PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL - December 2023

586 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 | Laatste
win some...
2
quote:

aextracker schreef op 1 januari 2024 11:10:

[...]

De sleutel voor meer marge ligt 'm bij POST.NL in a.) door-ontwikkeling in afzetsegmenten(1) en b.) beprijzing van de dienstverlening (2).
De Pst.NL dienstverlening as such is van een prima niveau en kwaliteit.
Het management heeft in mijn ogen de afgelopen jaren een "succesvolle transitie gepleegd", door verdergaand te automatiseren, verdergaand de focus te verleggen naar pakketpost en modernisering van die infrastructuur (3) door de services te concentreren in grotere hubs in het land.(4)
Er zijn wel degelijk enkele goede jaren gezien, waarbij Post.NL zowel haar medewerkers ruimhartiger is gaan belonen en ruimhartiger is gaan voorzien in verbeterde pensioenrechten, alsmede naar de aandeelhouder weer dividend is gaan uitkeren nadat die transitie grotendeels afgerond werd. (5)

Bovenstaande voltrekt zich ook nog eens gedurende 3 bizarre jaren waarin de koopkracht en het koopgedrag van consumenten in Nederland onvoorspelbaarder dan ooit is geworden. (6)

Wat nu rest is een betere waardering voor die prestaties o.b.v. een hopelijk normaliserend jaar 2023, waarbij de consument en bedrijfsleven vanuit een rampzalig onrustig jaar 2023 het licht gaat zien naar normalisering van gedrag en prestatie patronen , waar een "fatsoenlijk met elkaar samenwerkende coalitie en regering", laat zien dat politiek bedrijven geen spel om eigen belang en bestuurlijke machtsverhoudingen betreft, maar een democratisch gekozen platform is wat het pakketje van vertrouwen van de consument max. 4 jaar mag behartigen.
Persoonlijk verwacht ik voor Post.NL weer betere jaren in omzet(groei) en marge realisatie gaat tonen dan wat men in 2023 heeft laten zien. De laatste prestatie en lage verwachting laat zich vertalen in de actueel lage waardering van het aandeel a ca. Euro 1.45. Ik verwacht persoonlijk, dat Post.NL de Euro 2,- in 2024 gaat aantikken. Vandaar toch aardig wat aandelen Post.NL in December 2023 opgepakt :).
(1) Doorontwikkeling in afzetsegmenten???
www.warehousetotaal.nl/nieuws/postnl-...
www.onderglas.nl/kwekerij-mostert-nee...

(2) Beprijzing van dienstverlening???
Postnl verliest de afgelopen jaren marktaandeel aan DHL. Lijkt me dat er weinig ruimte is voor prijsverhogingen.

(3) verdergaande automatisering, meer focus, verbetering infrastructuur????
Is op zich waar, maar dit zou toch moeten leiden tot margeverbetering. Marges zijn echter gekelderd. Dan is er toch iets niet goed gegaan lijkt me.

(4) Grotere hubs???
Postnl bouwt alleen maar extra hubs bij. Het is niet zo dat ze voor schaalvergroting gaan. Alleen voor kleine pakjes hebben ze een gerobotiseerde megahub gebouwd. Daar hoor je nooit meer iets over. Wat mij doet vermoeden dat het niet zo'n groot succes is.

(5) dividend en transitie???
De dividendbetalingen zijn gestopt vanwege de veel te dure overname van Sandd. Heeft dus niets met de transitie van post naar pakket te maken.

(6) 3 bizarre jaren???
Zoals het hier staat lijkt het alsof de coronajaren een negatieve invloed hadden. Terwijl ze tijdens deze jaren natuurlijk de wind gigantisch mee hadden. Dit heeft het falen van het management verbloemd. Zonder rugwind van 'corona' komt de operationele zwakte weer volop naar voren.

Dit alles betekent niet dat Postnl op termijn niet naar de 2 euro kan gaan. Wel dat bij een kwalititatief goed management de koers nooit onder de 2 euro was gekomen.
Boeren verstand
2
quote:

win some... schreef op 1 januari 2024 14:56:

[...]

(1) Doorontwikkeling in afzetsegmenten???
www.warehousetotaal.nl/nieuws/postnl-...
www.onderglas.nl/kwekerij-mostert-nee...

(2) Beprijzing van dienstverlening???
Postnl verliest de afgelopen jaren marktaandeel aan DHL. Lijkt me dat er weinig ruimte is voor prijsverhogingen.

(3) verdergaande automatisering, meer focus, verbetering infrastructuur????
Is op zich waar, maar dit zou toch moeten leiden tot margeverbetering. Marges zijn echter gekelderd. Dan is er toch iets niet goed gegaan lijkt me.

(4) Grotere hubs???
Postnl bouwt alleen maar extra hubs bij. Het is niet zo dat ze voor schaalvergroting gaan. Alleen voor kleine pakjes hebben ze een gerobotiseerde megahub gebouwd. Daar hoor je nooit meer iets over. Wat mij doet vermoeden dat het niet zo'n groot succes is.

(5) dividend en transitie???
De dividendbetalingen zijn gestopt vanwege de veel te dure overname van Sandd. Heeft dus niets met de transitie van post naar pakket te maken.

(6) 3 bizarre jaren???
Zoals het hier staat lijkt het alsof de coronajaren een negatieve invloed hadden. Terwijl ze tijdens deze jaren natuurlijk de wind gigantisch mee hadden. Dit heeft het falen van het management verbloemd. Zonder rugwind van 'corona' komt de operationele zwakte weer volop naar voren.

Dit alles betekent niet dat Postnl op termijn niet naar de 2 euro kan gaan. Wel dat bij een kwalititatief goed management de koers nooit onder de 2 euro was gekomen.
Mooi dat AEX tracker zo'n inhoudelijke reactie geeft.
Maar helemaal eens met de reactie van Winsome.
Trader Stef
1
[quote alias=win some... id=15133420 date=202401011456]
[...]

(1) Doorontwikkeling in afzetsegmenten???
www.warehousetotaal.nl/nieuws/postnl-...
www.onderglas.nl/kwekerij-mostert-nee...

(2) Beprijzing van dienstverlening???
Postnl verliest de afgelopen jaren marktaandeel aan DHL. Lijkt me dat er weinig ruimte is voor prijsverhogingen.

(3) verdergaande automatisering, meer focus, verbetering infrastructuur????
Is op zich waar, maar dit zou toch moeten leiden tot margeverbetering. Marges zijn echter gekelderd. Dan is er toch iets niet goed gegaan lijkt me.

(4) Grotere hubs???
Postnl bouwt alleen maar extra hubs bij. Het is niet zo dat ze voor schaalvergroting gaan. Alleen voor kleine pakjes hebben ze een gerobotiseerde megahub gebouwd. Daar hoor je nooit meer iets over. Wat mij doet vermoeden dat het niet zo'n groot succes is.

(5) dividend en transitie???
De dividendbetalingen zijn gestopt vanwege de veel te dure overname van Sandd. Heeft dus niets met de transitie van post naar pakket te maken.

(6) 3 bizarre jaren???
Zoals het hier staat lijkt het alsof de coronajaren een negatieve invloed hadden. Terwijl ze tijdens deze jaren natuurlijk de wind gigantisch mee hadden. Dit heeft het falen van het management verbloemd. Zonder rugwind van 'corona' komt de operationele zwakte weer volop naar voren.

Dit alles betekent niet dat Postnl op termijn niet naar de 2 euro kan gaan. Wel dat bij een kwalititatief goed management de koers nooit onder de 2 euro was gekomen.

Precies!
Dit bedrijf is momenteel slechts € 700 mln waard doordat de potentie niet wordt ontgonnen.
Op basis vh verleden lijkt dit ook niet voor de hand te liggen. Mijn overtuiging is dat dit de komende 2 jr wel gaat gebeuren. De druk voor resultaatverbetering zal toenemen en er zal in die geest gehandeld worden.
586 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 26 apr 2024 17:35
Koers 1,250
Verschil +0,046 (+3,82%)
Hoog 1,250
Laag 1,210
Volume 1.766.025
Volume gemiddeld 2.111.168
Volume gisteren 1.803.919