan de verdere ontwikkeling van waterstof.

Tavares doelt niet op waterstof uit een brandstofcel, maar op de waterstof-verbrandingsmotor. Het gaat om gewone motoren, zoals de bekende 1,2-liter driecilinder die Stellantis levert voor onder meer de Opel Corsa en Peugeot 208. Alleen rijdt de auto dan niet op benzine, maar op waterstof. Wat je daarvoor moet doen, is het brandstoftoevoer- en injectiesysteem aanpassen. Een ingewikkelde en peperdure brandstofcel, zoals in de Toyota Mirai of Hyundai Nexo, is niet nodig.

Verbrandingsmotor
Carlos Tavares is een van de eerste CEO's die openlijk zegt dat hij niet gelooft in een toekomst met alleen BEV's (elektrische auto met batterij). Het grote autoconcern - dat onder meer merken als Peugeot, Opel en Citroën in zijn portfolio heeft - wil onderzoeken of er andere emissievrije alternatieven zijn voor de traditionele verbrandingsmotoren.

Een schonere toekomst wil iedereen, zegt Tavares, maar er is niet één enkele manier om daar te komen. De CEO van Stellantis noemt er vier. “De echte concurrentie begint nu tussen brandstofcellen, elektrische voertuigen, batterij-elektrisch (BEV) en zelfs synthetische brandstoffen”, aldus Tavares. “We zullen de komende jaren zien wat de beste oplossing is.”

De topman hekelt dan ook de Europese Commissie met zijn ‘wrede’ methodes om autofabrikanten en weggebruikers richting elektrische auto’s te sturen. Die zijn nog altijd een stuk duurder dan auto’s met een verbrandingsmotor en daarom voor de meeste mensen nog onbetaalbaar.

www.autoreview.nl/nieuws/autonieuws/i...
vreemdvermogen
1
De Efteling overweegt een nieuwe attractie: De TT rolercoaster real live expirience with inbuild navigation and poi's. Alleen geschikt voor diehards en believers. Harold en Corinne knippen het lintje door voor this exciting moment. Google staat er beteuterd bij met hun nieuw ontwikkelde schommels die niet van achter naar voren gaan maar van voren naar achteren.
recital
2
[December 07, 2023]
Profilence and TomTom Work Together to Expedite Deployment of Advanced Digital Cockpit Solutions

www.tmcnet.com/usubmit/2023/12/07/992...
hvasd2
0
quote:

Bache schreef op 7 december 2023 15:01:

Leuke intra-day turnaround.
En leuke sluiting op DH.. volume opnieuw weer bovengemiddeld. Er wordt flink aan de koers getrokken zowel omlaag als omhoog. Saai is het zeker niet ;-)
beursbeurs
0
quote:

JustRevisited schreef op 7 december 2023 12:53:

[...]

Kan dus ook winst cijfers niet goed duiden, zoals bij TT het verschil tussen klein verlies (negatieve winst) maar wel een positieve cashflow. Een en ander veroorzaakt door deferred revenue en afschrijvingen. Achter alle cijfers zit een verhaal.
En wat is het verhaal achter de toename van defrev in 2022 maar een afname van cash? ;);)
pwijsneus
0
JPMorgan Asset Management (UK) Ltd. TomTom N.V.
Van 1.92% naar 2.09% (totale shortpositie TT 3,39%, JP 2,09%, Franklin 0,53%, Otus 0,87%)

Volume gister 443,167
JP Morgan heeft gister 225.000 gedumpt. Dat is meer dan de helft van het dagvolume.

Gister steeg het aandeel overigens.

Frappant.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

hvasd2 schreef op 7 december 2023 11:37:

Ik denk de tt koper het wel best vindt die huidige koers. Af en toe laat ie zijn kracht zien en schiet de koers omhoog. Tegen deze koers zijn de hoeveelheden aandelen kunnen worden ingekocht veel groter dan wanneer de koers nu al op 7 had gestaan. Ook denk ik dat veel beleggers niet op 7 gaan verkopen vanwege het perspectief dat het aandeel biedt.
De echte koerswinst zal nog niet direct van de inkoop komen maar meer van zichtbare betere resultaten en omstandigheden bij tt.
Wat bedoel je met die "omstandigheden"?
1.040 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 48 49 50 51 52 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:37
Koers 5,620
Verschil -0,105 (-1,83%)
Hoog 5,860
Laag 5,630
Volume 419.532
Volume gemiddeld 327.850
Volume gisteren 354.448