Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

AUTEURSRECHT / COPYRIGHT / CITAATRECHT

149 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
IEX - Forummoderator
2
Vanaf nu verzoeken we onze posters zich aan de volgende regels te houden wat betreft auteursrecht.

Groet Henk

1. Het is niet toegestaan artikelen van andere websites te plaatsen. Onder citaatrecht is het wel toegestaan de titel, introductie (*inclusief bron) en eerste alinea te delen, met een link naar het originele artikel.
2. Dat geldt ook voor beschermde websites waar een artikel buiten de betaalmuur is geplaatst en in zijn geheel gelezen kan worden. Ook die content is dus beschermd.

Het niet houden aan deze regels kan leiden tot een schorsing. Eventuele juridische kosten als gevolg van overtreding van deze regels kunnen worden verhaald op de poster van deze content.

Wel geplaatst mag worden.
a. Persberichten van bedrijven. Info van de websites van bedrijven.
b. Info van websites die geen bescherming van hun content hebben, zoals bijvoorbeeld in het geval van Creative Commons e.d.
c. Info van alle IEX websites en forums.
Dat geldt uiteraard niet voor de betaalde artikelen van IEX Premium. Ook als die geheel gelezen kunnen worden op onze websites mogen ze niet elders, bijvoorbeeld op de forums, geplaatst worden. Dat geldt voor het hele artikel aangezien de essentiële info (koersdoel e.d.) in de eerste alinea staat. Titel met link is wel toegestaan.

* toegevoegd: inclusief bron
DubbeltjeblijftDubbeltje
3
Maar je mag toch wel in eigen woorden vermelden wat er in die artikelen zo'n beetje vermeld wordt.
Iets met vrije nieuwsgaring
Toch?
voda
1
Henk,

Ik heb nog wat aanvullende vragen over dat citaat recht:

De site Trivano.com. Deze site geeft koersdoelen van diverse fondsen. Voorheen gaf ik b.v. deze informatie:

Analisten KBC Securities positief over Onward Medical NV

Gepubliceerd door Trivano.com op 8 februari 2024 om 09:53

KBC Securities heeft de aandelen van Onward Medical NV donderdag positief beoordeeld. De analisten plakten het advies kopen op de aandelen van Onward Medical NV.

Het koersdoel werd vastgelegd op 10,00 EUR. Dat betekent dat de analisten verwachten dat de aandelen van Onward Medical NV met 213% kunnen stijgen vanaf de huidige koers van 3,19 EUR. Daarmee is KBC Securities negatiever dan de gemiddelde analist, die de koers van Onward Medical NV met 438% ziet stijgen tot 17,00 EUR.

Bekijk alle adviezen voor Onward Medical NV

Moet hier nog de link bij, of hoeft dat niet omdat je al ziet dat het van Trivano.com komt?

Link:

www.trivano.com/aandeel/onward-medica...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volgende vraag. Moeten bij de adviezen van Guruwatch ook de links?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volgende vraag. De artikelen (alleen Arcelor Mittal gerelateerd van de site Steelguru) Deze site is inmiddels overgenomen, zie link:

www.quintype.com/

Momenteel is daar geen nieuws te zien, maar ik krijg wel iedere dag een bericht van ze met heel veel informatie. Mag ik van mijn email wel een heel artikel plaatsen, en melden dat dit van Steelguru is via email? (zoals voorheen).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volgende vraag. Berichten van MSN.com. Dit zijn allemaal berichten die uit andere bron komen, zie bijvoorbeeld dit artikel. Kan dit wel in zijn geheel geplaatst worden, met de link erbij?

Kernfusiereactor verpulvert eigen record, maar nog lange weg te gaan (msn.com)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil gewoon zekerheid hebben. Alvast hartelijk dank voor je antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Hans
IEX - Forummoderator
0
Guruwatch.

Mag geheel geplaatst worden. Een algemene link erbij is wel wenselijk.

Groet Henk
IEX - Forummoderator
0
voda:
Volgende vraag. De artikelen (alleen Arcelor Mittal gerelateerd van de site Steelguru) Deze site is inmiddels overgenomen, zie link:

www.quintype.com/

Momenteel is daar geen nieuws te zien, maar ik krijg wel iedere dag een bericht van ze met heel veel informatie. Mag ik van mijn email wel een heel artikel plaatsen, en melden dat dit van Steelguru is via email? (zoals voorheen).
IEX - Forummoderator
0
voda:
Volgende vraag. Berichten van MSN.com. Dit zijn allemaal berichten die uit andere bron komen, zie bijvoorbeeld dit artikel. Kan dit wel in zijn geheel geplaatst worden, met de link erbij?

Kernfusiereactor verpulvert eigen record, maar nog lange weg te gaan (msn.com)
josti5
1
Welkom terug, Hans!

Zoals je zelf al hebt ervaren en zoals deze draad al aangeeft, is het een bijzonder onduidelijke en triggy business geworden, om links te plaatsen.

Anderzijds is het zo goed als een verplichting geworden, om bronnen bij je berichten te plaatsen, en dan óók nog eens door IEX geaccepteerde bronnen.

Zo gaat de 'lol' van het uitwisselen er wel van af.

Regels worden steeds strakker, en gebruik bemoeilijkt: zie Youtube, dat je er gewoon uitkiepert als je een addblock gebruikt, en je welhaast verplicht om een abonnement te nemen.

De tijden veranderen, en op dit gebied is een stroomversnelling gaande.

Wellicht een goede gelegenheid en aanleiding, om 'ondergronds' te gaan?
DubbeltjeblijftDubbeltje
0
quote:

IEX - Forummoderator schreef op 8 februari 2024 13:45:

Tot op zekere hoogte mag dat wel.

Groet Henk
Ok, bedankt!
IEX - Forummoderator
1
quote:

DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 8 februari 2024 15:08:

[...]

Ok, bedankt!
Het mag, meen ik, als het niet als standaard wordt gedaan (dus als verdienmodel), maar in specifieke gevallen door onze posters zou het geen probleem moeten zijn.

Groet Henk
Leefloon
0
quote:

voda schreef op 8 februari 2024 14:09:

Gepubliceerd door Trivano.com op 8 februari 2024 om 09:53
...
Moet hier nog de link bij, of hoeft dat niet omdat je al ziet dat het van Trivano.com komt?
Andere bronnen voor consumenten zullen willen dat je hun medium bezoekt of gebruikt, dus dan kun je sowieso beter meer doen dan alleen maar laten weten waar je iets "gejat" hebt. Probeer mee te denken met zulke media, in plaats van "ik heb trivano.com beroofd, en zag daar een nieus verhuuradvies van 34 euro".

Van IEX mag je dan trouwens verwachten dat inhoudelijke, rechtstreekse links naar andere professionele nieuwsbronnen, niet zijnde berichten op fora, vaker gedoogd worden.

Nog iets, met name specifiek voor voda: laat volledig ongewijzigde, vaak onbestaande adviezen weg. Dat scheelt jou veel moeite. Je plaats nu vaak 2x hetzelfde. Een persbericht, én ongewijzigde adviezen. Dat laatste komt neer op dat er "een" persbericht is, zonder aanleiding voor een bijstelling. Maar dat er een persbericht was, wisten we dan al. Alles ongewijzigd? Niet meer plaatsen.

Men mag zich ook afvragen waarom je nog welke moeite doet. je kunt hier integraal persberichten gaan dumpen, maar je kunt ook (de essentie en) alleen een directe link plaatsen. Ook bij adviezen.

De forummoderator hier zou inderdaad misschien nog even kunnen laten weten of andere IEX-merken ook prijs stellen op respectering en/of vermelding van bronnen. Je zou op iex.nl verbannen kunnen worden voor het plaatsen van een bericht van belegger.nl of beursduivel.be.

Nog een tip voor gebruikers: doe desnoods alsof alles van nieuwsmedia van IEX Premium is. Dan zal het vaker duidelijk zijn om "iets" te noemen, maar met verwijzing naar "FD Premium" of "DFT Premium" als bron. Of dat je zelf het oorspronkelijke medium bent, maar IEX niet misbruikt voor het maken van reclame. Hoe zou je het zelf vinden als jij investeert in een website met adviezen, maar dat een ander dat kopieert en plakt op een andere website.

Specifiek bij adviezen zie je ook computer-generated meuk, "verrijkingen", die onder copyright zullen vallen en unieke bezoekers zal willen trekken. En laat volledig ongewijzigde adviezen voortaan weg. Die plaatste voda al volkomen zinloos, dus dan loop je hier sowieso onnodig risico.

Of citaatrecht beperkt kan worden, en gebruikers aansprakelijk kunnen zijn, daar gaat het (mij) verder niet om. YouTube hangt aan elkaar van het jatwerk.

Tenslotte nog een tip: ga (nieuwsbronnen) niet provoceren met minieme wijzigingen. Denk aan YouTube-video's in hartstikke kunstzinnig spiegelbeeld of in een creatief ander kleurtje. Er speelt iets bij media. Leer daar beter mee om te gaan.

Met dank aan voda voor het eerdere oeuvre, met uitzondering van onbestaande herhaalde adviezen. Het mag echter met meer eigen werk voor bezoekers, zoals het klikken op een link. Voortaan desnoods niet van een medium, maar van een beursgenoteerd bedrijf zelf. Het is prettig dat er jaarcijfers zijn van Porceleyne Fles, maar dat weten is al bijna voldoende. Slaafs alles voorkomen, inclusief gejatte toegevoegde waarde van derden, is meestal niet nodig.

FWIW...
IEX - Forummoderator
0
LL:
De forummoderator hier zou inderdaad misschien nog even kunnen laten weten of andere IEX-merken ook prijs stellen op respectering en/of vermelding van bronnen. Je zou op iex.nl verbannen kunnen worden voor het plaatsen van een bericht van belegger.nl of beursduivel.be.

Zoals aangegeven mag alle info op de IEX websites doorgeplaatst worden naar alle IEX sites. Een link is wenselijk.
IEX - Forummoderator
0
Wat betreft links:

Die mogen gewoonlijk wel worden geplaatst tenzij het pure reclame is.
Wij willen bijvoorbeeld geen links naar concurrenten zoals Beursig of de-aandeelhouder.

Verder accepteren wij geen links naar websites die racisme, fascisme ('rechts' of 'links') of extreme complottheorieën promoten, dan wel fake nieuws brengen.

Groet Henk
Leefloon
0
quote:

IEX - Forummoderator schreef op 8 februari 2024 14:31:

Kernfusiereactor verpulvert eigen record, maar nog lange weg te gaan (msn.com)
Dit lijkt mij meer dan voldoende. De bron wordt genoemd, en wie wil weten welke reactor precies welk record verpulverde, zal die bron alsnog zelf moeten bezoeken. Als msn.com inderdaad de bron is, dan zouden zij wel prijs kunnen stellen op een directe link. En de lezer hier ook. Zie het desnoods als een bedankje voor hun redactionele werk, zonder dat de link bezoekers van iex.nl weglokt naar een MSN-forum.

Ik wijs er ook graag op dat dit IEX is, en niet iets van Apple, Facebook, Google of Microsoft. Wie MSN op een artikelniveau interessant vindt, die kan daar zelf maar beter vaker gaan kijken. En even op een link klikken, zou een kleine moeite moeten zijn voor geïnteresseerden. Bij o.a. MSN doe ik dat gewoonlijk nooit, volledig geciteerd of niet. Ik kom hier niet voor een kloon van o.a. MSN, (in dat geval hopelijk) gejat of niet.

En probeer om randjes niet op te zoeken. Er mag héél veel, maar je kunt als gewone gebruiker ook proberen om in veilig gebied te blijven. Kennelijk accepteert IEX dat je inhoudelijk verwijst naar berichten bij andere mediabedrijven, dus vooralsnog zonder álle (directe) links naar andere media te verbieden. "Lees verder op ..." noemen of niet verwijderen is al dubieus, want dat is bewuste reclame.

Overigens sta ik wat randjes betreft dichter bij consumenten. Denk maar eens aan de muziekindustrie, die je per nieuwe gegevensdrager het volle pond liet betalen, of aan de hoofdprijs die voor bepaalde software werd gevraagd, waarna een Amerikaan met jouw geld de weldoener uit gaat hangen.

FWIW...

P.S. Kan de inlog (veel) langer actief blijven (via beursduivel.be)? Ik moet nu waarschijnlijk weer opnieuw inloggen en herplaatsen, met juist af te leren kopiëren en plakken van hele berichten...

P.S.P.S. Ik communiceer in bijlages weleens in code met een valse copyright-claim, zelden, maar een kenner ziet dat er daarbij iets ontbreekt of niet klopt.
149 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,63  +12,36  +1,42%  26 apr
 Germany40^ 18.177,90 +1,45%
 BEL 20 3.874,87 +0,44%
 Europe50^ 5.011,70 +0,10%
 US30^ 38.211,61 0,00%
 Nasd100^ 17.698,09 0,00%
 US500^ 5.095,29 0,00%
 Japan225^ 38.345,55 0,00%
 Gold spot 2.337,95 0,00%
 EUR/USD 1,0693 -0,34%
 WTI 83,64 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,33%
NX FILTRATION +8,77%
ASMI +7,26%
Alfen N.V. +5,89%
PostNL +3,82%

Dalers

SIGNIFY NV -11,28%
Wereldhave -7,62%
AMG Critical ... -5,77%
IMCD -4,90%
ABN AMRO BANK... -4,19%