Als de koers daalt door een algeheel slecht sentiment verschijnen opeens de Selwyns van deze wereld ook weer ten tonele. Lekker makkelijk om op dat moment short short short te roepen. Ik wens ze veel succes, maar als je kijkt naar dergelijke adviezen inzake TomTom, dan zijn ze het afgelopen jaar fors op hun bek gegaan.
TomTom is een prachtig NL-technologiebedrijf. Brandhout is TomTom nooit geweest en zeker niet nu het de enorme schuldenberg van de €2,9 miljard aankoop van de kaartendatabase in 2008 heeft afgebouwd naar nu nul. Er is eind 2013 zelfs een positief saldo van rond €100 miljoen. Een zeer knappe prestatie ondanks 5 jaar diepe crisis in automotive.
Die unieke en zeer waardevolle kaartendatabase is op de balans grotendeels afgeboekt (vanaf 2009 ivm crisis; verminderde economische vooruitzichten). Dat geeft anno 2014, nu de economie een eerste herstel laat zien, een vertekend beeld. Nokia heeft recent een impairment assessment uitgevoerd en komt tot een waarde komt van ruim €3 miljard voor een vergelijkbare kaartendatabase.
TomTom is ondanks de crisis uitermate winstgevend en heeft vele nieuwe contracten binnengehaald die de komende jaren gaan bijdragen en fors groeien (smartphone:Apple, BlackBerry, Samsung, China-Autonavi etc. connected-car: Mercedes, Toyota, BMW, Ford, Fiat-Chrysler, Peugeot-Citroen, Mazda, Renault etc.).
Verder brengt men vele nieuwe producten op de markt waaronder apps & services voor smartphones, real-time traffic voor de connected-car, sportswatches en vooral ook de nieuwe generatie connected-pnd's (binnen enkele jaren wil geen automobilist nog zonder).