TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Juli 2021.

1.673 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 79 80 81 82 83 84 | Laatste
Beperktedijkbewaking
1
quote:

EOSN schreef op 30 juli 2021 18:16:

Positief:
Her wordt dan een puur software bedrijf en daardoor ook makkelijker te plaatsen/categoriseren/waarderen.

Negatief:
Je gaat de link naar de eindgebruiker missen (je wordt nog meer BtoB ipv BtoC). Consumer feedback is ook relevant voor productontwikkeling.
...
Ik schat*) dat er in de eerste helft van dit jaar zo'n 216.000 pnd's verkocht zijn. Dat is zeer weinig t.o.v. de miljoenen apparaten die er vroeger per half jaar verkocht werden, en voegt behalve een klein beetje winstgevende omzet niet veel meer toe.

Consumer feedback krijgen of kregen ze ook nog wel van de paar miljoen pnd's die de afgelopen jaren (2018-2220) verkocht zijn. Met echt-revolutionair-nieuwe modellen of functionaliteiten komen ze trouwens niet meer.
Voor de data hoeven ze het ook niet meer te doen. Die krijgen ze inmiddels voldoende binnen via de aan de OEM's geleverde navigatiesoftware incl. traffic, en van de eigen consumer-apps (als ze die nog in huis houden).
Link naar de eindgebruiker? Ach, aan TT's naambekendheid valt (althans in Europa) ook niet veel meer toe te voegen.

Al met al zie ik dus weinig negatieve aspecten aan het afstoten van de pnd-tak. Al zou ik het persoonlijk jammer vinden, maar dat is eerlijk gezegd meer om sentimentele redenen. Als een van de oude rotten op dit forum volg ik TT al vanaf 2008, en jarenlang ging het natuurlijk vrijwel alleen om pnd's. En ik ben nog steeds supertevreden met mijn anderhalf jaar geleden aangeschafte nieuwe topmodel.

*) Schatting van die 216.000:
Er is in '21/H1 voor 37,6 mio aan hardware verkocht, waarvan 5,2 mio 'automotive hardware'. Dus 37,6 - 5,2 = 32,4 mio aan pnd's.
De gemiddelde producent-verkoopprijs schat ik momenteel op 150 euro. Dat lijkt mischien wat veel, maar de niches voor motorrijders en trucks (ook geleverd via Bridgestone?) doen het nog redelijk, en dat zijn duurdere apparaten. Ik kan er zeg 30% naast zitten, maar dat maakt voor mijn redenering weinig uit.
Delen geeft: 32,4 mio / 150 = 216000.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

tatje schreef op 30 juli 2021 16:16:

2020 consumer.
omzet 136
gross margin ik neem even 47%
gross profit 64
opex zonder D en A 44,9
ebitda 19,1
D en A 1,2
ebit 17,9

1e HJ 2021
omzet 56
marge 47%
gross profit 27
Opex zonder D en A 15,6
ebitda 11,4
D en A 0,5
ebit 10,9

We zien dat opex zonder D en A tov de omzet.
2020 33%
1e HJ 2021 27%.

Ze hebben dus 1e HJ 2021 tov van 2020 in de kosten kunnen snijden.

Zouden we in het 2e HJ 2021 het zelfde zien als in de 1e HJ 2021.
Dan zou 2021 een ebitda laten zien van 22,8 en een ebit van 21,8

Waarom dus niet zo laten.

Ik denk dat consumer nog een schat aan data oplevert.
tatje, ik heb onlangs wat kritiek uitgeoefend op je veel-posterij, maar schreef erbij dat ik het er puur inhoudelijk regelmatig mee eens was. Bovenstaande post is een van je betere, ook wat leesbaarheid betreft.

AB dus, en ga zo door. Met meer kwaliteit dan kwantiteit dus (en wellicht nog wat minder witregels tussendoor?).

beursbeurs
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 31 juli 2021 17:04:

[...]

*) Schatting van die 216.000:
Er is in '21/H1 voor 37,6 mio aan hardware verkocht, waarvan 5,2 mio 'automotive hardware'. Dus 37,6 - 5,2 = 32,4 mio aan pnd's.
De gemiddelde producent-verkoopprijs schat ik momenteel op 150 euro. Dat lijkt misschien wat veel, maar de niches voor motorrijders en trucks (ook geleverd via Bridgestone?) doen het nog redelijk, en dat zijn duurdere apparaten. Ik kan er zeg 30% naast zitten, maar dat maakt voor mijn redenering weinig uit.
Delen geeft: 32,4 mio / 150 = 216000.

Met deze manier van rekenen kun je ook een beetje inzicht proberen te krijgen in de backlog van 1,8 miljard
NewKidInTown
0
Ik zou me liever niet verliezen in rekenen, dit zou moeten gasn over BELEGGEN.

En nu maar over naar het Augustus-draadje en FLUX een beetje. Gaat genoeg gebeuren nxt month. En nee, geen BOD, natuurlijk niet.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

NewKidInTown schreef op 31 juli 2021 22:07:

...
En nu maar over naar het Augustus-draadje en FLUX een beetje. Gaat genoeg gebeuren nxt month. En nee, geen BOD, natuurlijk niet.
Als iemand op 31 juli iets post in de JULI-draad, een reactie op een andere post van een dag eerder nota bene, dan moet je niet gaan zeuren over een (voortijdig geopende) augustusdraad.

Mensen doen dat wel vaker, maar ik vind het neurotisch gedrag.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

NewKidInTown schreef op 31 juli 2021 22:07:

Ik zou me liever niet verliezen in rekenen, dit zou moeten gasn over BELEGGEN.
...
???????

[verwijderd]
2
Belangrijk zinnetje onderstreept

SAN FRANCISCO, DETROIT and REDMOND, Wash. – Jan. 19, 2021 –

Cruise and General Motors on Tuesday announced they have entered a long-term strategic relationship with Microsoft to accelerate the commercialization of self-driving vehicles. The companies will bring together their software and hardware engineering excellence, cloud computing capabilities, manufacturing know-how and partner ecosystem to transform transportation to create a safer, cleaner, and more accessible world for everyone.

news.microsoft.com/2021/01/19/cruise-...

===

Related?

TomTom RoadCheck will be deployed in a production model by a leading global carmaker in 2021, starting in the United States. www.tomtom.com/press-room/general/264...

[verwijderd]
0
AB voor BDB (incl sentiment) en voor Tatje over opmerking over orderboek vs backlog. Heb jij een kopie van Q&A Pendleton? Heb die nooit gezien/gehoord.
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 31 juli 2021 17:04:

[...]
Ik schat*) dat er in de eerste helft van dit jaar zo'n 216.000 pnd's verkocht zijn. Dat is zeer weinig t.o.v. de miljoenen apparaten die er vroeger per half jaar verkocht werden, en voegt behalve een klein beetje winstgevende omzet niet veel meer toe.

Consumer feedback krijgen of kregen ze ook nog wel van de paar miljoen pnd's die de afgelopen jaren (2018-2220) verkocht zijn. Met echt-revolutionair-nieuwe modellen of functionaliteiten komen ze trouwens niet meer.
Voor de data hoeven ze het ook niet meer te doen. Die krijgen ze inmiddels voldoende binnen via de aan de OEM's geleverde navigatiesoftware incl. traffic, en van de eigen consumer-apps (als ze die nog in huis houden).
Link naar de eindgebruiker? Ach, aan TT's naambekendheid valt (althans in Europa) ook niet veel meer toe te voegen.

Al met al zie ik dus weinig negatieve aspecten aan het afstoten van de pnd-tak. Al zou ik het persoonlijk jammer vinden, maar dat is eerlijk gezegd meer om sentimentele redenen. Als een van de oude rotten op dit forum volg ik TT al vanaf 2008, en jarenlang ging het natuurlijk vrijwel alleen om pnd's. En ik ben nog steeds supertevreden met mijn anderhalf jaar geleden aangeschafte nieuwe topmodel.

*) Schatting van die 216.000:
Er is in '21/H1 voor 37,6 mio aan hardware verkocht, waarvan 5,2 mio 'automotive hardware'. Dus 37,6 - 5,2 = 32,4 mio aan pnd's.
De gemiddelde producent-verkoopprijs schat ik momenteel op 150 euro. Dat lijkt mischien wat veel, maar de niches voor motorrijders en trucks (ook geleverd via Bridgestone?) doen het nog redelijk, en dat zijn duurdere apparaten. Ik kan er zeg 30% naast zitten, maar dat maakt voor mijn redenering weinig uit.
Delen geeft: 32,4 mio / 150 = 216000.

Deze rekenexercitie zet mij weer op het juiste spoor.

De grofweg 200.000 verkochte PND's hebben in het 1st half jaar niet allen gezorgd voor een HW omzet van 32,4 mio maar incl de in het verleden verkochte units ook voor een C&S omzet van 19,3 mio ( 56,9 - 37,6) wat een EBIT opleverde van 10,9 mio.

Dat TT erin geslaagd is om een EBIT te realiseren van 19% bij Consumer gedurende dit eerste half jaar (2020 14%) geeft mij veel vertrouwen in het costmanagement bij TT.
UIteraard is het uiterst vervelend, dat Covid deze prachtige cash-cow heeft veranderd in een in vergelijking mager producerend kalf.
Het is daarentegen nog steeds een productiekalf die qua rendement kan wedijveren met de grote jongens uit de klas.( Ebit LT -42,8 mio wat neerkomt op -21%).

Ik ga TT-Consumer in het vervolg beoordelen als een "grote" klant naast Enterprise.

En vanuit dat perspectief zie ik de komende jaren nog een positieve bijdrage van Consumer aan het totaal.
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 31 juli 2021 10:37:

[...]

Noem me maar de grootte van het orderboek 2019 2020.

Gaat niet, sinds ze bij de CMD de backlog bekend maken, is het orderboek onderdeel van de backlog.

En omdat er 2 onbekenden inzitten, kunnen we het orderboek niet zien.

1/1 backlog stand
- herkende omzet
+ orderboek
+ of - herwaardering bestaande contracten
31/12 backlog

Backlog begin en eind krijg je
herkende omzet haal je uit de cijfers

Maar de grootte van het orderboek en de + of - van herwaardering bestaande contracten geven ze niet.

Dus het orderboek in een jaar, de grootte , is er niet.

Ik denk het orderboek, 2019 500 miljoen en 2020 ook 500 miljoen.

met 500 miljoen in 2019 en ook in 2020 hadden we een andere koers en dat willen ze niet.

Mijn schatting 2021.

1/1 2021 backlog 1,8 miljard
- herkende omzet 260 miljoen
+ orderboek 560 miljoen
+ herwaardering bestaande contracten + 100 miljoen
31/12 2021 backlog 2,2 miljard.

Over 2020 zei Harold 1 van de beste orderboeken ooit.

1 van de besten, kan ook de beste zijn.

Maar dat kreeg Harold zijn str.t niet uit.

Over 2021 zijn ze ook lyrisch, maar hoe groot precies zeggen ze niet.

Kun je je de koers voorstellen, het orderboek 2019 500 miljoen 2021 500 miljoen 2021 560 miljoen.

Lekker gissen naar de precieze grootte, dat is het doel van de RVB.

Past wel in mijn mening over de strategie, we zijn pas in 2023 2024 zo ver :-)

Geef me 1 reden, waarom ze de grootte van het orderboek, naast de backlog niet apart bekend maken.

Toch ben ik WEL blij met het nieuwe backlog.
Waar we in het verleden nl alleen het orderboek werd bekend gemaakt en we maar moesten gissen naar de herwaardering hebben we NU wel inzicht in het totaal aan backlog toe- dan wel afname.

Gezien de verschillen uit het verleden tussen schatting orderboek en realisering welke minimaal 50% boven deze schatting is uitgekomen prefereer ik het nieuwe backlog.

tatje
1
quote:

*JustMe* schreef op 1 augustus 2021 00:20:

AB voor BDB (incl sentiment) en voor Tatje over opmerking over orderboek vs backlog. Heb jij een kopie van Q&A Pendleton? Heb die nooit gezien/gehoord.
www.tomtom.com/events/conference/capi...

Full presentation

Daar staat ook de full presentation.

Ik kan de tijd niet aangeven, krijg de full presentation niet open, zal wel een oud programma gebruiken.

Dus openen en dacht dat Harold Taco en Alain samen een Q en A hadden na hun presentation.

Dus ff zoeken naar Chris.

Toch gevonden, na 1 uur 54 min Chris en Anders.
bikkelharde winst
1
quote:

NewKidInTown schreef op 12 juli 2021 16:57:

[...]
HG, tt (Wakkie), ze hebben er in het verleden alles aan gedaan om de koers zo laag mogelijk te houden via allerlei dubieuze of "slimme" truucs.

Noem mij eens 1 reden dat bij een exit ook niet allerlei truucs uit de kast gehaald worden.

Verdiep je eens in de gang van zaken bij de exit in het verleden van Versatel dat werd overgenomen door Tele2.

Vingerwijzing: daar waren o.a. bij betrokken JOHN DE MOL, WAKKIE !

Alles stonk toen maar was legaal, d.w.z. conform de regels, ook al werden de kleinere beleggers in het pak genaaid.
Bij Versatel destijds was er ook geen enkele rechtszaak en grootaandeelhouder John de Mol vond het prima dat zijn aandelen voor 'n prikkie van de beurs gingen.
De positivo's op dit forum zijn zo deskundig en geinformeerd dat ze zich van deze schandelijke rip off van aandeelhouders ook wel bewust zullen zijn. Toch weigeren ze welke link dan ook met TomTom te leggen.
1.673 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 79 80 81 82 83 84 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 5 dec 2024 17:35
Koers 5,380
Verschil +0,340 (+6,75%)
Hoog 5,430
Laag 4,990
Volume 398.159
Volume gemiddeld 190.564
Volume gisteren 331.563