Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

AUTEURSRECHT / COPYRIGHT / CITAATRECHT

149 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
IEX - Forummoderator
0
Ter info. We hebben iets toegevoegd op basis van contact met het FD en ook andere zaken zijn wat aangescherpt.

Vanaf nu verzoeken we onze posters zich aan de volgende regels te houden wat betreft auteursrecht.

Groet Henk

1. Het is niet toegestaan artikelen van andere websites te plaatsen. Onder citaatrecht is het wel toegestaan de titel, introductie (*inclusief bron) en eerste alinea te delen, met een link naar het originele artikel.
2. Dat geldt ook voor beschermde websites waar een artikel buiten de betaalmuur is geplaatst en in zijn geheel gelezen kan worden. Ook die content is dus beschermd.

Het niet houden aan deze regels kan leiden tot een schorsing. Eventuele juridische kosten als gevolg van overtreding van deze regels kunnen worden verhaald op de poster van deze content.

Wel geplaatst mag worden.
a. Persberichten van bedrijven. Info van de websites van bedrijven.
b. Info van websites die geen bescherming van hun content hebben, zoals bijvoorbeeld in het geval van Creative Commons e.d.
c. Info van alle IEX websites en forums.
Dat geldt uiteraard niet voor de betaalde artikelen van IEX Premium. Ook als die geheel gelezen kunnen worden op onze websites mogen ze niet elders, bijvoorbeeld op de forums, geplaatst worden. Dat geldt voor het hele artikel aangezien de essentiële info (koersdoel e.d.) in de eerste alinea staat. Titel met link is wel toegestaan.

* toegevoegd: inclusief bron
mvliex 1
0
Het is normaal dat als je de spelregels verandert, je de spelers daarover informeert. Uiteraard leest niet iedere poster dit specifieke draadje dus zou het gepast zijn dat de spelers bijvoorbeeld via de mail daarover worden geïnformeerd en/of via een Nieuws-item.
[verwijderd]
0
quote:

IEX - Forummoderator schreef op 28 maart 2024 08:47:

Ter info. We hebben iets toegevoegd op basis van contact met het FD en ook andere zaken zijn wat aangescherpt.

Vanaf nu verzoeken we onze posters zich aan de volgende regels te houden wat betreft auteursrecht.

Groet Henk

1. Het is niet toegestaan artikelen van andere websites te plaatsen. Onder citaatrecht is het wel toegestaan de titel, introductie (*inclusief bron) en eerste alinea te delen, met een link naar het originele artikel.
2. Dat geldt ook voor beschermde websites waar een artikel buiten de betaalmuur is geplaatst en in zijn geheel gelezen kan worden. Ook die content is dus beschermd.

Het niet houden aan deze regels kan leiden tot een schorsing. Eventuele juridische kosten als gevolg van overtreding van deze regels kunnen worden verhaald op de poster van deze content.

Wel geplaatst mag worden.
a. Persberichten van bedrijven. Info van de websites van bedrijven.
b. Info van websites die geen bescherming van hun content hebben, zoals bijvoorbeeld in het geval van Creative Commons e.d.
c. Info van alle IEX websites en forums.
Dat geldt uiteraard niet voor de betaalde artikelen van IEX Premium. Ook als die geheel gelezen kunnen worden op onze websites mogen ze niet elders, bijvoorbeeld op de forums, geplaatst worden. Dat geldt voor het hele artikel aangezien de essentiële info (koersdoel e.d.) in de eerste alinea staat. Titel met link is wel toegestaan.

* toegevoegd: inclusief bron
Ik tel er in deze voorbeeldjes twee.
Vraag: mag dit nu wel, of mag dit nu niet? Of hangt dit af van de plaatser?

www.iex.nl/Forum/post/15225322.aspx
www.iex.nl/Forum/post/15239313.aspx
ffff
1
Eventuele juridische kosten als gevolg van overtreding van deze regels kunnen worden verhaald op de poster van deze content.

Sorry Henk, maar toen moest ik toch echt even glimlachen....... Voor zover ik weet valt er moeilijk juridische kosten gemaakt door IEX te verhalen op een poster waar geen veer aan te pluimen valt.

Gewoon beseffen dat steengoede content veel geld kost om de ( onderzoeks) journalisten uit te betalen en dat het profiteren van al dat eersteklas nieuws en onderzoek gewoonweg niet getolereerd kan worden door die media , die deze journalisten aan het werk hebben.

Abonnement nemen is de enige juiste oplossing en zoals met alles in het leven: Kwaliteit heeft zijn prijs. Op een gratis Chat GPT web krijg je ook een waardelozer antwoord dan op een chat GPT website waar je maandelijks aan moet betalen. Zelf proefondervindelijk ondervonden.

Peter
voda
2
quote:

DE MONITOR schreef op 28 maart 2024 12:02:

[...]

Ik tel er in deze voorbeeldjes twee.
Vraag: mag dit nu wel, of mag dit nu niet? Of hangt dit af van de plaatser?

www.iex.nl/Forum/post/15225322.aspx
www.iex.nl/Forum/post/15239313.aspx
Dit is volgens de regels, namelijk de intro + eerste alinea.
[verwijderd]
1
quote:

voda schreef op 28 maart 2024 15:12:

[...]
Dit is volgens de regels, namelijk de intro + eerste alinea.
Ik verwacht een antwoord van Henk, niet van jou.

Dit is namelijk gewoon een alinea uit het nieuwsbericht en niet een korte intro. Er staan nu twee alineas gekopieerd en geplakt, zonder dat je daar naar refereert. Je kopieert en plakt gewoon, daar rijst mijn vraag uit of twee alineas kopiëren en plakken dan wel binnen de regels valt.

Mij lijkt ook dat een citaatrecht bedoeld is om te citeren, je post onderbouwen door een artikel te citeren. Niet om een forum te vullen met deels gekopieerde nieuwsberichten zoals jij doet.

Mogelijk kan IEX duidelijkheid verschaffen hierin.
A3aan
1
[Modbreak IEX: Gelieve inhoudelijk te reageren, bericht is bij dezen verwijderd. Deze account is geschorst.]
mvliex 1
5
quote:
DE MONITOR schreef op 28 maart 2024 16:13:
Ik verwacht een antwoord van Henk, niet van jou.
Dit is namelijk gewoon een alinea uit het nieuwsbericht en niet een korte intro. Er staan nu twee alineas gekopieerd en geplakt, zonder dat je daar naar refereert. Je kopieert en plakt gewoon, daar rijst mijn vraag uit of twee alineas kopiëren en plakken dan wel binnen de regels valt.

Mij lijkt ook dat een citaatrecht bedoeld is om te citeren, je post onderbouwen door een artikel te citeren. Niet om een forum te vullen met deels gekopieerde nieuwsberichten zoals jij doet.

Mogelijk kan IEX duidelijkheid verschaffen hierin.


Mooie verpakte woorden. Het lijkt erop dat het enige wat je wilt is iemand erbij lappen
voda
1
@ Mvliex en anderen, de haat jegens mij zit diep bij De Monitor!

quote:

DE MONITOR schreef op 27 maart 2024 23:19:

[...]

Destijds had ik het goed met je voor. Ik noemde, toen de koers van Novacyt rond de 11 euro stond, Novacyt een zeepbel en adviseerde ook jou te verkopen. De reactie die daar van jou uit op volgde richting mij was niet zo netjes op zijn zachtst gezegd.
Had je mijn goed bedoelde advies ten harte genomen had je nu riant kunnen leven en je zware verliezen van Pharming vroeger goed kunnen maken. Heb het nog eens geprobeerd een goed bedoeld verkoopadvies te geven toen novacyt daalde naar 6 euro, maar jouw reactie daarop was nog grimmiger.
Gezien jouw gevatte reacties en het aannaaien van een onterechte schorsing door jou kan het me weinig beuren dat alles verdampt is.
robinboers
1
Ik heb al een paar keer een link geplaatst, maar het werkte niet. Ik wil delen met lezers.
IEX - Forummoderator
1
quote:

robinboers schreef op 28 maart 2024 17:19:

Ik heb al een paar keer een link geplaatst, maar het werkte niet. Ik wil delen met lezers.
Er zit enige tijd tussen het aanmaken van een account en het kunnen plaatsen van een link.
Dat om spam tegen te gaan.

Groet Henk
mvliex 1
1
quote:

voda schreef op 28 maart 2024 17:09:

@ Mvliex en anderen, de haat jegens mij zit diep bij De Monitor!

[...]
Lekker bij hem laten zitten en je niets van aantrekken!
;-))
IEX - Forummoderator
1
De in de eerste post weergegeven regels zijn opgesteld in overleg met vooral DPG Media. Ik heb gepoogd regels op te stellen die begrijpelijk en werkbaar zijn voor iedere poster.

Ik geef ter verdere discussie deze richtlijnen door die we in discussie met het FD hebben gekregen. Ze zijn van legal counsel FD Mediagroep. Op basis van deze richtlijnen hebben we onze regels iets aangescherpt en verder specifieke actie ondernomen. Gesteld is wel dat ook het FD niet 'overal een drama van wil maken' maar uiteraard is bescherming van auteursrechten fundamenteel voor het voortbestaan van alle media.

Groet Henk


FD:
Om het citaatrecht rechtmatig te kunnen inroepen moet, naast hetgeen je al vermeld hebt in je handleiding:

- de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze worden vermeld (art. 15a lid 1, sub 4 Auteurswet);

- het citeren in overeenstemming zijn met “hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is en aantal en omvang der geciteerde gedeelten door het te bereiken doel zijn gerechtvaardigd” (art. 15a lid 1 sub 3 Auteurswet).

In de Nederlandse jurisprudentie wordt dit uitgelegd als dat het citaat in alle redelijkheid “ondergeschikt” moet zijn aan de publicatie waarin het citaat is opgenomen en het citaat “niet wezenlijk afbreuk mag doen aan de door het auteursrecht beschermde belangen van de rechthebbende ter zake van de (…) exploitatie van het betreffende werk”.

Dit kan betekenen dat overnemen van “titel, introductie en eerste alinea” van het originele artikel, zoals je stelt, veel te ver gaat, want als daarmee het hele verhaal verteld is en de IEX-bezoeker niet meer het bewuste FD-artikel hoeft te lezen (en daar zit voor ons natuurlijk de pijn. omdat zo ons businessmodel wordt ondergraven) kan je daarvoor niet met recht de citaat-uitzondering inroepen.

Bovendien is het citeren uit een werk alleen toegestaan “in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling of voor een uiting met een vergelijkbaar doel” (art. 15a lid 1 Auteurswet).

In de Nederlandse jurisprudentie wordt dit weliswaar ruim uitgelegd, maar een minimale vereiste is wel steeds dat er “een inhoudelijke terugkoppeling [moet zijn] naar het geciteerde werk, in de vorm van een beschrijving, een commentaar of een beoordeling”, oftewel voor een simpel knip-en-plak, los verzamelen van korte teksten van anderen en die onder elkaar zetten is de citaatuitzondering niet van toepassing; de citeerder moet zelf wel wat met de tekstgedeelten doen.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

IEX - Forummoderator schreef op 28 maart 2024 18:28:

...
FD:
Om het citaatrecht rechtmatig te kunnen inroepen moet, naast hetgeen je al vermeld hebt in je handleiding:

- de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze worden vermeld (art. 15a lid 1, sub 4 Auteurswet);

- het citeren in overeenstemming zijn met “hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is en aantal en omvang der geciteerde gedeelten door het te bereiken doel zijn gerechtvaardigd” (art. 15a lid 1 sub 3 Auteurswet).

In de Nederlandse jurisprudentie wordt dit uitgelegd als dat het citaat in alle redelijkheid “ondergeschikt” moet zijn aan de publicatie waarin het citaat is opgenomen en het citaat “niet wezenlijk afbreuk mag doen aan de door het auteursrecht beschermde belangen van de rechthebbende ter zake van de (…) exploitatie van het betreffende werk”.

Dit kan betekenen dat overnemen van “titel, introductie en eerste alinea” van het originele artikel, zoals je stelt, veel te ver gaat, want als daarmee het hele verhaal verteld is en de IEX-bezoeker niet meer het bewuste FD-artikel hoeft te lezen (en daar zit voor ons natuurlijk de pijn. omdat zo ons businessmodel wordt ondergraven) kan je daarvoor niet met recht de citaat-uitzondering inroepen.
...
Over het vetgemaakte.
Het kan ook voorkomen dat het overnemen van de eerste alinea niet erg zinvol is omdat deze weinig zegt over de rest of de eigenlijke inhoud van het artikel. Of niet gaat over datgene in het artikel dat je wilt becommentariëren of bekritiseren.
Dan gaat het dus niet "te ver", maar is het juist te weinig of is het de ongeschikte alinea. Ik pleit er dan ook voor om de woorden "eerste alinea" te vervangen door "ten hoogste 1 alinea". Of nog liever: "enkele zinnen, bij elkaar niet langer dan een alinea, of maximaal 2 alinea's bij een lang artikel".

E.e.a. komt vooral voor bij (populair-)wetenschappelijke artikelen en auteurs die geen professionele journalisten zijn. Bijvoorbeeld bij artikelen over klimaatverandering. Die zijn vaak erg lang, waarbij de echt interessante (en evt. aan te vullen of te bekritiseren) zaken pas in latere alinea's of paragrafen aan de orde komen. Bij een echte bespreking moet je dan uit iets meer dan slechts 1 alinea (laat staan alleen de eerste) citeren om de lezer duidelijk te maken waar het over gaat en wat je punt nu eigenlijk is.

Zelf doe ik het op het klimaatforum hier op iex vaak als volgt: ik citeer (een deel van) de abstract indien aanwezig, plus twee of drie van de meest relevante alinea's. Maar lange alinea's kort ik dan wel in door (bij)zinnen weg te laten, aangegeven door .... of [ ....]
Tot nu toe is dat altijd toegestaan. Ik hoop dat dat zo blijft.
[verwijderd]
0
quote:

voda schreef op 28 maart 2024 16:16:

Jij gaat niet bepalen waar ik het forum mee vul!
Inderdaad, ik niet, IEX wel. En daar gaat eigenlijk heel dit topic over, veroorzaakt door vooral… jij.
[verwijderd]
0
quote:

IEX - Forummoderator schreef op 28 maart 2024 18:28:

De in de eerste post weergegeven regels zijn opgesteld in overleg met vooral DPG Media. Ik heb gepoogd regels op te stellen die begrijpelijk en werkbaar zijn voor iedere poster.

Ik geef ter verdere discussie deze richtlijnen door die we in discussie met het FD hebben gekregen. Ze zijn van legal counsel FD Mediagroep. Op basis van deze richtlijnen hebben we onze regels iets aangescherpt en verder specifieke actie ondernomen. Gesteld is wel dat ook het FD niet 'overal een drama van wil maken' maar uiteraard is bescherming van auteursrechten fundamenteel voor het voortbestaan van alle media.

Groet Henk


FD:
Om het citaatrecht rechtmatig te kunnen inroepen moet, naast hetgeen je al vermeld hebt in je handleiding:

- de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze worden vermeld (art. 15a lid 1, sub 4 Auteurswet);

- het citeren in overeenstemming zijn met “hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is en aantal en omvang der geciteerde gedeelten door het te bereiken doel zijn gerechtvaardigd” (art. 15a lid 1 sub 3 Auteurswet).

In de Nederlandse jurisprudentie wordt dit uitgelegd als dat het citaat in alle redelijkheid “ondergeschikt” moet zijn aan de publicatie waarin het citaat is opgenomen en het citaat “niet wezenlijk afbreuk mag doen aan de door het auteursrecht beschermde belangen van de rechthebbende ter zake van de (…) exploitatie van het betreffende werk”.

Dit kan betekenen dat overnemen van “titel, introductie en eerste alinea” van het originele artikel, zoals je stelt, veel te ver gaat, want als daarmee het hele verhaal verteld is en de IEX-bezoeker niet meer het bewuste FD-artikel hoeft te lezen (en daar zit voor ons natuurlijk de pijn. omdat zo ons businessmodel wordt ondergraven) kan je daarvoor niet met recht de citaat-uitzondering inroepen.

Bovendien is het citeren uit een werk alleen toegestaan “in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling of voor een uiting met een vergelijkbaar doel” (art. 15a lid 1 Auteurswet).

In de Nederlandse jurisprudentie wordt dit weliswaar ruim uitgelegd, maar een minimale vereiste is wel steeds dat er “een inhoudelijke terugkoppeling [moet zijn] naar het geciteerde werk, in de vorm van een beschrijving, een commentaar of een beoordeling”, oftewel voor een simpel knip-en-plak, los verzamelen van korte teksten van anderen en die onder elkaar zetten is de citaatuitzondering niet van toepassing; de citeerder moet zelf wel wat met de tekstgedeelten doen.
Dus mijn eerdere opmerking klopt, zomaar kopiëren en plakken zonder met het artikel wat te doen (opmerken, onderbouwen, weerleggen etc.) valt niet onder het citaatrecht?
[verwijderd]
1
quote:

voda schreef op 28 maart 2024 17:09:

@ Mvliex en anderen, de haat jegens mij zit diep bij De Monitor!

[...]
Niet zo overdrijven hoor.
De quote die jij nu aanhaalt heeft niets met dit onderwerp te maken.
De quote legt echter wel het probleem uit waarom ik je inderdaad niet mag, maar dat doet er verder niet toe.
Nu terug naar het onderwerp hoor, ‘citaatrecht’ waar dit topic over gaat.
[verwijderd]
1
quote:

IEX - Forummoderator schreef op 28 maart 2024 18:28:

De in de eerste post weergegeven regels zijn opgesteld in overleg met vooral DPG Media. Ik heb gepoogd regels op te stellen die begrijpelijk en werkbaar zijn voor iedere poster.

Ik geef ter verdere discussie deze richtlijnen door die we in discussie met het FD hebben gekregen. Ze zijn van legal counsel FD Mediagroep. Op basis van deze richtlijnen hebben we onze regels iets aangescherpt en verder specifieke actie ondernomen. Gesteld is wel dat ook het FD niet 'overal een drama van wil maken' maar uiteraard is bescherming van auteursrechten fundamenteel voor het voortbestaan van alle media.

Groet Henk


FD:
Om het citaatrecht rechtmatig te kunnen inroepen moet, naast hetgeen je al vermeld hebt in je handleiding:

- de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze worden vermeld (art. 15a lid 1, sub 4 Auteurswet);

- het citeren in overeenstemming zijn met “hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is en aantal en omvang der geciteerde gedeelten door het te bereiken doel zijn gerechtvaardigd” (art. 15a lid 1 sub 3 Auteurswet).

In de Nederlandse jurisprudentie wordt dit uitgelegd als dat het citaat in alle redelijkheid “ondergeschikt” moet zijn aan de publicatie waarin het citaat is opgenomen en het citaat “niet wezenlijk afbreuk mag doen aan de door het auteursrecht beschermde belangen van de rechthebbende ter zake van de (…) exploitatie van het betreffende werk”.

Dit kan betekenen dat overnemen van “titel, introductie en eerste alinea” van het originele artikel, zoals je stelt, veel te ver gaat, want als daarmee het hele verhaal verteld is en de IEX-bezoeker niet meer het bewuste FD-artikel hoeft te lezen (en daar zit voor ons natuurlijk de pijn. omdat zo ons businessmodel wordt ondergraven) kan je daarvoor niet met recht de citaat-uitzondering inroepen.

Bovendien is het citeren uit een werk alleen toegestaan “in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling of voor een uiting met een vergelijkbaar doel” (art. 15a lid 1 Auteurswet).

In de Nederlandse jurisprudentie wordt dit weliswaar ruim uitgelegd, maar een minimale vereiste is wel steeds dat er “een inhoudelijke terugkoppeling [moet zijn] naar het geciteerde werk, in de vorm van een beschrijving, een commentaar of een beoordeling”, oftewel voor een simpel knip-en-plak, los verzamelen van korte teksten van anderen en die onder elkaar zetten is de citaatuitzondering niet van toepassing; de citeerder moet zelf wel wat met de tekstgedeelten doen.
Beste IEX,
Onderstaand een voorbeeld waar twee lange alinea’s gekopieerd en geplakt worden zonder dat er merger citaat iets gedaan wordt. Bijna het hele artikel is zo leesbaar. Het is gewoon los verzamelen wat volgens hierboven niet onder citaatrecht valt.
Kunnen jullie duidelijkheid verschaffen of dit nou wel of niet binnen jullie regels valt? In jullie bovenstaande teksten en regels worden twee voorwaarden overtreden.

www.iex.nl/Forum/post/15240597.aspx
IEX - Forummoderator
0
quote:

IEX - Forummoderator schreef op 28 maart 2024 18:28:

De in de eerste post weergegeven regels zijn opgesteld in overleg met vooral DPG Media. Ik heb gepoogd regels op te stellen die begrijpelijk en werkbaar zijn voor iedere poster.

Ik geef ter verdere discussie deze richtlijnen door die we in discussie met het FD hebben gekregen. Ze zijn van legal counsel FD Mediagroep. Op basis van deze richtlijnen hebben we onze regels iets aangescherpt en verder specifieke actie ondernomen. Gesteld is wel dat ook het FD niet 'overal een drama van wil maken' maar uiteraard is bescherming van auteursrechten fundamenteel voor het voortbestaan van alle media.

Groet Henk


FD:
Om het citaatrecht rechtmatig te kunnen inroepen moet, naast hetgeen je al vermeld hebt in je handleiding:

- de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze worden vermeld (art. 15a lid 1, sub 4 Auteurswet);

- het citeren in overeenstemming zijn met “hetgeen naar de regels van het maatschappelijk verkeer redelijkerwijs geoorloofd is en aantal en omvang der geciteerde gedeelten door het te bereiken doel zijn gerechtvaardigd” (art. 15a lid 1 sub 3 Auteurswet).

In de Nederlandse jurisprudentie wordt dit uitgelegd als dat het citaat in alle redelijkheid “ondergeschikt” moet zijn aan de publicatie waarin het citaat is opgenomen en het citaat “niet wezenlijk afbreuk mag doen aan de door het auteursrecht beschermde belangen van de rechthebbende ter zake van de (…) exploitatie van het betreffende werk”.

Dit kan betekenen dat overnemen van “titel, introductie en eerste alinea” van het originele artikel, zoals je stelt, veel te ver gaat, want als daarmee het hele verhaal verteld is en de IEX-bezoeker niet meer het bewuste FD-artikel hoeft te lezen (en daar zit voor ons natuurlijk de pijn. omdat zo ons businessmodel wordt ondergraven) kan je daarvoor niet met recht de citaat-uitzondering inroepen.

Bovendien is het citeren uit een werk alleen toegestaan “in een aankondiging, beoordeling, polemiek of wetenschappelijke verhandeling of voor een uiting met een vergelijkbaar doel” (art. 15a lid 1 Auteurswet).

In de Nederlandse jurisprudentie wordt dit weliswaar ruim uitgelegd, maar een minimale vereiste is wel steeds dat er “een inhoudelijke terugkoppeling [moet zijn] naar het geciteerde werk, in de vorm van een beschrijving, een commentaar of een beoordeling”, oftewel voor een simpel knip-en-plak, los verzamelen van korte teksten van anderen en die onder elkaar zetten is de citaatuitzondering niet van toepassing; de citeerder moet zelf wel wat met de tekstgedeelten doen.
Het is lastig, ook omdat niet ieder medium dezelfde regels hanteert. Bovenstaande richtlijnen zijn door het FD meegegeven.
Er zijn ook media die het feit dat links geld waard zijn - ivm SEO - een belangrijke rol laten spelen in hun oordeel, als het niet te gek wordt. Dat geldt uiteraard niet voor persbureaus. ABM mag wel want daar betalen we voor.

Groet Henk
149 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
882,63  +12,36  +1,42%  26 apr
 Germany40^ 18.177,90 +1,45%
 BEL 20 3.874,87 +0,44%
 Europe50^ 5.011,70 +0,10%
 US30^ 38.211,61 0,00%
 Nasd100^ 17.698,09 0,00%
 US500^ 5.095,29 0,00%
 Japan225^ 38.345,55 0,00%
 Gold spot 2.337,95 0,00%
 EUR/USD 1,0693 -0,34%
 WTI 83,64 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

EBUSCO HOLDING +9,33%
NX FILTRATION +8,77%
ASMI +7,26%
Alfen N.V. +5,89%
PostNL +3,82%

Dalers

SIGNIFY NV -11,28%
Wereldhave -7,62%
AMG Critical ... -5,77%
IMCD -4,90%
ABN AMRO BANK... -4,19%