Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Triodos certificaten handelsbeperking

488 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 21 22 23 24 25 » | Laatste
shaai
1
quote:

wiegveld schreef op 1 augustus 2023 23:14:

[...]

Nee zo werkt systeem niet!
systeem kiest voor de koers waar de meeste orders kunnen worden gedaan.
Die ene certificaat van 1€ komt er niet doorheen, de persoon die €89 biedt wordt ook beschermd zullen we maar zeggen.
Wat jij zegt kan niet kloppen, verkooporder voor 1eur betekent dat je wil verkopen voor 1eur of meer. Etc. Zo gaat ook een openingsveiling op een normale beurs, zoals Euronext om 09:00. Anders kom je gezien de orders ook nooit op de aantallen die gaan, en al de vele enkele transacties op die ene gedane koers (zoals 22,5 vorige week)
shaai
1
quote:

shaai schreef op 2 augustus 2023 05:05:

[...]

Wat jij zegt kan niet kloppen, verkooporder voor 1eur betekent dat je wil verkopen voor 1eur of meer. Etc. Zo gaat ook een openingsveiling op een normale beurs, zoals Euronext om 09:00. Anders kom je gezien de orders ook nooit op de aantallen die gaan, en al de vele enkele transacties op die ene gedane koers (zoals 22,5 vorige week)
support.captin.com/hc/nl/articles/117...

De Markt analyseert alle orders en zoekt naar de prijs waarop het grootste aantal certificaten kan worden verhandeld. In dit voorbeeld stelt de Markt de prijs op €50 vast, omdat op dat niveau het meeste volume kan worden verhandeld.

Dit betekent dat de kooporders met een limiet hoger dan €50, zoals €55, ook worden meegenomen in de afwikkeling van de veiling. Datzelfde geldt voor verkooporders met een limiet gelijk en lager aan €50, zoals €45.
MOEdig Voorwaarts
0
Ik kan bevestigen dat Captin het brakste platform is waar ik sinds de intrede van de computer ooit mee te maken heb gehad.

Mijn voornaamste klachten:

- geen inzicht in indicatieve handelskoers, limiet opgeven is dus een spelletje ezeltje-prikje
- behoorlijk hoge transactiekosten, waarbij zelfs, en nu komt het, een bedrag van €5 per ingelegde order wordt gerekend (niet in 2023 staat er wel bij). Dus een order opgeven en later weer royeren, zonder transactie, kost straks ook gewoon €5 *)
- ik kan nergens een transactie-overzicht vinden, zelfs niet van gestorte bedragen
- het is niet mogelijk meerdere (koop)orders tegelijk op te geven; in de echte wereld ben je misschien op koers X matig geinteresseerd en op koers X-€10 nog een stuk meer. Aangezien je geen flauw hebt wat de uitkomst is qua handelskoers zou je dan wellicht met twee limieten willen werken; bij een cadeauprijs veel afnemen, bij een zo/zo prijs een plukje. Maar nee, dat kan niet.
- niet kunnen storten via iDeal maar alleen via bankoverschrijving. Dit heeft mij deelname aan de vorige ronde (op de laagste koers die "ooit" op het bord zal staan) gekost. Antiek.
- na het opgeven en weer royeren van enkele orders (heb nu niets in liggen) is mijn saldo met een kleine 10% afgenomen. Nergens terug te vinden hoe dit komt. Denk dat ik de handelsronde afwacht en als mijn saldo dan nog niet klopt maar aangifte ga doen van diefstal/verduistering.

No pain, no gain, maar Captin is echt wel "next level" ;-)

*) van de Captin site:

Standaardvergoeding: EUR 5,00 per ingelegde koop- en verkooporder. Deze kosten zullen gedurende het kalenderjaar 2023 niet van toepassing zijn.
Uitvoeringsvergoeding: 0,30% per uitgevoerde koop- of verkooporder, berekend over de uitgevoerde ordergrootte vermenigvuldigd met de transactieprijs (*).

WTF!!

Hoe dan ook, een ieder veel succes vanmiddag. Dat er nog maar veel paniekvogels hun stukken "gratis" willen afstaan.

Gezien de tamtam in podcasts, op websites en zelfs in het FD staat er echter inmiddels een leger opportunisten klaar om de stukken op te vangen.

Ik ben benieuwd (ook of ik mijn geld nog terug ga zien)!
Happy One
2
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 2 augustus 2023 07:58:

- Dit heeft mij deelname aan de vorige ronde (op de laagste koers die "ooit" op het bord zal staan) gekost. Antiek.

Hoe dan ook, een ieder veel succes vanmiddag. Dat er nog maar veel paniekvogels hun stukken "gratis" willen afstaan.

Gezien de tamtam in podcasts, op websites en zelfs in het FD staat er echter inmiddels een leger opportunisten klaar om de stukken op te vangen.

Is dat zo?

Omgekeerd lijkt mij hetzelfde aan de hand, er zijn nog heel veel certificaathouders die van hun stukken afwillen en daarvoor gezien de super lage handelsvolumes nog geen kans hebben gehad.
Dat leger kopende opportunisten moet ook door de ballotagecommissie van Captin ;-).

Voor de rest deel ik je mening over Captin, dat platform is inderdaad niet meer van deze tijd. Je kunt (zoals ik) veel kritiek hebben op Npex, maar het platform is in ieder geval beter dan dat van Captin.
MOEdig Voorwaarts
1
quote:

Happy One schreef op 2 augustus 2023 09:14:

[...]

Is dat zo?

Omgekeerd lijkt mij hetzelfde aan de hand, er zijn nog heel veel certificaathouders die van hun stukken afwillen en daarvoor gezien de super lage handelsvolumes nog geen kans hebben gehad.

Tegen de huidige koers zou ik het dan lekker laten zitten, tenzij je het geld echt nodig hebt. Maar dan nog, op de vorige koers heeft dat niet zoveel zin meer.

Dat leger kopende opportunisten moet ook door de ballotagecommissie van Captin ;-).

Dat was ook de reden dat ik vorige week zo'n haast had, nog zonder te weten wat voor "noodkoers" er uit de bus zou rollen. Uiteindelijk stromen er steeds meer opportunisten toe en neemt het aantal paniekverkopers af. Volgens de regels van de marktwerking is dat "goed" voor de prijs.

Voor de rest deel ik je mening over Captin, dat platform is inderdaad niet meer van deze tijd. Je kunt (zoals ik) veel kritiek hebben op Npex, maar het platform is in ieder geval beter dan dat van Captin.

Het maar tien regels "links&rechts" kunnen zien zonder indicatieve handelskoers is al een gotspe. Als dan ongeveer de helft van de verkoopregels ook nog eens uit minder dan 1 certificaat bestaat, rijd je echt een donkere tunnel in. Er staat zelfs een order van 0,01 stuk tussen. Dat moet dan iemand zijn die er ooit 1 euro in heeft gestoken en nu graag een kwartje terug wil (I kid you not). Zie bijlage. Misschien is het ook wel klieren van gefrustreerde certificaathouders. Zou ook nog kunnen.

Bijlage:
Ron Kerstens
1
@ moedigvoorwaarts

En toch neem je al die barrières en doe je mee op Captin om wat certificaten te bemachtigen. Over opportunisme gesproken. Verkopers zijn overigens geen paniekvogels, in sommige gevallen zijn het erfgenamen en andere moeten gewoon aan hun pensioen/spaargeld komen na 3 jaar.
MOEdig Voorwaarts
0
@Ron

Ik ga ook niet ontkennen dat dit (groten)deels opportunistisch is ingestoken, de gelegenheid maakt "de dief". Vandaar ook mijn spreuk "no pain, no gain, maar dit is echt "next level"."

Het laatste dat je noemt is inderdaad de andere kant van de medaille en in principe onacceptabel. Dit had toch ook op een andere manier kunnen worden opgelost in al tijd, bijvoorbeeld door een koper te zoeken onder de andere Nederlandse banken (Rabo heeft al 3%) die voor een acceptabeler prijs een belang had willen nemen/uitbreiden. Gezien de onrealistische €60 die Triodos "intern" hanteerde zal dat geen optie zijn geweest. Toch denk ik dat de verkopers die zichzelf voor €22,50 van de stukken hebben beroofd in een ander scenario én een betere prijs hadden kunnen krijgen én eerder zouden zijn "uitbetaald".

Ik vermoed trouwens dat deze poppenkast niet zo heel lang meer gaat duren op deze manier. Dit kan gewoon niet.
shaai
0
Weet het niet, maar boven de 32,55 weinig kopers, en wel redelijke plukjes/plukken die er wel vanaf willen op 10 en 14eur. En bij koers straks <20e kon de paniek bij verkopers nog wel eens alsnog echt gaan toeslaan.
mercurius-adept
1
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 2 augustus 2023 09:46:

...

Ik vermoed trouwens dat deze poppenkast niet zo heel lang meer gaat duren op deze manier. Dit kan gewoon niet.
inderdaad: een communicatieoffensief zou wel het minste zijn dat Triodos nu voor haar hooggeachte financiers kan doen, maar aanpassingen lijken onvermijdelijk!
MOEdig Voorwaarts
0
Oei, ik lees net dit op de site van Triodos:

Als de waarde van de Certificaten afneemt, word ik dan gecompenseerd voor mijn verlies?

Nee. Certificaten van aandelen Triodos Bank zijn een beleggingsproduct en de waarde van dit product kan stijgen maar ook dalen. Koersschommelingen zijn voor risico van de belegger en worden daarom niet gecompenseerd.

Dat is toch wel een serieuze "showstopper"!

Ik kan me goed voorstellen dat de oorspronkelijke kopers zich dit ook niet hebben gerealiseerd en dachten dat ze een spaarrekening hadden geopend die onder het depositogarantiestelsel viel. Rente, dividend... allemaal één pot nat ;-)

www.triodos.nl/veelgestelde-vragen/wi...
mercurius-adept
0
dat geloof ik niet (helemaal), maar wat ik echt echt niet snap is waarom er niet wat gereputeerde en erkende impactbeleggers uit de industrie opstaan...daar zit ZOVEEL geld tegenwoordig

--> doing less harm = duurzaam en doing good = impact

Er is weinig méér dat zich kwalificeert als nobele impactbelegging met kansen, dan het voorzien van kernkapitaal aan een wezenlijk groene idealistische bank die zich zo inzet voor bespoedigen VN doelen
c.q.
het (deels) helpen liquide maken van kernkapitaal tegen redelijke prijzen voor de gedupeerde pioniers die hun inleg in zoiets duurzaams en impactvol als Triodos...gewoon echt niet langer kunnen missen?

De industrie van duurzame ea beleggingsfondsen kan leiderschap nemen door te beseffen dat hier voor hun branche ook een soort plicht ligt: kernkapitaal voorzien aan/voor een bank voor hun eigen markt...
MOEdig Voorwaarts
1
Duurt lang hoor, voor ze met een koers afkomen.

Ik zag trouwens ook nog dit op de koerspagina, ik vroeg me al af of ze niet beter "trading curbs" in zouden stellen, maar die zijn er dus wel (zij het zeer ruim):

Op dit moment worden voor de handelsronde de parameters om de handel stil te leggen vastgesteld op 40% boven en onder de laatste slotkoers. Afhankelijk van de ontwikkeling van de handel kan dit percentage geleidelijk worden aangepast op basis van de waargenomen prijsbewegingen tijdens de wekelijkse veilingen.


Een koers boven de €31,50 is dus in principe "niet toegestaan".

Geduldig afwachten maar...
MOEdig Voorwaarts
0
quote:

Happy One schreef op 2 augustus 2023 14:53:

Het is 23,90 geworden. Helaas heeft mijn order het niet gehaald...
Mooi prijsje!

Een kleine 90% van mijn order is uitgevoerd.

Al met al valt de schade van het net aan missen van de vorige ronde dus alleszins mee.

"Groen moet je doen" zeg ik altijd maar ;-)
shaai
0
quote:

Happy One schreef op 2 augustus 2023 14:53:

Het is 23,90 geworden. Helaas heeft mijn order het niet gehaald...
waar zie je dat?
ik zie het hier nu nog steeds niet:
captin.nl/noteringen/triodos/
Happy One
0
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 2 augustus 2023 14:55:

[...]

Mooi prijsje!

Een kleine 90% van mijn order is uitgevoerd.

Al met al valt de schade van het net aan missen van de vorige ronde dus alleszins mee.

"Groen moet je doen" zeg ik altijd maar ;-)
Hoe werkt dat met een deeluitvoering? Tegen welke limietkoers had jij je order ingezet?
Kennelijk wordt een order dan voor een gedeelte uitgevoerd, ik snap niet helemaal waarom.
shaai
0
quote:

shaai schreef op 2 augustus 2023 15:03:

[...]

waar zie je dat?
ik zie het hier nu nog steeds niet:
captin.nl/noteringen/triodos/
nu wel, maar ik zie volume nog niet, vorige keer ruim 12260.
MOEdig Voorwaarts
0
quote:

Happy One schreef op 2 augustus 2023 15:43:

[...]

Hoe werkt dat met een deeluitvoering? Tegen welke limietkoers had jij je order ingezet?
Kennelijk wordt een order dan voor een gedeelte uitgevoerd, ik snap niet helemaal waarom.
Dat is inderdaad vaag, maar geheel conform paragraaf 6.2 van het handelsreglement (zie bijlage).

Mijn limiet (die een flink eindje boven de uiteindelijke handelskoers) lag is daarmee niet relevant.
Bijlage:
shaai
0
quote:

shaai schreef op 2 augustus 2023 15:45:

[...]

nu wel, maar ik zie volume nog niet, vorige keer ruim 12260.
ruim 17k
MOEdig Voorwaarts
1
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 2 augustus 2023 07:58:

- na het opgeven en weer royeren van enkele orders (heb nu niets in liggen) is mijn saldo met een kleine 10% afgenomen. Nergens terug te vinden hoe dit komt. Denk dat ik de handelsronde afwacht en als mijn saldo dan nog niet klopt maar aangifte ga doen van diefstal/verduistering.
Bij deze een rectificatie:

Zonder dat ik daarom heb gevraagd is (kennelijk na het royeren van een bepaalde order vóór het handelsmoment) een min of meer willekeurig bedrag teruggestort.

Ik zag trouwens dat "Wiegveld" ook al weleens melding maakte van een onverwachte en ongevraagde terugstorting, dus dat zal op de één of andere manier wel bij het systeem horen.
488 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 21 22 23 24 25 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
901,68  -3,42  -0,38%  18:05
 Germany40^ 18.421,70 -1,00%
 BEL 20 3.919,46 -0,34%
 EURO50 4.988,14 -0,23%
 US30^ 38.571,80 -0,01%
 Nasd100^ 18.578,50 -0,18%
 US500^ 5.271,20 -0,30%
 Japan225^ 38.368,10 -0,77%
 Gold spot 2.326,40 -1,04%
 EUR/USD 1,0880 -0,21%
 WTI 73,32 -0,93%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +5,19%
Vastned +2,25%
RELX +1,84%
UNILEVER PLC +1,38%
NX FILTRATION +1,25%

Dalers

Alfen N.V. -6,59%
PostNL -4,99%
Basic-Fit -3,43%
Pharming -3,19%
TomTom -3,01%