Ahold « Terug naar discussie overzicht

3e kwartaal 2013 cijfers

37 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
voda
0
'Zwak kwartaal Ahold'

Gepubliceerd op 11 nov 2013 om 12:40 | Views: 1.984

Ahold 15:57
EUR 14,00+0,07(+0,50%)

AMSTERDAM (AFN) - Ahold heeft waarschijnlijk een vrij zwak kwartaal achter de rug, zo denken analisten. Volgens de gemiddelde verwachting daalde de omzet met ruim 1 procent. Het supermarktconcern zou volgens marktvorsers wel het operationele inkomen hebben weten op te krikken ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ahold brengt donderdag voorbeurs de cijfers over het derde kwartaal naar buiten.

Naar verwachting komt de omzet 1,2 procent lager uit op 7,51 miljard euro. In het tweede en eerste kwartaal was er nog sprake van een omzetstijging. Operationeel zou Ahold een resultaat van 311,3 miljoen euro kunnen schrijven, tegen 289 miljoen euro in het derde kwartaal van 2012.

Analist Marco Gulpers van ING verwacht zowel in Nederland als in de Verenigde Staten een teruggang in de vergelijkbare omzet. De omstandigheden voor Albert Heijn zijn nog steeds moeizaam, zo was al aan de cijfers van onderzoeksbureau GfK te zien.

Uitspraken

Gulpers denkt echter dat de markt op dit moment vooral zal kijken naar uitspraken van Ahold over de kapitaalstructuur. Hij verwacht dat de onderneming iets zal zeggen over de manier waarop in de komende jaren extra geld aan aandeelhouders terug zal worden gegeven en waar Ahold uiteindelijk wil uitkomen.

Het supermarktconcern kondigde bij de resultaten over het tweede kwartaal al aan dat er voor het einde van dit jaar meer informatie komt over het teruggeven van kapitaal aan aandeelhouders. Topman Dick Boer zei dat daarbij niet alleen aan een verdere uitbreiding van het aandeleninkoopprogramma hoeft te worden gedacht. Ahold breidde het programma afgelopen zomer al uit van 500 miljoen naar 2 miljard euro. Boer noemde in augustus een omgekeerde aandelensplitsing of een speciaal dividend als voorbeelden hoe Ahold dit in het verleden heeft gedaan.
[verwijderd]
0
Op een omgekeerde aandelensplitsing zit niemand te wachten (1 nieuwe voor 2 ouden, b.v.) wordt de koers 28 euro, te duur. En een splitsing 2 nieuwe voor 1 oude kan ook niet (inkoopprogramma)
Doe dan maar een speciaal dividend.
doktorspok
0
Bedankt voor de informatie, hier was ik naar op zoek.

Mijn voorkeur gaat ook naar een speciaal dividend. Goed om te lezen dat die informatie nog dit jaar komt. Ondertussen lopen we lekker mee met het sentiment, ondersteund door een goed eigen inkoopprogramma.

Laten we hopen op een goed 4e kwartaal, met een uitbundige Kerst-stormloop op de Appies en heel veel cadeaus via Bol.com. Ik wens u veel wijsheid.

dr. Spok
[verwijderd]
0
Men verwacht er niet veel van.Dus kan het alleen maar meevallen?.Of komen er weer instapmomenten voor hoopmazzel,want 14 euro,sorry jongens het moet leuk blijven.Ik denk ,dat het AH-basic merk wel wat kosten laat zien in het derde kwartaal.De verandering van ES merk naar Basic gaat snel.Dan denk ik aan ontwikkelingskosten verpakking.En die zijn pittig.De chocoladerepen van AH basic ,die zijn geweldig!.
Voor de aandeelhouders een mooie donderdag gewenst!
[verwijderd]
0
quote:

Hoopmazzel schreef op 12 november 2013 10:28:

Men verwacht er niet veel van.Dus kan het alleen maar meevallen?.Of komen er weer instapmomenten voor hoopmazzel,want 14 euro,sorry jongens het moet leuk blijven.Ik denk ,dat het AH-basic merk wel wat kosten laat zien in het derde kwartaal.De verandering van ES merk naar Basic gaat snel.Dan denk ik aan ontwikkelingskosten verpakking.En die zijn pittig.De chocoladerepen van AH basic ,die zijn geweldig!.
Voor de aandeelhouders een mooie donderdag gewenst!
Net weer wat bijgekocht, Hoop op en beetje Mazzel
voda
0
Ahold boekt hogere winst op licht lagere kwartaalomzet - Preview
AMSTERDAM (Dow Jones)--Ahold (AH.AE) zal donderdag voorbeurs over het derde kwartaal een hogere winst op een licht gedaalde kwartaalomzet bekendmaken, verwachten analisten. Tien door Factset geraadpleegde analisten komen gemiddeld uit op een 1,3% lagere omzet van EUR7,5 miljard tegen EUR7,6 miljard. De analisten verwachten de lichte omzetdaling als gevolg van de zwakke dollar en lagere verkoopcijfers in Oost-Europa. Acht van hen zetten de verwachte kwartaalwinst gemiddeld 42% hoger op EUR198 miljoen, tegen EUR139 miljoen een jaar geleden, toen een belastinglast van EUR90 miljoen op het inmiddels verkochte 60% belang in ICA moest worden genomen. Analisten kijken vooral uit naar mededelingen over aanwending van de riante kapitaalpositie voor acquisities en/of terugbetaling aan aandeelhouders. Verder zullen ze de resultaten van Ahold in de VS en Belgie vergelijken met die van de Belgische sectorgenoot Delhaize (DELB.BT), die op 7 november zijn kwartaalrapportage deed. Ook wordt uitgekeken naar de ontwikkelingen in de grocery en non-food e-commerce en een outlook. Omstreeks 15.15 uur noteert het aandeel 1,1% lager op EUR13,85, terwijl de AEX met 0,5% daalt. (BTK)

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com


voda
0
Eline Ronner: Wat moet Ahold doen met al die poen?

Donderdag 14 november presenteert supermarktconcern Ahold de resultaten over het derde kwartaal. Naar verwachting zal bestuursvoorzitter Dick Boer bij de presentatie ook meer duidelijkheid geven over wat hij met de miljarden aan cash geld gaat doen die zijn bedrijf op de balans heeft staan.

Begin dit jaar werd de toch al goedgevulde kas van het bedrijf nog eens extra gespekt met de verkoop van het belang van 60 procent in de Zweedse supermarktketen ICA voor 2,5 miljard dollar. Voornaamste reden voor de verkoop is dat Ahold het liever helemaal voor het zeggen wil hebben bij de supers onder zijn bewind.

Maar en passent kon Ahold ook nog eens veel geld bijschrijven. De boekwinst op de transactie is ongeveer 1,5 miljard euro. Wat te doen met al die poen?

Eigen aandelen inkopen

De meeste experts waaronder analist Marco Gulpers van ING verwachten dat Ahold een deel van zijn geld zal besteden aan het inkopen van eigen aandelen. Deze zomer kondigde het bedrijf al aan het lopende programma uit te breiden van 500 miljoen maar 2 miljard euro.

Het inkopen van eigen aandelen heeft een opdrijvend effect op de beurskoers. Dat is natuurlijk fijn voor aandeelhouders die door de terugkoopactie ook nog eens profiteren van een hogere winstuitkering per aandeel. De winst hoeft immers over minder uitstaande aandelen verdeeld te worden. Zo gaat het dividend per aandeel omhoog.

Los van een opleving in de beurskoers, zet het inkopen van eigen aandelen echter niet veel zoden aan de dijk voor een bedrijf. Ahold gaat niet meer winst maken doordat het eigen aandelen inkoopt. Dus wordt er in feite geen extra waarde gecreëerd.

Wie puur boekhoudkundig naar een dergelijke operatie kijkt, ziet dat door een inkoopprogramma het eigen vermogen en het geld in kas afneemt. De schulden blijven gelijk waardoor ze zwaarder wegen ten opzichte van het verminderde eigen vermogen. Je zou kunnen zeggen dat de hogere beurskoers die aandeelhouders krijgen bij een inkoopprogramma gewoon een vergoeding is voor het toegenomen risico dat ze lopen op hun belegde centen.

Superdividend

Een andere manier om het geld aan de aandeelhouders te geven, is door ze direct te spekken. Dit kan door een extra superdividend uit te keren. Voor de koers van het aandeel doet dit niet veel. Direct na het moment van uitkeren is het opdrijvende effect al verdwenen uit de koers. In het verleden deed Ahold dit al eens.

Door het geld naar de aandeelhouders te sluizen wordt er echter niet gewerkt aan het vergroten van de verdiencapaciteit van het bedrijf. Daarvoor is het nodig om te investeren.

Op overnamepad

Gulpers verwacht dat Dick Boer ook wat geld achter de hand zal houden om –als zich een geschikte kandidaat aandient- een overname te doen.

Overigens sluit een inkoop van aandelen, een van bovengenoemde opties, een overname niet uit. Mocht er extra geld nodig zijn, dan kan er gemakkelijk weer geld worden opgehaald met een aandelenemissie.

Een toekomstige overname supermarktketen in de Verenigde Staten ligt dan het meest voor de hand. In ons land is Ahold al zo dominant aanwezig dat er geen overnames meer in zitten zonder problemen met de mededingingsautoriteit.

Investeren in bestaande winkels en online

Bovendien verwacht Gulpers dat Ahold zal investeren in de bestaande winkels. Met name in de Verenigde Staten. Een bekende Amerikaanse dochter van Ahold is Stop & Shop.

Daarnaast zou Ahold verder kunnen investeren in internet. Met Bol.com, gekocht in 2012 voor 350 miljoen, heeft het laten zien ambitieus te zijn op het gebied van online winkelen. In de VS timmert Ahold online aan de weg met dochter Peapod.

Peapod, is van oorsprong een bedrijf dat je boodschapjes thuis bezorgd. Op dit moment is het bedrijf bezig met een transformatie naar een echte online super met ophaalpunten bij onder andere tankstations waar Amerikanen hun bestelde spullen kunnen ophalen.

Ahold wil zijn online verkoop van Peapod en Albert.nl laten groeien naar een omzet van €1,5 miljard in 2016. Om dit voor elkaar te krijgen, moet er nog veel gebeuren. Een deel van het geld zou best eens hier naartoe kunnen vloeien.

www.z24.nl/ondernemen/luxeprobleempje...
[verwijderd]
1
PERSBERICHT: Ahold publiceert resultaten derde kwartaal 2013


Hoofdpunten derde kwartaal 2013


-- Omzet EUR 7,4 miljard, 0,6% hoger tegen constante wisselkoersen

-- Onderliggende operationele marge 4,0% (K3 2012: 4,1%)

-- Bedrijfsresultaat EUR 248 miljoen, EUR 40 miljoen lager voornamelijk door
herstructureringen

-- Nettoresultaat EUR 165 miljoen, EUR 24 miljoen hoger

-- Vrije kasstroom EUR 181 miljoen, EUR 22 miljoen hoger

-- Aanvullende kapitaalterugstorting van EUR 1 miljard en omgekeerde
aandelensplitsing in eerste kwartaal 2014


Zaandam, 14 november 2013 - Ahold heeft vandaag haar bericht over het
derde kwartaal 2013 gepubliceerd.

CEO Dick Boer: "In de Verenigde Staten is het klimaat nog altijd zeer
concurrerend, bij een lage inflatie. Met een beperkte omzetgroei hebben
we marktaandeel gewonnen in het supermarktsegment en hebben we in het
"all-outlet" segment ons marktaandeel gehandhaafd. We hebben een solide
onderliggende operationele marge weten te behouden, mede dankzij
voortgaande kostenbesparingen.

In Nederland werd het zwakke consumentenvertrouwen zichtbaar in een
verdere vertraging van de marktgroei. Het aantal transacties bleef
stabiel, het boodschappenmandje werd echter kleiner en de klant lette
steeds meer op de uitgaven. Dit beïnvloedde ons marktaandeel dit
kwartaal. De onderliggende operationele marge bleef stabiel ten opzichte
van vorig jaar.

We blijven gecommitteerd aan onze Reshaping Retail-strategie en we
blijven investeren in groei, zowel in bestaande als in nieuwe markten.
Onze online activiteiten laten opnieuw sterke groei zien, zowel in food
als in non-food. We blijven het aantal afhaalpunten (pick-up-points)
snel uitbreiden, in het bijzonder in de Verenigde Staten. Albert Heijn
verwacht eind 2013 ongeveer de helft van de 82 overgenomen
C1000/Jumbo-winkels te hebben omgebouwd en ligt daarnaast goed op koers
met de uitbreiding in België.

We verwachten dat het lopende kwartaal vergelijkbare omstandigheden laat
zien, met consumentenbestedingen die onder druk staan, vooral in
Nederland. Door kostenbesparingen in het kader van ons
Simplicity-programma kunnen we zowel in de Verenigde Staten als in
Nederland in onze concurrentiepositie blijven investeren.

We hebben een sterke kasstroom en committeren ons aan een
efficiënte kapitaalstructuur. Wij hebben circa 30% van ons EUR 2
miljard aandeleninkoopprogramma afgerond, dat eind 2014 afloopt.
Daarnaast stellen wij een verdere kapitaalterugstorting aan onze
aandeelhouders voor van EUR 1 miljard, gevolgd door een omgekeerde
aandelensplitsing. Tijdens een buitengewone algemene vergadering van
aandeelhouders in januari 2014 vragen wij hiervoor goedkeuring aan onze
aandeelhouders en de transactie wordt naar verwachting het eerste
kwartaal van 2014 afgerond. Ons streven is en blijft om het evenwicht te
bewaren tussen investeren in winstgevende groei enerzijds en laten
terugvloeien van liquiditeiten naar onze aandeelhouders anderzijds. Wij
zullen blijven toewerken naar onze kapitaalstructuur doelstellingen.



zilvermeeuw
0
Laat die miljard maar komen....
(middels een kapitaalterugstorting is deze naar mijn weten volledig vrij van belastingheffing)
Die omgekeerde split lijkt mij niet noodzakelijk.
Voor de rest gaat het prima met Ahold.

Kornet, natuurlijk kun je alles overal lezen, abtje voor uw bijdragen hier.

Uiteraard met een vriendelijke groet,

Rob 74
0
Hallo allemaal,

Wat betekend de omgekeerde splitsing voor het aandeel??

Een teruggave van 1 miljard aan de aandeelhouders is mooi meegenomen, als ik me niet vergis over het aantal uitstaande aandelen is dit per gewoon aandeel € 0,90.

Geld dit ook voor de door ahold teruggekochte aandelen of vallen deze erbuiten?

Succes vandaag.

Bullwish
0
Een "reserve split" (omgekeerde aandelensplitsing), daar hebben we helemaal niets aan!

Ahold is mijn favoriete aandeel, maar ik vind hetgeen dat Ahold nu presenteert zeer teleurstellend. Kunnen ze niets beters verzinnen? Op dat gegoochel met aandelen zit ik absoluut niet te wachten, daar kopen we echt helemaal niets voor. Een omgekeerde aandelensplitsing is in de praktijk in feite min of meer een wassen neus. Ik zou daar als aandeelhouder rustig tegen stemmen op de vergadering.
[verwijderd]
0
Minder aantal uitstaande aandelen betekent wel hogere w/p.a en hoger dividend. Beter dan gekke dingen doen mbt dure overname. En er blijft nog steeds zeer goed gevulde kas,dus kun je de komende jaren nog meer verwachten ten gunste van de aandeelhouder. Gewoon t bestaande bedrijf zelf laten groeien, Prima ga zo door. Hoe de beurskoers gaat reageren weet ik niet maar ingeval daling ontstaat mooie koopkans voor de lange termijn. Succes ieder
[verwijderd]
0
Ik lees dat ze druk zijn om de kapitaalstructuur van ahold te verbeteren. Dit zou positief moeten zijn, want dat zou het rendement van de aandeelhouders verbeteren. Teruggave aan de aandeelhouders vind ik minder positief, want dat betekend dat ze geen investeringen hebben liggen die voldoen aan de rendementseis.
Ik ben trouwens nieuw op het forum. Vanaf begin vorig jaar zit ik in ahold en heb vorige week een eerste plukje aandelen verkocht.
[verwijderd]
0
Die poedel op rtlz vind cijfers niet veel. Weinig groei. Waarom zou n bedrijf erg moeten groeien eigenlijk? Ze maken prima winst en keren ieder jaar een mooi gedeelte uit aan de aandeelhouders. En ze laten de bestaande onderdelen mooi groeien zonder tedure investeringen. Lijkt me beter dan dure overname met alle risico vandien.
BASF en BAYER kopen
0
www.ahold.com/#!/Media/Q3-2013-Result...

UITLEG over de terugbetaling van € 1 miljard in maart 2014 staat onder CAPITAL REPAYMENT-Reverse STOCK split,er staat daar ook een reken voorbeeld in voor 1000 aandelen Ahold.
Bullwish
0
quote:

realiteit 2013 schreef op 14 november 2013 09:02:

www.ahold.com/#!/Media/Q3-2013-Result...

UITLEG over de terugbetaling van € 1 miljard in maart 2014 staat onder CAPITAL REPAYMENT-Reverse STOCK split,er staat daar ook een reken voorbeeld in voor 1000 aandelen Ahold.
Ik ben echt faliekant tegen die reserve split. Hier hebben we echt niets aan, dit is een wassen neus.

Enkele jaren geleden heeft Ahold ook zoiets gedaan. Daar ben ik toen flink mee genaaid. Ik kreeg een klein beetje geld, maar was daarvoor wel een deel van m'n aandelen kwijt voor een koers die ik te laag vond. En was hetgeen dat ik toen overhield meer waard? Nee dus! Tot m'n verbazing. Ik snapte er niets van. Waar was m'n voordeel? Er was dus geen voordeel.

Dit is gewoon gerommel met aandelen. Ze goochelen. De theorie die gepresenteert wordt is onzinnig, want in de praktijk is het gewoon waardeloos. Hier word je niet rijker van, maar armer.

Ik word hier echt kwaad om. Het geeft eigenlijk aan dat ze toch wel een stukje visie tekort komen. Ze weten kennelijk van gekheid niet wat ze moeten doen en daarom verzinnen ze dit maar. Triest. Hele foute beslissing. Hier hebben we geen voordeel van. Sommigen denken dat de koers dan ineens hoger staat, maar dat is dus niet zo. Als het al zo is, verdampt dat direct daarna.

Waardeloos.
[verwijderd]
0
Aan Bullwish:

Beste,

Je bent tegen een RS, maar je argumentatie, ik zal het aardig houden, slaat kant nog wal. Je beticht de Ahold directie ervan dat ze geen visie hebben.

Wat de essentie van het verhaal is dat er minder uitstaande aandelen in omloop zijn. Er wordt middels deze 'tool' ervoor gezorgd dat er geen 15% dividend belasting hoeft te worden betaald en je zal wellicht op termijn een hoger dividend tegemoet kunnen zien.

Bij het aandeleninkoopprogramma is het zo dat het merendeel van de aandelen ingetrokken zullen worden. Dit vind je ook visieloos?

Dus een wassen neus is het zeker niet, maar getuigt van rekening houden met de aandeelhouder.

Basta
[verwijderd]
0
quote:

Basta schreef op 14 november 2013 09:49:

Aan Bullwish:

Beste,

Je bent tegen een RS, maar je argumentatie, ik zal het aardig houden, slaat kant nog wal. Je beticht de Ahold directie ervan dat ze geen visie hebben.

Wat de essentie van het verhaal is dat er minder uitstaande aandelen in omloop zijn. Er wordt middels deze 'tool' ervoor gezorgd dat er geen 15% dividend belasting hoeft te worden betaald en je zal wellicht op termijn een hoger dividend tegemoet kunnen zien.

Bij het aandeleninkoopprogramma is het zo dat het merendeel van de aandelen ingetrokken zullen worden. Dit vind je ook visieloos?

Dus een wassen neus is het zeker niet, maar getuigt van rekening houden met de aandeelhouder.

Basta
Dit is zijn kant van het verhaal Basta, omdat jij er anders over denkt klopt er niks van zijn redenatie? Is jouw kijk hierop boven alles verheven?
Ik begrijp Bull wel. Zodra dit verhaal afgerond wordt gaat, net als bij een eerdere vergelijkbare corporate action, de koers (op korte termijn) omlaag omdat de koek voor beleggers op is.
Rijk zul je niet worden hiermee.

En ja, intrekken van aandelen getuigt niet van visie.

Bol kopen was visie. Value8 koopt online dierenwinkel dat is visie.
AH moet in België uitbreiden, agressiever dan nu, in crisistijd goedkoop bedrijven overnemen, goedkoop panden en grond inslaan met het oog op de toekomst.

Dat is visie in mijn ogen. Aandelen inkopen en dividend rondstrooien is dat niet.
Bullwish
0
quote:

Basta schreef op 14 november 2013 09:49:

Aan Bullwish:

Beste,

Je bent tegen een RS, maar je argumentatie, ik zal het aardig houden, slaat kant nog wal. Je beticht de Ahold directie ervan dat ze geen visie hebben.

Wat de essentie van het verhaal is dat er minder uitstaande aandelen in omloop zijn. Er wordt middels deze 'tool' ervoor gezorgd dat er geen 15% dividend belasting hoeft te worden betaald en je zal wellicht op termijn een hoger dividend tegemoet kunnen zien.

Bij het aandeleninkoopprogramma is het zo dat het merendeel van de aandelen ingetrokken zullen worden. Dit vind je ook visieloos?

Dus een wassen neus is het zeker niet, maar getuigt van rekening houden met de aandeelhouder.

Basta
Mijn argumentatie raakt kant noch wal? Nou, het verleden heeft reeds bewezen dat ik gelijk heb!

Kennelijk vind jij alles mooi en prachtig wat ze je voorschotelen. Ahold is mijn favoriete aandeel, maar dit keer ben ik zeer kritisch. Verliefdheid maakt blind. Kennelijk slik jij zomaar alles.

Echter, ik waarschuw nogmaals, een omgedraaide splitsing is niet zo mooi als men het voorspiegelt.

Wat dat aandeleninkoopprogramma betreft, daar ben ik positiever over, mits ze ook daadwerkelijk ingetrokken worden.

Maar een reserve split gaat in de praktijk gewoon niet veel opleveren. De vorige keer was dit ook een zeer grote teleurstelling. Ik heb liever dat ze iets anders doen, dan heb ik nog liever een superdividend of anders inderdaad een aandeleninkoopprogramma (dat is er dus al). Dat rare gedoe van een omgekeerde splitsing is bij mij het minst populair (sterker nog: helemaal niet populair). Het gaat in de praktijk weinig tot niets opleveren.

Je mag je rijk rekenen, maar je bent gewaarschuwd.
37 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 13:10
Koers 27,850
Verschil -0,030 (-0,11%)
Hoog 28,160
Laag 27,750
Volume 463.483
Volume gemiddeld 2.063.863
Volume gisteren 1.950.528