KBC voor het eerst in tien jaar populairder dan Fortis
Fortis is voor het eerst in tien jaar niet langer de populairste bank van de Belgen. Dat blijkt uit het jaarlijkse merkenonderzoek van Readers Digest. Fortis moet zijn koppositie afstaan aan KBC, in 2008 en 2009 nog telkens derde achter Fortis en Dexia.
Vooral de aandeelhouderssaga rond de overname van Fortis door het Franse BNP Paribas vorig jaar heeft de bank duidelijk geen goed gedaan. Terwijl 30,7 procent van de Belgen Fortis in 2009 nog aangaf als zijn favoriete bank, is dat dit jaar dramatisch gezakt tot 14,1 procent.
Zowel KBC als Dexia, de nieuwe nummers een en twee, doet het niet noodzakelijk beter dan Fortis, maar slaagde er wel beter in de schade te beperken. KBC klimt zelfs naar de eerste plaats met een slechter resultaat dan in 2009, van 17,2 naar 17 procent.
Ook Dexia doet het minder goed, met een daling van de populariteit van 17,8 naar 15,8 procent. Beide banken moesten tijdens de kredietcrisis een beroep doen op steun van de overheid.
Automerken
Bij de automerken herovert Volkswagen zijn koppositie op Toyota. De Japanse autobouwer slaagde er vorig jaar in VW na drie jaar van de troon te stoten als populairste merk. VW moest toen niet alleen Toyota, maar ook Peugeot en zelfs Mercedes laten voorgaan. Na amper een jaar zakt Toyota alweer weg naar de derde plek, achter VW en Opel. Toyota liep onlangs grote imagoschade op door een massale terugroepactie van zijn auto’s, ingegeven door technische mankementen.
In volle iPad-gekte valt ook de matige score van Apple op. In de lijst van meest populaire computerbedrijven moet de Californische softwarereus onderdoen voor concurrenten HP, Acer, Dell, Packard Bell en zelfs Medion, het huismerk van Aldi. DBe
06:00 - 08/04/2010 De Tijd