Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Koolzaad

83 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

blanca schreef:

Ik woon al enkele jaren op het platteland en de laatste twee jaar zijn de koeien verdwenen in mijn uitzicht. Staan nu op stal, dat is goedkoper en het gras wordt gebruikt om mest te injecteren. Ik zou een horizon van gele koolzaad verwelkomen.

Blanca
dat gele koolzaad kan je wel vergeten want heel die boer en/of akkerbouwer moet opdonderen zodat er huizen gebouwd kunnen worden.
golden gecko
2
Gewoon even ter info wat cijfers ;

Verdeling in Nederland qua primaire energie;


Industrie: 38,9 %
Transport: 18,1%
Huishoudens: 20,9%
Overig: 22,1%

Type eindverbruik;
Warmte: 46%
Elektriciteit: 15%
Fossiel als grondstof: 19%
Transport: 20%

Energiebron:
Aardgas: 47%
Steenkool: 11%
Olie: 39%
Overig: 3%

(Bron: Weeda, 2004; CBS)

In de Memorie van Toelichting op de EZ-begroting voor 2004 zijn de operationele doelstellingen van het energiebeleid als volgt geformuleerd:
- Energie-efficiency: verbetering met gemiddeld 1,3% per jaar;
- Duurzame energie: 10% aandeel in het energieverbruik van 2020; ofwel 88,8 TWh
- Duurzame ('groene') elektriciteit: 9% in 2010 (tussendoel: 6% in 2005);

Het aandeel duurzame elektriciteit bedraagt nu ca. 3,3%, de doelstelling is om in 2010 op 9% uit te komen

Het huidige energiegebruik van Nederland is ongeveer 3250 PJ. ca. 470 PJ als grondstof gebruikt; Van de rest wordt ongeveer de helft nuttig gebruikt de andere helft gaat als ongebruikte 'restwarmte' verloren. De totale energiebehoefte van Nederland groeit jaarlijks met 0,6% (Ybema,2002) volgens gangbare ramingen naar 3599 PJ in 2020.

Zoals eerder gemeld in deze disc, rapport geschreven voor school hierover.
mail naar edwinres at wanadoo nl mocht u er behoefte aan hebben.

[verwijderd]
1
quote:

williewilwel schreef:

dat gele koolzaad kan je wel vergeten want heel die boer en/of akkerbouwer moet opdonderen zodat er huizen gebouwd kunnen worden.
Onzin, slechts 11% van de grond in Nederland is bebouwd. Heel veel grond wordt niet zinnig gebruikt. Veel is in handen van hobby boeren of wordt voor de vorm gebruikt om subsidie op te strijken. Van pure ellende worden hele stukken weer onder water gezet (noord Noord-Holland en Groningen).
Pure demagogie van de milieu maffia (zo blijven hun vrij staande huizen mooi aan de prijs).
[verwijderd]
0
quote:

Eib schreef:

[quote=williewilwel]
dat gele koolzaad kan je wel vergeten want heel die boer en/of akkerbouwer moet opdonderen zodat er huizen gebouwd kunnen worden.
[/quote]

Onzin, slechts 11% van de grond in Nederland is bebouwd. Heel veel grond wordt niet zinnig gebruikt. Veel is in handen van hobby boeren of wordt voor de vorm gebruikt om subsidie op te strijken. Van pure ellende worden hele stukken weer onder water gezet (noord Noord-Holland en Groningen).
Pure demagogie van de milieu maffia (zo blijven hun vrij staande huizen mooi aan de prijs).

dat ligt niet aan de milieu maffia hoor, dat zijn heel andere partijen die dit beleid zo houden (misschien ken je nog de term 'grondpolitiek' waar lang geleden al kabinetten over struikelden; dat ging over precies dit onderwerp).

Boeren mogen trouwens blij zijn als hun land op zo'n manier nog nuttig gebruikt wordt; als straks die landbouwsubsidies worden ingekrompen dan is er vast een hoop grond niet meer rendabel te gebruiken voor 'landbouw'.

en inderdaad, 11% van Nederland is bebouwd en als daar nog 1-1.5% bij komt dan is er voor de komende generaties ruimte zat om alles te bouwen wat men wil (waren recent diverse aardige reportages over op TV).

Op het totale landbouwareaal stelt die 1-1.5% helemaal niks voor. Maar voor projectontwikkelaars en speculanten (incl. vele gemeentes) zou het een ramp zijn, want dan is de 'schaarste' aan bouwgrond ineens verdwenen.
[verwijderd]
0
quote:

nhz schreef:

ik denk dat je het probleem niet helemaal ziet: als die plant meer olie gaat produceren gaat dat ten koste van andere zaken waardoor hij (op termijn) niet meer overleeft; het is doorgaans een fijn afgestelde balans waar je weinig aan kunt rommelen. Voor suikerriet (bio-alcohol) is het niet veel anders.

je kunt dit alleen omzeilen door bepaalde voor de plant ongunstige faktoren (selectiedruk) weg te halen, dus bijv. doordat mensen/machines bepaalde funkties overnemen zodat de plant meer energie kan besteden aan olie maken.

Ik ken dit probleem uit eigen onderzoek i.v.m. energieproduktie bij algen (beetje verwant aan de biodiesel verhalen waar ze in de VS nu op studeren).
Als de natuur er zelf geen belang bij heeft om meer olie oid te produceren dan zul je er enorm veel energie in moeten stoppen (letterlijk soms).
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik bekeek het meer uit optimaal rendement uit de geleverde zonne energie. Dat zou dan waarschijnlijk hoger kunnen met zonnecellen.
Ik was laatst met mijn vrouw op het strand en de golven gaven bij het breken een blauw licht. Als je liep over het zand, lichtte dat op sommige plaatsten blauw op. Weet jij misschien of dat van algen komt ?
-pcrs
[verwijderd]
0
Klopt PCRS7

Ik maakte het ook eens mee op Terschelling.
Zijn inderdaad orgamismen (Algen?) heel warm weer en alleen als het water in beweging kwam.
Ik vond het fascinerend.(Ga morgen direct even weer Googlen)
Mvg peerke
[verwijderd]
0
Reeds gevonden:
Er komen in de natuur een groot aantal organismen voor die licht kunnen produceren. Bekend zijn vooral vuurvliegjes en, 's zomers, het oplichten van de zee. Het oplichten van de zee wordt veroorzaakt door lichtgevende, fosforiserende, algen.

Zoveel verborgen schoonheden.
Vezamel eens voor de lol allerlei schelpen probeer ze te determineren.
Zo heet het "nonnetje" niet zomaar zo.
Mvg peerke

[verwijderd]
0
quote:

nhz schreef:

Boeren mogen trouwens blij zijn als hun land op zo'n manier nog nuttig gebruikt wordt; als straks die landbouwsubsidies worden ingekrompen dan is er vast een hoop grond niet meer rendabel te gebruiken voor 'landbouw'.

Ik kan het niet hard maken maar ik denk dat een fors percentage van de landbouw grond geen echte economische funktie meer heeft. Veel is in handen van hobby boeren (schapen en wat schattige koetjes), particulieren (paarden, golfterreinen) en boeren die hun tijd uitzitten (geen opvolger - en geen koper).
Als Europa compleet stopt met subsidieeren van de boeren zal een gigantisch gebied (> miljoen hectares) aan de natuur worden teruggegeven.

Er is dus een zeer groot potentieel voor biodiesel.
Cézan
0
Er is iig al een begin..
.................

Oss gaat olie uit koolzaad produceren
door Jan van den Hout

Woensdag 24 augustus 2005 - Oss heeft deze week als eerste gemeente in Brabant achttien hectare braakliggende gemeentegrond door een loonwerker in laten zaaien met koolzaad. De koolzaadolie gaat Oss gebruiken als milieuvriendelijke brandstof voor gemeentewagens.

Oss - Volgens milieu-ambtenaar F. van de Ven gaan straks met de opbrengst een vuilniswagen en een veegwagentje op koolzaadolie door Oss rijden. „Of we laten vier veegwagentjes ombouwen om op koolzaadolie te kunnen rijden. Voor een veegwagentje kost dat zo’n 2500 euro per stuk en voor een vrachtwagen 5000 euro. Dat moeten we nog berekenen.“

Vruchtwisseling

Oss heeft de koolzaad ingezaaid op de Rijsvennen, akkerland dat natuurgebied moet worden, en op enkele braakliggende kavels op industrieterrein De Geer. In totaal denkt Oss in de toekomst zo’n zeventig hectare braakliggend terrein te hebben om in te zaaien met koolzaad. Goed om vier vuilniswagens een jaar op te kunnen laten rijden. Probleem is volgens Van de Ven dat je op een terrein in het kader van de vruchtwisseling maar eens in de vier jaar koolzaad kunt inzaaien. „En als een industriekavel verkocht wordt, verlies je natuurlijk de opbrengst van het koolzaad. Anderzijds ligt zo’n terrein er met de gele bloemetjes een stuk mooier bij. Heb je veel minder kans op bijvoorbeeld illegaal storten.“
Oss is als gemeente met zijn koolzaad in het land niet uniek. Ook de gemeente Venlo zaait braakliggende terreinen in met koolzaad. Daar rijden al drie veegwagens op deze brandstof, waarbij de CO2-uitstoot tot nul wordt gereduceerd.
Voor het produceren van de koolzaadolie is een koolzaadmolen nodig. Deze staat er nog maar eentje in Nederland in Delfzijl en er is er een in aanbouw in Hattum. De coöperatie Carnola, die de Limburgse molen gaat exploiteren, kreeg begin deze maand toestemming van het rijk om drie miljoen liter koolzaadbrandstof accijnsvrij te mogen verkopen. Dat scheelt zo’n vijftien eurocent met een liter diesel.

Voorbeeld

Van de Ven van de gemeente Oss hoopt met het inzaaien van de braakliggende terreinen ook een voorbeeld te zijn. Dat meer agrariërs en transportbedrijven overstappen op koolzaad. In Reusel nam de BBA pas geleden twee bussen op koolzaadolie in gebruik. De brandstof voor die bussen wordt nu nog vooral in Duitsland gekocht. In landen als Duitsland en Denemarken heft de overheid al twaalf jaar geen accijns op de brandstof koolzaadolie. Zo telt Duitsland ruim driehonderd koolzaadmolens.
[verwijderd]
0
Zou zeggen ga aan de slag.

Koolzaad en raapzaad behoren met diverse kool soorten, knol of raap, koolraap, mosterdsoorten, radijs, rammenas, tuinkers en nog vele andere gewassen tot de familie van de Cruciferae (Kruisbloemigen). Deze familie ontleent haar naam aan het feit dat de vier bloem, kroonbladeren duidelijk in een kruis staan.
Aan de koolzaadbloemen, die altijd in trossen staan, onderscheidt men:

4 niet met elkaar vergroeide kelkbladen in twee kransen;
4 vrije kroonbladeren in één krans;
6 viermachtige meeldraden (2 korte en 4 lange), in twee kransen: de 2 korte buiten, de 4 lange binnen;
1 stamper, bestaande uit een bovenstandig vruchtbeginsel, stijl en stempel;
op de bloembodem zitten een paar honingkliertjes bij de voet van de 2 korte meeldraden.

Heb je groene vingers?

kck
Cézan
0
Si..en daar een handeltje in beginnen?
Laat ik maar a/d grote jongens over.
.........
Artikel uit Haagsche Courant van 18-08-2005
Shell in tweede generatie van biobrandstoffen

AMSTERDAM | Olie- en gasconcern Shell heeft een eerste concrete stap gezet om auto's in de toekomst op houtresten en plantenafval te laten rijden, de zogeheten tweede generatie biobrandstoffen.

De onderneming heeft daarvoor een minderheidsbelang gekocht in het Duitse Choren. Dit bedrijf bouwt in Freiburg een fabriek waarin voor het eerst dergelijke biomassa in benzine wordt omgezet. Het aandeel dat Shell in Choren neemt, is kleiner dan 25 procent.

"Het belang van biobrandstoffen wordt alleen maar groter. Wij willen hierin actief meedoen", aldus gisteren Shell-bestuurslid Rob Routs. De uitstoot van schadelijke stoffen bij de bijna reukloze 'Biomass to Liquids'-brandstof (BTL) zou nog geen tien procent zijn van die van conventionele, fossiele brandstoffen.

De eerste liters biobrandstof uit de fabriek in Freiburg moeten vanaf begin 2007 gaan vloeien. De totale capaciteit zal zo'n 15 miljoen liter per jaar zijn. Bij het Duitse bedrijf zal de 'SunFuel' ofwel zonnebrandstof in eerste instantie gemengd worden met gewone benzine of diesel.

Shell timmert al een tijdje aan de weg met schonere brandstoffen. Vloeibaar aardgas (Gas to Liquids of afgekort GTL) is bijvoorbeeld terug te vinden in Shells V-Power benzine. In het oliestaatje Qatar bouwt de Nederlands-Britse multinational momenteel aan 's werelds grootste GTL-terminal. Die moet in 2009 gaan draaien.

De nieuwe brandstoftechnologie borduurt voort op de ontwikkeling van vloeibaar aardgas in combinatie met de traditionele biobrandstoffen, zoals biodiesel uit bijvoorbeeld koolzaadolie of zonnebloemolie en alcohol uit suikerbieten of mais.
Grote voordeel van BTL boven de traditionele brandstof is dat het niet hoeft te concurreren met de voedselindustrie, omdat het gebruikmaakt van plantenafval en houtresten die niet in de voedselketen voorkomen.

Net als GTL-brandstof is BTL-brandstof direct toepasbaar in de conventionele dieselmotoren. Autofabrikanten Volkswagen en DaimlerChrysler hebben al interesse getoond.

Shell lijkt met zijn interesse in biobrandstoffen een uitzondering te zijn binnen de Nederlandse brandstofleveranciers. De Verenging Nederlandse Petroleum Industrie is sceptisch. Biobrandstoffen vragen te veel investeringssubsidie en accijnsverlaging om rendabel te zijn. | AN

[verwijderd]
0
Plantaardig dieselen
SAMENVATTING
Met een dieselmotor kun je op plantaardige olie zoals slaolie rijden. Deze duurzame manier van autorijden belast het milieu minder dan bij het gebruik van fossiele brandstoffen. Slaolierijders dragen minder bij aan vergroten van het broeikaseffect en mogelijk klimaatverandering.

Milieuvriendelijk autorijden kan! Wie plantaardige olie als brandstof gebruikt, benut geen fossiele bronnen en levert daardoor geen bijdrage aan vergroting van het broeikaseffect. En het mooie is dat een dieselmotor best wil draaien op slaolie. Zelfs afgewerkte frituurolie blijkt tot de mogelijkheden te behoren.

Een kleine club van enthousiastelingen brengt het al in de praktijk: rijden op plantaardige olie. Sommigen doen het omdat het goedkoper is dan rijden op benzine of diesel van de pomp, maar de meesten omdat ze met het milieu begaan zijn.
Of rijden op plantaardige olie echt schoon is, is trouwens nog de vraag: de uitstoot van roetdeeltjes is laag; van zure zwavelverbindingen is meestal geen sprake; maar er komen meer stikstofoxiden uit de uitlaat dan bij 'fossiele' diesel en dat zijn wel notoire milieuvervuilers.

Op grotere schaal is er wel een duidelijk milieuvoordeel te behalen met het rijden op plantaardige olie en van biobrandstoffen in het algemeen. De netto uitstoot van het broeikasgas CO2, verantwoordelijk voor de opwarming van de aardbol, is namelijk minimaal. De olie is immers gemaakt door planten die CO2 als fotosynthese-bouwsteen uit de atmosfeer halen. Wat er bij verbranding aan CO2 wordt uitgestoten, is dus eerder bij de groei van de planten opgenomen. Netto is er geen sprake van emissie. Bij het verbranden van diesel uit olie breng je CO2 in de atmosfeer die miljoenen jaren in de aardkost lag opgesloten, en dat vergroot het broeikaseffect.

Beeld: www.elsbett.com

Of rijden op biobrandstof echt een CO2-neutrale activiteit is hangt trouwens wel af van de energie die het kost om de olie uit de plant en in de tank te krijgen. Als er gewone fossiele brandstoffen zijn gebruikt om de akkers te bewerken, de planten te oogsten, de olie te winnen, te zuiveren en te vervoeren, dan is de CO2-balans niet meer in evenwicht.

Naast slaolie (plantaardige olie uit oliehoudende zaden) zijn er nog meer soorten biobrandstoffen, zoals
- Veresterde plantaardige olie uit oliehoudende zaden (ook wel biodiesel genoemd);
- Alcohol (methanol/ethanol), via vergisting verkregen uit bijvoorbeeld houtachtige biomassa;
- Biogas, ontstaan door vergaande vergisting en gezuiverd tot aardgaskwaliteit;
- Synthetische diesel, bijvoorbeeld via vergassing van biomassa gevolgd door zogenaamde Fischer-Tropsch synthese in een chemische fabriek.

Rijden op slaolie is dus goed voor het milieu en goed voor je geweten. Maar is het ook goed voor de motor? Slecht hoeft het in ieder geval niet te zijn, zo blijkt op de Duitse website Fahren mit Salatöl. Op deze virtuele ontmoetingsplaats van slaolie-liefhebbers (in Duitsland zijn er zo'n 5000) kun je informatie vinden over auto's die geschikt zijn voor de natuurlijke brandstof en wat je eventueel moet ombouwen om de prestatie te optimaliseren.

In de praktijk blijkt het bijmengen van kleine hoeveelheden plantaardige olie uit bijvoorbeeld koolzaad, lijnzaad, soja, maïs, zonnebloemen of pinda's (arachideolie) meestal geen probleem. Maar het wordt anders als je uitsluitend op plantaardige olie wilt rijden.

De motor zelf kan de plantaardige olie meestal nog wel aan. Een diesel draait als gevolg van zelfontbranding in een warme, zuurstofrijke omgeving onder hoge druk. Voor praktisch iedere vloeibare brandstof (van methanol tot asfalt-teer) is een dieselmotor beschikbaar, omdat iedere brandstof de neiging heeft spontaan te ontbranden in aanwezigheid van zuurstof bij voldoende druk en/of warmte. Rudolf Diesel gebruikte bij de ontwikkeling van zijn motor aan het eind van de negentiende eeuw al plantaardige brandstof (arachideolie, volgens de overlevering).

In de praktijk van de slaolie-rijders zijn niet zozeer de verbrandingseigenschappen als wel de fysische eigenschappen van de brandstof van belang. Met name de viscositeit (stroperigheid) van de plantaardige olie kan tot problemen leiden in het traject van tank tot verbrandingsruimte. Een brandstofpomp zorgt voor het transport en perst de brandstof door een verstuiver heen zodat de vloeistof als nevel de motor ingaat. Belangrijk is dat de brandstof de pomp kan smeren en koelen. En uiteraard moet het materiaal voldoende vloeibaar (visceus) zijn om via de verstuiver verneveld te worden.

In principe is voor elke viscositeit wel een verstuiver te ontwerpen en eventueel is de viscositeit te verbeteren door verwarming. Er zijn zelfs dieselmotoren voor dikke, stroperige stookolie, zoals laagtoeren scheepsdiesels. Maar de meeste dieselmotoren zijn ontworpen voor de relatief dunne diesel die je bij de pomp haalt. De relatief hoge viscositeit van plantaardige oliën kan dan een probleem zijn. Voor veel motoren zijn daarvoor inmiddels wel oplossingen uitgedokterd. Zo is de vloeibaarheid te verbeteren door het inbouwen van een apparaat dat de brandstof verwarmt. Dat is met name in de winter van belang. En als de inspuitpomp de dikkere vloeistof wel kan verstouwen is het mogelijk de verstuiver iets grover uit te voeren. Er is zelfs een Belg die zijn auto zodanig heeft aangepast dat hij op afgewerkt frituurvet kan rondrijden.

Wie geen zin heeft in aanpassingen van motor en brandstoflijn, kan via toevoegingen aan de olie toch een 'planta'-rijder worden, althans gedeeltelijk. Door 15-25% kerosine (petroleum, lampolie) of 10-15% terpentine aan plantaardige olie toe te voegen wordt de vloeibaarheid beter en kan het mengsel probleemloos aan iedere dieselmotor gevoerd worden. Hoeveel verdunnning erbij moet, hangt af van type en uitvoering van de motor. Op de Duitse 'rijden op slaolie'-site is te vinden welke motoren het beste overweg kunnen met dikkere brandstof.

Plantaardige olie is als een soort 'biodiesel' te beschouwen.Toch wordt die term over het algemeen gebruikt voor een speciaal soort biobrandstof. Meestal is de oorsprong wel een plantaardige olie zoals koolzaadolie, zonnebloemolie, palmolie of sojaolie, maar ook vetten kunnen gebruikt worden. Om voor een betere brandstofkwaliteit te zorgen laat men deze plantaardige oliën of vetten een chemische reactie aangaan (veresteren) met methanol.Biodiesel lijkt - meer dan de plantaardige olie zelf - op gewone diesel. De viscositeit (stroperigheid) is maar een klein beetje hoger dan van pomp-diesel. Plantaardige olie is een stuk stroperiger. Ook de dichtheid van biodiesel is iets hoger dan van gewone diesel, maar de calorische waarde (energie-inhoud per liter) iets lager. Biodiesel kan in gewone dieselmotoren gebruikt worden zonder aanpassing van de motorafstelling. Het is tevens mengbaar met fossiele dieselbrandstof. Er worden maar weinig aanpassingen aan de huidige motortechnologieën gevergd. Bepaalde materialen (voornamelijk rubbers) kunnen evenwel aangetast worden door het gebruik van biodiesel. Na verloop van tijd kunnen deze materialen opzwellen en kunnen lekken ontstaan. Om die reden zal het nodig zijn een aantal dichtingen en brandstofleidingen te vervangen door biodieselbestendige materialen als polyamide (PFA) of fluorrubber (VITON).

www.kennislink.nl/web/show?id=105651
[verwijderd]
0
quote:

Ger1 schreef:

Als een ijsberg smelt, stijgt dan de zeespiegel?

Ik weet 't antwoord al..

Wie?

(ben benieuwd, al die "kenners" hier..?
Drijft die in het water of ligt die op het land?
[verwijderd]
0
ìjsberg ligt op het land, anders zou het een zeeberg zijn:
dus het antwoord is: als alle ijs op de bergen smelt stijgt de zeespiegel.
Maar als de zeebergen smelten daalt de zeespiegel.
Omdat ze beiden tegelijk smelten compenseert dit elkaar: dus neutraal effect.
En zo lult iedereen in de wetenschap elkaar na.
Ik heb RD in port.
bub
0
Lieve Bianca,

Heb je jezelf al eens afgevraagd ewaardoor gras groeit. Je hebt nodig: water, zon en MEST.

Waarom verdwijnen de koeien van het weiland: als ze buiten lopen dan stijgt de ammoniakemissie te veel. En: er mag maar weinig bemest worden, dus de aanwezige meststoffen worden zo efficient mogelijk ingezet. Oh ja,: injecteren stinkt niet. Allemaal heel zinvolle milieuwetgeving. Jammer voor de koeien en mensen die de koeien graag buiten zien. Maar dat is geen onderdeel van miliewetgeving. Extra wetje maken?? Kan er vast nog wel bij. De boeren rommelen schijnbaar toch maar wat aan als er geen wetten zijn om te vertellen wat ze moeten doen.

Cézan
0
Mogge allen,
kZie dat de discussie over koolzaad weer meer dan ooit actueel is, dus haal ik deze draad maar weer eens op met -tig meningen waarin ik meer cons dan pro's tel.
Czn.


[verwijderd]
0
Explosieve vraag naar koolzaad door dure diesel
Door de dure diesel is de vraag naar koolzaadolie geëxplodeerd. Transportbedrijven staan te dringen om hun wagens te laten ombouwen om te kunnen rijden op de alternatieve brandstof.

Uitstoot
“We mogen van de overheid jaarlijks 3,5 miljoen liter verkopen, maar we hebben aanvragen tot wel 75 miljoen liter", zei Niels Aberson van het bedrijf Solar Oil Systems uit Delfzijl. Volgens hem staat de overheid geen hogere verkoop toe, omdat het Rijk anders te veel olieaccijns zou mislopen. “Maar koolzaadolie is wel veel beter voor het milieu. De uitstoot van CO2 is veel minder en fossiele brandstof als olie raakt toch eens op.”

www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/co...
[verwijderd]
0
okay, nu de concrete hamvraag voor ons als beleggers:

in welke bedrijven (beursgenoteerd) behalve RDS dan, kunnen wij gaan beleggen om te gaan profiteren van deze mooie alt. energie?

Cézan
0
Heerlijk..

Ik zie alles afstorten, 436.** net, maar ML NE Fd stijgt. Zal vast aan de hernieuwde belangstelling voor koolzaad liggen.;-)

Suiker op de termijnmarkt...ethanol..vast ook?
Czn.
[verwijderd]
0
hoogste tijd voor deze ontwikkeling, huppakee, niet zeuren, maar DOEN!!!!!! In plaats van oorlog voeren in het Midden-Oosten om de olie (zoals de 1e wereldoorlog onstond, namelijk om Kolen en Staal (oorsprong van de EEG)), gewoon die 80 miljard die dat kost investeren in alternatieve energiebronnen.... nu verarmen we ook, door deze geldwaarde vermindering, kan je het beter zo aanleggen, dat je er aan het eind nog wat aan hebt.

BIJLAGE BERICHT:

30.05.2006 15:14
ROUNDUP: Ölpreis klettert auf höchsten Stand seit 12. Mai - Versorgungsängste

Der US-Ölpreis ist am Dienstag vorübergehend auf den höchsten Stand seit dem 12. Mai geklettert. Ein Barrel (159 Liter) der US-Sorte West Texas Intermediate (WTI) zur Auslieferung im Juli kostete am frühen Nachmittag 72,20 Dollar. Das waren 91 Cent mehr als zu Handelsschluss am Montag. Zuvor war der Preis bis zeitweise auf 72,73 Dollar geklettert. Ein Barrel der Nordseesorte Brent verteuerte sich um 88 Cent auf 71,47 Dollar.

Versorgungsängste angesichts des anhaltenden Iran-Konflikts und der am Montag begonnenen Reisesaison in den USA seien für den Preisanstieg verantwortlich, sagten Händler. Einem Bericht der "Washington Post" zufolge üben die Vereinigten Staaten Druck auf Europa und Japan aus, im Falle des Scheiterns der diplomatischen Bemühungen groß angelegte Sanktionen gegen den Iran zu verhängen. In diesem Fall befürchten Marktteilnehmer eine Verringerung oder einen Stop der iranischen Ölexporte. Iran ist der weltweit viertgrößte Ölförderer.

FINANZMISTER DER EURO-GRUPPE RECHNEN MIT DAUERHAFT HOHEN ROHÖLPREISEN

Angesichts des Beginns der Reisesaison in den USA, die traditionell mit einem hohen Benzinverbrauch verbunden ist, fürchten Händler zudem eine deutlichere Verringerung der US-Lagerbestände. Derzeit sei am Ölmarkt die Wahrscheinlichkeit steigender Preise höher als die für sinkende Preise, sagte Sucden-Analyst Robert Montefusco.

Die Finanzmister der Euro-Gruppe rechnen mit dauerhaft hohen Rohölpreisen. Für das laufende Jahr werde ein Durchschnittspreis von 69 Dollar für ein Barrel erwartet, sagte der Vorsitzende der Euro-Finanzminister, der luxemburgische Premier- und Ressortchef Jean-Claude Juncker. Für 2007 werden 71 Dollar angenommen.

Der Preis für Rohöl der Organisation Erdöl exportierender Länder (OPEC) stieg zu Wochenbeginn erneut. Am Montag kostete ein Barrel (159 Liter) aus der Förderung des Kartells nach Berechnungen des OPEC-Sekretariats vom Dienstag im Durchschnitt 65,12 US-Dollar. Das waren zwei Cent mehr als am Freitag./FX/he/jkr

AXC0130 2006-05-30/15:09

www.finanznachrichten.de/nachrichten-...
83 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
910,59  +6,38  +0,71%  10 mei
 Germany40^ 18.773,50 +0,47%
 BEL 20 4.013,33 +0,70%
 Europe50^ 5.084,27 -0,02%
 US30^ 39.507,00 0,00%
 Nasd100^ 18.156,80 0,00%
 US500^ 5.221,51 0,00%
 Japan225^ 38.190,30 0,00%
 Gold spot 2.360,72 0,00%
 EUR/USD 1,0771 -0,10%
 WTI 78,28 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Accsys +5,43%
CM.COM +2,92%
NX FILTRATION +2,63%
RANDSTAD NV +2,61%
ForFarmers +2,43%

Dalers

Kendrion -2,99%
UMG -2,95%
Alfen N.V. -2,63%
EBUSCO HOLDING -2,29%
VIVORYON THER... -1,85%