TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom december 2023

1.040 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 48 49 50 51 52 » | Laatste
hvasd2
0
quote:

JustRevisited schreef op 9 december 2023 00:20:

Gekregen per DM van iemand op X.

i.ibb.co/JcKGgfb/IMG-2928.jpg

Dit weekend is het fysieke magazine Effect bij alle VEB-leden op de deurmat geland. Ben geen VEB-lid maar heb het inmiddels helemaal gelezen.
Staat Goddijn hier nou de huid te verkopen terwijl de beer helemaal nog niet is geschoten..
Gerard_ecb
2
quote:

vreemdvermogen schreef op 9 december 2023 09:51:

[...]

Ik ben ook geen lid. Is het artikel ergens te lezen of kan je een korte weergeve geven van de inhoud?
Herhaling van het orderboek van 2,4 miljard. TAM ws rond de 10 miljard maar kan ook 15 zijn is moeilijk te duiden.
De migratie naar het nieuw platform is klaar, hierdoor heel veel kostenbesparing, klanten moeten nog allemaal over, de omzet van het nieuwe platform is nog niet zichtbaar. De migratie was risicovol maar nu niet meer en wordt zeer positief ontvangen. De samenwerking met Amazon, Meta en Msft moet vanaf nu zijn vruchten gaan afwerpen.
Het voordeel van TT voor de automakers tov Google zit hem in de flexibiliteit dus meer customizing mogelijk.
En nogmaals werd de 10% bevestigd

Op de vraag zelfstandig verder of met een partner zij Harold, iedereen is welkom om te komen praten maar we staan niet in de etalage.

Eigenlijk positief verhaal waar zelfvertrouwen uit sprak.
JustRevisited
4
quote:

Gerard_ecb schreef op 9 december 2023 20:55:

[...]
Herhaling van het orderboek van 2,4 miljard. TAM ws rond de 10 miljard maar kan ook 15 zijn is moeilijk te duiden.
De migratie naar het nieuw platform is klaar, hierdoor heel veel kostenbesparing, klanten moeten nog allemaal over, de omzet van het nieuwe platform is nog niet zichtbaar. De migratie was risicovol maar nu niet meer en wordt zeer positief ontvangen. De samenwerking met Amazon, Meta en Msft moet vanaf nu zijn vruchten gaan afwerpen.
Het voordeel van TT voor de automakers tov Google zit hem in de flexibiliteit dus meer customizing mogelijk.
En nogmaals werd de 10% bevestigd

Op de vraag zelfstandig verder of met een partner zij Harold, iedereen is welkom om te komen praten maar we staan niet in de etalage.

Eigenlijk positief verhaal waar zelfvertrouwen uit sprak.
Ha die Gerard! Da’s lang geleden. Klopt wat je schrijft.

Hier het hele verhaal

x.com/vermeer_ellen/status/1731459393...

x.com/vermeer_ellen/status/1732529724...
JustRevisited
3
@vreemdvermogen

In het tomtom persbericht over de aandelen inkoop staat dat tomtom de aandelen gewoon inkoopt in de open markt en binnen alle regels die rondom een aandelen inkoop gelden. Dus niet volgens die theorietjes.
Gerard_ecb
5
quote:

JustRevisited schreef op 9 december 2023 22:44:

[...]

Ha die Gerard! Da’s lang geleden. Klopt wat je schrijft.

Hier het hele verhaal

x.com/vermeer_ellen/status/1731459393...

x.com/vermeer_ellen/status/1732529724...
Hoi Justin, ben het forum blijven volgen en lees berichten van bepaalde posters graag. Ik heb jaren geleden mijn stategie met TT omgezet van aandelenpositie naar schrijven van putopties en premie melken. Sosm kreeg ik dan een batch geleverd die ik middels geschreven calls verkocht. Een half jaar geleden een bescheiden positie behouden. Inmiddels wil ik langzaam de positie gaan uitbreiden, door korte put opties te schrijven, ik wil namelijk graag met korting kopen. Ik verwacht dat we nu langzaam de goede kant op zulllen gaan, uiteraard alleen dan wanneer ze hun afgegeven doelstellingen ook behalen maar daar heb ik nu wel vertrouwen in. TT kan leuk worden voor een buy en hold strategie.
Ik hoop dat jij blijft posten, lees graag jouw berichten. Succes en een fijne zondag.
EOSN
0
Mooi artikel in VEB blad.
Hoe verdient TT hier geld aan? De maps zijn feitelijk geen eigendom meer van TT, maar TT is dan soort "integrator" die verschillende databronnen samenvoegt tot actuele map.
Krijgen ze licentiegeld als iemand een app gaat bouwen obv de beschikbare maps? Ik neem.aan dat er ook geld naar de andere dataverschaffers gaat (msoft, Amzn etc.?) in dat geval.
Dus minder kosten, maar inkomsten worden ook door meer partijen gedeeld.
Ben zeker positief, maar voel nog wel een beetje "eerst zien, dan geloven". Mijn positie houdt ik wel gewoon aan en heb licht uitgebreid vorige week.
JustRevisited
0
quote:

EOSN schreef op 10 december 2023 13:32:

Mooi artikel in VEB blad.
Hoe verdient TT hier geld aan? De maps zijn feitelijk geen eigendom meer van TT, maar TT is dan soort "integrator" die verschillende databronnen samenvoegt tot actuele map.
Krijgen ze licentiegeld als iemand een app gaat bouwen obv de beschikbare maps? Ik neem.aan dat er ook geld naar de andere dataverschaffers gaat (msoft, Amzn etc.?) in dat geval.
Dus minder kosten, maar inkomsten worden ook door meer partijen gedeeld.
Ben zeker positief, maar voel nog wel een beetje "eerst zien, dan geloven". Mijn positie houdt ik wel gewoon aan en heb licht uitgebreid vorige week.
JustRevisited
2
quote:

EOSN schreef op 10 december 2023 13:32:

Mooi artikel in VEB blad.
Hoe verdient TT hier geld aan? De maps zijn feitelijk geen eigendom meer van TT, maar TT is dan soort "integrator" die verschillende databronnen samenvoegt tot actuele map.
Krijgen ze licentiegeld als iemand een app gaat bouwen obv de beschikbare maps? Ik neem.aan dat er ook geld naar de andere dataverschaffers gaat (msoft, Amzn etc.?) in dat geval.
Dus minder kosten, maar inkomsten worden ook door meer partijen gedeeld.
Ben zeker positief, maar voel nog wel een beetje "eerst zien, dan geloven". Mijn positie houdt ik wel gewoon aan en heb licht uitgebreid vorige week.
In de analogie van een bakker is tomtom een bakker en zijn de klanten van tomtom degenen die brood kopen.

Overture met Meta, Microsoft, Amazon, TomTom, Hyundai en vele anderen zijn een gezamenlijke opslag en refinery van tarwe en diverse granen.

Zo heeft tomtom nu 600.000 points of interest van Meta ontvangen. Hoe groter de diversiteit aan granen hoe diverser je product aanbod als bakker kan worden. Deze partijen komen met elkaar in de buurt van wat Google aan data heeft.

Het verkrijgen en gebruiken van data van derden is niet anders dan vroeger, want tomtom had ook hoge kosten aan ‘data acquisition’ — het inkopen van data om maps mee te maken. Nu gaan die data inkoop kosten omlaag en worden ook bruikbaarder door de Overture ‘refinery’ waar de partners 20 man FTE + 3 miljoen euro aan bijdragen.

Dat “de maps geen eigendom meer zijn van tomtom” is dus niet waar. Ze verkrijgt het graan gratis via Overture. Maar ze bakt nog steeds broden en de waarde die de klant er aan toekent is hoe lekker het brood smaakt. Het zal hem een zorg zijn hoe de bakker de granen heeft verkregen en of dat gratis was of niet.
JustRevisited
1
quote:

win some... schreef op 10 december 2023 15:18:

De klant heeft meerdere mogelijkheden
TomTom heeft een broodbakmachine (realtime mapmaking platform met AI daarin). De klanten hebben dat niet. Daarom hoef je ook niet bang te zijn dat je klanten vanaf nu allemaal hun eigen brood gaan zitten bakken (met Overture granen) want dat vraagt om een bepaalde technologie en kennis van zaken. En daarnaast zouden de meeste klanten daar ook helemaal geen zin in hebben, net zoals het gros van Nederland niet haar eigen brood bakt.
tatje
3
Vanmorgen ff de postbus geleegd.

Omdat ik ook lid van VEB ben, dus het hele artikel grondig gelezen.

Wat valt op !

De kop !

WE KUNNEN ACTIEF WORDEN IN ELKE ACTIVITEIT WAARVOOR EEN LOCATIE NODIG IS.

Op de CMD zei men in 2025 is de locatie markt ( E ) 2,5 miljard en addressable 85 %

Nu zegt Harold op de langere termijn 10 tot 15 miljard.

Maar wat is de langere termijn ?

Stel die langere termijn is 2030 en addressable is dan 100% bij een markt van 10 tot 15 miljard.

Met dit interview zet je Tom Tom toch in de etalage, ondanks dat je niet in de etalage staat :-)
Beperktedijkbewaking
0
quote:

EOSN schreef op 10 december 2023 13:32:

Mooi artikel in VEB blad.
Hoe verdient TT hier geld aan? De maps zijn feitelijk geen eigendom meer van TT, maar TT is dan soort "integrator" die verschillende databronnen samenvoegt tot actuele map.
Krijgen ze licentiegeld als iemand een app gaat bouwen obv de beschikbare maps? Ik neem.aan dat er ook geld naar de andere dataverschaffers gaat (msoft, Amzn etc.?) in dat geval.
Dus minder kosten, maar inkomsten worden ook door meer partijen gedeeld.
...
Nee, de klanten van TT (app-bouwers etc.) betalen voor de meerwaarde die de TT maps bieden boven Overture. Die omzet wordt niet gedeeld met Msoft, Amzon, ...
De Overture-partners profiteren meer in natura van de bijdragen van TT aan de Overture basismap.
hvasd2
0
“Zo heeft tomtom nu 600.000 points of interest van Meta ontvangen. Hoe groter de diversiteit aan granen hoe diverser je product aanbod als bakker kan worden. Deze partijen komen met elkaar in de buurt van wat Google aan data heeft.”

Ik vind 600k wel mager. Ik denk dat alleen al Amsterdam Centrum al deze poi’s heeft.
Bache
2
Ik volg Tom2 sinds de IPO in 2005. Alleen in gehandeld, tot na de niet rationeel te verklaren daling na de Q3 cijfers in oktober. Lange termijn positie opgebouwd. Ik ken beleggers die de afgelopen krap 20 jaar tevergeefs geld op TomTom hebben gezet. Ik weet van de shorters die vanaf eind 2007 tot begin 2009 de hoofdprijs pakten. Dit is wel lang geleden, maar de legendarische verhalen worden nog steeds soms verteld.

Dit kan een omgekeerd verhaal worden. Genoeg cash op de bank, een aandeleninkoopprogramma, ruimte voor extra aandeleninkoopprogramma's, operationeel een groeiende winst en een verhaal, waarvan de lont, met de aankondiging van nieuwe klanten, wel eens snel kan worden aangestoken...
JustRevisited
0
quote:

hvasd2 schreef op 10 december 2023 18:06:

Ik vind 600k wel mager. Ik denk dat alleen al Amsterdam Centrum al deze poi’s heeft.
Ik vergat een paar nullen. Het waren er 60 miljoen
Jaap
0
quote:

JustRevisited schreef op 10 december 2023 18:19:

[...]

Ik vergat een paar nullen. Het waren er 60 miljoen
Voor hvsd2 deze opmerking:

Maar daarvoor hetzelfde aantal nullen erbij.
Amsterdam 600 poi.

of je moet de FEBO ook als poi zien.
Benjamin G.
0
quote:

win some... schreef op 10 december 2023 18:26:

rapportje voor de liefhebber
@Win some, hoe lees jij dit rapport. Zie je groei in marktaandeel in automotive voor TomTom weggelegd? En wat is jou verwachting voor jaarlijkse omzetgroei in automotive?

Zelf hou ik rond de 12% jaar op jaar aan voor 2024 en verder.
win some...
0
quote:

Benjamin G. schreef op 10 december 2023 20:13:

[...]

@Win some, hoe lees jij dit rapport. Zie je groei in marktaandeel in automotive voor TomTom weggelegd? En wat is jou verwachting voor jaarlijkse omzetgroei in automotive?

Zelf hou ik rond de 12% jaar op jaar aan voor 2024 en verder.
Ik heb dit rapport gratis gedownload van de website van HERE. Meestal zijn zulke sectorrapporten betaald, want het maken van een rapport kost nu eenmaal geld. Dat het graits op de HERE website staat doet mij vermoeden dat het ook tegem betaling en in opdracht van HERE is gemaakt. Dat wil niet zeggen dat er geen nuttige dingen in staan, maar het principe 'wiens brood men eet...'zal wel een rol spelen.

Volgens mij heeft TT dit jaar zelf een keer gezegd dat de Automotive markt in 2024 naar verwachting met 2-4% groeit. Dat is minder groei dan dit jaar. En dat is natuurlijk ook nog sterk afhankelijk van de algehele economische situatie. Qua marktaandeel van TT denk ik dat veranderingen vrij beperkt zullen zijn. Meeste groei in Automotive omzet zal toch van toename in de take rates moeten komen. Dat hang ook weer samen met hoe de verdere adaptatie van EV verloopt. Stijgt dat sterk door of hebben we hier nu even een plateau bereikt? Al met al denk ik dat 5-10% Automotive groei voor 2024 al heel mooi is. Voor 2025 zie ik de groei wel weer toenemen.
1.040 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... 48 49 50 51 52 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 6 mei 2024 17:35
Koers 5,580
Verschil -0,025 (-0,45%)
Hoog 5,640
Laag 5,560
Volume 194.814
Volume gemiddeld 296.450
Volume gisteren 375.660