Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Pensioen_LEUGENS Knot en Koolmees

2.561 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 » | Laatste
objectief
1
Sommige posters denken vast: hoe meer woorden ik hier neerpen, hoe eerder ze mij geloven.
Nou ik geloof in de visie van pensioendeskundige Prabst en niet in een bankmedewerker of bouwvakker over pensioenen.
Die kunnen hopelijk iets anders.
win some...
2
quote:

objectief schreef op 22 augustus 2022 09:28:

[...]

Die ideologie van D66 over het klimaat o.a. zonnepanelen/windenergie is inmiddels door de conservatieven overgenomen.
Zonder een visie kom je nergens.
Een visie neemt zowel ideaal als realiteit in ogenschouw en neemt beide mee om tot prudent handelen te komen. BIj ideologische verblinding wordt er teveel gewicht toegekend aan idealen en te weinig aan de realiteit. En dit levert problemen op, zoals we die nu ervaren met hoge energieprijzen en een gebrekkige energiezekerheid. Hetzelfde geldt voor het heilige geloof van D66 in de Eurpese Unie. Ook hier neemt men de realiteit te weinig mee en laat zich meeslepen door idealen.

Vreemd genoeg is het ook wel eens andersom bij D66. Zo is het ideaal van democratisering dmv referenda volledig aan de kant geschoven voor de realiteit van de macht. Ook de idealen op het gebied van vrouwenrechten en 'me too' werden volledig genegeerd op het moment dat dader uit eigen gelederen kwam.

Misschien moet de conclusie wel zijn dat D66 een partij is die hopeloos uit balans is.
Beperktedijkbewaking
3
quote:

DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 23 augustus 2022 08:23:

Je hoeft nu niet bepaald een raket-geleerde te zijn om de rekenkundige achtergrond van een pensioenfonds te doorgronden. Heel veel meer dan het contant maken van kasstromen en wat gestoei met kansen is het niet. Alleen voor de ingewikkelder ALM-achtige sommetjes is een steviger wiskundiger achtergrond handig. Maar ook hier geldt dat je prima een oordeel over de werking van het pensioenstelsel kan hebben zonder meteen wiskundig in de hoogste boom te hebben geklommen. Max Verstappen "begrijpt" per slot van rekening zijn bolide zonder dat hij enig benul heeft van wat er onder de motorkap zich afspeelt.

Ik heb ook wel een mening over de uiting van mevrouw Prast maar om nu je gelijk te verdedigen met het feit dat je ooit een ingewikkelde studie gedaan hebt, vind ik niet sterk. Ze heeft uiteindelijk een imposante CV en dus zal ze echt wel wat kunnen.

Dat gezegd hebbende, het FTK in welke vorm of versie dan ook beoogde (impliciet) een zo groot mogelijke nominale zekerheid. Koopkracht behoud kwam op een tweede plaats. Dat is destijds gewoon een politieke keuze geweest en daar hoorde ook het rekenen met de marktrente bij. Dat kan iedere hoogleraar financiele wiskunde -ook best moeilijk- je vertellen. Dat de uitkomst je niet bevalt kan ik begrijpen maar het is wat het is: wetenschap!
Ik beweer niet Max Verstappen te zijn, wel de irs achter hem. Oftewel, mijn 'ingewikkelde' studie stelt me in staat om mensen als Prast te begrijpen en het geouwehoer van superambtenaar Knot door te kunnen prikken.

Dat het FTK destijds gericht was op maximale zekerheid ipv koopkrachtbehoud hebben ze er naar de pf-deelnemers nooit bij verteld. Dat er bijna nul-rekenrentes zouden kunnen komen hebben 'ze' ook niet verteld, sterker nog: dat hebben 'ze' nooit voor mogelijk gehouden. Je zegt:
"Dat de uitkomst je niet bevalt kan ik begrijpen maar het is wat het is: wetenschap!"

Nee dus, men voorzag het totaal niet. Niks geen wetenschap, van betweters als Theo Gommer krijg ik pijn in mijn buik.
En dat men ons afrekende met rekenrentes van bijna nul terwijl de daadwerkelijke rendementen van alle grote pfn al jaren rond de 6-7% lagen en bleven is niet met goed fatsoen uit te leggen aan de brave deelnemers, de gepensioneerden en de de (te hoge-) premiebetalers.

Ik weet gvd waar ik het over heb. Maar omdat mw. Prast een ik indrukwekkende CV heeft moet ik zwijgen? Kom nou.
Als ik een politieke, feministische of wetenschappelijke hielenlikker was geweest had ik minstens zo'n CV gehad.
DubbeltjeblijftDubbeltje
2
@beperktedijkbewaking

Suggestief gebruik van statistieken is sowieso verradelijk. De verhouding van vermogen/uitkeringen kan best 50 zijn maar dan ben appels met peren aan het vergelijken

Het vermogen betreft namelijk ook de onderliggende assets voor de rechten van de nog niet-gepensioneerden.

Als ik naar het vermogen van het ABP kijk kom ik eind 2021 op een verhouding van ruwweg 550/13=42. Dat is best veel
Die 550 komt natuurlijk niet alleen toe aan de gepensioneerden maar ook aan de niet-gepensioneerden.

Als ik hiervoor corrigeer (op basis van de onderliggende verplichtingen) kom ik voor de gepensioneerden op een verhouding van 220/13 = 17. Dus heel veel lager.

Daarnaast was de verhouding vroeger tussen het vermogen vs uitkeringen natuurlijk veel lager. Nederland was nog niet zo vergrijsd als nu dus een getal veel lager dan 50 was destijds ook wel logisch. Het aantal gepensioneerden was in verhouding tot het aantal actieve deelnemers was gewoon veel kleiner

Je bent dus wel suggestief de waarheid in jouw voordeel te sturen
izdp
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 23 augustus 2022 09:49:

[...]
Ik beweer niet Max Verstappen te zijn, wel de irs achter hem. Oftewel, mijn 'ingewikkelde' studie stelt me in staat om mensen als Prast te begrijpen en het geouwehoer van superambtenaar Knot door te kunnen prikken.

Dat het FTK destijds gericht was op maximale zekerheid ipv koopkrachtbehoud hebben ze er naar de pf-deelnemers nooit bij verteld. Dat er bijna nul-rekenrentes zouden kunnen komen hebben 'ze' ook niet verteld, sterker nog: dat hebben 'ze' nooit voor mogelijk gehouden. Je zegt:
"Dat de uitkomst je niet bevalt kan ik begrijpen maar het is wat het is: wetenschap!"

Nee dus, men voorzag het totaal niet. Niks geen wetenschap, van betweters als Theo Gommer krijg ik pijn in mijn buik.
En dat men ons afrekende met rekenrentes van bijna nul terwijl de daadwerkelijke rendementen van alle grote pfn al jaren rond de 6-7% lagen en bleven is niet met goed fatsoen uit te leggen aan de brave deelnemers, de gepensioneerden en de de (te hoge-) premiebetalers.

Ik weet gvd waar ik het over heb. Maar omdat mw. Prast een ik indrukwekkende CV heeft moet ik zwijgen? Kom nou.
Als ik een politieke, feministische of wetenschappelijke hielenlikker was geweest had ik minstens zo'n CV gehad.
gvd zelfs? Dat staat toch voor godverdomme?
Dat van een mannenbroeder?
Beperktedijkbewaking
2
quote:

DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 23 augustus 2022 12:42:

@beperktedijkbewaking

Suggestief gebruik van statistieken is sowieso verradelijk. De verhouding van vermogen/uitkeringen kan best 50 zijn maar dan ben appels met peren aan het vergelijken

Het vermogen betreft namelijk ook de onderliggende assets voor de rechten van de nog niet-gepensioneerden.

Als ik naar het vermogen van het ABP kijk kom ik eind 2021 op een verhouding van ruwweg 550/13=42. Dat is best veel
Die 550 komt natuurlijk niet alleen toe aan de gepensioneerden maar ook aan de niet-gepensioneerden.

Als ik hiervoor corrigeer (op basis van de onderliggende verplichtingen) kom ik voor de gepensioneerden op een verhouding van 220/13 = 17. Dus heel veel lager.

Daarnaast was de verhouding vroeger tussen het vermogen vs uitkeringen natuurlijk veel lager. Nederland was nog niet zo vergrijsd als nu dus een getal veel lager dan 50 was destijds ook wel logisch. Het aantal gepensioneerden was in verhouding tot het aantal actieve deelnemers was gewoon veel kleiner

Je bent dus wel suggestief de waarheid in jouw voordeel te sturen
Je redenering klopt niet. Vroeger, bij minder vergrijzing, zou de verhouding juist hoger (dan 40 à 50) moeten zijn. En nu lager, maar dat is dus niet zo. Ergo, de uitkeringen zijn nu naar verhouding laag. Niet vreemd, na vele jaren zonder indexatie maar wel forse vermogenswinsten bij de pfn.

Hoe kom je trouwens aan die 220? Ik lees 202 ultimo 2021. Maar de absolute waarde is minder belangrijk. Het gaat erom of de verhouding 220/13 (veel) meer of minder is dan vroeger. Het is meer.

Nog een relevante maat. Tel alle aanspraken van alle deelnemers (gepensioneerd of nog werkend) bij het ABP bij elkaar op. Dus voor elke aangeslotene het bedrag genoemd in de jaarlijkse UPO-brief, vermenigvuldigd met het voor deze deelnemer (nog) verwachte aantal uitkeringsjaren. Dat is onmogelijk, zal je zeggen.
Maar het is wél te doen. Het is namelijk gelijk aan de VPV (verplichtingen) bij rekenrente nul. En dat is redelijk nauwkeurig te schatten aan de hand van de in het ABP jaarverslag genoemde rentegevoeligheid van de verplichtingen. Ik noem dat de absolute (niet-verdisconteerde) verplichtingen.

En nu komt het. De verhouding tussen het ABP-vermogen en die absolute verplichtingen ligt nu op ruim 80%. Rond 2010 lag het op ca 60%, begin deze eeuw op ruim 50%, in de 90-er jaren zelfs op of onder de 50%. Er is sinds de eeuwwisseling dus enorm bijgespaard.
Al dat geld schuift door naar de volgende generaties. Aan de hand van de DNB-statistieken kom ik voor alle pfn bij elkaar op ongeveer dezelfde percentages.
Jongeren hoeven zich dus absoluut geen zorgen te maken, integendeel.

Dit is geen "suggestief gestuur" mijnerzijds. Het zijn reële schattingen, en voor zover toch suggestief in het voordeel van de jongeren.
DubbeltjeblijftDubbeltje
2
Die 220 is ongeveer 200 aan verplichtingen plus circa 10% aan vrij vermogen (volgens mij lag de dekkingsgraad rond de 110 %)

Dat de ratio vermogen vs absolute verplichtingen vroeger veel lager lager is natuurlijk te verklaren uit de rekenrente. Die was toen 4% en eind 2021 ongeveer 0,5% (schatting). Dus voor zover je in vastrentende waarden belegt moet je nu meer vermogen in kas hebben om over X jaar een bepaald bedrag uit te keren. Simpelweg omdat je nauwelijks rente ontvangt.
En dan kom je automatisch weer op het verhaal rekenrente en het primair streven naar nominale zekerheid waar dit verschijnsel uit voortvloeit. Inmiddels zal de ratio in Q2 wel weer gedaald zijn door de gestegen rente en wordt het langzamerhand een achterhaalde discussie. We schaffen het FTK af op het moment dat het kader weer begint te werken door de gestegen rente. En lopen we achter de feiten aan.
DubbeltjeblijftDubbeltje
1
@ beperkte dijkbewaking
Ik ken die overlevingstabellen maar al te goed. Tot en met medio het eerste decennium van deze eeuw werd er nauwelijks rekening gehouden met de verwachting dat men langer zou leven dan de actuele sterftestatistieken. In al die jaren daarvoor werden de premies te laag vastgesteld. En dus ook de verplichtingen.

En dat verhaal van VUT, prepensioen etc...is verre van afgezaagd. De huidige generatie van een aantal jaren gepensioneerden heeft daar ruimschoots van kunnen profiteren. Kennelijk past het niet in jouw narratief en is het dus "afgezaagd¨ .
Beperktedijkbewaking
3
quote:

DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 23 augustus 2022 08:23:

Je hoeft nu niet bepaald een raket-geleerde te zijn om de rekenkundige achtergrond van een pensioenfonds te doorgronden. Heel veel meer dan het contant maken van kasstromen en wat gestoei met kansen is het niet. Alleen voor de ingewikkelder ALM-achtige sommetjes is een steviger wiskundiger achtergrond handig. Maar ook hier geldt dat je prima een oordeel over de werking van het pensioenstelsel kan hebben zonder meteen wiskundig in de hoogste boom te hebben geklommen.
...
Dat gezegd hebbende, het FTK in welke vorm of versie dan ook beoogde (impliciet) een zo groot mogelijke nominale zekerheid. Koopkracht behoud kwam op een tweede plaats. Dat is destijds gewoon een politieke keuze geweest en daar hoorde ook het rekenen met de marktrente bij. Dat kan iedere hoogleraar financiele wiskunde -ook best moeilijk- je vertellen. Dat de uitkomst je niet bevalt kan ik begrijpen maar het is wat het is: wetenschap!
Kom hier nog even op terug.
De ALM-beschouwingen zijn omvangrijk en redelijk ingewikkeld, maar in principe nog wel te volgen voor iemand die rekenen kan, en verstand van wiskundige en statistische modellen plus enig financieel inzicht heeft.
nl.wikipedia.org/wiki/Asset-liability...

Dan het FTK. "Een zo groot mogelijke nominale zekerheid." Nou dat hebben we gemerkt!
Sommige pfn hebben kortingen toegepast, andere (ook het ABP) dreigden met nog hogere kortingen. Die 'gegarandeerde' (DB) pensioenen bleken dat helemaal niet te zijn.

"Daar hoorde ook het rekenen met de marktrente bij. Dat kan iedere hoogleraar financiële wiskunde je vertellen."
Ja, omdat ze daar vanuit een actuariële tunnelvisie met oogkleppen voor naar kijken. Als naar een levensverzekeringsmaatschappij vol juridisch dichtgetimmerde polissen, waarbij de premies en uitkeringen onder alle omstandigheden vaststaan. Daarom beleggen deze clubs vooral in 'zekere' staatsobligaties en moeten ze bij hun verwachte rendementen uitgaan van de (zeer) lage staatsrentes. Behalve dan bij de 'beleggings-(woeker)polissen' waarbij ze de risico's grotendeels bij de cliënt leggen.

De deskundige Rob de Brouwer heeft daar o.a. in zijn boek "De 21 mythes" keihard mee afgerekend:
pensioenfeiten.nl/
pensioenfeiten.nl/rob-de-brouwer/

Binnen de bedoelde formalistische (en wat mij betreft achterlijke) visie berekent men de verplichtingen van een pf als die bij een verzekering, zeg maar als zo ongeveer de commerciële marktwaarde van zo'n maatschappij. Men negeert totaal dat pfn dynamische en flexibele instellingen zijn, waarbij de premies onderhandelbaar en flexibel zijn, en de uitkeringen zonder meer bevroren kunnen worden en zo nodig zelfs gekort. Daarom kunnen pfn zich wat meer beleggingsrisico veroorloven en (steeds) meer in zakelijke waarden beleggen.

Daarom zouden de pfn eigenlijk met hogere rekenrendementen moeten mogen rekenen dan de lage en belachelijk volatiele 'risicovrije'-rentecurve van DNB die ze nu door hun strot geduwd krijgen. En daarom noem ik die officiële DNB-rekenrentes steevast ongeschikt en te onrealistisch om ze aan pfn op te leggen.

Met hun feitelijke beleggingsrendementen bewijzen de pfn al tientallen jaren mijn gelijk. Het jarenlang bevriezen van de uitkeringen en zeker de kortingen waren niet nodig. Belangrijker nog in mijn ogen: de werkenden betalen al meer dan 10 jaar onnodig hoge pensioenpremies.
Beperktedijkbewaking
2
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 augustus 2022 16:44:

[...]
...
Men negeert totaal dat pfn dynamische en flexibele instellingen zijn, waarbij de premies onderhandelbaar en flexibel zijn, en de uitkeringen zonder meer bevroren kunnen worden en zo nodig zelfs gekort. Daarom kunnen pfn zich wat meer beleggingsrisico veroorloven en (steeds) meer in zakelijke waarden beleggen.
...
Dit zal nog meer het geval zijn binnen het nieuwe 'pensioenakkoord'. De rest van mijn verhaal blijft gewoon van toepassing. Ook in dat nieuwe 'stelsel' (indien aangenomen, wat ik nog niet 1-2-3 zie gebeuren) zal men met die onrealistische DNB-rentecurve blijven rekenen. De buffer-eisen zijn verlicht maar voor de rest verandert er niks.

Dat 'akkoord' is m.i. een omslachtig, zwaar overschat en vooral overbodig gebeuren, met zelfs enige uitvoeringsrisico's.
Een realistischer 'FTK' en een geringe aanpassing van de pensioenregels (bijv. m.b.t. de 'doorsneepremie') was voldoende geweest.
DubbeltjeblijftDubbeltje
0
"Met hun feitelijke beleggingsrendementen bewijzen de pfn al tientallen jaren mijn gelijk. Het jarenlang bevriezen van de uitkeringen en zeker de kortingen waren niet nodig. Belangrijker nog in mijn ogen: de werkenden betalen al meer dan 10 jaar onnodig hoge pensioenpremies"

En waarom waren die rendementen zo hoog? Door de gestaag dalende rente, waardoor de prijs van alle vormen van assets opgepompt werden. Het "mooiste" voorbeeld hebben we tijdens de corona-crisis gezien waarin alle rentestanden negatief werden, zelfs voor langere looptijden. Men vluchtte naar van alles en nog wat om nog maar een beetje rendement te krijgen met als gevolg stijgende prijzen. Maar hoe zal het de komende tijd gaan met de stijgende rentes. ik denk dat we nu pas echt in een perfecte storm komen. Negatieve rendementen op zakelijke waarden en hoge hoge inflaties.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 23 augustus 2022 20:00:

@ beperkte dijkbewaking
Ik ken die overlevingstabellen maar al te goed. Tot en met medio het eerste decennium van deze eeuw werd er nauwelijks rekening gehouden met de verwachting dat men langer zou leven dan de actuele sterftestatistieken. In al die jaren daarvoor werden de premies te laag vastgesteld. En dus ook de verplichtingen.

En dat verhaal van VUT, prepensioen etc...is verre van afgezaagd. De huidige generatie van een aantal jaren gepensioneerden heeft daar ruimschoots van kunnen profiteren. Kennelijk past het niet in jouw narratief en is het dus "afgezaagd¨ .
Over de levensverwachtingen:
De pfn zijn verplicht de zg. 'cohort-levensverwachtingen' van het AG toe te passen. Daarin wordt rekening gehouden met het langer leven dan wat de actuele sterftestatistieken.aangeven. (Sinds wanneer men die cohort-tabellen gebruikt weet ik eerlijk gezegd niet.)

Overigens verloopt het 'steeds naar ouder worden' sinds ca 2010 (financiële crisis?) veel langzamer dan daarvoor. De laatste twee jaar zelfs stagnatie.

Over de VUT:
Al halverwege de 90-er jaren begon men te morrelen aan de "te dure" VUT, google er maar even op. In een andere draad schreef ik daar al eerder over:
www.iex.nl/Forum/Topic/1301627/Koffie...
Zie mijn posts van 4 april 2020 01:15 en verder.

Ik herhaal: degenen die volop van de VUT konden profiteren waren in of voor de oorlog geborenen, die zijn nu hoogbejaard of overleden. Er zitten weinig boomers bij, en zeker geen late boomers (van na 1950). Het was soms ook een eufemisme voor (onvrijwillige) WAO.

De daarop volgende FPU was minder riant en werd trouwens rond 2007 weer afgeschaft.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 24 augustus 2022 18:00:

...
En waarom waren die rendementen zo hoog? Door de gestaag dalende rente, waardoor de prijs van alle vormen van assets opgepompt werden. Het "mooiste" voorbeeld hebben we tijdens de corona-crisis gezien waarin alle rentestanden negatief werden, zelfs voor langere looptijden. Men vluchtte naar van alles en nog wat om nog maar een beetje rendement te krijgen met als gevolg stijgende prijzen. Maar hoe zal het de komende tijd gaan met de stijgende rentes.
Ik denk dat we nu pas echt in een perfecte storm komen. Negatieve rendementen op zakelijke waarden en hoge hoge inflaties.
Ook daar heb ik al eerder over geschreven. Sorry hoor, ik loop in dit soort discussies al langer mee (niet alleen op iex trouwens):
www.iex.nl/Forum/Topic/1360659/Koffie...

"Ja maar, de laatste jaren waren wel erg goed. Men verwacht koersdalingen."
OK, dan kijken we naar een veel langere periode van 17 jaar, met daarin twee tussentijdse beurscrisissen (2002/2003 en 2008/2009):

Alle pfn bij elkaar, 2002 – 2018 (in miljard euro)
Premie-inkomsten: 484
Dividend + rente : 331
Koersrendement : 477 +
TOTAAL inkomsten: 1292
Af : uitkeringen : 407 –
Vermogensgroei : 885 (gemiddeld 52 miljard per jaar)

"Ja maar, dat kwam door de rentedalingen waardoor de obligaties in waarde stegen, en dat is nu wel zo'n beetje afgelopen."
(De smoezen van de 'beknotten' zijn onuitputtelijk.)
De werkelijkheid is dat het koersrendement op obligaties in genoemde periode minder dan 200 miljard was. Het overgrote deel van het koersrendement van 477 miljard was van aandelen afkomstig.
Cijfers van DNB zelf!

Gaan we nu dan de grote kladderats krijgen? Tja, dat doemdenken ook. In de lange-termijngrafieken zijn recessies en forse beursdalingen altijd niet meer dan dipjes. Bedenk dat de aanspraken van jongeren (oftewel de verplichtingen van de pfn voor hen) looptijden hebben van 35 tot wel meer dan 60 jaar.
jowi
1
Beste BDB

U hebt zich goed verdiept in de materie. Ik deel uw mening.
M.b.t. de ldoor de bpf's gehanteerde levensverwachting heb ik ook gevoelsmatig de indruk dat deze niet is gebaseerd op de realiteit. M.i. zou deze naar beneden moeten worden bijgesteld.
Beperktedijkbewaking
2
quote:

DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 24 augustus 2022 18:00:

...
Maar hoe zal het de komende tijd gaan met de stijgende rentes. ik denk dat we nu pas echt in een perfecte storm komen. Negatieve rendementen op zakelijke waarden en hoge hoge inflaties.
Binnen het starre denken van Knot en andere financiële bobo's is er bij stijgende (staats- en ECB-) rentes ook een andere kant voor de pfn: stijgende rekenrentes, dus lagere (verdisconteerde) verplichtingen, dus hogere dekkingsgraden. Ondanks lagere obligaties en mogelijk ook (tijdelijk) lagere zakelijke waarden. Het is bijna pervers.
De pfn worden in dit scenario armer, maar mogen hun uitkeringen verhogen. De gevoeligheid van de verplichtingen voor de gemiddelde rekenrente is dusdanig hoog (0,1% hogere rekenrente geeft 1,5 - 1,7 % daling van de verplichtingen) dat de dekkingsgraad veelal toch stijgt, ondanks enige daling van de bezittingen. Alleen bij een grote daling van de beurzen zal dat (tijdelijk) anders zijn.

Het zijn bijzondere tijden, dat geef ik toe. De rest is koffiedik kijken.
Maar laten we nu eens bezien wie de pechvogels en wie de (vermoedelijke) bofkonten zijn, ongeacht hoe het met de beurzen, inflatie e.d. in de komende tijd precies zal gaan.

De ouderen (zeg 72+) hebben de pech dat hun aanspraken en uitkeringen al 13 jaar niet geïndexeerd zijn. Ambtenaren kunnen daar nog aan toevoegen dat Lubbers begin 90-er jaren miljarden van het ABP gepikt heeft. Daar staat tegenover dat ze in de vorige eeuw idd relatief lage premies hebben betaald, en dat de inflatie in die 13 jaar laag was - al gaat dat nu duidelijk veranderen.

De jongere ouderen (zeg 52-72) zijn volgens mij de echte pechvogels. Zij betaalden gemiddeld hogere premies, en hun aanspraken zijn ook al die 13 jaar bevroren. Gezien de stijgende (reken)rentes zullen er de komende jaren wel meerdere indexatieronden komen, maar dat gaat traag en met kleine stapjes. Ze gaan ook nog eens later met pensioen, en dat pensioen zal voorlopig niet veel hoger worden dan wat nu in hun UPO staat.
Bovendien dreigen de kosten voor het aanpakken van de doorsneeproblematiek vooral op hun bordje terecht te komen.

De jongeren (met name < 45) zijn de bofkonten. Er schuift een groot door de oudere generaties opgebouwd geldschip naar hen door. Zij gaan vermoedelijk 20 of 30 jaar van meer reguliere indexaties tegemoet zien, en door de stijgende rekenrentes ook lagere premiepercentages (nog afgezien van de al sinds 2017 of zo bestaande 'premiedemping').
Of dat allemaal de inflatie bij kan houden is de vraag, maar die onzekerheid geldt voor allen. Intussen houdt de ECB hun hypotheekrente redelijk laag (ja, ik weet het, de huizen zijn duur, maar deze boomer betaalde ooit 10%).

De grootste pensioenmythe is dus dat "er voor jongeren niks meer over blijft", of dat ze iig veel slechter af zijn. Het is andersom.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

jowi schreef op 24 augustus 2022 20:45:

Beste BDB

U hebt zich goed verdiept in de materie. Ik deel uw mening.
M.b.t. de ldoor de bpf's gehanteerde levensverwachting heb ik ook gevoelsmatig de indruk dat deze niet is gebaseerd op de realiteit. M.i. zou deze naar beneden moeten worden bijgesteld.
Nou, nu al naar beneden bijstellen is misschien wat te radicaal. Maar het laatste mij bekende plaatje van het AG geeft jou op zich gelijk. Zie bijlage, let op het verschil tussen oranje en paars.
Bijlage:
izdp
0
quote:

DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 24 augustus 2022 18:00:

"Met hun feitelijke beleggingsrendementen bewijzen de pfn al tientallen jaren mijn gelijk. Het jarenlang bevriezen van de uitkeringen en zeker de kortingen waren niet nodig. Belangrijker nog in mijn ogen: de werkenden betalen al meer dan 10 jaar onnodig hoge pensioenpremies"

En waarom waren die rendementen zo hoog? Door de gestaag dalende rente, waardoor de prijs van alle vormen van assets opgepompt werden. Het "mooiste" voorbeeld hebben we tijdens de corona-crisis gezien waarin alle rentestanden negatief werden, zelfs voor langere looptijden. Men vluchtte naar van alles en nog wat om nog maar een beetje rendement te krijgen met als gevolg stijgende prijzen. Maar hoe zal het de komende tijd gaan met de stijgende rentes. ik denk dat we nu pas echt in een perfecte storm komen. Negatieve rendementen op zakelijke waarden en hoge hoge inflaties.
Hier leg je voor mij inderdaad een vinger op een zere plek.
De idioterie dat koerswinsten op de obligaties mee worden geteld in hun rendementcijfers ipv louter de ontvangen rente.
BDB zegt wat over de onnodig hoge inleg van de betalers.
Zonder die hoge inleg, was het onvermijdelijke geweest om assets te verkopen om de uitkeringen te voldoen.
Dat is niet zo erg met grote buffers, maar als je dat moet doen met markten op hun gat is dat al snel een ramp.
Al wat je moet verkopen kan niet meer herstellen.
Je rijk rekenen kan o zo makkelijk, maar net zo makkelijk kan je arm worden.
De rekenrente is in deze zin een meerkoppig monster en in mijn ogen stupide als leidend.

Overigens zie je op de particuliere markt van pensioenen weinig verschil met de pensioenfondsen.
In de zin van eindkapitalen leveren heel veel minder dan verwachtte uitkeringen.
Concurrentie doet niet zo bar veel en hoe zou dat nu komen?
Beperktedijkbewaking
0
quote:

DubbeltjeblijftDubbeltje schreef op 23 augustus 2022 16:24:

...
Dat de ratio vermogen vs absolute verplichtingen vroeger veel lager lager is natuurlijk te verklaren uit de rekenrente. Die was toen 4% en eind 2021 ongeveer 0,5% (schatting). Dus voor zover je in vastrentende waarden belegt moet je nu meer vermogen in kas hebben om over X jaar een bepaald bedrag uit te keren. Simpelweg omdat je nauwelijks rente ontvangt.

En dan kom je automatisch weer op het verhaal rekenrente en het primair streven naar nominale zekerheid waar dit verschijnsel uit voortvloeit. Inmiddels zal de ratio in Q2 wel weer gedaald zijn door de gestegen rente en wordt het langzamerhand een achterhaalde discussie. We schaffen het FTK af op het moment dat het kader weer begint te werken door de gestegen rente. En lopen we achter de feiten aan.
Wat je zegt over vastrentende waarden is in principe correct, maar:

1. Het verklaart nog niet waarom DNB voor de rekenrentecurve kijkt naar de lage staatsrentes (er zijn meer soorten obligaties). En ook niet waarom de zeer-lange-termijncomponent in die curve (de UFR) lager is dan nodig is of door regelgeving (EU of FTK) verplicht wordt. Dat is gewoon een eigenzinnige keuze van de calvinistisch denkende sociaal-democraat Knot. Al met al zijn de rekenrentes in NL altijd de laagste van Euroland.

2. Pfn beleggen steeds minder in vastrentende waarden, en steeds meer in zakelijke waarden (waaronder tegenwoordig ook 'infrastructuur'). Het ABP belegt de laatste jaren ca 40% van het vermogen vastrentend, waarvan slechts de helft of nog iets minder in laag (of zelfs negatief) rentende staatsobligaties. Tegen heug en meug, want DNB legt om onbegrijpelijke en deels onbekende redenen een minimum percentage op.

Door de goed renderende zakelijk waarden (op zich en op langere termijn ook te verwachten, dat bewijzen de financiële markten al 150 jaar) stijgen de vermogens van de pfn op een enkel slecht jaar na veel harder dan het BBP of de inflatie. Niet voor niks noemde ik in deze discussie twee rekenrente-agnostische verhoudingen:

- De 'uitkeringsverhouding' : vermogen gedeeld door het jaartotaal van de uitkeringen.

- De 'absolute' dekkingsgraad: vermogen gedeeld door de absolute verplichtingen.

Beide ratio's zijn de laatste jaren hoger dan ze ooit waren, dat zegt toch iets. Natuurlijk speelt het rekenrentegedoe op de achtergrond een rol, maar verder zijn deze verhoudingen onafhankelijk van de actuele en altijd volatiele rekenrente.

Tot slot: ja, het lijkt erop dat we achter de feiten aanlopen, door de stijgende rentes doen de absurde FTK-rekenregels wat minder pijn. Het is of de duvel ermee speelt.

Maar gaan die door het 'pensioenakkoord' afgeschaft worden? Hoogstens de buffereisen, niet de DNB rentecurve.
Dat pensioenakkoord zal hopelijk en vermoedelijk nooit wet worden. Ik hoorde Martin van Rooijen onlangs overtuigend betogen dat de regering het gezien volle agenda's en bureaucratie nooit voor de statenverkiezingen in 2023 door beide kamers zal krijgen. En dan, in maart, is het afgelopen met de steun voor deze regering, zeker in de Eerste Kamer. Daar kunnen ze het dan wel schudden.

Vaarwel, pensioenakkoord! Gewoon ons huidige pensioenstelsel op kleine puntjes verbeteren, reëlere maar nog steeds prudente rekenrentes gaan hanteren, en verder zo houden. Het beste systeem ter wereld.
vreemdvermogen
0
Bedanky BDB e.a voor deze bijdragen. Ik vind het jammer dat 50plus zo teloor is gegaan aan interne perikelen ( Krollebolleke, Mevr Haantjesgedrag, Meneertje Baantjesjager ( niet Ien) en die Nagel aan een doodskist} Ik waardeer zeer de inbreng van Martin van Rooijen in de 1e Kamer. Voor mij een reden om op 50plus te stemmen de komende verkiezingen. Hoop dat Martin er nog een periodiekje tegen aan kan/wil gooien en dat 50plus een serieuze partij wordt voor de ouderen.
DubbeltjeblijftDubbeltje
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 augustus 2022 19:55:

[...]
Ook daar heb ik al eerder over geschreven. Sorry hoor, ik loop in dit soort discussies al langer mee (niet alleen op iex trouwens):
www.iex.nl/Forum/Topic/1360659/Koffie...

"Ja maar, de laatste jaren waren wel erg goed. Men verwacht koersdalingen."
OK, dan kijken we naar een veel langere periode van 17 jaar, met daarin twee tussentijdse beurscrisissen (2002/2003 en 2008/2009):

Alle pfn bij elkaar, 2002 – 2018 (in miljard euro)
Premie-inkomsten: 484
Dividend + rente : 331
Koersrendement : 477 +
TOTAAL inkomsten: 1292
Af : uitkeringen : 407 –
Vermogensgroei : 885 (gemiddeld 52 miljard per jaar)

"Ja maar, dat kwam door de rentedalingen waardoor de obligaties in waarde stegen, en dat is nu wel zo'n beetje afgelopen."
(De smoezen van de 'beknotten' zijn onuitputtelijk.)
De werkelijkheid is dat het koersrendement op obligaties in genoemde periode minder dan 200 miljard was. Het overgrote deel van het koersrendement van 477 miljard was van aandelen afkomstig.
Cijfers van DNB zelf!

Dit is weer een half verhaal. Tegenover de toename van het vermogen moet je ook de toename van de verplichtingen zetten. Tegenover de premieinkomsten staat bijvoorbeeld, natuurlijk wel de waarde van de pensioenen die de actieven in de 2002-2018 periode hebben opgebouwd. Zoals jij het nu laat zien lijkt het nu of het Nederlandse pensioenstelsel een soort halfslachting omslagstelsel is. Dus naast dat jij je er uitkeringen aftrekt moet je ook de waarde van de pensioenopbouw er af trekken en de waarde van indexaties die zijn toegekend. Dan heb je een vollediger maar nog steeds niet volledig beeld

Een waarom zijn de aandelen zo gestegen? Omdat door de lage rente er een vlucht naar rendement in zakelijke waarden is geweest. Stel dat de rente -ik zeg iets geks- naar 5% zou stijgen. Waarom zou je dan nog een gezapig 3%-dicidend aandeeltje beleggen?

Gaan we nu dan de grote kladderats krijgen? Tja, dat doemdenken ook. In de lange-termijngrafieken zijn recessies en forse beursdalingen altijd niet meer dan dipjes. Bedenk dat de aanspraken van jongeren (oftewel de verplichtingen van de pfn voor hen) looptijden hebben van 35 tot wel meer dan 60 jaar.
2.561 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
910,59  +6,38  +0,71%  10 mei
 Germany40^ 18.773,50 +0,47%
 BEL 20 4.013,33 +0,70%
 Europe50^ 5.084,27 -0,02%
 US30^ 39.507,00 0,00%
 Nasd100^ 18.156,80 0,00%
 US500^ 5.221,51 0,00%
 Japan225^ 38.190,30 0,00%
 Gold spot 2.361,47 +0,65%
 EUR/USD 1,0773 +0,02%
 WTI 78,28 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

Accsys +5,43%
CM.COM +2,92%
NX FILTRATION +2,63%
RANDSTAD NV +2,61%
ForFarmers +2,43%

Dalers

Kendrion -2,99%
UMG -2,95%
Alfen N.V. -2,63%
EBUSCO HOLDING -2,29%
VIVORYON THER... -1,85%