Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Amerika, de ondergang van een empire.

936 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 » | Laatste
[verwijderd]
0
Omdat de groep 50-54 jarigen 5 jaar geleden groter was dan de groep 20-24 jarigen... baby boom effect.
[verwijderd]
0
quote:

BEN hofnar schreef op 11 augustus 2015 22:52:

Wat jouw plaatjes trouwens wel mooi laten zien is dat het fenomeen van een dalende LFP (van mannen en vrouwen samen) ook al sinds de eeuwwisseling in gang is gezet. Heeft dus weinig te maken met de economische crisis maar met structurele redenen.
Ik ben ook van mening dat het banenverlies al veel langer aan de gang is. De crises heeft het banenverlies alleen maar versneld, zoals dat in het verleden ook al gebeurde. De innovaties die weer veel banen moeten opleveren moeten ook steeds groter worden om dat steeds meer werkzoekende ervan willen profiteren. volgens mij is het de vraag of dat elke keer gaat lukken.

[verwijderd]
0
Het heeft helemaal niets met banenverlies, maar met de keuze van mensen om al dan niet werk te gaan zoeken.
[verwijderd]
0
Wat betreft de ondergang van een empire en hoge onvrijwillige werkloosheid kun je beter kijken naar Europa dan naar de VS.
[verwijderd]
0
quote:

BEN hofnar schreef op 12 augustus 2015 00:01:

Het heeft helemaal niets met banenverlies, maar met de keuze van mensen om al dan niet werk te gaan zoeken.
Ik ken heel wat harde werkers die echt willen werken, maar gewoon geen baan kunnen vinden.
aandeeltje!
0
quote:

henk38 schreef op 12 augustus 2015 00:06:

[...]

Ik ken heel wat harde werkers die echt willen werken, maar gewoon geen baan kunnen vinden.
Ze willen niet hard werken tegen het loon wat geboden wordt, dus daar zit wel een nuance in.,als je niet wilt werken tegen loon wat geboden wordt is dat volgens de ecomomen vrijwillige werkloosheid: een keuze. Het werk is er maar je kiest ervoor het niet te doen omdat het te weinig oplevert.

[verwijderd]
0
Er wordt alleen gesproken over de innovaties die banen opleveren, maar er zijn ook genoeg innovaties die banen kosten.
Vroeger liet je een cv installatie aanleggen door een cv monteur, aangezien die hele lengtes pijp keurig netjes kon buigen en ook een berekening kon maken van de grote van de radiatoren.
Vandaag de dag wordt er niet meer gebogen maar wordt alles met kunststof onder de vloer gestopt, wat zelfs iemand met 2 linker handen kan doen. De berekening van de grote van de radiatoren kan nu gratis online worden berekend.
Een airco met een buitenunit moest is het verleden door iemand worden opgehangen die er verstand van had, aangezien de airco ook gevuld moest worden. Nu koop je ze gewoon met een klik systeem waar het gas al in zit, vullen hoeft dus niet meer.
Ik laat de raamkozijnen van een appartement nooit schilderen, zodra dit moet gebeuren vervang ik de kozijnen gelijk door kunststofkozijnen, dit kost mij inkoop ongeveer 5000e zonder plaatsen. voor mij is de buitenschilder echt verleden tijd. ook voor het binnen schilderwerk heb ik geen top ervaren schilder meer nodig, een verfrolletje op MDF doet wonderen.
Een autoschadebedrijf moest in het verleden goed geschoolde plaatwerkers hebben voor de reparatie van dure grote auto's. Vandaag de dag is hier steeds minder vraag naar omdat steeds meer mensen kleinere betaalbare autos kopen, die bij een schade van 5 a 6k al total loss worden verklaard en door worden verkocht aan de handel. Zo zijn er nog duizenden voorbeelden te geven.
Producten worden zo gemaakt dat mensen meer en meer het zelf kunnen doen of het door iemand kunnen laten doen die een klein beetje handig en goedkoop is.
Er is geen jaren scholing of ervaring meer nodig en dit zijn niet dingen die ik lees, maar die ik gewoon dagelijks in de praktijk zie gebeuren.





Da Freeze
0
quote:

henk38 schreef op 12 augustus 2015 01:00:

Producten worden zo gemaakt dat mensen meer en meer het zelf kunnen doen of het door iemand kunnen laten doen die een klein beetje handig en goedkoop is.
Er is geen jaren scholing of ervaring meer nodig en dit zijn niet dingen die ik lees, maar die ik gewoon dagelijks in de praktijk zie gebeuren.
Wat ik meer zie is dat je aan producten steeds minder kan doen behalve weggooien. Maar goed, ook daarmee loopt het aantal vaklui terug die iets kunnen repareren. Het is immers ook niet meer nodig.
[verwijderd]
0
quote:

henk38 schreef op 12 augustus 2015 00:06:

[...]

Ik ken heel wat harde werkers die echt willen werken, maar gewoon geen baan kunnen vinden.
Ja, ken je miljoenen Amerikanen die in die situatie zitten?

Of heb je het nu over een paar mensen in Nederland?

Ik ken niemand die werkloos is. Net zo'n (ir)relevante observatie.
Da Freeze
0
quote:

BEN hofnar schreef op 12 augustus 2015 08:41:

Ik ken niemand die werkloos is. Net zo'n (ir)relevante observatie.
Goh, ik wel. Vrienden die een prima opleiding hebben gehad maar toch werkloos thuis komen te zitten. Gelukkig nog wel tijdelijk (3 tot 6 maanden). Maar even snel overstappen naar een andere baan zit er echt niet in.

En dan die opmerking die eerder gemaakt werd over dat er werk genoeg is voor mensen die wel willen werken, maar geen laag salaris willen accepteren.

Die situatie heb ik ook meegemaakt. Ik wilde elke baan tegen elk salaris accepteren, omdat ik ook geen recht had op een uitkering. Valt dat even tegen in de werkelijke wereld. Je bent dan te hoog gekwalificeerd voor de baan, of je bent er tijdelijk want het bedrijf weet toch dat je weggaat zodra je iets beters gevonden hebt. Dan wordt je dus toch niet aangenomen. Ow, en voor veel lagelonen banen heb je ook allerlei diploma`s nodig. Heftrucks rijden mag niet zomaar, VCA diploma in industriele omgevingen, EHBO is vaak een pre. Certificaten om veters te strikken en scheten te laten, het is allemaal verplicht.

De enige baan waar je geen diploma voor nodig hebt en een goed salaris bied, is politicus. Maar daar heb ik de kwaliteiten niet voor. Ik ben te realistisch en een slechte debattant (is dat wel een woord of kan dit worden geprullebakiseerd?).
[verwijderd]
0
Praktijk is duidelijk.

Werkloosheid zestigers loopt stevig op'
Ouderen delven het onderspit

AMSTERDAM -
Terwijl de pensioenleeftijd oploopt, neemt de werkloosheid onder ouderen steeds grotere vormen aan. Inmiddels zijn meer dan 50.000 van de zestigers tevergeefs op zoek naar werk. Nooit eerder was de werkloosheid in deze groep zo hoog, meldde het economisch bureau van ING woensdag.

Foto: Lex Van Lieshout
In 2010 was in de leeftijd 60 tot 65 jaar nog 4 procent werkloos. In het eerste kwartaal dit jaar was dit opgelopen naar bijna 10 procent, constateren de economen van de bank. Het totaal aantal 60- tot 65-jarigen daalde licht tussen 2009 en 2015, maar het aantal dat actief is op de arbeidsmarkt is in dezelfde periode met zo'n 180.000 gegroeid. Dat is een toename van bijna 50 procent. Een groot deel van deze zestigers slaagt erin werk te behouden of te vinden, maar het aantal werklozen loopt eveneens op.
Volgens ING delven ouderen vaak het onderspit bij vacatures. Dit komt omdat ze doorgaans dure krachten zijn voor werkgevers.
Vorige maand is het gewijzigde ontslagrecht ingevoerd. Veel mensen zien hierin een nieuwe tegenvaller voor ouderen, blijkt uit een enquête van ING. De regering wil met de hervorming van het ontslagrecht meer dynamiek op de arbeidsmarkt creëren en het verschil verkleinen tussen mensen met een vaste baan en 'outsiders' als werklozen en flexwerkers.
De nieuwe wet lijkt over het algemeen erg impopulair. Veel ondervraagden gaven ING te kennen dat zij denken dat niemand erbij gebaat zal zijn. De respondenten verwachtten ook niet dat flexwerkers en werklozen de vruchten zullen plukken van de nieuwe wet.
ING peilde het sentiment van consumenten over de arbeidsmarkt via een online-onderzoek waaraan volgens de bank tienduizenden mensen meededen.

www.telegraaf.nl/binnenland/24366137/...
[verwijderd]
0
Het totaal aantal 60- tot 65-jarigen daalde licht tussen 2009 en 2015, maar het aantal dat actief is op de arbeidsmarkt is in dezelfde periode met zo'n 180.000 gegroeid. Dat is een toename van bijna 50 procent.

Is dat het nieuwe onderspit delven.

Overigens logisch dat 60-65 jarigen moeilijk aan een nieuwe baan komen.

Voordat die zijn ingewerkt gaan ze met pensioen.
[verwijderd]
0
quote:

BEN hofnar schreef op 12 augustus 2015 11:22:

Het totaal aantal 60- tot 65-jarigen daalde licht tussen 2009 en 2015, maar het aantal dat actief is op de arbeidsmarkt is in dezelfde periode met zo'n 180.000 gegroeid. Dat is een toename van bijna 50 procent.

Is dat het nieuwe onderspit delven.

Overigens logisch dat 60-65 jarigen moeilijk aan een nieuwe baan komen.

Voordat die zijn ingewerkt gaan ze met pensioen.
10% ouderen is hoger dan het gemiddelde, dus ja onderspit.
[verwijderd]
0
lastig he, veranderende dynamiek en werkloosheid definities.

vroeger stopte men gewoon met werken. tegenwoordig wil men door blijven werken. dus dan loopt percentage werkloosheid op. maar aantal ouderen wat werkt is dus ook fors gestegen. dus tsja... onderspit delven.
[verwijderd]
1
quote:

BEN hofnar schreef op 12 augustus 2015 11:51:

lastig he, veranderende dynamiek en werkloosheid definities.

vroeger stopte men gewoon met werken. tegenwoordig wil men door blijven werken. dus dan loopt percentage werkloosheid op. maar aantal ouderen wat werkt is dus ook fors gestegen. dus tsja... onderspit delven.
Moet doorwerken, heel verschil!
[verwijderd]
0
gedurende het hele laatste decennium van de vorige eeuw lag die ratio op het huidige niveau. nul/nix relatie met economische groei.

research.stlouisfed.org/fred2/series/...
936 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
904,21  +4,61  +0,51%  18:05
 Germany40^ 18.721,40 +1,21%
 BEL 20 3.985,40 -0,75%
 Europe50^ 5.062,43 +0,48%
 US30^ 39.408,60 +0,92%
 Nasd100^ 18.118,60 +0,25%
 US500^ 5.215,72 +0,56%
 Japan225^ 38.437,90 +0,02%
 Gold spot 2.346,24 +1,61%
 EUR/USD 1,0782 +0,30%
 WTI 79,61 +0,56%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

BESI +3,60%
ForFarmers +3,08%
PROSUS +2,49%
NSI +2,07%
Ahold Delhaize +1,97%

Dalers

TKH -3,54%
CTP -3,07%
VIVORYON THER... -2,41%
AMG Critical ... -2,40%
DSM FIRMENICH AG -2,24%