Gung Ho schreef:
Weliswaar meer dan 6 jaar geleden, maar voor de record" De naam Antonov is wel genoemd in een of andere tsjechische infomercial.
Succes
GH
[quote=xblue]
Pøevrat v automatické pøevodovce nadohled Plynulý pøevod je technologie, kterou zatím masová výroba aut míjí. Velkou pøekážkou pro spolupráci s automobilovými giganty se zatím jeví neochota výrobcù odepsat investice do stávajících výrob automatických pøevodovek. O pøízeò automobilek se nyní ucházejí dvì rozdílné technologie nových automatických pøevodù, které si ale pro svá specifika asi do zelí moc nepolezou. První z nich, realizovaná britskou firmou Torotrak, využívá toroidálních (vzniknou osovým otáèením elipsy) diskù. Obecnou výhodou pøevodovky bez fixních pomìrù je snížení spotøeby minimálnì o 15 %. Je to dùsledek lepšího využití sil v automatické pøevodovce a lepší zpìtnou vazbou pøi ovládání plynového pedálu, kdy je toto spojeno pøímo s toèivým momentem a akcelerací a motor tak bìží na optimální otáèky. Toroidální pøevodovka je na svìtì již od poèátku minulého století, její realizaci však umožòují až technologie nedávné - speciální trakèní olej, který pod tlakem houstne, nové ocele a hlavnì elektronický øídící systém. (pokraèování) Srdcem pøevodovky je variátor, který sestává ze šesti válcù toèících se mezi dvìma disky, pøevodový pomìr se mìní zmìnou náklonu válcù vùèi diskùm. Válce a disky k sobì tlaèí hydraulika; dalším rysem Torotraku je planetové soukolí, které umožní vyhnout se spojce èi pøevodování "neutrálu", je li auto zastaveno. GM a Toyota po testech (prý vibrace) od licence upustili, Ford se stále rozhoduje. Firmì se však povedlo podepsat spolupráci s nejvìtším japonským výrobcem automatických pøevodovek, firmou Aisin. Nyní je vyvíjena tøetí generace pøevodovky a firma hodlá zavést vlastní omezenou produkci, pro pilotní a testovací aplikace. Velký trh pøedpokládá Torotrack v USA, kde je poèet i podíl "žravých" automatizovaných offroadù nejvìtší. Riziko toho, že plynulá pøevodovka je pro nìkteré øidièe nepohodlná, øeší firma pøevody simulujícím softwarem. Druhou technologii vyvíjí po 10 let francouzská firma Antonov a má ji na svìdomí její vynálezce Roumen Antonov. Tento si povšiml vlastnosti užití šnekových pøevodù, kdy vznikají síly, snažící se pøevod rozvolnit. Tyto síly úmìrné toèivému momentu motoru, využil Antonov k centrifugálnímu iniciování zmìny pøevodu, èímž obešel nutnost vysokotlakých hydraulických systémù, které užívají dnešní automaty. Výsledkem je pøevodovka, která je menší a levnìjší, než souèasné. Úspory paliva u šestirychlostní antonovovy pøevodovky jsou 13 - 33 % a cena výroby je polovièní. Neúspìšná licenèní výroba je již realizována v Indii. Antonov právì podepsal licence s Hondou a první auta jsou oèekávána v pùli roku 2003. Trh pro antonovovu pøevodovku je spíše u menších a lehèích aut, ale je možno ji užít u veškerých motorù.
[/quote]