craasie schreef op 11 september 2011 09:06:
De koersdalingen van afgelopen tijd bieden kansen voor koopjesjagers. Dat geldt voor beleggers maar zeker ook voor de beursfondsen. Zij profiteren van de lage waarderingen door eigen aandelen in te kopen. De theorie stelt dat inkopen van eigen aandelen goed is voor de koers, immers de winst hoeft over minder aandelen verdeeld te worden. Maar de theorie blijkt al jaren niet te werken, de koersen van de ondernemingen die eigen aandelen inkopen blijven achter.
Maar waarom dan toch aandelen inkopen? In eerste instantie willen bestuurders laten zien dat ze hun aandeel goedkoop cq. ondergewaardeerd vinden. Echter aandelen inkopen helpt niet om de koers (langdurig) te ondersteunen.
KPN en Ahold zijn al jaren bezig structureel eigen aandelen in te kopen, ter referentie : KPN haalde recent meer dan 7.000.000 aandelen uit de markt. De koers van beide bedrijven blijft al jaren liggen. En dan Philips, dat spant de kroon met een omvangrijk aandelen inkoopprogramma van € 2 miljard, terwijl de beurswaarde van Philips ongeveer € 13 miljard is.
Ter illustratie vind je hier een langjarige koersgrafiek van het aandeel Philips met het verloop van het dividendrendement (rode lijn). Het gemiddelde dividendrendement over de gemeten periode (1998 – heden) is 2,23%, bij dit rendement en het huidige dividend zou de koers op € 34,- moeten staan. Dat zie ik voorlopig niet gebeuren, dus is het wel duidelijk dat de winst per aandeel stijgt terwijl de koers achter blijft.
Het terug kopen van eigen aandelen is m.i. in het geval Philips dan ook een brevet van onvermogen. Er kan geen bestemming voor het eigen kapitaal gevonden worden welke genoeg rendement oplevert.
Groei door overnames is vaak te duur of te risicovol. Philips deed vanaf september 2007 maarliefst 32 overnames en boekte hier onlangs € 1,4 miljard op af. Hierbij maak ik de kanttekening dat de afschrijving gedaan zijn bij het aantreden van de nieuwe CEO – Frans van Houten. En de vuistregel voor een nieuwe CEO luidt : alle verlies bij het aantreden nemen.
Om innovatie te ondersteunen geeft Philips per jaar € 200 miljoen uit aan onderzoek en ontwikkeling. Dit lijkt genereus maar het is slechts 1% van de omzet.
Men dient zich dus serieus af te vragen of de onderneming zijn koers echt ondergewaardeerd of heeft de onderneming gewoon grote moeite te groeien door met het aanwezige kapitaal te ondernemen? In het geval van Philips lijkt dit laatste het geval.
Als belegger in Philips vraag ik me dan af of de verder gaande integratie van TV, internet en de computer of de opkomst van alternatieve energiebronnen geen kansen bieden voor Philips?
Ik ben van mening dat wanneer het eigen kapitaal niet aangewend om groeikansen te verzilveren ook Philips een reële overnamekandidaat wordt.