Gregoor schreef op 24 oktober 2016 11:13:
Las wat dat betreft ook een interessante analyse als (anonieme) reactie bij AmsterdamTrader. Kan me daar bij aansluiten. Misschien een idee voor IEX om hier eens een goed onderzoeksartikel aan te wijten?
"Kom op zeg, het Binck-bashen begint te vervelen net als het slijmen over de ‘fraaie’ groei bij Degiro.
twitter.com/020trader/status/790420736909402112
fd.nl/beurs/1172409/degiro-ziet-klantenbestand-verder-groeien
Sinds jaar en dag strooien ze bij Degiro met percentages en aantallen die uit de lucht lijken te zijn gegrepen en haaks staan op eerdere uitlatingen. De werkelijke gestage groei bij Degiro stagneert namelijk. Tegenover een klantenbestand van 95.000 per eind 2015 staat de teller inmiddels op 128.000. Boven hun vermeende “autonome” groei van 3.000 klanten per maand (zie hun prospectus voor de participaties) worden er kennelijk nauwelijk nieuwe klanten gewonnen ONDANKS aanzienlijke marketinguitgaven. Er worden miljoenen aan reclame uitgegeven en dat levert kennelijk 6.000 klanten op in 9 maanden tijd! Ho-lee fuck. De rest van de groei is naar eigen zeggen autonoom en vereist geen marketing. Gemiddeld zijn de nieuwe klanten ook minder actief dan de oude, want het aantal transacties stijgt langzamer dan het aantal klanten.
Werden er in de eerste helft van 2016 4,4 miljoen transacties uitgevoerd, over de eerste drie kwartalen waren het 6,7 miljoen. Groei: nagenoeg nul ondanks een groter klantenbestand. Natuurlijk, als je terugkijkt naar drie jaar geleden is er flinke groei. Maar ten opzichte van eerder dit jaar, ho maar.
Dan de vermeende winst van Degiro. In het eerste kwartaal van 2016 werd snel ruim een miljoen binnengeharkt toen Degiro met terugwerkende kracht haar 100.000 klanten kosten in rekening bracht voor “setting up connection fees” (wtf?). Aldus werd over het eerste kwartaal een winst van 1,3 miljoen bewerkstelligd:
fd.nl/beurs/1149028/degiro-boekt-voor-het-eerst-winst
Volgens hun persbericht (te vinden op hun website) was de winst over het eerste halfjaar 1,8 miljoen. Volgens het persbericht van vandaag was de winst over de eerste drie kwartalen 1,5 miljoen. Degiro draait dus weer met verlies, ondanks de spectaculaire groei bladiebla. Al deze winstcijfers zijn trouwens netto vanwege de aanzienlijke verliezen uit het verleden. Maar de eeuwige optimist Gijs Nagel spreekt liever van een “verbeterde (!) winstgevendheid dankzij schaalvoordelen” terwijl er VERLIES wordt geboekt in Q3. Ha ha ha. FAKE IT TILL YOU MAKE IT!!! Ga zo door Gijsje!
Toegegeven, je had wel door dat er een luchtje zat aan de gerapporteerde winst in 2016 die afvlakte in het tweede kwartaal na een “sterk” eerste kwartaal:
twitter.com/020trader/status/757824101826256896
twitter.com/020trader/status/757824885745778688
De uitleg staat hierboven.
Laten we ook niet vergeten dat de marketinguitgaven inmiddels worden betaald vanuit de opbrengst van de participaties wat de ‘winst’ van Degiro verder flatteert. Het zou mij vandaag dun door de broek lopen als ik een van de gelukkigen zou zijn die participaties in de groei van Degiro heeft gekocht. Volgens mij zijn de cijfers van Degiro desastreus, maar jij noemt ze fraai. Wat zie jij dat ik niet zie???"