TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2017

3.568 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 ... 175 176 177 178 179 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 8 februari 2017 21:47:

Kortom een slecht CEO met weinig strategie ideeen
Des te opmerkelijker vind ik het dat ik een nieuw draadje open om een JA handtekeningenactie te verzamelen dat hij de tent moet opknippen vervolgens 150 vieuwers tel en NIET 1 JA Handtekening bespeur
wat een slap zootje hier onder de forumleden
Als je het opmerkelijk vindt, moet je er maar eens goed over nadenken.
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 8 februari 2017 22:04:

Vertel

Laat degene die jou ab geeft het maar uitleggen, nadat je echt goed hebt teruggelezen en nagedacht
[verwijderd]
0
En niemand heeft gevraagd, wie de orders heeft geplaatst...van 220 naar 300
Deels bestaande uitbreiding...deels nieuw..

Jammer

Kumar durfde tenminste echte vragen te stellen

Cijfers gaan komende jaren fors verbeteren, alleen dat consumer he...blok aan het been
Alfonz
0
quote:

Jan Peter Balkenellende schreef op 8 februari 2017 21:57:

[...]
Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinenkast, maar als je van een (hoog) risico houdt dan is Tom2 wel een aanrader.
NielsjeB
0
quote:

call optie schreef op 8 februari 2017 22:27:

met deze volumes vandaag zitten we zo met het fonds in de AEX
Het gaat niet om volume maar om market cap. Die is vandaag zoals je misschien gezien hebt niet bepaald gegroeid. En ook free float, die is niet al te hoog bij TT.
[verwijderd]
0
als je terugluisterd hoor je in het begin enthousiasme van HG, van de toenmame/opp orders in 2017 tot 750 in 2020 85-90 % marge
En dan komen de moeilijkere vragen...
En dan komt eps voor deferred....0.04 en dan stilte....helloooo...?
80 mio to the balance en devide that by the 240 mio shares...0.04 cent
dan weer gewone vragen over gross margin en die gaat wel naar 6.%

Dan Nvidia relationship is very good PX2 comes standard with TT maps included...was dat al bekend...standard...
very happy with it

dan Kumar....verantwoordelijk voor de dalingen...dispose it...

I hear your concerns..

Kumar weer , das een mooi stukje

Thank you for that comment...HG I don't want to comment on that right now...we take it into account

dus ...ze kijken er echt wel naar...gaat er echt wel een keer af...maar wanneeer en dan wordt de cc verder niet leuk meer..

relpinda
0
quote:

Pim1954 schreef op 8 februari 2017 22:21:

[Modbreak IEX: Gelieve op de inhoud van uw berichten te letten, bericht is bij dezen verwijderd.]
Beste Pim, Ik wil best begrijpen dat je mss grappig wilde zijn. Maar deze link erbij maakt je post beslist Niet OK!

Vraag Henk maar of ie het wil verwijderen.

LZA
NielsjeB
0
quote:

W schreef op 8 februari 2017 09:57:

[..]
blijf ondanks deze pijnlijke dag toch maar vol zitten, moet wel zeggen sta er bij als een lekkend vergiet, er zitten nu 10 gaten die ik met mijn 10 vingers kan stelpen, komt er nog één lek bij, kan ik daar maar één ding instoppen en dat is geen prettig zicht :) sorry dames.
Haha, toch nog een lach op deze dramatische dag ;)

Kun jij trouwens niet op gaan treden als activistische aandeelhouder? Koop er nog een paar aandelen bij en ga stennis schoppen op de AVA. Denk dat het naast het eigen genoegen veel mensen op zou luchten.
[verwijderd]
3
Voor wie de CC nog eens terug wil lezen:
seekingalpha.com/article/4043919-tomt...

In de bijlage een korte samenvatting met de belangrijkste opmerkingen.

Waarde oordeel is voor iedereen anders....

Bijlage:
[verwijderd]
0
Hoe meer jullie zeuren, hoe meer ik koop. Mocht ik weer hosanna stemming proeven verkoop ik het weer. Rendement gegarandeerd
[verwijderd]
1
Hier nog wat slides.

seekingalpha.com/article/4043923-tomt...

Ikzelf vond de 5e slide wel interessant. Ben benieuwd welke big order ze dit jaar binnen gehaald hebben. Ford/Nissan?
Warm Buffet 1
13
Het was een doldwaze dag vandaag. De verwachtingen waren hooggespannen en wellicht een beetje gehypet. Uiteraard kon TomTom niet voldoen aan het verlangen naar de spectaculaire turnaround die al tijden wordt voorspeld door de aandeelhouders, analisten en (in mindere mate) door het bestuur? Hoe komt het nu dat TT iedere keer teleurstelt en waarom lopen de waarderingen en verwachtingen in de markt zo sterk uit elkaar?

Kijkt men naar de koerswinstverhouding en de waarde per aandeel van TT, dan is het even schrikken. Met een outlook van 0.25 cent WPA in 2017 is TomTom zelfs tegen de meest gunstige K/W overgewaardeerd. Bij 20 of een idiote 30 keer de winst haalt het aandeel nog steeds niet de koers waar het vandaag op gesloten is. Dit verklaart dan ook direct de waarderingen van de analisten die zich het minst hebben ingelezen in TomTom.
Kijkt men naar de onderliggende waarde van de assets valt de oplettende analist wat anders op. Zo bestaat TT uit een aantal business units, consumer (GPS kastjes & sport horloges), Automotive en Licensing (alles omtrent het verkopen van kaarten materiaal) en Telematics (digitaal wagenparkbeheer). Van deze laatste twee takken zijn de concurrenten op een hand te tellen. Nu wil het toevallig ook nog dat een aantal van deze concurrenten onlangs verkocht zijn. Zo is HERE, de concurrent van TT’s automotive business unit in 2016 overgenomen door Audi, Daimler & BMW voor 2.5 miljard euro. Dat terwijl volgens kenners, de kwaliteit van de kaarten en de real time data van TT jaren voorloopt op dat van HERE. Daarnaast is ook de nummer een concurrent van TT’s Telematics, Fleetmatics onlangs overgenomen door Verizon in de US voor 2.4 miljard dollar (1.9 miljard euro). Terwijl volgens kenners TT Telematics groter is, meer klanten heeft en sneller groeit.
Als je TT grofweg dezelfde waardering geeft voor beide BU’s, dan kom je al snel uit op 4.4 miljard euro oftewel 19 euro per aandeel. Dit is natuurlijk wat snel door de bocht, maar dit verklaart wellicht de wat hogere waarderingen van het aandeel TT. (zoals bijvoorbeeld die van ING & ABN).

Wat is TomTom nu echt waard?

TT heeft twee business units die enorm hard groeien de komende jaren (15% CAGR). Een daarvan is enorm winstgevend en in de moet de komende jaren veel geïnvesteerd worden. Daarnaast heeft het bedrijf ook nog een verliesgevende consumentenelektronica tak. Welke waardering geef je die mee? TT maakt het met zijn huidige opzet ook niet makkelijk voor de doorsnee belegger. Laten we beginnen met de makkelijkste tak.

Telematics
Telematics is de cashcow van TT. Met een stevige groei year on year en gezonde marges is de waardering van TT Telematics het makkelijkst. Zie hieronder:

2015/ 2016 / 2017* / 2018*
Revenue 135 mln / 155.1 mln / 170.6 mln* / 196.2 mln*
Ebitda 49 mln / 59.10 mln / 68.24 mln* / 78.4 mln*
Ebit 39.7 mln / 44.50 mln / 52.89 mln* / 60.8 mln*
WPA 0.17 / 0.19 / 0.23* / 0.26*
* Projection obv history en outlook.
Nu weten we dat Fleetmatic voor 18 keer de winst van de hand is gedaan dus wellicht is het voor de vergelijking handing als we voor TT Telematics dezelfde waardering hanteren. Dat maakt de waardering voor 2017 / 2018 al 4.56 / 5.24 euro. So far geen rocketsience. Door naar de volgende.

Automotive
De Automotive tak van TT is de BU die de belegger en gemiddelde analist zo enthousiast maakt. Dat begrijp ik maar al te goed. Met contracten van economische zwaargewichten als een Ford en Tesla, maar ook tech-giganten als Uber, Apple & Microsoft is deze markt bijzonder interessant. Nu wil het wel zo zijn dat de winstgevendheid nog even achter blijft bij de potentie en dat TT met name aan het investeren is in deze tak. Hoewel de omzet en EBITDA lekker groeien blijft er door de DA weinig over van de winst. De DA staat voor “depreciation and amortisation”, kortom investeringen en met name afschrijvingen die daarop volgen. De recente overname van het bedrijf Autonomos is daar een goed bijvoorbeeld van. Kijken we naar dezelfde cijfers als we hierboven hebben gedaan maar nu voor de Automotive tak van TT dan word het al een stuk ingewikkelder.

2015/ 2016 / 2017* / 2018*
Revenue 248 mln / 269 mln / 295.9 mln* / 340.29 mln*
Ebitda 68.40 mln / 82.10 mln / 97.65 mln* / 112.2 mln*
Ebit -33.9 mln / -25.5 mln / -15.33 mln* / -6.33 mln*
WPA -0.15 / -0.11 / -0.07 / -0.03*
* Projection obv history en outlook.

Kijkende naar de cijfers weten we gelijk dat we de berekening zoals gebruikt bij Telematics niet nog een keer kunnen gebruiken. Hoewel de Automotive BU meer omzet draait, lekker groeit, goede marges heeft en een hogere jaarlijkse EBITDA draait dan Telematics, hebben de investeringen de afgelopen jaren en (waarschijnlijk) komende jaren gezorgd voor een negatief nettoresultaat. Hoe waardeer je een groeiende bedrijfstak die geen winst maakt en waar nog veel in geïnvesteerd moet worden? Obv toekomstig verdienmodel, assets en vraag en aanbod in de markt. We weten de kosten van de overname van Teleatlas door TT(3 mld), we weten de overname som van HERE ( 2.5 mld ) en we weten wat het kost om een kaartenhuis zoals dat van HERE, TT & Google op te zetten( enkele miljarden). Met andere woorden, mocht er een geïnteresseerde in de markt zijn, dan lijkt een minimale overnamesom van 2.5 mld mij minimaal de waarde van deze BU.

Consumer
De laatste tak! Helaas een die niet veel waard is. Zou het via een IPO momenteel naar de markt gebracht worden, dan wordt dat een lastig prospectus! Zie de cijfers hieronder.

2015/ 2016
Revenue 551.2 mln / 502 mln
Ebitda 14.1 mln / 5.9 mln
Ebit 2.6 mln / -3.9 mln
WPA 0.01 / -0.02

Ik durf voor deze tak niet eens iets te roepen over 2017 & 2018. Dat wil niet zeggen dat ik er niet in geloof of denk dat TT het tij kan keren. In tegendeel! De markt voor GPS kastjes is inderdaad stervende. TT is echter een sterk consumentenmerk en de markt voor fitness en wearable tech is de komende jaren zeker groeiende. Breng je dit onderdeel dit jaar vrijstaand naar markt, dan brengt het niet op wat het in een paar jaar op zou kunnen brengen. De waardering is zo laag dat ik er niet eens een cijfer op durf te plakken.

Warm Buffet 1
13
Goddijn, de echte waarde en hoe nu verder.
Als u mij vandaag vraagt een waardering te plakken op TT dan kom ik dus uit op 1 a 1.2 mld voor Telematics, 2.5 mld voor automtive en een niet noemenswaardig bedrag voor consumer. Oftewel 3.5 tot 3.7 mld euro. Laat dit nou net in lijn zijn met de oplettende analisten en uitkomen op een koersdoel van net boven de 15 euro per aandeel.
Gefeliciteerd hoor ik u al zeggen, de markt denkt er na vandaag heel anders over. Helemaal terecht! TomTom is namelijk helemaal niet te koop en ik vermoed ook niet op korte termijn. De founders van TT hebben 40% + van de aandelen en samen met een aantal grootaandeelhouders zelfs meer dan 50% van de aandelen in handen. Het verkopen van losse BU’s is nog lang niet in zicht. Slecht voor de korte termijn aandeelhouder, daar de markt de waarde van een bedrijf bepaald dat niet te koop is, geen dividend betaald en waarvan het toekomstige verdienmodel laag 0.25 P/A of zelfs speculatief is (2018 en verder).
Het is echter geweldig voor de aandeelhouder met de lange adam. 2017 heeft een hoog speculatief gehalte. Het kan zijn dat het jaar zo voorbij is, er niks spannend is gebeurd en de outlook van de Heer Goddijn realistisch is gebleken. Het kan ook zijn dat een groot contract bekend wordt gemaakt met een van de eerdergenoemde bedrijven. De echte aandeelhouder kijkt echter naar 2018, 2019 en beyond. Een sterk gegroeid Telematics met een nog steeds zeer sterk groeiende outlook, Automotive waar de investeringen en afschrijvingen eindelijk zijn terug gebracht en beter nog zijn werking beginnen te hebben en een consumer tak die weer winstgevend is met een gediversifieerd productportfolio en bijbehorende positieve outlook. 2020 kan er als onderstaande uit zien.

Telematics WPA 0.35 K/W18 = 6.24 euro
Automotive WPA 1.02 K/W 20 = 20.40 euro
Consumer WPA 0.17 K/W 12 = 2.07 euro

Zonder dat deze units van elkaar gescheiden zijn maakt dat een totaal van 28.71 euro. Wellicht een mooi moment om de aparte units te verkopen, naar de beurs te brengen of te laten overnemen. Veel eerder denk ik niet dat de founders/grootaandeelhouders er zin in hebben.

Huidige long posities: AND, Galapagos, NN Group, PostNL, TomTom
Levy
1
keak
0
3.568 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 ... 175 176 177 178 179 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:37
Koers 5,620
Verschil -0,105 (-1,83%)
Hoog 5,860
Laag 5,620
Volume 419.532
Volume gemiddeld 327.571
Volume gisteren 354.448