TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM AUGUSTUS 2016

2.770 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... 135 136 137 138 139 » | Laatste
[verwijderd]
0
Wie weet gaan we de 8 toch nog slechten vandaag. Het is in iedere geval bemoedigend dat we voor de tweede dag op rij een drukpoging zien stranden. En dat er bij het herstel leuke kooporders langskomen.
Juun
0
TomTom dacht met TomTom GO Mobile een mooie manier te hebben gevonden om iedereen gratis de app te laten proberen. Maar gebruikers reageerden teleurgesteld op de nieuwe app, met teksten in de App Store als “Flinke achteruitgang” en “Are you kidding me?” Toch heeft TomTom de gebruikers van de oude app niet helemaal in de steek gelaten, want ze brachten dit weekend nog een update uit.
www.iculture.nl/nieuws/tomtom-oude-ap...
mjmj
0
Wordt het niet eens tijd om Lakeman in te seinen? Voor die man zijn heel wat bestuurders bevreesd.
trend follower
0
quote:

*Justin* schreef op 2 augustus 2016 13:59:

[...]

Verizon betaalt 3.300 dollar per user. Dat is 3.000 euro per user. TomTom heeft iets meer dan 650.000 users, dus bij een gelijke waardering per user zou je dan uitkomen op bijna 2 miljard euro waardering voor Telematics. [TT heeft echter wel een aanwas van 120.000 users per jaar]

Er zit echter een 40% overnamepremie in. Als je die er af trekt dan kom je rond de 6,00 per aandeel. Dus zo gek is die SNS/NIBC schatting niet.

Dan zijn er nog wel wat variabelen. Fleetmatics lijkt een hogere omzet per gebruiker te hebben, omdat bij hen een gebruiker 1 maandbedrag betaalt voor de software inclusief de hardware die Fleetmatics voor je voorfinanciert (net zoals bij een telefoonabonnement met een mobieltje erbij). Terwijl TomTom de hardware los verkoopt voor een paarhonderd euro en dan een abonnement erbij.

TT heeft afgelopen kwartaal 11 miljoen aan hardware verkocht bij de een aanwas van 30.000 abonnees. Bij TT is de marge hoger. De groei van aantal abonnees is bij TT wat groter, maar zitten ook acquisities bij. Fleetmatics heeft wat meer abonnees, maar TomTom een veel geavanceerder aanbod (app platform Webfleet). Ook is Europees marktleiderschap (zoals TT) minder makkelijk te bouwen dan een in de VS. Fleetmatics heeft 1 Engelstalige centrale sales organisatie. TTT zit in diverse landen en talen. Dat alles bij elkaar genomen vind ik de waarde van TomTom Telematics niet onder doen voor Fleetmatics. Dus minimaal 6 euro in een SOTP sinds deze Verizon overname.

Dan heb je dus automotive contracten (PSA, Volvo) en tech contracten (Apple, UBER) en de maps, traffic en ook de Consumer divisie voor EUR 1,80. Dat is 400 miljoen euro. Voor een platform dat 3 jaar voor ligt op HERE. HERE werd verkocht voor 3 miljard.

Waarom zou je de overnameprmie volledig uit de berekening halen om tot de waarde van TTT te komen. Ik ben het hier niet geheel mee eens. De waarde die Verizon toekent aan Fleetmatics is gebaseerd op verschillende factoren.

Enerzijds is dit onderwaardering obv groei/verdienmodel etc. en anderzijds de eventuele synergievoordelen die het bedrijf denkt te kunnen behalen wanneer Fleetmatics wordt toegevoegd.

De overnameprijs per aandeel is even hoog als de koers van december 2015. Ik denk echter dat de reele waarde waarop TTT gewaardeerd moet worden in het midden ligt van de overname premie om tot een reËel beeld te komen.
jan6307
0
Wat gebeurt er in eens, grotere aankopen en we staan in eens boven de €8.00

Succes allen
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 2 augustus 2016 10:42:

De afstort is begonnen
op weg naar mijn koersdoel van 6.75
Weer eens te vroeg gejuigd..
[verwijderd]
1
quote:

Xerxes81 schreef op 2 augustus 2016 14:49:

Gaat lekker dit, short covering?
overduidelijk, de Amerikanen worden wakker en slaan in.
Velen hebben intussen hun Fleetmatics aandelen verkocht, en gaan hun volgende slag slaan met tomtom.
Dat we vanaf nu naar boven gaan moge duidelijk zijn.
Elke ochtend drukken blijft standaard.
200.000 stuks dumpen, en de rest van de dag voor weing 1.000.000 aandelen kopen.
Uiteindelijk neem je zo belang.
Bij eindveiling met 2 cent eraf en rond de 200.000 stuks handel, reken dan maar op stijgen in de eerste minuten, dan worden er 200.000 stuks gedumpt en vanaf daar weer oppikken.
Vandaag zakte daarna de aex in, dus het zakte nog een duppie meer, nog mooier voor de inkopers, maar uiteindelijk gaat hij elke dag hoger.
Vandaag exact dezelfde grafiek als gisteren.
JanssenB
0
quote:

Geertje61 schreef op 2 augustus 2016 14:53:

[...]
overduidelijk, de Amerikanen worden wakker en slaan in.
Velen hebben intussen hun Fleetmatics aandelen verkocht, en gaan hun volgende slag slaan met tomtom.
Dat we vanaf nu naar boven gaan moge duidelijk zijn.
Elke ochtend drukken blijft standaard.
200.000 stuks dumpen, en de rest van de dag voor weing 1.000.000 aandelen kopen.
Uiteindelijk neem je zo belang.
Bij eindveiling met 2 cent eraf en rond de 200.000 stuks handel, reken dan maar op stijgen in de eerste minuten, dan worden er 200.000 stuks gedumpt en vanaf daar weer oppikken.
Vandaag zakte daarna de aex in, dus het zakte nog een duppie meer, nog mooier voor de inkopers, maar uiteindelijk gaat hij elke dag hoger.
Vandaag exact dezelfde grafiek als gisteren.
Valt wel op ja.
's Morgens ff drukken en vervolgens langzaam stijgen.
Ondertussen wat particulieren die ze uit paniek gedumpt hebben.
amhandelaartje
0
quote:

Geertje61 schreef op 2 augustus 2016 14:53:

[...]
overduidelijk, de Amerikanen worden wakker en slaan in.
Velen hebben intussen hun Fleetmatics aandelen verkocht, en gaan hun volgende slag slaan met tomtom.
Dat we vanaf nu naar boven gaan moge duidelijk zijn.
Elke ochtend drukken blijft standaard.
200.000 stuks dumpen, en de rest van de dag voor weing 1.000.000 aandelen kopen.
Uiteindelijk neem je zo belang.
Bij eindveiling met 2 cent eraf en rond de 200.000 stuks handel, reken dan maar op stijgen in de eerste minuten, dan worden er 200.000 stuks gedumpt en vanaf daar weer oppikken.
Vandaag zakte daarna de aex in, dus het zakte nog een duppie meer, nog mooier voor de inkopers, maar uiteindelijk gaat hij elke dag hoger.
Vandaag exact dezelfde grafiek als gisteren.
Vandaag exact dezelfde grafiek als gisteren, dat klopt maar het verschil is dat tom2 gister steeg doordat dat bedrijf werd overgenomen, en nu ''stijgt'' tom2 doordat de amx gewoon weer beetje hersteld van de ochtend dip. dus niks bijzonders, tom2 beweegt gewoon mee met hoe de amx op dit moment loopt
Oeps..!
0
quote:

*Justin* schreef op 2 augustus 2016 13:59:

[...]

Verizon betaalt 3.300 dollar per user. Dat is 3.000 euro per user. TomTom heeft iets meer dan 650.000 users, dus bij een gelijke waardering per user zou je dan uitkomen op bijna 2 miljard euro waardering voor Telematics. [TT heeft echter wel een aanwas van 120.000 users per jaar]

Euro 3000,00 per user, is dat niet erg veel. Gaat het dan om meerjarige contracten? Hoe lang duurt het voordat je die € 3000,00 per user hebt terug verdient?
Heeft Version een goede koop gedaan?
[verwijderd]
0
quote:

Kazoo schreef op 2 augustus 2016 13:34:

Heeft iemand een beter zicht op de redenen waarom beide analisten de waarde van TTT slechts op respectievelijk 1 miljard en 'minimaal 1.2 miljard' nemen terwijl er gisteren 2.4 miljard wordt neergelegd voor een concurrent met iets meer gebruikers, maar een mindere marge?

Ik kan me iets voorstellen dat je een andere waardering geeft voor een business unit dat onderdeel is van een groter bedrijf en niet losgekoppeld kan/mag worden, maar dan nog lijkt me er een (te) groot prijsverschil tussen de twee te zitten?

Zelfde verhaal natuurlijk voor Here vs Maps maar goed die discussie is al reeds gevoerd.
Analisten en investment bankers rekenen met EV/EBITDA multiples. De overname van Fleetmatics was tegen bijna 18X Ebitda16E dacht ik gelezen te hebben. Plak je dat op de verwachte Ebitda16E van TTT dan kom je op ca. EUR 1 a 1,1 miljard.

Fleetmatics heeft wel een lagere winstmarge dan TTT maar verdiend per gebruiker wel een hoger bedrag dan TTT. Dus vergelijking op gebruikers gaat niet op.
[verwijderd]
1
quote:

Oeps...! schreef op 2 augustus 2016 15:07:

[...]
Euro 3000,00 per user, is dat niet erg veel. Gaat het dan om meerjarige contracten? Hoe lang duurt het voordat je die € 3000,00 per user hebt terug verdient?
Heeft Version een goede koop gedaan?
De essentie is volgens mij dat er een enorme groeigolf aan kan gaan komen als Telematica "normaal" wordt voor alle bedrijfswagens (incl. bestelbusjes/leasewagens). Vanuit de vrachtwagen wereld is al bewezen dat je de abonnementskosten met gemak terugverdient, puur door kostenbesparingen. Het zal binnen 1 a 2 jaar de norm worden dat je keurig geautomatiseerd je klanten op de hoogte gaat houden van je ETA.

En voor die groeigolf lijkt TTT vele malen beter gepositioneerd dan Fleetmatics.
[verwijderd]
0
quote:

xynix schreef op 2 augustus 2016 15:15:

[...]
De essentie is volgens mij dat er een enorme groeigolf aan kan gaan komen als Telematica "normaal" wordt voor alle bedrijfswagens (incl. bestelbusjes/leasewagens). Vanuit de vrachtwagen wereld is al bewezen dat je de abonnementskosten met gemak terugverdient, puur door kostenbesparingen. Het zal binnen 1 a 2 jaar de norm worden dat je keurig geautomatiseerd je klanten op de hoogte gaat houden van je ETA.

En voor die groeigolf lijkt TTT vele malen beter gepositioneerd dan Fleetmatics.
Voor het op de hoogte houden van je ETA in de logistieke keten zijn al diverse zeer goede platformen
Kazoo
0
quote:

TVkok schreef op 2 augustus 2016 15:13:

[...]
Analisten en investment bankers rekenen met EV/EBITDA multiples. De overname van Fleetmatics was tegen bijna 18X Ebitda16E dacht ik gelezen te hebben. Plak je dat op de verwachte Ebitda16E van TTT dan kom je op ca. EUR 1 miljard.

Fleetmatics heeft wel een lagere winstmarge maar verdiend per gebruiker wel een hoger bedrag.
Ze betalen 34x de EBITDA LTM voor Fleetmatics. Voor TTT zou je dus op een 2 miljard EUR uit moeten komen.
Oeps..!
0
quote:

xynix schreef op 2 augustus 2016 15:15:

[...]
De essentie is volgens mij dat er een enorme groeigolf aan kan gaan komen als Telematica "normaal" wordt voor alle bedrijfswagens (incl. bestelbusjes/leasewagens). Vanuit de vrachtwagen wereld is al bewezen dat je de abonnementskosten met gemak terugverdient, puur door kostenbesparingen. Het zal binnen 1 a 2 jaar de norm worden dat je keurig geautomatiseerd je klanten op de hoogte gaat houden van je ETA.

En voor die groeigolf lijkt TTT vele malen beter gepositioneerd dan Fleetmatics.
Bedankt voor het antwoord.
Wat is het groet verschil(en) tussen fleetmatics en telematics? Heeft T2 hier ook een voorsprong in?
[verwijderd]
0
quote:

Oeps...! schreef op 2 augustus 2016 15:26:

[...]
Bedankt voor het antwoord.
Wat is het groet verschil(en) tussen fleetmatics en telematics? Heeft T2 hier ook een voorsprong in?
Integratie met Automotive en mede daardoor veel betere ingangen bij de grote producenten. En DAAR zullen de grote deals vandaan komen (zie PSA).
[verwijderd]
1
quote:

Kazoo schreef op 2 augustus 2016 15:23:

[...]

Ze betalen 34x de EBITDA LTM voor Fleetmatics. Voor TTT zou je dus op een 2 miljard EUR uit moeten komen.
Hmm even zelf beter bekijken...

Verkoop Fleetmatics tegen USD 60 per aandeel maal 39,16mln uitstaande aandelen FLTX is een ondernemingswaarde (EV) van ca. USD 2,2 miljard (na correctie net debt van ca. -150 mln).

EBITDA16E FLTX is USD115mln (zie laatste Q1 rapportage phx.corporate-ir.net/External.File?it... )

Dus de EV/EBITDA16E transactiemultiple is 2.200/115 = 19,1x

Plak je dat op de EBITDA16E van TTT van ca. EUR 59,6 dan kom je dus op EUR 1,1 miljard waarde.

34x is dus (helaas) niet waar...
2.770 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... 135 136 137 138 139 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 apr 2024 17:35
Koers 5,725
Verschil -0,055 (-0,95%)
Hoog 5,925
Laag 5,725
Volume 354.448
Volume gemiddeld 327.601
Volume gisteren 475.734