Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

"Tom2 x 2 = 4 miljard euro"

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 1 augustus 2016 16:11
    De Divisie TomTom Telematics is zo'n beetje even groot als Fleetmatics. Marktleider in Europa. Betere technologie en betere contacten met/ingangen bij de autofabrikanten (zie recente deal TomTom Telematics met Peugeot Citroen).

    Qua vergelijkbare assetwaarde kom je dus bij TomTom op een waardering van zo'n euro 9,20 voor alleen al de divisie Telematics.

    Minimale assetwaarde TomTom bij verkopen in onderdelen is ruim 30 euro.

    TomTom is verder schuldenvrij, winstgevend en uiterst succesvol met nieuwe deals in:

    - Licensing (Apple, Uber etc.),

    - Automotive (Fiat Chrysler, Renault, Peugeot-Citroen en nu Volvo vanaf 2019);
    (orderboek 2015 was al >300 miljoen met take-rate van 27%; die take rate verdubbeld in 2016/2017 volgens de marktanalisten van Gartner dus dat orderboek 2015 van TomTom is minimaal het dubbele waard bij levering 2017-2020; Goddijn verwacht geen stijging maar krabbelt al terug door de autofabrikanten de schuld in de schoenen te schuiven met dat ze te lage aantallen zouden opgeven in hun verwachtingen)

    - Telematics (>650.000 jaarabonnementen; komende 7 jaar wordt jaarlijks 28,5% groei verwacht volgens de marktanalisten)

    (Maps TomTom zijn volgens Morgan Stanley beter dan die van HERE en mogelijk zo'n 5 miljard waard; daar zou Apple het maar wat graag voor willen hebben!)

    Wellicht volgt as woensdag de grote klapper voor TomTom. Met een mogelijke deal met Tesla (Bosch+TomTom) worden Amerikaanse beleggers getrokken en knalt de koers de komende periode naar de 15 euro.
  2. [verwijderd] 1 augustus 2016 17:59
    Interessante post van potpourri:

    we horen al wat vd experts

    TTT value based on Fleetmatics / Verizon offered multiple we arrive at an enterprise level of 1.05 bio $ / euro 0,95 bio ( using EV/Ebitda ) which represents close to 60% of TT's current EV

    Fleetmatic has 737k subscribers versus TT 652k with growth vs 2Q15 TT 28,6% and 13% for Fleetmatics, although TT's growth includes the effect of Finders / Polish acquisition.

    TT does generate much higher margins than Fleetmatics EBITDA margin of 40% FY15 and 38% FY16 versus 34% Fleetmatics FY15 and 33,4% for FY16
    In that respect TT shud hv a somewhat higher valuation given equal of higher organic growth and better EBITDA

    will this transaction make HG & Co rethink their strategy when it comes to shareholder creation by spinning off TTT ? don't think so

    but this transaction clearly shows TT is undervalued and the remaining biz is just valued at 7X EV/EBITDA which is well below consumer stocks ( Garmin at 12 X Logitech at 13 X EV/EBITDA) and completely ignores the value of the Automotive division

    nou, waarom zou dat nou zijn ?
  3. [verwijderd] 1 augustus 2016 18:09
    En nog eentje van potpourri:

    ja, de meeste Yanks mogen dan geen interesse hebben voor TT, maar MS weet het wel en goed ook, die stelden al een maand geleden, without pushing neem maar 75% van Here en 75% vd beurswaarde van Fleetmatics , wat cash , wat voorraden, schuldenvrij, zit je zo aan 15 euro en dat is voor een biz waar je de stekker uittrekt, is het ongoing doe maar maal X2

    als je dan nagaat dat men stelt dat alles onder 10 levensgevaarlijk is voor TT , qua " boze opzet of snode plannen " .... en je ziet nu wie één van de begeleidende banken is voor Fleetmatics sale, dan denk je toch hé... die geven dan toch indirect een hint/signaal af voor TT.

    we zien t wel.
  4. Oncko 7 augustus 2016 13:05
    Koers T2 blijft voor velen een mysterie. Zodra die echt stijgt naar een, op basis van relevante deelwaarderingen, acceptabel niveau, zeg €10+, wordt er direct door een aantal partijen druk omlaag gezet. Wie en waarom?
    Wellicht proberen Goddijn cs bewust een lage koers te handhaven om op een bepaald moment met een laag bod T2 van de beurs te kunnen halen?
    Ook de grote discrepancies tussen de diverse analisten zorgt voor veel twijfel.
  5. forum rang 6 NewKidInTown 3 september 2016 08:47
    Nick vraagt zich af: "Maar nu komen we terug op de vraag waar we het met z'n allen nooit eens over kunnen worden. Wat is TomTom nu écht waard?"

    Vooruit, ik ga je helpen Nick.

    Laten we daar nou eens rationeel naar kijken.

    Bewaar je wensdenken, geloof, hoop en liefde vooral voor immateriele zaken zoals persoonlijke relaties, gezin, religie en andere ook belangrijke zaken.
    Voor wat waardering van bedrijven en aandelen betreft, lijkt het me het verstandigste of van levensbelang, je te beperken tot neutrale of uitsluitend rationele factoren.

    Hier gaan we:

    The 4 Basic Elements of Stock Value


    www.investopedia.com/articles/fundame...

    1 - The Price-to-Book Ratio (P/B)
    2 - Price-to-Earnings Ratio (P/E)
    3 - The PEG Ratio
    4 - Dividend Yield

    1 - The Price-to-Book Ratio (P/B)
    The book value usually includes equipment, buildings, land and anything else that can be sold, including stock holdings and bonds.

    Ofwel, wat heeft het bedrijf aan machines, gebouwen, land en al het andere wat kan worden verkocht en wat is dat waard ?
    Aan machines, gebouwen, land heeft TomTom niet erg veel aan waarde. De rest wat verkocht kan worden heeft alleen waarde als het inderdaad verkocht wordt en de waarde is helemaal afhankelijk van de omstandigheden en dan te bereiken condities.

    Conclusie: laag en vaag, het aandeel is op dit punt niet aantrekkelijk.


    2 - Price-to-Earnings Ratio (P/E)

    Ofwel, wat wordt en is er verdiend in een onafgebroken periode in het verleden, gezet tegenover de prijs van het aandeel.
    Dat is nou niet een heel sterk punt van TomTom om het zwak uit te drukken.

    Conclusie: laag, het aandeel is op dit punt niet aantrekkelijk.


    3 - The PEG Ratio

    The PEG ratio is calculated by taking the P/E ratio of a company and dividing it by the year-over-year growth rate of its earnings. The lower the value of your PEG ratio, the better the deal you're getting for the stock's future estimated earnings.

    Ofwel, wat wordt en is er verdiend in een onafgebroken periode in het verleden, gezet tegenover de prijs van het aandeel en dit weer gezet tegenover de groei van de omzet en winst van het bedrijf.
    TomTom is in staat gebleken om de omzet op peil te houden, de winst groeit iets, maar dat is bij een constante omzet natuurlijk eindig en houdt een keer op, de marges zijn niet oneindig te verhogen en de kosten zijn niet oneindig te verlagen tenzij de ondernemening zijn activiteiten (bijna) tot nul verlaagt.

    Conclusie: extreem hoog, enorm veel hoger dan 1,0 wat voor een correcte waardering staat, het aandeel is op dit punt erg ONaantrekkelijk.

    4 - Dividend Yield

    The dividend yield shows how much of a payday you're getting for your money.

    Ofwel, hoeveel betaalt een onderneming uit als vergoeding voor het beschikbaar stellen van risicodragend geld door de aandeelhouder.

    Het dividend is 0,0.

    Conclusie: het aandeel is op dit punt erg ONaantrekkelijk.

    Op basis van bovenstaande rationele analyse wil ik de eindconclusie graag aan de overige posters over laten. Je weet het natuurlijk nooit zeker maar heel misschien hanteren zij andere factoren en overwegingen.
  6. forum rang 6 Chiddix 3 september 2016 10:31
    De kop van het draadje geeft het al aan. De waarde van TT zit in het zichzelf te koop zetten of onderdelen ervan. Althans, de rekenaars komen tot die conclusie.
    Kopers die aan de deur kloppen bij TT moeten diepe zakken hebben. De vraagprijs varieert van 7 tot 10 miljard. Dat is 32 tot 45 euro p/a.
    De waarde zit hem niet wat TT op jaarbasis verdient. De netto-winst is al enige jaren stabiel op 20 miljoen euro.
    Een koper zegt bij TT niet, ik betaal zoveel x de winst voor de onderneming bv 8x tot 12x. Bij TT gelden andere criteria(?).
    Voorlopig zijn er in velden of wegen geen kopers te bekennen. Het management zit te wachten op een deal met de auto-industrie van de VS. Dat moet het keerpunt worden.
    Het is niet duidelijk of die deal er ook daadwerkelijk komt.
  7. forum rang 6 NewKidInTown 3 september 2016 10:57
    quote:

    Chiddix schreef op 3 september 2016 10:31:

    ..... De vraagprijs varieert van 7 tot 10 miljard. ....... De netto-winst is al enige jaren stabiel op 20 miljoen euro.
    Dan kom ik uit op een Vraagprijs / Winst van 350 tot 500 !

    Vergelijkbaar met Koers / Winst verhouding

    Misschien moeten diegenen die die vraagprijs in hun hoofd hebben eens de cursus "Beleggen voor dummies" gaan volgen.

    beleggenvoordummies.tips/
  8. forum rang 6 Chiddix 3 september 2016 11:24
    In de koers zit al veel verwachtingswaarde ingeprijsd. In 2015 bleef er 0,08 euro p/a onder de streep over. Dit jaar waarschijnlijk 0,12 p/a. Zit je op een k/w verhouding van 70 bij een koers van 8,30 euro.
    Er staat iets groots te gebeuren anders kun je die k/w verhouding niet verklaren.
    Een koper of een superdeal. De prestaties van de toko kunnen het niet zijn.
  9. aandeeltje! 3 september 2016 18:14
    quote:

    Chiddix schreef op 3 september 2016 10:31:

    De kop van het draadje geeft het al aan. De waarde van TT zit in het zichzelf te koop zetten of onderdelen ervan. Althans, de rekenaars komen tot die conclusie.
    Kopers die aan de deur kloppen bij TT moeten diepe zakken hebben. De vraagprijs varieert van 7 tot 10 miljard. Dat is 32 tot 45 euro p/a.
    De waarde zit hem niet wat TT op jaarbasis verdient. De netto-winst is al enige jaren stabiel op 20 miljoen euro.
    Een koper zegt bij TT niet, ik betaal zoveel x de winst voor de onderneming bv 8x tot 12x. Bij TT gelden andere criteria(?).
    Voorlopig zijn er in velden of wegen geen kopers te bekennen. Het management zit te wachten op een deal met de auto-industrie van de VS. Dat moet het keerpunt worden.
    Het is niet duidelijk of die deal er ook daadwerkelijk komt.
    Er zijn geen kopers niet in de laatste plaats omdat het mgnt het niet wil. Voor de verdiensten hoef je TT al helemaal niet over te nemen, misschien als afnemer dan? Maar, Waarom een tent kopen die moeite heeft om gekd te verdienen. Het is veel goedkoper om commercieel diensten/producten af te nemen tegen een niet te hoge prijs. Ben je veel goedkoper uit
    ....
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links